@article { author = {}, title = {A Methodologocal Survey of Ph.D. Dissertations in the Departments of Political Science and International Relations at University of Tehran}, journal = {Research Letter of Political Science}, volume = {دوره دوم}, number = {شماره 1}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Iranian Political Science Association}, issn = {1735790X}, eissn = {2783-1469}, doi = {}, abstract = {T his article seeks to examine general scientific research methodologically through surveying Ph.D. dissertations in the departments of Political Science and International Relations at university of Tehran. The author tries to shed light on the way scientific method is being used in these dissertations. By doing this, the article seeks to propose some criteria which can be utilized by scholars in social sciences generally and in Political Science and International Relations particularly in order to evaluate researches being done by others.The article concludes with suggesting 10 criteria for scientific evaluation of researches in social sciences.}, keywords = {scientific research .research.methodology}, title_fa = {بررسی روش‌شناختی پایان‌نامه‌های دوره دکترای علوم‌سیاسی و روابط‌بین‌الملل دانشگاه تهران}, abstract_fa = {بررسی روش‌شناختی پژوهش‌های علمی، هدف نهایی بحث اینجانب در این مقاله می‌باشد که نیازمند توضیح دو نکته در آغاز کار است: منظور از بررسی روش‌شناختی، بررسی روش‌های به‌کاررفته در این پژوهش‌هاست و جنبۀ روش‌شناختی دارد نه محتوایی. دوم اینکه این بررسی با دید نقادی یا آسیب‌شناسانه صورت گرفته و به‌داوری انجامیده است. ملاک به‌کار رفته در این نقد و ارزیابی اصول روش پژوهش علمی و چگونگی کاربست آن در این پایان‌نامه‌هاست و ازاین‌رو توضیح کوتاهی در مورد چگونگی کاربست روش علمی در پژوهش پدیده‌های سیاسی و بین‌المللی به‌عنوان ملاک ارزیابی، لازم است. اما هدف نهایی فراتر از ارزیابی این پایان‌نامه‌ها بوده و در پی آن است تا ملاکی برای ارزیابی کارهای پژوهشی در علوم‌اجتماعی به‌طورکلی و به‌ویژه در علوم ‌سیاسی و روابط بین‌الملل ارائه دهد و تاحدممکن این داوری‌ها را بر اصولی استوار سازد و از ذهن‌گرایی و سلیقه‌محوری جلوگیری نماید. نویسنده بر این باور است اشاره کوتاهی به انگیزه و پیشینه داوری در پژوهش‌های علمی می تواند به‌فهم بهتر این بحث یاری نماید. از سالیان دور به‌ویژه در پی انقلاب صنعتی برای اطمینان از کیفیت کالاهای تولید شده، روالی به نام کنترل کیفیت برقرار گردید. بعد از آنکه فرآورده علمی نیز به‌عنوان کالای فرهنگی به‌شمار آمد، چگونگی کنترل کیفیت آنها نیز مطرح شد. از آنجا که تولید کالاهای علمی از طریق پژوهش صورت می‌گیرد، برای کنترل پژوهش‌ها، روش ارزیابی یا داوری درپیش‌گرفته شد؛ آن‌هم بدین معنی که کارهای پژوهشی را پیش از چاپ و پخش در اختیار افراد متخصص قرار می دهند تا درباره آنها داوری کنند. این روال در جامعه علمی ایران نیز از مدتی پیش رواج یافته است. از آنجا که داوری یعنی قضاوت اما معلوم نیست این قضاوت برپایه چه ملاکی صورت می‌گیرد، به نظر می رسد عموماً به‌علم قاضی تکیه می‌شود؛ روالی که پیش از انقلاب مشروطه در امور قضایی ایران به‌کار بسته می‌شد. البته این روال قضاوت در گذشته‌های دور در سرزمین‌های دیگر نیز معمول بود اما معلوم شد صرفنظر از کمّیت و کیفیت علم قاضی، قضاوت او می‌تواند نادرست و غیرعادلانه باشد؛ اساساً به‌پاس اطمینان از عادلانه و بی‌طرفانه بودن قضاوت بود که قوانین را تدوین و قضاوت را بر اصولی استوار می‌ساختند. با درنظرگرفتن اینکه پژوهش علمی، یا روال تولید کالای علم، خود دارای اصول و قواعد شناخته شده‌ای است و به‌راحتی می‌تواند جانشین علم داور در مقام قضاوت درباره پژوهش‌های علمی باشد، در این نوشته، قواعد و اصول بنیادی پژوهش علمی به‌شکل بسیار فشرده بیان شده به امید اینکه به‌عنوان ملاکی در داوری های علمی- به‌ویژه در پژوهش‌های سیاسی- مورد توجه داوران قرار بگیرد. البته درباره روش پژوهش علمی اختلاف‌نظر زیادی وجود دارد اما اصول بنیادی آن از قبیل مشاهده واقعیت، تلاش برای فهم آن، گردآوری داده‌ها و ارزیابی نتیجه این تلاش، عملاً در هر پژوهشی رعایت می‌گردد و بدین ترتیب حداقل عامل مشترکی است که می‌تواند به‌عنوان ملاک داوری به‌کار رود و هدف اصلی این پژوهش را برآورده سازد}, keywords_fa = {پژوهش,تحقیق علمی,روش تحقیق. روش تحقیق در علوم‌سیاسی,روش‌شناسی}, url = {http://www.ipsajournal.ir/article_19.html}, eprint = {http://www.ipsajournal.ir/article_19_93dfbdc628ae6cbb6573d7281b65e270.pdf} } @article { author = {}, title = {An Analysis of the MA Exam Items of Political Science in the Past Five Years in Iran}, journal = {Research Letter of Political Science}, volume = {دوره دوم}, number = {شماره 1}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Iranian Political Science Association}, issn = {1735790X}, eissn = {2783-1469}, doi = {}, abstract = {T he analysis of the MA entrance exam items set for Political Science in the last five years was carried out on the basis of the following criterion: content validity, sources of exam materials, repeat question, and the problems prevalent in the test items, and to augment their validity and reliability to adequately discriminate qualified candidates. Research results indicate that all test items analyzed lack adequate content validity, the readings for the tests were not adequately identified in advance for the candidates, the incidence of repeat questions was inordinately high, the preponderance of the questions did not tap candidates independent critical ability but rather had them remember what they had already memorized. Despite the weaknesses, the questions set for the MA entrance exam seemed to follow the principles of item formulations in terms of their formal aspects. The main suggestions based on the empirical analyses of the study are as follows: the readings for the exam have to be announced in advance by the concerned authorities, the exam items must be reevaluated by a specialized committee, the items set have to be further modified by a group of educational experts, the analysis of items on a yearly basis to ascertain their being standardized, the authorities responsible to administer the test have to keep themselves up-to-date by referring to new findings.}, keywords = {content validity}, title_fa = {آسیب‌شناسی آزمون‌های پنج سال اخیر کارشناسی‌ارشد علوم‌سیاسی}, abstract_fa = {تحلیل آزمون‌های پنج سال اخیر کارشناسی‌ارشد علوم‌سیاسی، بر اساس معیار‌هایی چون روایی محتوایی، منابع آزمون، سؤالات تکراری، اهداف آموزشی و قواعد سؤال نویسی، با هدف کاهش آسیب‌های جدی و افزایش اعتبار آنها برای شناسایی و انتخاب آزمون‌شوندگان شایسته برای ورود به مقطع کارشناسی‌ارشد، انجام گرفته است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد تقریباً تمامی آزمون‌ها، کم و بیش فاقد روایی محتوایی مناسبی بوده، منابع آزمون‌ها چندان شفاف و روشن نبوده، میزان سؤالات تکراری در آزمون‌ها نسبتاً زیاد بوده، سؤالات آزمون‌ها عمدتاً درپی سنجش دانش جزئی و ویژه مبتنی بر قوه حافظه بوده و برخی از آنها فاقد اعتبار مناسب برای گزینش دانشجویان شایسته با ذهن تحلیلی قوی می‌باشند اما این آزمون‌ها از نظر قواعد سؤال‌نویسی مشکل چندانی ندارند. پیشنهادات و راه‌حل‌های کاربردی برای رفع اشکالات فوق بدین شرح قابل ذکر است: 1- اعلان رسمی منابع آزمون ارشد از سوی مرجع صاحب صلاحیت 2- بررسی سؤالات طراحی شده، توسط کمیته تخصصی 3- استفاده از متخصصان روان‌سنجی جهت بهبود کیفیت سؤالات آزمون 4- تجزیه و تحلیل نتایج هر ساله آزمون برای سنجش میزان استاندارد بودن آنها 5- استفاده از نتایج و یافته‌های پژوهش حاضر.}, keywords_fa = {قواعد سؤال‌نویسی,آزمون‌سازی,حیطه‌های شناختی(اهداف آموزشی),روایی آزمون}, url = {http://www.ipsajournal.ir/article_20.html}, eprint = {http://www.ipsajournal.ir/article_20_3c28fc9a3856fe54206d45fe2bcc30d2.pdf} } @article { author = {}, title = {Teaching the Course “Introduction to International Relations” in the Iranian Universities: Problems and Sollutions}, journal = {Research Letter of Political Science}, volume = {دوره دوم}, number = {شماره 1}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Iranian Political Science Association}, issn = {1735790X}, eissn = {2783-1469}, doi = {}, abstract = {C onstant communication among scholars is one way to promote the standing of any discipline. To do this, scholars have to examine the way teaching and researche is being done in their discipline. The course “Introduction to International Relations” is the first and almost the only theory course which political science students at BA level take in the Iranian universities. Through this course, students become familiar with different issues in world politics and learn how to analyze them using concepts and theories of International Relations. This article seeks to survey how this course is being taught in different universities in Iran by asking: 1) what are the main texts being used; 2) how up-to-date the course outlines are; and 3) how satisfied are the students who take the course. According to the nature and type of the research, the inductive method is employed to analyze the data which are gathered from 13 universities all around Iran.}, keywords = {Introduction to International Relations}, title_fa = {آموزش درس اصول ‌روابط‌ بین‌الملل در دانشگاه‌های ایران: آسیب‌ها و راهکارها}, abstract_fa = {یکی از راه‌های ارتقای هر رشته علمی، وجود ارتباط مستمر میان اهل آن اعم از اساتید و دانشجویان و محققان است. در صورتی یک رشته علمی می‌تواند گسترش یابد و بالنده باشد که اهل آن علم در ارتباط با هم به چالش دیدگاه‌ها، رهیافت‌ها ونظریه‌ها از یک سو و روش‌های مطالعه و پژوهش از سوی دیگر بپردازند. این امر مستلزم وجود راه‌های ارتباطی نهادینه شده و نظام‌مند میان اهل آن علم است. یکی از این راه‌ها انجام تحقیقات در مورد وضعیت هر رشته علمی از حیث آموزش و پژوهش و اعلام نتایج آن به جامعه علمی می‌باشد. درس اصول‌ روابط‌ بین‌الملل اولین درسی است که تلاش دارد تا دانشجویان کارشناسی رشته علوم‌سیاسی را با مبحث روابط بین‌الملل آشنا سازد و مانند سایر دروس پایه‌ای ار اهمیت بسیار برخوردار است. در این مقاله به دنبال آن هستیم تا با استفاده از روش پیمایشی به مطالعه کمّی و کیفی در جهت آسیب‌شناسی شیوه و محتوای آموزش درس اصول‌ روابط‌ بین‌الملل به‌عنوان یکی از دروس اصلی و پایه‌ای رشته علوم‌سیاسی در دانشگاه‌های ایران بپردازیم. مهم‌ترین پرسش‌های این مقاله عبارتند از: الف) منابع درسی- اعم از اصلی و فرعی- اصول روابط‌بین الملل در دانشگاه‌های مختلف کدام است، ب) مباحث تدریس شده تا چه میزان به‌روز و کاربردی است و بالاخره ج) میزان رضایت‌مندی دانشجویان از شیوه تدریس این درس به چه میزان است. از آنجا که این تحقیق از نوع اکتشافی و توصیفی است، قاعدتاً نمی‌تواند دارای فرضیه‌ای مشخص باشد و تنها هدف آن جمع‌آوری اطلاعات و آسیب‌شناسی شیوه تدریس درس اصول‌ روابط‌ بین‌الملل و ارائه راه‌کارهایی برای بهبود وضعیت موجود آموزش این درس می‌باشد. این تحقیق داده‌های خود را از دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، امام صادق (ع)، آزاد تهران، بین‌المللی امام‌خمینی، فردوسی مشهد، یزد، اصفهان، شیراز، باقرالعلوم (ع)، مفید و موسسه امام‌خمینی (ره) در فاصله سال‌های 1385 - 1380 کسب کرده است. روش جمع‌آوری داده‌ها از طریق پرسش‌نامه می‌باشد.}, keywords_fa = {آموزش,دانشگاه‌های ایران,درس اصول‌ روابط‌ بین‌الملل,روش پیمایشی,رشته روابط‌بین‌الملل}, url = {http://www.ipsajournal.ir/article_21.html}, eprint = {http://www.ipsajournal.ir/article_21_cc0b070d9ca1bd52b9bce82df7a8501e.pdf} } @article { author = {}, title = {Features and Fields of Political Science as a Discipline in Iran: A Glance at Iranian Political Science Journals}, journal = {Research Letter of Political Science}, volume = {دوره دوم}, number = {شماره 1}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Iranian Political Science Association}, issn = {1735790X}, eissn = {2783-1469}, doi = {}, abstract = {T he content of main Iranian political science journals is reflective of the main characteristics and fields of this discipline in the country. Based on content analysis of main Iranian political science journals, this article argues that the discipline of political science in Iran is significantly theory-oriented, depends heavily on non-Iranian sources and texts, and research activities are not very profound. An inclination towards very general and abstract shbject matters as well as theoretical debates has made political science in Iran far away from applied and policy –oriented research and study particularly one which is related to Iran. As well political science in Iran is heavily dependent on other social science disciplines such as law, sociology and philosophy.}, keywords = {Political Science Journals}, title_fa = {ویژگی‌ها و گرایش‌های علوم‌سیاسی در ایران: نگاهی از دریچه نشریات تخصصی این رشته}, abstract_fa = {وضعیت نشریات تخصصی علوم‌سیاسی در ایران بسیاری از ویژگی‌ها و گرایش‌های این رشته در کشور را بازتاب می‌دهد. انتشار این نشریات با فاصله‌ای طولانی پس از تأسیس این رشته آغاز شده و با وقفه‌هایی نیز همراه بوده است. تاریخچه کوتاه این نشریات بر اساس تعداد، تنوع و محتوا را می‌توان به سه دوره متمایز (یک دوره قبل از انقلاب و دو دوره بعداز انقلاب) تقسیم‌بندی کرد.بر این اساس، بررسی وضعیت و محتوای این نشریات نشان می‌دهد رشته علوم‌سیاسی در ایران شدیداً آموزش‌محور و تا حدود زیادی متکی به منابع و متون خارجی بوده و فعالیت‌های پژوهشی- آن‌هم از نوع روشمند، بنیادی و کاربردی- در آن از جایگاه و سابقه چندانی برخوردار نبوده است. گرایش به موضوعات کلی و انتزاعی و مباحث نظرورزانه در این رشته، بر موضوعات و مباحث انضمامی و کاربردی - به‌ویژه در مورد مسائل سیاسی ایران- غلبه داشته است. از لحاظ هویت و پارادایم علمی، این رشته از استقلال چندانی برخوردار نبوده و از این لحاظ تحت‌الشعاع رشته‌های حقوق، جامعه‌شناسی و فلسفه بوده است. با این وجود، در سال‌های اخیر، نشانه‌های استقلال نسبی از لحاظ هویت و پارادایم علمی و همچنین گرایش‌هایی به افزایش اهمیت فعالیت‌های پژوهشی و تلاش جهت انجام پژوهش‌های روشمندتر و کاربردی‌تر از جمله درمورد مسائل سیاسی کشور در این رشته به چشم می خورد.}, keywords_fa = {نشریات تخصصی علوم‌سیاسی}, url = {http://www.ipsajournal.ir/article_22.html}, eprint = {http://www.ipsajournal.ir/article_22_f334b6b71e0947d35e2905344bf2fd36.pdf} } @article { author = {}, title = {The Impact of Islamic Courses on the Discipline of Political Science in Iran: A Case Study of Mazandaran University}, journal = {Research Letter of Political Science}, volume = {دوره دوم}, number = {شماره 1}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Iranian Political Science Association}, issn = {1735790X}, eissn = {2783-1469}, doi = {}, abstract = {T his article examines the impact of the Islamic topics on the discipline of political science through survey reaserch of 140 samples of the students and professors of Mazandaran state university. This article has two sections. In the first part it seeks the theoretical foundations caused the islamization of the political science discipline after the Islamic Revolution. These foundations refer to maximalist view of islam, the natural functions of idelogical governments and maintenance of pattern variables according to Talkot Parson,s theory. In the second part of the article, according to the findings of the questionaries, the respondents believe on the desirability and usfulness of the islamic syllabuses in the discipline of political science, but simultaneously they believe on the necessity of changing and updating them too. The most important point is that according to the data, the contribution of these topics to the process of political-man making of the Islamic regime is not as it was expected}, keywords = {Islamic Courses .Political Science}, title_fa = {تأثیر مطالعات اسلامی در علوم‌سیاسی بررسی موردی اساتید و دانشجویان علوم‌سیاسی دانشگاه مازندران}, abstract_fa = {این مقاله تأثیر دروس اسلامی در رشته علوم‌سیاسی را به‌صورت مطالعه موردی 140 تن از دانشجویان و اساتید علوم‌سیاسی دانشگاه مازندران مورد بررسی قرار می‌دهد. مقاله از دوبخش نظری و میدانی تشکیل شده است. در بخش تئوریک، آن دسته استدلال‌های نظری که موجب گنجاندن دروس اسلامی در این رشته شده است، بررسی می‌شوند. این دلایل عبارتند از: تلقی حداکثری از اسلام، کارکرد طبیعی دولت‌های ایدئولوژیک و حفظ متغیر‌های الگویی پارسونز. در بخش پرسشنامه، یافته‌ها نشان می‌دهد علیرغم علاقه‌مندی پاسخگویان به این دروس و اعتقاد آنان مبنی‌بر فایده‌مندی دروس اسلامی، جامعه نمونه بر ضرورت بازبینی در سرفصل‌ها و روزآمد کردن آنها و ارائه از سوی دانشگاهیان تأکید دارد. نکته حائز اهمیت این است که از نظر پاسخگویان، این دروس در فرایند انسان‌سازی مورد نظر نظام سیاسی سهم زیادی ندارند.}, keywords_fa = {کارکردگرایی پارسونز,دین حداکثری,دولت ایدئولوژیک,دروس اسلامی,علوم‌سیاسی}, url = {http://www.ipsajournal.ir/article_23.html}, eprint = {http://www.ipsajournal.ir/article_23_40b3daa96a5ac34970e3c26d7950625b.pdf} }