@article { author = {Akhavan Kazemi, Masood and Veici, Sara}, title = {John Rawls and International Justice}, journal = {Research Letter of Political Science}, volume = {دوره هفتم}, number = {شماره 1}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {Iranian Political Science Association}, issn = {1735790X}, eissn = {2783-1469}, doi = {}, abstract = {In order to explain the concept of justice and its place in international arena, John Rawls formulates the principles that are arisen from international convention which can be reasonably and unanimously acceptable by all states, as a common and fair base. In examining the foreign policy of liberal democratic states, he measures and evaluates the relations of those states with other states, only with respect to the observance of mentioned principles on behalf of them. Thus, the relations of liberal democratic states with other liberal democracies (the so-called decent states) can happen freely and equally in all areas while those relations with the burdened states on the one hand and the outlaw states on the other are simply imaginable only in forms of economic assistance and just war respectively. In Rawls's viewpoint, this will be real meaning of justice in international arena. This concept today has provided the necessary theoretical foundations to justify the unilateral and arbitrary behavior of world powers in international arena.}, keywords = {John Rawls,International Relations,the Law of Peoples,Social Contract,International Justice}, title_fa = {جان رالز و عدالت بین المللی}, abstract_fa = {جان رالز برای تبیین مفهوم و جایگاه عدالت در عرصه بین¬المللی، اصولی را که از عرف بین¬الملل نشئت گرفته اند و بطور معقولانه¬ای می¬توانند مورد توافق همه دولت¬ها قرار گیرند، بعنوان یک مبنای مشترک و عادلانه مطرح می¬سازد. وی در راستای بررسی سیاست خارجی «دولت¬های لیبرال دموکرات» در عرصه بین¬المللی، رابطه این دولت¬ها با دول دیگر را تنها با توجه به رعایت اصول مذکور از جانب آنان مورد سنجش و ارزیابی قرار می دهد. بدین¬ترتیب، رابطه یک دولت لیبرال¬دموکراسی با دیگر لیبرال دموکراسی¬ها و یا با «دولت¬های شریف» می تواند در همه عرصه¬ها و بطور آزادانه و برابر اتّفاق افتد؛ این رابطه با «دولت¬های تحت فشار» تنها در قالب کمک¬های مالی و با «دولت¬های قانون¬شکن» صرفاً به شکل جنگ عادلانه متصوّر است. از نظر رالز، این مفهوم واقعی عدالت در عرصه بین¬المللی خواهد بود؛ مفهومی که امروزه بنیادهای نظری لازم را برای توجیه رفتار مستبدانه و یکّه تازی قدرت¬های جهانی در عرصه بین¬المللی فراهم آورده است.}, keywords_fa = {جان رالز,روابط بین¬المللی,قانون ملل,قرارداد اجتماعی,عدالت بین المللی}, url = {http://www.ipsajournal.ir/article_163.html}, eprint = {http://www.ipsajournal.ir/article_163_43b414026a22e4d23c991f1374ebb53d.pdf} } @article { author = {Tajik, Mohammad Reza}, title = {The Deconstructionist Sufi: Ghazali and the Theosophical Deconstruction of the Text}, journal = {Research Letter of Political Science}, volume = {دوره هفتم}, number = {شماره 1}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {Iranian Political Science Association}, issn = {1735790X}, eissn = {2783-1469}, doi = {}, abstract = {Ghazali, the sufi, like other sufis has put emphasis on the importance of the science of insight (truth) rather than the science of outsight. From this perspective, interpretation is an endeavor to find out the insight meaning of a text. Thus, in the intellectual system of Ghazali, interpretation is somehow connected to the cognition of the wisdom and conscience of religious law (Sharia). Only Theosophy may cause the cognition elevate to the level of “wisdom”, a level in which one experiences with what s/he knows with all his/her soul, i.e. an experience without the intermediary of God, where there is no more egoism left for the one (a state of self-abandoning or self-denial called “annihilation”) and s/he is fully absorbed by God (“Eternity”). However Ghazali believed that the experience is not to substitute with philosophy and religion, but it is to supplement them and provide a basis and purpose for them.}, keywords = {interpretation,Theosophy,Ghazali,deconstruction,science}, title_fa = {صوفی شالوده‌شکن: غزالی و واسازی عارفانۀ متن}, abstract_fa = {تاکید غزالی صوفی، هم‌چون سایر صوفیان، بر علم باطن (حقیقت) در برابر علم ظاهر است، و تاویل از این منظر، کوششی است برای پی بردن به معنی باطنی یک متن. بنابراین، در نظام اندیشگی غزالی تاویل به نوعی با شناخت حکمت و باطن شریعت در ارتباط است. فقط عرفان می‌‌تواند شناخت را تا سطح "معرفت" برساند، سطحی که در آن فرد آن‌چه را که می‌‌داند با تمام وجود تجربه می‌‌کند، یعنی تجربه بدون واسطۀ خدا، آن‌جا که دیگر انانیتی برای فرد باقی نمانده است (حالتی از ترک یا نفیِ نفس که "فنا" نام دارد) و کاملاً جذب وجود خدا شده است ("بقا"). غزالی اما معتقد بود که این تجربه برای آن نیست که جایگزین فلسفه و دین شود، بل‌که برای تکمیل آن‌ها و برای تأمین مبنا و مقصودی برای آن‌هاست.}, keywords_fa = {تاویل,تاویل باطنی,واسازی,علم‌الیقین,دیالکتیک منفی,انانیت,طریقت}, url = {http://www.ipsajournal.ir/article_164.html}, eprint = {http://www.ipsajournal.ir/article_164_c53c4865bdfc3b2d5e400e505ddbf427.pdf} } @article { author = {Delavari, Reza}, title = {A Pathological Survey of Dictionaries/Encyclopedias of Political Science & International Relations in Iran: Problems and Solutions}, journal = {Research Letter of Political Science}, volume = {دوره هفتم}, number = {شماره 1}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {Iranian Political Science Association}, issn = {1735790X}, eissn = {2783-1469}, doi = {}, abstract = {This article seeks to conduct a pathological survey on the dictionaries and encyclopedias of Political Science and International Relations in Iran since the beginning of the 20th century when these two fields of science were established in Iranian universities. In this article we study around 100 dictionaries and encyclopedias of Political Science and International Relations in Iran including the descriptive ones, those bilingual dictionaries, and those with media and journalism emphasis. Our research findings indicate that the most important deficiencies of these dictionaries are as follows: some are influenced by political orientations, others explain political terms in accordance to some political parties’ interests , some are unfamiliar with cultural symbols in various spheres of political knowledge in English &Persian languages, some are not precise enough in finding Persian equals of English terms, most are not written by political scientists who are familiar with Lexicography, many are unfamiliarity with modern methods and techniques of Lexicography, and least but not last many are not observing the regulations and standards of Lexicography. The article concludes with some recommendations for improving the status of the dictionaries/encyclopedias of Political Science and International Relations in Iran.}, keywords = {Dictionaries/Encyclopedias of Political Science and International Relations,Lexicography,Iran,Pathological Survey}, title_fa = {فرهنگ نگاری تخصصی علوم سیا سی و روابط بین الملل در ایران : آسیب هاو راهکارها}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف شناخت وضع موجود فرهنگ های تخصصی علوم سیاسی و روابط بین الملل و فهم بهتر وضعیت این فرهنگ ها و شناسایی تنوع و فراوانی و آسیب ها و خلا های موجود در این زمینه سازماندهی گردیده است. در این مقاله با روش تحلیل محتوا به بررسی و آسیب شناسی بیش از 100 فرهنگ تخصصی اعم از فرهنگ های توصیفی ، دوزبانه ،سیاسی مطبوعاتی و دانشنامه های موجود در زمینه علوم سیاسی و روابط بین الملل پرداخته شده است. برخی از نتایج تحقیق نشان می دهد که اعمال جهت گیری های سیاسی در فرهنگ نویسی ،تشریح واژه های سیاسی در خدمت احزاب و تبلیغات،کم دقتى ها در برابر گذاری ها، عدم ورود اساتید علوم سیاسی و روابط بین الملل در کار فرهنگ نویسی، نا آشنایی با نماد های فرهنگی حوزه های مختلف دانش سیاسی در هر دو زبان مبدا و مقصد،عدم آشنایی با فنون و شیوه های نوین فرهنگ نویسی،عدم انجام کار تخصصی توسط موسسات انتشاراتی در زمینه علوم سیاسی، نبود کار تیمی و گروهی در فرهنگ نویسی ،عدم رعایت استانداردهای بین المللی همراه با بومی سازی از مهمترین آسیب های فرهنگ نگاری تخصصی علوم سیاسی و روابط بین الملل در ایران می باشد.در پایان ضمن جمع بندی و نتیجه گیری ،راهکارهایی برای تقویت فرهنگ نویسی تخصصی علوم سیاسی و روابط بین الملل در ایران ارائه گردیده است.}, keywords_fa = {فرهنگ تخصصی علوم سیاسی,فرهنگ نگاری,دانشنامه نویسی,فرهنگ توصیفی}, url = {http://www.ipsajournal.ir/article_165.html}, eprint = {http://www.ipsajournal.ir/article_165_498649a5851a1ccdd467f1567d9c6b9e.pdf} } @article { author = {Shariat, Farshad and Naderi Babanari, Mahdi}, title = {The Conflict between Ethics and Politics in the Thoughts of Khajeh-Nasiredin Toosi and Niccolo Machiavelli}, journal = {Research Letter of Political Science}, volume = {دوره هفتم}, number = {شماره 1}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {Iranian Political Science Association}, issn = {1735790X}, eissn = {2783-1469}, doi = {}, abstract = {The study of the relation between ethics and politics and establishment of some sort of interaction between ethical and political theories, is one important scientific issue in the area of political philosophy. Khajeh-Nasiredin Toosi and Niccolo Machiavelli are among the philosophers and politicians who have discussed the modification of the relation between ethics and politics in their philosophical and political studies. Analyzing the stormy and unorganized era of the both thinkers and comparing their ethical and political theories, this article is to show why and how Khajeh-Nasiredin and Machiavelli present their theories with different extremities; idealistic and focused on Islamic and trans-global society by the former and realistic and focused on Italian and global society of his time by the latter. Moreover, inspired by the general approach of Thomas Spragens as well as the hermeneutics, in understanding the internal logic of texts, this article tries to show how these two philosophers reached to different conclusions in their theories.}, keywords = {Ethics,Politics,Khajeh-Nasiredin Toosi,Niccolo Machiavelli}, title_fa = {جدال اخلاق و سیاست در اندیشه خواجه نصیرالدین طوسی و نیکولو ماکیاولی}, abstract_fa = {مطالعه رابطه اخلاق و سیاست و ایجاد یک نوع تعامل میان نظریه اخلاقی و نظریه سیاسی، یکی از مسائل مهم علمی در حوزه فلسفه سیاسی است. خواجه نصیرالدین طوسی و نیکولو ماکیاولی ازجمله فیلسوفان و مردان سیاسی هستند که در دو سنت فکری متفاوت (اسلام و غرب)، در مطالعات فلسفی و سیاسی خود به جرح و تعدیل رابطه اخلاق و سیاست پرداخته اند. این مقاله صرف نظر از تفاوتهای ضروری و خاص دو سنت فکری، با توجه به مشترکات عمومی و مبتنی بر مسائل مشترک اجتماعی- سیاسی، ضمن تحلیل روزگار پرآشوب و نابسامانِِ هر دو متفکر و مقایسه نظریات اخلاقی و سیاسی آنها، بر آن است تا نشان دهد که چرا و چگونه خواجه نصیر و ماکیاولی نظریه خود را با غایاتی متفاوت، یکی آرمان گرایانه، معطوف به جامعه اسلامی و فرا این جهانی، و دیگری واقع گرایانه، معطوف به ایتالیای زمان خود و این جهانی ارائه می دهد. افزون براین، در این مقاله تلاش شده است با الهام از رویکرد کلان اسپریگنز و هرمنوتیک متن، در فهم منطق درونیِ نظریه های سیاسی، ضمن کالبد شکافی آراء اخلاقی و سیاسی هر یک از دو متفکر اسلام و غرب، از طریق تحلیل مبانی اخلاقی و سیاسی هر یک نشان داده شود که چرا و چگونه راهبرد سیاسی این دو متفکر، علیرغم اعتقاد به اخلاق دو سطحی و نقطه عزیمت واحد، به غایاتی متفاوت در رهیافت رابطه اخلاق و سیاست، رسیده است.}, keywords_fa = {خواجه نصیر الدین طوسی,نیکولو ماکیاولی,اخلاق,سیاست}, url = {http://www.ipsajournal.ir/article_166.html}, eprint = {http://www.ipsajournal.ir/article_166_e3d6210dcb38eb0996d6ca592b366b11.pdf} } @article { author = {Ghaderi, Hatam and Younesi, Mostafa and Hasanifar, Abdorasool}, title = {The Theory of Ideal state in Plato’s Republic: Differences and Distinctions}, journal = {Research Letter of Political Science}, volume = {دوره هفتم}, number = {شماره 1}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {Iranian Political Science Association}, issn = {1735790X}, eissn = {2783-1469}, doi = {}, abstract = {Plato, in his famous political opus, “Republic”, has formalized an Ideal state according to epistemological and ontological bases, which can be mentioned as the first comprehensive and coherent thought about politics. This Ideal state, from years ago, has been construed in different interpretations. The present article seeks to examine the distinctions of Plato’s Ideal state from others by reading this Ideal state on the sociopolitical context of classical Greece on the one hand and Plato’s intellectual and philosophical basics on the other hand. According to this reading, it seems that the sociopolitical characteristics of classical Greece and Plato’s intellectual and philosophical basics have caused that the Ideal (actual) state on Plato’s view be distinguished from any abstract Idealism, on the one hand, and Utopianism and Millenarianism on the other hand}, keywords = {Ideal state,Plato,Republic,Philosopher King,Idea of Good}, title_fa = {اندیشه آرمانشهری در جمهور افلاطون: تفاوتها و تمایزها}, abstract_fa = {افلاطون در "جمهور" بر اساس مبانی معرفتی و هستی¬شناسانه به صورتبندی آرمانشهری پرداخته است که می¬توان آن را جزء نخستین صورتهای اندیشه جامع و منسجم در باب سیاست دانست. این آرمانشهر از دیرباز مورد تفسیر و برداشتهای مختلف قرار گرفته است. نوشتار حاضر در صدد است با خوانش آرمانشهر جمهور در بستر سیاسی اجتماعی یونان کلاسیک از یک سو و مبانی فکری و فلسفی آن از سوی دیگر، وجه تمایز مقوله آرمانشهری در تفکر افلاطون را از دیگر صورتهای آرمان اندیشی مورد بررسی قرار دهد. در پرتو این خوانش به نظر می¬رسد ویژگی پولیس محوری یونان باستان و مبانی فلسفی چون ایده¬ها و نسبت آنها با واقعیت، ایده خیر و ... موجب شده است مقوله آرمانشهری در منظر افلاطون از هر نوع ایدآلیسم ذهنی، آرمان¬گرایی ناکجا¬آبادی و هزاره¬باوری متمایز گردیده، در عین ایده¬ال، واقعی باشد}, keywords_fa = {آرمانشهر,افلاطون,همپرسه جمهور,فیلسوف شاه,ایده خیر}, url = {http://www.ipsajournal.ir/article_167.html}, eprint = {http://www.ipsajournal.ir/article_167_95d4d3de20816a8f19a603d27ee3163f.pdf} } @article { author = {Karimi, Ayub}, title = {Critical and Methodological Examination of Slavoj Žižek's Theory of Ideology Critique}, journal = {Research Letter of Political Science}, volume = {دوره هفتم}, number = {شماره 1}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {Iranian Political Science Association}, issn = {1735790X}, eissn = {2783-1469}, doi = {}, abstract = {As a major contribution to the theory of ideology, Slavoj Žižek's ideology critique has some common backgrounds with discourse theory presented by Ernesto Laclau and Chantal Mouffe but at the same time, Žižek emphasizes on his theory's radical consequences which are quite different from radical democracy because he believes that discourse theory has ignored the problematic of ideology. This article seeks to explain the differences between discourse theory and ideology critique in order to emphasize on the capabilities of the latter. Therefore after a brief review of the evolution of ideology, the author depicts the Lacanian concepts of Žižek's ideology critique. At the last part of the article, the critical semiology is added in order to provide a supplementary methodological instrument to this theory which is vague in terms of methodology.}, keywords = {Ideology,ideology critique,discourse theory,Lacanian psychoanalysis,critical semiology}, title_fa = {بررسی انتقادی و روش شناختی نظریه نقد ایدئولوژی اسلاوُی ژیژک}, abstract_fa = {نظریه نقد ایدئولوژی اسلاوی ژیژک به عنوان یکی از نظریه های عمده در حوزه ایدئولوژی اشتراکاتی با نظریه گفتمان ارنستو لاکلاو و چانتال موفه دارد اما در عین حال، ژیژک بر پیامدهای سیاسی رادیکال نظریه خود که کاملا متفاوت از دموکراسی رادیکال است، تاکید می کند چون معتقد است که نظریه گفتمان معضل ایدئولوژی را نادیده گرفته است. در این مقاله، نگارنده تلاش می کند تفاوت های بین نظریه گفتمان و نقد ایدئولوژی را به منظور تاکید بر ظرفیت های نظری و روشی نظریه اخیر در تبیین ایدئولوژی های مختلف تشریح کند. بنابراین بعد از مرور مختصر تحول مفهوم ایدئولوژی، مفاهیم لاکانی موجود در نظریه نقد ایدئولوژی ژیژک تشریح می شود. بالاخره، نشانه شناسی انتقادی به عنوان ابزار مکمل روش شناختی برای این نظریه که از لحاظ روشی دارای ابهاماتی است، اضافه شده است.}, keywords_fa = {ایدئولوژی,نقد ایدئولوژی,نظریه گفتمان,روانکاوی لاکانی,نشانه شناسی انتقادی}, url = {http://www.ipsajournal.ir/article_168.html}, eprint = {http://www.ipsajournal.ir/article_168_38be6d051669dfd9014f7ce5b66083c0.pdf} } @article { author = {Mirahmadi, Mansoor}, title = {The Role of the Early Islam's Political Events in Initiating the First Theological Debates: A Case Study of Saqifeh and Seffin War)}, journal = {Research Letter of Political Science}, volume = {دوره هفتم}, number = {شماره 1}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {Iranian Political Science Association}, issn = {1735790X}, eissn = {2783-1469}, doi = {}, abstract = {One can say that understanding the political thought of Muslims in early Islam depends, on the one hand, on the study of the socio-political events of that time, and on the other, requires understanding of their conceptions of the Holy Quran and the Sunnah teachings. Thus to understand the political thoughts of this period, one has to put the Muslim conceptions of the texts in their socio-political context. In order to do this, it is important in our view to understand the debates regarding these events and how they have been judged referring to the religious texts. These debates, which were theological, formed different conceptions of religious texts. Studying two important events at that time- the Saqifeh and Seffin war- this article explains how the early theological debates were formed and consequently influenced the Muslim political thoughts of that time.}, keywords = {Theological Debates,Political Thought,Saqifeh,Seffin War,Imamate,Caliphate}, title_fa = {نقش رویداد های سیاسی صدراسلام در شکل گیری نخستین مناظره های کلامی (مطالعه موردی سقیفه وجنگ صفین)}, abstract_fa = {فهم اندیشه ها و افکار سیاسی مسلمانان صدر اسلام از سویی در گرو مطالعه و بررسی رویدادهای سیاسی اجتماعی این دوران بوده ، از سویی دیگر، نیازمند فهم برداشت آنان از آموزه های مکنون در قرآن و سنت است. از این رو، در تعامل زمینه ها ی سیاسی اجتماعی و برداشت های آنان از متون، می توان به فهم افکار و اندیشه های سیاسی آنان نائل آمد . امّا در این میان، آنچه از منظر نوشتار حاضر مهّم به نظر می رسد، فهم مناظره هایی است که در فرایند ارجاع دهی تحولات و رویدادهای سیاسی اجتماعی به متون دینی جریان یافته است . این مناظره ها که از خصلت کلامی برخوردار است زمینه شکل گیری برداشت های مختلفی از متون دینی را فراهم ساخته است .مقاله حاضر، با بررسی دو رویداد بسیار مهم صدر اسلام- حادثه سقیفه و جنگ صفین- چگونگی تکوین مناظره های کلامی نخستین و در نتیجه، تأثیرگذاری آنها بر افکار و اندیشه های سیاسی مسلمانان در این دوره را توضیح می دهد .}, keywords_fa = {مناظره های کلامی,اندیشه سیاسی,سقیفه بنی ساعده,جنگ صفین,امامت,خلافت}, url = {http://www.ipsajournal.ir/article_169.html}, eprint = {http://www.ipsajournal.ir/article_169_f221a5de93d961afdb1304c8216c6016.pdf} }