فراتحلیل کیفی مطالعات رفتار رأی دهی در ایران: 1397-1360
1. فراتحلیل کیفی مطالعات رفتار رأی دهی در ایران: 1397-1360

صدیقه شیخ زاده جوشانی؛ یحیی کمالی؛ مجتبی یزدی زاده

دوره 16، شماره 1 ، زمستان 1399، ، صفحه 69-114

http://dx.doi.org/10.22034/ipsa.2020.414

چکیده
  رأی‌دهی به عنوان یک کنش سیاسی، به رفتار رأی دهندگان بستگی دارد. در ایران، به استناد اصل ششم قانون اساسی اداره‌ امور کشور با اتکاء به آراء عمومی تعریف و انتخابات گوناگونی برگزار شده است. ازاین‌رو، موضوع ...  بیشتر
فراترکیب متغیرهای گفتمان های استعاری مدیریتی رؤسای جمهور ایران در رقابت های انتخاباتی
2. فراترکیب متغیرهای گفتمان های استعاری مدیریتی رؤسای جمهور ایران در رقابت های انتخاباتی

علیرضا بناگر؛ داوود کیاکجوری؛ سعید اسلامی؛ محمد جواد تقی پوریان

دوره 14، شماره 4 ، پاییز 1398، ، صفحه 7-36

http://dx.doi.org/10.22034/ipsa.2019.386

چکیده
  هدف: هدف از مطالعه حاضر، بررسی گفتمانهای استعاری مدیریتی روسای قوه مجریه در رقابتهای انتخاباتی در سه دهه اخیر بوده است که در قالب 4 مقوله (گفتمانهای استعاری ساختاری، جهتی، وجودی، انتقادی) دسته بندی و ...  بیشتر
برساخت اجتماعی واقعیت در توئیتر فارسی؛ قالب بندی شبکه ای ارزش های سیاسی توسط همگان های شبکه ای در انتخابات ریاست جمهوری سال 1396
3. برساخت اجتماعی واقعیت در توئیتر فارسی؛ قالب بندی شبکه ای ارزش های سیاسی توسط همگان های شبکه ای در انتخابات ریاست جمهوری سال 1396

حسین کرمانی

دوره 14، شماره 4 ، پاییز 1398، ، صفحه 131-161

http://dx.doi.org/10.22034/ipsa.2019.389

چکیده
  ایده اصلی این مقاله این است که کاربران توئیتر با انتشار توئیت های خود واقعیت را برساخته و به تجربه زیسته خود معنا می بخشند. بنابراین هدف ما در این مقاله، شناخت این مسئله در جریان انتخابات ریاست جمهوری ...  بیشتر
تحلیل نظری ساز و کارهای حل و فصل مناقشات پساانتخاباتی؛ با نگاهی به ایران
4. تحلیل نظری ساز و کارهای حل و فصل مناقشات پساانتخاباتی؛ با نگاهی به ایران

صدیقه شیخ زاده جوشانی؛ یحیی کمالی؛ سارا پورشیخعلی

دوره 14، شماره 3 ، تابستان 1398، ، صفحه 87-126

چکیده
  انتخابات، آن گونه که در دموکراسی های لیبرال اجرا می شوند، ابزاری هستند که با استفاده از آن شهروندان افراد مورد نظر خود را برای مناصب عمومی انتخاب و صلاحیت اعمال قدرت را به آن ها اعطا می کنند. در عین حال، ...  بیشتر
نسبت فضای اجتماعی با عملکرد نخستین دوره مجلس (1359 تا 1363)
5. نسبت فضای اجتماعی با عملکرد نخستین دوره مجلس (1359 تا 1363)

سمیه زمانی؛ احمد گل محمدی؛ ابوالفضل دلاوری؛ وحید سینایی

دوره 14، شماره 2 ، بهار 1398، ، صفحه 99-130

چکیده
  چکیده مسأله اصلی این مقاله، بازشناسی رابطه فضای اجتماعی بر عملکرد نخستین دوره مجلس شورای اسلامی است. این مقاله با هدف ترسیم تصویری از عملکرد مجلس از نمای متفاوتی به تحولات این دوره می‌نگرد. ادبیات پیشینی ...  بیشتر
تخریب و مبارزات منفی در انتخابات ریاست جمهوری ایران؛ علل و زمینه ها
6. تخریب و مبارزات منفی در انتخابات ریاست جمهوری ایران؛ علل و زمینه ها

محمد بابایی؛ ساسان مرادی؛ علی اصغر قاسمی

دوره 14، شماره 1 ، زمستان 1397، ، صفحه 62-35

چکیده
  هدف مقاله شناخت علل سیاسی- اجتماعی و حقوقی پدیده تخریب و مبارزه منفی در انتخابات ریاست جمهوری ایران از نگاه نخبگان سیاسی است. افزایش کم‌سابقه مبارزات منفی در انتخابات چند دوره اخیر ریاست جمهوری از جمله ...  بیشتر
مطالعه رفتار انتخاباتی شهروندان تهرانی ـ مطالعه موردی: شورای شهر تهران
7. مطالعه رفتار انتخاباتی شهروندان تهرانی ـ مطالعه موردی: شورای شهر تهران

سیمین حاجی پور ساردوئی

دوره 12، شماره 3 ، تابستان 1396، ، صفحه 61-106

چکیده
  انتخابات تبلور مشارکت جمعی مردم در عرصه تصمیم‌گیری‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در یک حرکت مدنی مبتنی بر عقلانیت است و نتیجه آن برآیند خواست‌ها و ارزش‌های یک ملت را نشان می‌دهد که در پرتوی ...  بیشتر
بررسی تاثیر ارتباطات یکپارچه بازاریابی سیاسی و رسانه های اجتماعی بر انتخاب کاندید در دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی
8. بررسی تاثیر ارتباطات یکپارچه بازاریابی سیاسی و رسانه های اجتماعی بر انتخاب کاندید در دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی

عظیم زارعی؛ وحید شرفی؛ مهسا بهمنی

دوره 11، شماره 4 ، پاییز 1395، ، صفحه 97-124

چکیده
  استفاده از اصول، مفاهیم و ابزارهای بازاریابی در فعالیت ها و رقابت های سیاسی یکی از کارکردهای نوین و جذاب بازاریابی می باشد. بر این اساس هدف پژوهش حاضر بررسی چگونگی تاثیرگذاری ارتباطات یکپارچه بازاریابی ...  بیشتر
جامعه‌شناسی سیاسی موبایل: تأثیر تلفن همراه بر زندگی سیاسی
9. جامعه‌شناسی سیاسی موبایل: تأثیر تلفن همراه بر زندگی سیاسی

مجتبی قلی‌پور؛ حیدر شهریاری

دوره 8، شماره 2 ، بهار 1392، ، صفحه 7-48

چکیده
  با‌ وجود‌ آنکه بر‌ اساس آمارهای معتبر، تلفن همراه به فراگیرترین فناوری ارتباطی عصر ما تبدیل شده است، مطالعه و بررسی آن به‌مثابه رسانه‌ای تأثیرگذار بر عرصة سیاست جوامع، توجه چندانی را به خود ...  بیشتر
انتخابات نهم ریاست جمهوری و پایگاه‌های اجتماعی در ایران
10. انتخابات نهم ریاست جمهوری و پایگاه‌های اجتماعی در ایران

امیر محمد حاجی یوسفی؛ مهدی فرازی؛ راضیه کیوان آرا

دوره هفتم، شماره 2 ، بهار 1391

چکیده
  یکی از مسایل مهم جامعه شناسی سیاسی بررسی رفتار رای دهندگی مردم در انتخابات های مختلف است. برای جامعه شناسان سیاسی، کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران که در آن حداقل در هر سال یک انتخابات برگزار شده می تواند ...  بیشتر
تحلیل تأثیر آگاهی سیاسی معلمان بر شرکت در انتخابات؛ مطالعه موردی معلمان نواحی (1) و (3) اصفهان
11. تحلیل تأثیر آگاهی سیاسی معلمان بر شرکت در انتخابات؛ مطالعه موردی معلمان نواحی (1) و (3) اصفهان

سید امیر مسعود شهرام نیا؛ صابر ملائی

دوره ششم، شماره 1 ، زمستان 1389

چکیده
  از جمله افرادی که در امر تعلیم و تربیت مداخله و مشارکت دارند، قشر بزرگ فرهنگیان هستند که وظیفه افزایش آگاهی و اطلاعات متعلمین را در محیط مدرسه به عهده دارند؛ اما آنچه توجه این پژوهش را به خود جلب کرده، ...  بیشتر
استانی‌شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی
12. استانی‌شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی
دوره چهارم، شماره 4 ، پاییز 1388

چکیده
  برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابیة استانی می‌تواند از یک سو با مزایایی مانند پرداختن بهتر نمایندگان به وظایف ملی، تقویت نقش شوراهای محلی، گسترش فرهنگ و اندیشه حزبی و کاهش درگیری‌های ...  بیشتر
عوامل مؤثر بر مشارکت شهروندان در انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس؛ مطالعة موردی شهر تهران
13. عوامل مؤثر بر مشارکت شهروندان در انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس؛ مطالعة موردی شهر تهران
دوره چهارم، شماره 4 ، پاییز 1388

چکیده
  مشارکت در انتخابات و رأی دادن از مؤلفه‌های اساسی رفتار سیاسی شهروندان محسوب می‌شود. این سؤال که علل و انگیزه‌های شهروندان برای مشارکت در انتخابات چیست، از مهم‌ترین موضوعات مورد مطالعه در جامعه‌شناسی ...  بیشتر