@article { author = {Afsordeh, Ataollah and Jalalpour, Shiva and Ameri Golestani, Hamed}, title = {A SURVEY ON THE PLACE OF NATURAL INDIVIDUAL RIGHTS IN CONSTITUTION}, journal = {Research Letter of Political Science}, volume = {13}, number = {3}, pages = {7-36}, year = {2018}, publisher = {Iranian Political Science Association}, issn = {1735790X}, eissn = {2783-1469}, doi = {}, abstract = {Individual rights are one of the most important topics in new political and legal thought. Definition of natural rights for individuals transformed the place of these rights in the political and intellectual systems, and issues such as: individual freedoms, freedom of speech, freedom of assembly, political and social equality, and so on were placed at the top of principles of different countries’ constitutions. In Iran, too, new concepts have emerged since the Qajar era. First, this happened in political and critical writings, and finally in the supplementary of the Persian Constitution. The principles supplementary to the Constitution have addressed these freedoms under the section of “Nation Rights”. Individual rights in the constitutional era were subjected to the comprehensive discourse of legal positivism which had emerged during the constitutional era. In the articulation, concepts like freedom and equality were signifiers that were placed along with other signifiers like legal positivism and constitutionalism in the discourse of constitutionalism. In the present paper, this articulation is investigated through Laclau and Mouffe’s discourse theory. The main hypothesis of this paper is that the development of the idea of freedom and equality before the constitutional revolution played an important role in the formation of the discourse of constitutionalism, and that conflicts arose over its relation to religious law during the constitutional era.}, keywords = {Natural Rights,Religious Law,Individual Rights,Constitution,Constitutionalism}, title_fa = {واکاوی جایگاه حقوق طبیعی فرد در قانون اساسیِ مشروطه}, abstract_fa = {حقوق فردی یکی از مهم‌ترین مباحث در اندیشۀ سیاسی و نیز حقوقی جدید است. با تعریف حقوق طبیعی برای فرد، جایگاه آن در نظام‌های سیاسی و فکری متحول شد و مسائلی چون آزادی فردی، آزادی بیان، آزادی اجتماعات، برابری سیاسی و اجتماعی و نظایر آن در صدر اصولی قرار گرفت که قوانین اساسی کشورها با آن نوشته می‌شد. در ایران نیز، ورود مفاهیم جدید، از دورۀ قاجار، ابتدا در نوشته‌های سیاسی و انتقادی، و در نهایت، در متممِ قانونِ اساسیِ مشروطه تبلور یافت. متممِ قانون اساسی، ذیل عنوانِ «حقوقِ ملّت» به این آزادی‌ها پرداخت. حقوق فردی در عصر مشروطیت، خود ذیل گفتمان فراگیر قانون‌خواهی که در مشروطیت تبلور یافته بود قرار داشت. مفاهیمی چون آزادی و برابری، دال‌هایی بودند که در مفصل‌بندی با دال قانون‌خواهی و مشروطه در گفتمان مشروطه‌خواهی قرار گرفتند. در این مقاله، با استفاده از روش گفتمان لاکلا و موف، این مفصل‌بندی بررسی می‌شود. فرضیۀ این مقاله آن است که فرضیۀ اصلی این مقاله آن است که گسترش اندیشۀ آزادی و برابری پیش از مشروطه، نقش مهمی در شکل‌گیری گفتمان مشروطه‌خواهی داشت و در عصر مشروطه مناقشه‌هایی بر سرِ نسبتِ آن با حقوقِ شرع ایجاد شد.}, keywords_fa = {حقوق طبیعی,حقوق شرع,حقوق فردی,قانون اساسی,مشروطه}, url = {http://www.ipsajournal.ir/article_350.html}, eprint = {http://www.ipsajournal.ir/article_350_83795e88845af726dded154b0c216454.pdf} } @article { author = {Khorshidi, Mohammad and Haghighat, Seyed Sadegh}, title = {SA'ADI AND CONSTRUCTIVE INTELLECTUAL TRADITIONS OF POLITICAL CONVENTIONS}, journal = {Research Letter of Political Science}, volume = {13}, number = {3}, pages = {37-72}, year = {2018}, publisher = {Iranian Political Science Association}, issn = {1735790X}, eissn = {2783-1469}, doi = {}, abstract = {Persian poetry is among significant domains in Iranian history of thought in which political teachings are reflected. Sa'adi is considered as an important figure in Persian literature history who has attempted in versifying political teachings. The most important point in understanding Sa'adi’s political discourse is to understand his era’s intellectual traditions because they made him accept, reject, or affect his period’s political issues. Having this concern in mind and using Skinner’s intention methodology to discover Sa'adi’s intention, the present study attempts to study Sa'adi period’s worldview and intellectual milieu that is here referred to as intellectual traditions. The researchers are going to discover how thinking was appeared at the intellectual and political discussions being present within the intellectual traditions and how question and answer, proposition and prescription, reasoning and deduction were manifested. Thus, the main research question is how Sa'adi period’s constructive intellectual traditions of political conventions could be interpreted? The hypothesis of the present study is that regarding Iran’s past intellectual traditions and the 7th century’s historical context, advices for princes, Mongol Yassa, the Sunni theory of Caliphate, Sufism intellectual tradition, the Shiite theory of Imamate, and historiography as the most important political traditions of Sa'adi period constitute the political conventions of his era.}, keywords = {Sa'adi,Political Thought,Iran,Legitimacy,Political Power,Advices for Princes}, title_fa = {سعدی و سنّت‌های فکری سازنده ی عرف سیاسی}, abstract_fa = {شعر فارسی یکی از حوزه­ های مهم زبانی در تاریخ اندیشه ایرانی است که گفتار و آموزه­ های سیاسی در آن بازتاب یافته­ اند. یکی از چهره­ های پراهمیت در تاریخ ادب فارسی که در به نظم آوردن آموزه‌های سیاسی کوشیده، سعدی است. یکی از مهم­ترین مباحث برای فهم گفتار سیاسی سعدی را می­توان فهم سنّت­های فکری در دوران وی دانست؛ چراکه سعدی را بر آن می­داشته است که برای جریان­ها و مسائل سیاسی آن زمانه در قالب قبول، رد یا تردید، تأثیر و تأثر و درگیر بودن، بدان­ها پاسخ بدهد. پژوهش حاضر بر اساس این دغدغه با روشِ خوانشِ قصد­ گرای ِاسکینر برای کشفِ نیّت سعدی؛ محیط فکری و جهان ذهنی آن دوران را که در این پژوهش با سنّت فکری از آن یادشده است، مورد تدبر قرار می­دهد. دلیل این است که دانسته شود در محل بحث­های فکری و سیاسی که درون سنّت­های فکری وجود داشته است چه گونه اندیشیدن رخ نموده و پرسش و پاسخ، ارائه و تجویز، استدلال و استنباط جلوه­گری می­کرده است؛ بنابراین پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که سنّت­های فکری سازنده­ی عرف سیاسی دوران سعدی را چه گونه می­توان تفسیر نمود؟ در این راستا فرضیه­ ای که برای این پژوهش طرح‌شده آن است که با توجه به سنّت‌های فکری گذشته ایران و زمینه تاریخی قرن هفتم؛ اندرزنامه نویسی، یاسای مغول، نظریه خلافت اهل سنّت، سنّت فکری تصوّف، نظریه امامت شیعه و تاریخ‌نگاری به‌عنوان مهم­ترین سنّت­های فکری عصر سعدی، عرف سیاسی زمانه‌ی وی را ساخته ­اند.}, keywords_fa = {سعدی,اندیشه‌ی سیاسی,ایران,مشروعیت,قدرت سیاسی,اندرزنامه نویسی}, url = {http://www.ipsajournal.ir/article_351.html}, eprint = {http://www.ipsajournal.ir/article_351_2f81dc4200270a558462759ed2e8a3cc.pdf} } @article { author = {Ghezelsofla, Mohammadtaghi and Noorian Dehkordi, Negin}, title = {THE THOUGHT OF STATISM AND ANTI-STATISM IN THE CONSTITUTIONAL PERIOD: READING THREE THOUGHTS}, journal = {Research Letter of Political Science}, volume = {13}, number = {3}, pages = {73-102}, year = {2018}, publisher = {Iranian Political Science Association}, issn = {1735790X}, eissn = {2783-1469}, doi = {}, abstract = {The Iranian constitutional revolution is the dawn of the modernization and the rising of a form of constitutional state which was possible by transition from epistemological-political foundations of the old regime and the old tradition. What is undeniable in this incident is the controversy over the foundations of the new state for and against it by the first generation of Iranian intellectuals of the constitutional period. Recapitulating the works of three intellectuals, namely Mirza Malkam Khan Nazemol Dowleh, Mirza Yousuf Khan Mostasharol Dowleh and Mirza Fathali Akhundzadeh, this study tries to show which therapy they offer for transition from the foundations of the old regime and the nature of new regime, what role they consider for the state in this process, and according to this, how they can be categorized into statist and anti-statist groups. For this purpose, the views of these three intellectuals on the pivotal issues such as: the image of the Iranian and the West civilizations, the role and the position of the state, as well as the reasons for the ups and downs of the Iranian civilization and the ways to overcome them have been examined and a glimpse of their approach has been offered. Eventually, it has also been attempted to determine the relative position of each of these three figures on a spectrum from extremist statism on one end and extremist anti-statism on the other.}, keywords = {Iranian Civilization,Mirza Malkam Khan Nazemol Dowleh,Mirza Yousuf Khan Mostasharol Dowleh,Mirza Fathali Akhundzadeh,Statism,Anti-Statism}, title_fa = {اندیشه دولت گرایی و ضددولت گرایی در عصر مشروطه؛ بازخوانی سه اندیشه}, abstract_fa = {انقلاب مشروطه طلیعه آغاز تجدد و برآمدن صورتی از دولت مشروطه است که با گذار از مبانی معرفتی-سیاسی رژیم قدیم و سنت قدمایی ممکن شد. آنچه در این رخداد غیر قابل انکار است جدال بر سر مبانی دولت جدید، له و علیه آن از سوی نسل نخست روشنفکران ایرانی دوره مشروطه است. هدف از پژوهش حاضر آن است که با بازخوانی نمونه­هایی از آثار سه تن از این روشنفکران یعنی میرزا ملکم خان ناظم‌الدوله، میرزا یوسف خان مستشارالدوله ومیرزا فتحعلی آخوندزاده نشان دهد که آنها برای گذار از مبانی دولت قدیم و ماهیت نظام جدید  چه درمانی ارائه می‌دهند، در این میان چه نقش و جایگاهی برای دولت قائل هستند، و بر این اساس چگونه می‌توان آنها را در گروه دولت‌گرایان و ضد دولت‌گرایان دسته‌بندی کرد. بدین منظور دیدگاه‌های این سه روشنفکر پیرامون مسائلی چون: تصویر تمدن ایران و غرب، نقش و جایگاه دولت، و نیز دلایل تنزل و کسالت تمدن ایران و راه‌های غلبه بر آن مورد بررسی قرار گرفته و الگویی اجمالی از رویکرد آنان ترسیم شده است. در پایان نیز تلاش بر آن بوده است که مکان و موقعیت نسبی هر یک از این سه تن بر روی طیفی که در یک سوی آن دولت‌گرایی افراطی و در منتهی‌الیه دیگر آن ضد دولت‌گرایی افراطی قرار دارد، مشخص شود.}, keywords_fa = {تمدن ایران,ملکم خان ناظم‌الدوله,آخوندزاده,مستشارالدوله,دولت‌گرایی,ضد دولت‌گرایی}, url = {http://www.ipsajournal.ir/article_352.html}, eprint = {http://www.ipsajournal.ir/article_352_c3f03c9f496c8cf6392f03066dc714c3.pdf} } @article { author = {Mohammadi Mehr, Ghalamreza and Tavosoli Roknabadi, Majid and Taheri, Abolghasem and Edrisi, Afsaneh}, title = {THE TYPOLOGY OF STUDIES ON POLITICAL DEVELOPMENT IN IRAN}, journal = {Research Letter of Political Science}, volume = {13}, number = {3}, pages = {103-134}, year = {2018}, publisher = {Iranian Political Science Association}, issn = {1735790X}, eissn = {2783-1469}, doi = {}, abstract = {The paper discussed the typology of studies on political development in Iran. The purpose of the paper is to identify the diversity of studies related to Iran's political development. The research method is systematic review, and the statistical population of the research is all the books related to the political development of Iran being printed after the Islamic Revolution, the number of which is amounted 145 in this study. The findings showed that almost over half of the books were published between 1997 and 2006, and political deterioration or degeneration of Iran was discussed in 76.6% of those books. Most of the books have been written with modernization and democratization approach, and an empirical-historical method has been used in a significant portion of the books. According to about 30% of the books, the main factors of being politically underdeveloped are authoritarianism, political culture elements, and the gap between traditionalism and modernism. Although these studies did not follow the western classical patterns of specimens, instead tried to localize political-social science in Iran, this has led to the plurality and diversity of views and the lack of a clear picture of Iran's political development. Therefore, one of the most important factors is the diversity of experts’ views in this regard.}, keywords = {Political Development,Iran's Political Development,Iran’s Political underdevelopment,Typology,Systematic Review}, title_fa = {گونه‌شناسی مطالعات توسعه سیاسی ایران}, abstract_fa = {در این مقاله به گونه‌شناسی مطالعات توسعه سیاسی ایران پرداخته شده است. هدف تحقیق شناسایی تنوع مطالعات مرتبط با توسعه سیاسی ایران، روش آن مرور نظام‌مند و جامعه آماری آن تمام کتاب‌های مرتبط با توسعه سیاسی ایران پس از انقلاب اسلامی است که تعداد آن در این پژوهش به 145 مورد رسیده است. براساس یافته‌های تحقیق تقریباً بیش از نیمی از کتاب‌ها در سال‌های 1376 تا 1385 منتشر شده‌اند و در 6/76درصد کتاب‌ها، عوامل زوال یا انحطاط سیاسی ایران مورد بحث بوده است. رهیافت بیشتر کتاب‌ها مدرنیزاسیون و دموکراتیزاسیون بوده و در بخش قابل توجهی از کتاب‌ها، از روش تاریخی ـ تجربی استفاده شده است. تقریباً در 30درصد از کتاب‌ها عامل اصلی توسعه نیافتگی سیاسی ایران، استبداد و اقتدارگرایی، مؤلفه‌های فرهنگ سیاسی و شکاف بین سنت‌گرایی و تجددطلبی عنوان شده است. گرچه در این مطالعات از الگوبرداری محض از نمونه‌های کلاسیک غربی پرهیز و به بومی‌سازی علوم سیاسی ـ اجتماعی ایران پرداخته شده، ولی این امر خود به کثرت و تنوع دیدگاه‌ها و نبود تصویری روشن از توسعه سیاسی ایران انجامیده است و لذا یکی از مهم‌ترین عوامل تنوع دیدگاه‌های صاحبنظران در این زمینه است.}, keywords_fa = {توسعه سیاسی,توسعه سیاسی ایران,توسعه نیافتگی سیاسی ایران,گونه‌شناسی,روش مرور نظامند}, url = {http://www.ipsajournal.ir/article_353.html}, eprint = {http://www.ipsajournal.ir/article_353_235e23517a192c378454f29907e9b0ac.pdf} } @article { author = {Malekipour, Ahmad and Javadi Arjmand, Mohammad Jafar and Bashroyehnejad Karimi, Hessam and Zibakalam, Sadegh}, title = {REFLECTION ON EDUCATIONAL POLICY IN POLITICAL SCIENCE WITH AN EMPHASIS ON ANALYSIS OF THE CURRICULUM IDEOLOGIES OF STUDENTS}, journal = {Research Letter of Political Science}, volume = {13}, number = {3}, pages = {135-156}, year = {2018}, publisher = {Iranian Political Science Association}, issn = {1735790X}, eissn = {2783-1469}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study is reflection on the educational policy in political science with an emphasis on Analysis of the curriculum ideologies of political science students in Tehran University. This research has quantitative nature and applied purpose and in terms of data collecting is a descriptive survey. The statistical population consisted of 500 postgraduate students in The University of Tehran 2017, in which the sample size was appointed as 232, using Cochran formula. And 100 men and 132 women were selected using stratified sampling method. The data gathering tool was the standard questionnaire of curriculum ideology of the Schiro (2008). Face and content validity of the questionnaire was obtained by the consensus of educational science specialists and the reliability of the questionnaire using the Cronbach's alpha coefficient was calculated 0.88. In order to analyze the data, the researchers used the Friedman test for ranking. Findings in general show that the most prominent ideology of the curriculum of political science students at the University of Tehran in the postgraduate studies is the ideology of scientific scholars and social performance, and the least important ideology is the social and learning rehabilitators. Therefore, as the political science major requires self-sufficient students with characteristics such as critical thinking, high creativity, deep analysis, intellectual autonomy, widespread social relationships, and high spirit of demanding changes in the peripheral environment and the spirit of inquiry and so on. These features are only seen in students with social and learning rehabilitation ideologies. Therefore, it is imperative that the authorities and practitioners of higher education change educational policies as the necessary measures to attract students with the ideologies of social reconstruction or try to change the ideology of students in this field of study in line with the ideology of social and learner-centered rehabilitators.}, keywords = {Educational Policy,Curriculum,Curriculum Ideologies,University of Tehran}, title_fa = {تأملی بر سیاست‌گذاری آموزشی در علوم سیاسی با تاکید بر تحلیل ایدئولوژی‌های برنامه درسی دانشجویان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر تأملی بر سیاست‌گذاری آموزشی در علوم سیاسی با تاکید بر تحلیل ایدئولوژی‌های برنامه درسی دانشجویان رشته علوم سیاسی در دانشگاه تهران است. این تحقیق از لحاظ ماهیت کمی، از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری داده‌ها توصیفی- پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری شامل 500 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه تهران در سال 1396 بود، که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 232 نفر تعیین. شد و با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای 100 مرد و 132 زن انتخاب گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد ایدئولوژی‌های برنامه درسی اسکایرو (2008) بود. روایی محتوایی و صوری پرسشنامه با استفاده از نظر جمعی از متخصصان و رشته علوم تربیتی به دست آمده و اعتبار پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 88/0 محاسبه شد. به منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون فریدمن برای رتبه‌بندی استفاده شده است. یافته‌ها به طور کلی نشان می‌دهد که بیشترین ایدئولوژی غالب برنامه درسی دانشجویان رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران در مقطع تحصیلات تکمیلی، ایدئولوژی دانش‌پژوهان علمی و کارایی اجتماعی و کمترین ایدئولوژی غالب بازسازان اجتماعی و یادگیرنده محور است؛ بنابراین از آنجایی که رشته علوم سیاسی با توجه به نفس خود نیازمند دانشجویانی با ویژگی‌هایی همچون تفکر انتقادی، خلاقیت بالا، قدرت تجزیه و تحلیل عمیق، استقلال فکری، روابط اجتماعی گسترده و دارا بودن روحیه تغییر طلبی محیط پیرامونی و روحیه مطالبه‌گری و پرسش‌گری و... است؛ که این ویژگی‌ها تنها در دانشجویانی که دارای ایدئولوژی‌های بازسازی‌گرایی اجتماعی و یادگیرنده محور هستند دیده می‌شود. لذا ضروریست مسئولین و برنامه‌ریزان آموزش عالی با تغییر سیاست‌گذاری‌های آموزشی اقدامات لازم را برای جذب دانشجویانی با ایدئولوژی‌های بازسازان اجتماعی یا تغییر ایدئولوژی دانشجویان این رشته همسو با ایدئولوژی بازسازان اجتماعی و یادگیرنده محور به عمل آورند.}, keywords_fa = {سیاست‌گذاری آموزشی,برنامه درسی,ایدئولوژی‌های برنامه درسی,دانشگاه تهران}, url = {http://www.ipsajournal.ir/article_354.html}, eprint = {http://www.ipsajournal.ir/article_354_9b6ea40e0b98d6b275e60d91fcb9f23f.pdf} } @article { author = {Nazari, Meisam and Fazeli, Habibollah}, title = {MODERNITY AND CONTEMPORARY IDENTITY CRISIS IN THE LIGHT OF DARIUSH SHAYGAN’S THEORIES}, journal = {Research Letter of Political Science}, volume = {13}, number = {3}, pages = {157-183}, year = {2018}, publisher = {Iranian Political Science Association}, issn = {1735790X}, eissn = {2783-1469}, doi = {}, abstract = {Darisuh Shaygan, besides Seyed Ahmad Fardid, Jalal Al Ahmad and Ali Shariati, is one of the most prominent intellectuals of Iran’s recent five decades. He has dwelled on the concepts of Identity and Iranian Identity in regard to the challenges in the world today. This article is intended to find out the approach of Darisuh Sahygan towards identity crisis and challenges in the modern contemporary world. The main underlying idea is that he, emphasizing upon the maintenance of native identity, had never totally rejected the western culture, but he has proposed the necessity of having knowledge and understanding about the western culture. Therefore, the most important characteristics of Shaygan’s writings and opinions are his simultaneous criticism of “eastern traditional ideology” and “western modernization ideology. This article focuses on Shaygan’s mental endeavors with regard to the authentic and original identity in traditional cultures and civilizations in confronting the modern world and modernization.}, keywords = {Identity Crisis,Dariush Shaygan,Tradition,Modernization,Pure Identity}, title_fa = {مدرنیته و بحران هویت معاصر؛ بر مبنای آرای داریوش شایگان}, abstract_fa = {داریوش شایگان، در کنار اندیشمندانی چون سید احمد فردید، جلال آل احمد و علی شریعتی، از برجسته­ترین اندیشمندان پنج دهۀ اخیر ایران محسوب می­شود. از مباحث کانونی و محوری در آثار این اندیشمندان، پرداختن به مسئلۀ هویت و هویت ایرانی، در مواجهه با چالش­های پیش روی در جهان مدرن است. این مقاله در پی پاسخگویی به این سوال است که «داریوش شایگان چه رویکردی را در خصوص بحران هویت جهان معاصر پی می­گیرد؟» ایدۀ مقاله این است که وی در کنار تاکید بر حفظ هویت اصیل و ناب، به رَد و طرد یکجانبۀ غرب دست نمی­زند و لزوم شناخت و آگاهی نسبت به ریشه­ها و محرّک­های غرب مدرن را مطرح می­کند و یکی از منسجم­ترین و فلسفی­ترین پاسخ­ها را در خصوص بحران هویت ارائه می­دهد. بدین ترتیب نقد همزمان سنت «جهان­بینی شرقی» و تجدّد «جهان­بینی غربی» و تلاش برای درانداختن طرحی نو، مهم­ترین ویژگی آثار و آرای شایگان می­باشد که در این مقاله بدان پرداخته شده است.}, keywords_fa = {بحران هویت,داریوش شایگان,فرهنگ,سنت,تجدّد,هویت ناب}, url = {http://www.ipsajournal.ir/article_355.html}, eprint = {http://www.ipsajournal.ir/article_355_b4423b8aff03f857804fc8004517694f.pdf} } @article { author = {Nouri, Mokhtar and Azarkamand, Farzad}, title = {THE INTERPRETATION OF THE EPISTEMOLOGICAL FIELDS OF COMMUNITARIANS’ POLITICAL PHILOSOPHY WITH THE EMPHASIS ON THE LATE WITTGENSTEIN PHILOSOPHICAL IDEA}, journal = {Research Letter of Political Science}, volume = {13}, number = {3}, pages = {185-215}, year = {2018}, publisher = {Iranian Political Science Association}, issn = {1735790X}, eissn = {2783-1469}, doi = {}, abstract = {Communitarianism is one of the most important schools of thought in contemporary political philosophy, which has different roots in philosophy. This paper examines the analysis and interpretation of the epistemological fields of the philosophy of communitarianism based on late Wittgenstein's ideas. In the book "Philosophical investigation", Wittgenstein through an epistemological turn argued the theory of "linguistic games" indicating the use of words in the social life interactions. The present paper examines the effects of the late Wittgenstein epistemic-linguistic revolution on the political thought of communitarian philosophers and has explained and interpreted the relation between epistemological changes and the field of politics. The results of the discussion suggest that the late Wittgenstein philosophy has indirectly helped the communitarian Political philosophy forming a contextualism pattern. Then it has criticized the position of liberalism as a meta-narrative and comprehensive language. The main purpose of the authors is to show how the late Wittgenstein philosophical insight can be used in the areas where he has not directly addressed in his work.}, keywords = {Epistemology,Late Wittgenstein,Language Games,Liberalism,Communitarianism,Contextualism}, title_fa = {تفسیر زمینه های معرفت شناختیِ فلسفه سیاسی اجتماع گرایان؛ با تأکید بر دستگاه فلسفی ویتگنشتاین متأخر}, abstract_fa = {اجتماع­گرایی از مهم­ترین مکاتب فکری در اندیشه سیاسی معاصراست که از حیث فلسفی دارای ریشه­های متفاوتی است.به گونه­ای که برخی محققان، اجتماع­گرایان را«نوارسطویی» و عده­ای نیز آنان را «نوهگلی» می­دانند.اما این مقاله تحلیل و تفسیر زمینه­های معرفت­شناختی فلسفه ­اجتماع­گرایی بر مبنای اندیشه ویتگنشتاین متاخر را مورد بررسی قرار داده است.ویتگنشتاین در «پژوهشهای­فلسفی»،با نوعی چرخش معرفت­شناختی،نظریه «بازی­های زبانی»را مطرح نمود که نشانگر کاربرد واژه­ها در تعاملات زندگی اجتماعی است.از این ­منظر،مقاله ­حاضر به بررسی تاثیرات انقلاب معرفتی- زبانی ویتگنشتاین متأخر بر اندیشه ­سیاسی فلاسفه اجتماع­گرا پرداخته است.پرسش این است که نظریه فلسفی ویتگنشتاین متأخر چگونه به شکل­گیری الگویی زمینه­مند در اندیشه اجتماع­گرایان معاصر کمک کرده است؟.نتایج بحث حاکی از آن است که فلسفه ویتگنشتاین متأخر به مثابه انقلابی معرفتی در دوره ­معاصر به­صورت غیرمستقیم به فلسفه ­­سیاسیِ اجتماع­گرا کمک نموده تا با اتکا به آن الگویی زمینه­­مند پیدا کند و سپس با پیروی از این روش به نقد مواضع اساسی لیبرالیسم به­عنوان یک فراروایت و زبان جهانشمول بپردازد.با ابتنای بر رویکردی تفسیری،مقصود نشان دادن این موضوع مهم است که چگونه می‌توان بصیرت فلسفی ویتگنشتاین متاخر را در حوزه‌هایی بکار برد که او در آثارش مستقیماً به آن‌ها نپرداخته است.}, keywords_fa = {معرفت شناسی,ویتگنشتاین متاخر,بازی های زبانی,لیبرالیسم,اجتماع گرایی,زمینه گرایی}, url = {http://www.ipsajournal.ir/article_356.html}, eprint = {http://www.ipsajournal.ir/article_356_d8529da38b6c8a0f36e9818622caab7f.pdf} }