@article { author = {Hajivosough, Neda and Davoodi, Ali Asghar}, title = {THE COGNITIVE AND METHODOLOGICAL FRAMEWORKS OF ISLAMIC INTELLECTUALS ON WOMEN’S SOCIO-POLITICAL RIGHTS (Case study: Mohsen Kadivar and Mohammad Mojtahed Shabestari)}, journal = {Research Letter of Political Science}, volume = {13}, number = {4}, pages = {7-38}, year = {2018}, publisher = {Iranian Political Science Association}, issn = {1735790X}, eissn = {2783-1469}, doi = {}, abstract = {More than thousand years, the traditional understanding of Islam, based on its ancient and huge religious heritage, has interpreted the appearance, identity and rights of women in Islamic communities around the concepts of inherent inequality between men and women with the emphasis on the natural role of women and their pessimism about women’s presence in the social and political arenas. Rapid changes in the life conditions of the Islamic communities have created new needs and demands that this cognitive and methodological framework and the mechanisms used in this reading of Islam do not address these needs and could not open up a section of the growing problems and needs of women corresponding their rights with the new human rights standards. Following this failure and the identity crisis that Islamic societies have encountered as a result of confrontation with western modernity, a group of Muslims who believe in Islamic principles and influenced by the positive aspects of western modernization, began to re-interpret the principles and rules of the Shari'a, offering a new reading of Islam in the form of reforming and resuscitation of religious thought. This article seeks to recognize how the appearance, identity and legal stand of women is reflected in the rational- epistemological foundations of Islamic intellectualism, and what the epistemological frameworks of this attitude are on the women’s political and social rights and what differences it has with its traditional rival. Our assumption is that Islamic intellectualism approach taking advantage of the new epistemological achievements has a humanistic view on woman trying to depict the appearance and identity of woman according to the morality, justice, conventionality, interpretation of religious texts and its shift according to the time requirements. This issue has potentially the required ability to produce fundamental changes in the women’s rights and in accordance with the new standards of human rights. Our emphasis in this article is based on the views of two most influential contemporary Iranian Muslim intellectuals, Mohammad Mujtahid Shabestari and Mohsen Kadivar. This study is a documentary research and data collection is done in a way of scanning documents, books, essays and websites. To analyze the data, the researchers have used a combination of literal and grounded hermeneutic method.}, keywords = {Woman's Rights,Islamic Intellectualism,Religious Cognition,Historicism,Equitable Justice,Fundamental Equality}, title_fa = {چارچوبه‌های معرفتی- روشی نواندیشی اسلامی در نگرش به حقوق سیاسی و اجتماعی زنان (مورد مطالعه محسن کدیور و محمد مجتهد شبستری)}, abstract_fa = {در طول بیش از هزار سال، برداشت سنّتی از اسلام با تکیه بر میراث کهن و سِتَبر دینی، سیما، هویت و حقوق زنان را در جوامع اسلامی حول مفاهیم نابرابری ذاتی بین زن و مرد، تأکید بر نقش طبیعی زنان و بدبینی نسبت به حضور آنان در عرصه اجتماع و سیاست تفسیر نموده است. تغییرات سریع در شرایط زیست جوامع اسلامینیازها و خواسته‌های جدیدی را طرح نموده که چارچوبه معرفتی- روشی و نیز سازوکارهای مورد استفاده این خوانش از اسلام، تکافوی پاسخگوئی به این نیازها را ندارد و نمی‌تواند گِرهی از مشکلات و نیازهای روزافزون زنان باز نماید و گشایشی در تلائم حقوق آنان با موازین حقوق بشر جدید ایجاد کند. در پی این ناکامی و به دنبال بحران هویتی که جوامع اسلامی در نتیجه رویاروئی با مدرنیته غربی به آن گرفتار شدند، گروهی از نواندیشان مسلمان با تمسّک به مبانی اسلامی و متأثر از جنبه‌های مثبت تجدّد غربی، دست‌اندرکار بازتفسیر اصول و احکام شرع شدند و خوانش جدیدی از اسلام را در قالب اصلاح و احیاء فکر دینی ارائه نمودند. این مقاله در پی آن است که دریابد سیما، هویت و جایگاه حقوقی زنان در مبانی فکری- معرفتی نواندیشی اسلامی چگونه بازتاب یافته، چارچوبه‌های معرفتی آن در نگرش به حقوق سیاسی و اجتماعی زنان چه می‌باشد و تفاوت آن با رقیب سنّتی‌ا‌ش چیست. فرض ما بر این است که رویکرد نواندیشی اسلامی با بهره‌گیری از دستاوردهای معرفتی جدید، نگاهی انسان‌مدارانه به زن دارد و با عبور از تقسیمات جنسیّتی، سعی دارد سیما و هویت زن را بر اساس نشانه‌هایی چون اخلاق، عدالت، عرف‌گرایی، تأویل‌گرایی نصوص‌دینی و تغییر بر اساس مقتضیات زمان ترسیم نماید و این امر به صورت بالقوه توانایی لازم جهت تحول بنیادی در حقوق زنان و در تلائم با موازین جدید حقوق بشری جدید را دارد. تأکید ما در این مقاله بر آراء دو نفر از نواندیشان مسلمان ایرانی معاصر، یعنی محمد مجتهدشبستری و محسن کدیور است. پژوهش حاضر از نوع کیفی و اسنادی است و گردآوری داده‌ها به شیوه فیش‌برداری از اسناد، کتب، مقالات و سایت‌های اینترنتی صورت گرفته و سعی شده در تحلیل داده‌ها از روش هرمنوتیکی تلفیقی متن‌گرا و زمینه‌گرا استفاده شود.}, keywords_fa = {حقوق زن,نواندیشی اسلامی,معرفت دینی,تاریخ‌مندی,عدالت استحقاقی,تساوی بنیادی}, url = {http://www.ipsajournal.ir/article_357.html}, eprint = {http://www.ipsajournal.ir/article_357_d6ecceb40b8f80ec84361ca40a243db6.pdf} } @article { author = {jamali, hossein and Jamali, Mokarrameh}, title = {POLITICAL SCIENCE STATUS; NOW AND FUTURE (Evaluation of the Eleventh Annual Conference of the Iranian Political Science Association, March, 2017)}, journal = {Research Letter of Political Science}, volume = {13}, number = {4}, pages = {39-72}, year = {2018}, publisher = {Iranian Political Science Association}, issn = {1735790X}, eissn = {2783-1469}, doi = {}, abstract = {The annual conferences of the Iranian Political Science Association started in 2007 and now after ten years is yet one of the regular programs of this association. The last of these types of conferences was held in March 2017 with the title of "The status of political science; now and the future". The main question of this article is how much this conference complies with the standards of an annual conference of a scientific association, and how relevant the content reflects the one-year achievements of the Iranian political science. The research methodology is descriptive-analytic. The results show that the conference reflects somewhat the one-year achievements of the political science in Iran, indicating some signs of the improvement and progress of this knowledge and is consistent with the standards of scientific conferences. In addition, participants in the conference, on behalf of the majority of the Iranian political science community, analyzed Iran's specialized political issues in the context of the conventional knowledge of political science, and on the contrary, a small minority would consider the fundamental and material development of this discipline. Meanwhile the "opening and closing speeches", "selected articles in the form of scientific speeches" and "abstracts of conferences," show the Iranian political science is in the crisis condition and the inefficiency of this science is because of the independence of the present Iranian authorities from interpretations, rules and their findings representing the main problem of this branch of science. Improvement of the status of political science in Iran lays only on the acceptance of political science as the authority in the field of general policy making and good governance rules on behalf of dominant political system.}, keywords = {Iranian Political Science association,Achievements,Annual Conference,Political Science Branch of Study}, title_fa = {وضعیّت رشته علوم سیاسی؛ اکنون و آینده؛ ارزیابی یازدهمین همایش سالانه انجمن علوم سیاسی ایران، اسفند 1396}, abstract_fa = {همایش­های سالانه انجمن علوم سیاسی ایران که از سال 1386 آغاز شده، با ده سال سابقه برگزاری، یکی از برنامه­های منظّم این انجمن می­باشد. آخرین مورد از این نوع همایش، در اسفند 1396 با عنوان «وضعیّت رشته علوم سیاسی؛ اکنون و آینده» برگزار شد. سؤال اصلی بررسی حاضر، این است که  این همایش، به چه میزان، با استانداردهای همایش سالانه یک انجمن علمی، مطابقت دارد و محتوای در دسترس، به چه میزان، دستاورد یک ساله علوم سیاسی ایران را بازتاب می­دهد؟ روش تحقیق، توصیفی تحلیلی می­باشد. مهم­ترین یافته­های پژوهش: این همایش تا حدودی، دستاوردهای یک ساله علوم سیاسی ایران را بازتاب می­دهد، نشانه­هایی از بهبود و پیشرفت این دانش را منعکس می­کند و نسبتاً با استانداردهای همایش­های علمی، مطابقت دارد. به علاوه، شرکت کنندگان در همایش، به نمایندگی از اکثریّت جامعه علوم سیاسی ایران، موضوعات تخصصی سیاسی ایران را در چارچوب دانش متعارف علوم سیاسی، تجزیه و تحلیل کرده و در نقطه مقابل، اقلیّتی اندک، به تحوّل بنیادین و ماهوی این دیسیپلین نظر دارند. هم­چنین، علوم سیاسی ایران، بنابر تحلیل ارائه کنندگان سخنرانی­های علمی و چکیده مقالات، در شرایط بحرانی قرار داشته و ناکارآمد کردن این دانش، به دلیل استغنای دولتمردان کنونی ایرانی از تحلیل­ها، قواعد و یافته­های آن، از معضلات اصلی این رشته است. اصلاح این وضعیت دانش سیاسی در ایران نیز تنها در گرو پذیرش مرجعیت علم سیاست در حوزه سیاست­گذاری عمومی و قواعد حکمرانی خوب از سوی نظام سیاسی حاکم می­باشد.}, keywords_fa = {انجمن علوم سیاسی ایران,دستاورد,بهبود,همایش سالانه,رشته علوم سیاسی}, url = {http://www.ipsajournal.ir/article_358.html}, eprint = {http://www.ipsajournal.ir/article_358_6d3c979650f4c4bea1b77b50b6f3766d.pdf} } @article { author = {Rahimi (Rowshan), Hassan and Rahimi, Soheila and Jafari, Seyed Hossein}, title = {THE ETHICS AND POLITICS APPROACH IN CONTEMPORARY POLITICAL PHILOSOPHY: EMPHASIZING THE VIEWS AND IDEAS OF REZA DAVARI ARDAKANI AND AL-SADIRMAK INTYRE}, journal = {Research Letter of Political Science}, volume = {13}, number = {4}, pages = {73-104}, year = {2018}, publisher = {Iranian Political Science Association}, issn = {1735790X}, eissn = {2783-1469}, doi = {}, abstract = {Abstract To study politics and morality relationship and create interaction between the political and morality foundations are the most important and scientific issues in the field of political philosophy and thought. Reza Davari Ardakani and Alasdair Macintyre are two contemporary political and ethical philosophers. They have two different tradition of thought (Islam and the west) trying to study the coherence of politics and ethics. This research paper ignoring the differences of these two schools of thoughts, and considering the general and common views of these two intellectuals in social and political affairs tries to answer the following question:  What is the relationship between ethics and politics in political thoughts and opinions of Reza Davari Ardakani and Alasdair Macintyre? The hypothesis proposed is that Davari Ardakani and Macintyre, according to their epistemology and anthropology systems believe in the unity and relationship of ethics and politics. According to the results and findings of this research, both philosophers have tried to take advantage from explanatory, cognitive and normative implications to approve the positive hypothesis. Research method in this paper is analytical-descriptive and comparative.}, keywords = {Ethics,Politics,Reza Davari Ardakani,Al-Sadir MacIntyre,Political Philosophy}, title_fa = {رهیافت اخلاق و سیاست در فلسفه سیاسی معاصر: با تاکید بر آرا و اندیشه‌های رضا داوری اردکانی و السدیرمک اینتایر}, abstract_fa = { مطالعه و رابطه اخلاق و سیاست و ایجاد تعامل میان امر سیاسی و مبانی اخلاقی یکی از مسائل مهم و علمی حوزه فلسفه سیاسی و اندیشه سیاسی است. رضا داوری اردکانی و السدیرمک­اینتایر از فیلسوفان سیاسی و اخلاقی دوره معاصر هستند؛ که در دو سنت فکری متفاوت (اسلام و غرب) در مطالعات فلسفی و سیاسی خود به رابطه اخلاق و سیاست پرداخته‌اند. این پژوهش صرف‌نظر از تفاوت‌های دو سنت فکری، با توجه به اشتراکات عمومی و دیدگاه‌های مشترک در امور اجتماعی و سیاسی، در پی پاسخ به این پرسش است که: چه نسبتی میان اخلاق و سیاست در اندیشه سیاسی رضا داوری اردکانی و السدیر مک­اینتایر وجود دارد؟ فرضیه‌ ما این است که داوری و مک­اینتایر، با توجه به‌نظام معرفتی و انسان‌شناسی خود، بر یگانگی و پیوند اخلاق و سیاست نظر داده‌اند. با توجه به یافته‌های تحقیق هردو متفکر در تحلیل نهایی به یگانگی و پیوند اخلاق و سیاست نظر دارند. افزون براین، کوشش شده است با الهام از رهیافت پارادایمی دلالت‌های سه‌گانه تبیینی، معرفتی وهنجاری هر دو متفکر با کالبدشکافی آرای اخلاقی سیاسی آن‌ها در جهت اثبات فرضیه ایجابی کمک گرفته شود. روش تحقیق در این پژوهش تحلیلی- توصیفی و تطبیقی است.}, keywords_fa = {اخلاق,سیاست,رضا داوری اردکانی,السدیر مک اینتایر,فلسفه سیاسی}, url = {http://www.ipsajournal.ir/article_359.html}, eprint = {http://www.ipsajournal.ir/article_359_c3a23f0e46a97c57b2d4f6cbc4caceaa.pdf} } @article { author = {Sheikhzadeh Joshani, Sedighe and kamali, yahya}, title = {ANALOGICAL REASONING AND FOREIGN POLICY-MAKING (Case study: The Historical Analogies used by Foreign Analogizers about Iran's Nuclear Issue)}, journal = {Research Letter of Political Science}, volume = {13}, number = {4}, pages = {105-133}, year = {2018}, publisher = {Iranian Political Science Association}, issn = {1735790X}, eissn = {2783-1469}, doi = {}, abstract = {The nuclear issue as one of the important issues of foreign policy of Iran has been studied by researchers of this field based on various theoretical approaches. Analogical reasoning is one of the cognitive approaches in the analysis of foreign policy that has been neglected in Iran's foreign policy analysis. This research using analogical reasoning study aims to identify the historical analogies employed on the Iranian nuclear issue during the years 2003-2016 and tries to show that how some senior government officials and analysts outside Iran have shaped some analogical battle in dealing with the Iran's nuclear issue in terms of comparing this event with some other historical events. Research findings suggest that "The Munich Analogy", "The Yalta Analogy", "The Soviet Union Analogy", "The Nixon-Red/China Analogy", "The Reykjavik Analogy" and "The North Korea Analogy" are analogies that government officials and analysts have used them to express their arguments about the current situation of "Iran's nuclear issue" and state their reasons for agreeing or disagreeing with the nuclear negotiations and through this, they have tried to justify their policies and persuade public opinion.}, keywords = {Cognitive Approach,Analogical Reasoning,Historical Analogy,Foreign Policy-Making,Iran's Nuclear Issue}, title_fa = {استدلال قیاسی و سیاست گذاری خارجی؛ مطالعه موردی: قیاس های تاریخی مورد استفاده قیاسگران خارجی درباره مسئله هسته ای ایران}, abstract_fa = {مسئله هسته­ای به عنوان یکی از مسائل مهم سیاست خارجی ایران توسط پژوهشگران این حوزه و بر اساس رویکردهای نظری مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است. استدلال قیاسی یکی از رویکردهای شناختی در تحلیل  سیاست خارجی است که در  تحلیل سیاست خارجی ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر این است که با استفاده از رویکرد استدلال قیاسی، قیاسهای تاریخی به کار گرفته شده درباره مسئله هسته‌ای ایران بین سال­های 2016-2003 را بررسی کرده و تلاش کرده نشان دهد چگونه مقامات دولتی و تحلیلگران خارج از ایران، در مواجهه‌ با رویداد جاری مسئله هسته‌ای ایران از گذر قیاس این رویداد با رویدادهای تاریخی، نبردی قیاسی را شکل داده‌اند. یافته‌های پژوهش بیانگر آن است که «قیاس مونیخ»، «قیاس یالتا»، «قیاس نیکسون-چین کمونیست»، «قیاس اتحاد شوروی»، «قیاس ریکیاویک» و «قیاس کره شمالی»، قیاس­هایی هستند که قیاسگران با بهره­گیری از آنها، استدلال‌های خود را در مواجهه با موقعیت جاری «مسئله هسته‌ای ایران» مبنی بر موافقت یا مخالفت با مذاکرات هسته ای، بیان و از این طریق کوشیده­اند به تبیین یا  توجیه سیاست های خود و اقناع افکار عمومی بپردازند.}, keywords_fa = {رهیافت شناختی,استدلال قیاسی,قیاس تاریخی,سیاستگذاری خارجی,مسئله هسته‌ای ایران}, url = {http://www.ipsajournal.ir/article_360.html}, eprint = {http://www.ipsajournal.ir/article_360_6ff1f0347ccefcbe03e61c131f041b67.pdf} } @article { author = {Alikhani, Aliakbar}, title = {Political Hikmah in Ancient Iran}, journal = {Research Letter of Political Science}, volume = {13}, number = {4}, pages = {135-158}, year = {2018}, publisher = {Iranian Political Science Association}, issn = {1735790X}, eissn = {2783-1469}, doi = {}, abstract = {Political hikmah is an Iranian-Islamic concept and although at times it has been taken as synonymous with political philosophy, it is different from both political philosophy and political thought. The present article aims to explain political hikmah in ancient Iran. This is done in three stages. First, the meaning of hikmah and political hikmah is dealt with. Then, it is briefly discussed that hikmah and political hikmah originate from ancient Iran. Finally, some principles of political hikmah are examined. Ancient Iranians tried to rely on these principles in a macro intellectual and philosophical system in order to assign governmental positions to those who deserved them, direct the government toward justice and prevent rulers from committing injustice. These principles were as follows: dividing the universe into the world and heaven, the theory of philosopher-ruler, divine charisma, imperial splendor, and rejection of the theory of dominion. Some of the discussions in this article draw on Suhrawardi, the great philosopher and founder of the philosophical school of illumination, as he has presented this philosophy appropriately and his own philosophical school is based on the hikmah of ancient Iran. Keywords: hikmah, political hikmah, ancient Iran, Suhrawardi}, keywords = {: hikmah,political hikmah,Ancient Iran,Suhrawardi}, title_fa = {حکمت سیاسی در ایران باستان برمبنای خوانش سهروردی}, abstract_fa = {«حکمت سیاسی» یک مفهوم ایرانی و اسلامی است که با فلسفه سیاسی و اندیشه سیاسی تفاوت دارد، اگر چه گاهی مترادف با فلسفه سیاسی نیز به کار رفته است. هدف این مقاله تبیین حکمت سیاسی در ایران باستان است و از سه طریق این هدف را دنبال کرده است. ابتدا به بیان معنای حکمت و حکمت سیاسی می پردازد، سپس به اجمال نشان می دهد که ایران باستان منشأ اصلی حکمت و حکمت سیاسی بوده است، و در پایان به برخی اصول حکمت سیاسی در ایران باستان می پردازد. ایرانیان تلاش می کردند در یک دستگاه فکری و فلسفی کلان با تکیه بر این اصول، شایستگان را به حکومت بگمارند، حکومت را به عدالت سوق بدهند و از ظلم حاکمان جلوگیری کنند. این اصول عبارتند از: تقسیم هستی به گیتی و مینو ، نظریه حکیم حاکمی، فرّه ایزدی، فرّکیانی، و رد نظریه تغلب. بخشی از استنادات مقاله به سهرودی فیلسوف بزرگ و بنیانگذار مکتب فلسفی اشراق است، چون او به خوبی این حکمت را نشان داده و مکتب فلسفی خود را نیز بر حکمت ایران باستان بنیان نهاده است.}, keywords_fa = {حکمت,حکمت سیاسی,ایران باستان,سهروردی}, url = {http://www.ipsajournal.ir/article_361.html}, eprint = {http://www.ipsajournal.ir/article_361_6de91ea202696428a3d72d74ce143461.pdf} } @article { author = {Hajipour Sarduie, marzieh and Mostafavi Kohnegi, Farahnaz and Taghipour, Faezeh}, title = {REPRESENTATION OF SUCCESS AND FAILURE OF ‘IRAN NUCLEAR DEAL’ IN AMERICAN AND ENGLAND MEDIA; A NARRATIVE ANALYSIS}, journal = {Research Letter of Political Science}, volume = {13}, number = {4}, pages = {159-192}, year = {2018}, publisher = {Iranian Political Science Association}, issn = {1735790X}, eissn = {2783-1469}, doi = {}, abstract = {This article applies a method of narrative analysis to investigate the discursive contestation over the ‘Iran nuclear deal’ in American and England media. In fact, the goal of this review is to recognize narrative elements constituting the deal as a US foreign policy success or failure. The article argues that foreign policy successes and failures are socially constructed through narratives and suggests how narrative analysis as a discourse analytical method can be employed to trace discursive contests about such constructions. Based on insights from literary studies and narratology, it shows that stories of failures and successes follow similar structures but different contents and include a number of key elements, including a particular setting; a negative/positive characterization of individual and collective decision-makers; and an emplotment of success or failure through the attribution of credit/blame and responsibility. The article foregrounds the importance of how stories are told as an explanation for the dominance or marginality of narratives in political discourse.}, keywords = {Iran Nuclear Deal,Narrative Analysis,Media Analysis,America}, title_fa = {بازنمایی موفقیت یا شکست قرارداد هسته‌ای ایران در رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی؛ تحلیل روایتی}, abstract_fa = {این مقاله با استفاده از روش تحلیل روایتی به بررسی رقابت گفتمانی پیرامون قرارداد هسته‌ای ایران در رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی می‌پردازد. در واقع، هدف از این بررسی، شناسایی عناصر روایتی است که موجب موفقیت یا شکست این سیاست خارجی در آمریکا شده است و اینگونه استدلال می‌شود که موفقیت و شکست یک سیاست خارجی نتیجه یک برساخت اجتماعی از روایت‌ها است. این پژوهش روش نوآورانه‌ای را برای تحلیل روایتی به عنوان یک روش تحلیل گفتمانی در بررسی رقابت‌های گفتمانی پیرامون این برساخت‌ها پیشنهاد می‌کند. بر مبنای این دیدگاه نشان داده می‌شود که روایت‌های موفقیت و شکست از ساختارهای مشابهی، اما محتواهای متفاوت، پیروی می‌کنند و عناصر کلیدی مانند بستر، شخصیت‌پردازی مثبت/منفی فردی و جمعی تصمیم‌گیرندگان و طرح کلی موفقیت یا شکست و شناسایی فرد یا افراد مسئول برای سرزنش/تشویق را شامل می‌شود. این مقاله بر اهمیت نحوه بیان روایت‌ها به عنوان دلیل سلطه یا حاشیه‌نشینی آنها در گفتمان سیاسی تأکید دارد.}, keywords_fa = {قرارداد هسته‌ای ایران,تحلیل گفتمان روایی,گفتمان رسانه‌ای,آمریکا}, url = {http://www.ipsajournal.ir/article_362.html}, eprint = {http://www.ipsajournal.ir/article_362_15788b2940f8afbbfcc05aab9ee2fc5b.pdf} } @article { author = {Nodoust, Reza and Mayeli, Mohammad Reza}, title = {STATUS ASSESSMENT OF THE SPIRITUAL CLERGY BEFORE AND AFTER THE ISLAMIC REVOLUTION}, journal = {Research Letter of Political Science}, volume = {13}, number = {4}, pages = {193-227}, year = {2018}, publisher = {Iranian Political Science Association}, issn = {1735790X}, eissn = {2783-1469}, doi = {}, abstract = {The purpose of the present research is to investigate the historical, cultural, symbolic, social and economic capitals of the clerical class up to the Islamic revolution and compare it with the period of the Islamic rule formation by clerics using Pierre Bourdieu's theory. In this regard, the following question has been posed: What changes have occurred in the capital of clergy in various social fields (based on Bourdieu's school of thought) after the Islamic Revolution? To answer this question, various clerical capitals from Safavid period to the victory of the Islamic Revolution have been investigated. Traditionally, the functions of this class, such as education, training, judging, legitimizing governments, and holding ceremonies and religious rituals were informal and non-governmental, and based on the duties and obligations of clerics. The reason for the influence and legitimacy of their words among the masses as well as their economic revenues is also because of these same functions. From the constitutional period, and especially during the Pahlavi dynasty, their capitals were under threat. The efforts of the clergy to restore their lost capital were actualized with the victory of the Islamic Revolution. But taking over the power, significant changes occurred in the function of these capitals, most notably the tendency of the clergy shifted from cultural capital to economic capital, which poses potential threats to this class. The present study intends to investigate the changes occurred in the capital of the clergy after taking power through critical and pathological approaches, presenting suggestions and strategies in this direction.}, keywords = {clergy,Islamic Revolution,capitals,Pierre Bourdieu,Fields}, title_fa = {وضعیت سنجی سرمایه روحانیت، پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی تاریخی سرمایه فرهنگی، نمادین، اجتماعی و اقتصادی طبقه روحانیت تا انقلاب اسلامی و مقایسه آن با دوره تشکیل حکومت اسلامی توسط روحانیون با استفاده از نظریه پییر بوردیو است. در این راستا این سوال طرح شده است: بعد از انقلاب اسلامی چه تغییری در سرمایه روحانیت در میدان‌های مختلف اجتماعی (بر پایه مکتب بوردیو) رخ داده است؟ برای پاسخ به این سوال سرمایه‌های مختلف روحانیت از دوره صفویه تا پیروزی انقلاب اسلامی بررسی شده است. به طور سنتی کارکردهای این طبقه مانند تعلیم و تربیت و آموزش، قضاوت، مشروعیت دادن به حکومت ها و برگزاری آیین ها و مراسم و مناسک مذهبی، حالتی غیر رسمی و غیر حکومتی داشته و بر خاسته از وظایف و تعهدات روحانیون بوده است. دلیل نفوذ و مشروعیت کلام آنها در بین توده نیز از همین جهت و درآمدهای اقتصادی آنها نیز به دلیل همین کارکردها بوده است. از دوره مشروطیت و به ویژه در دوره پهلوی، سرمایه‌های آنها در معرض تهدید قرار گرفت. تلاش روحانیون برای اعاده سرمایه‌های از دست رفته با پیروزی انقلاب اسلامی محقق شد. ولی با به دست گرفتن قدرت تغییرات مهمی در کارکرد این سرمایه‌ها به وجود آمد، که مهمترینِ آن گرایش روحانیت از سرمایه فرهنگی به سرمایه اقتصادی بوده است که این امر تهدیدات بالقوه ای را برای این طبقه به همراه داشته است. پژوهش حاضر در نظر دارد با رویکردی انتقادی و آسیب‌شناسانه، به بررسی تغییر سرمایه روحانیت بعد از به دست گرفتن قدرت بپردازد و پیشنهادات و راهکارهای لازم در این مسیر را ارائه نماید.}, keywords_fa = {روحانیت,انقلاب اسلامی,سرمایه‌ها,پیر بوردیو,میدان‌ها}, url = {http://www.ipsajournal.ir/article_363.html}, eprint = {http://www.ipsajournal.ir/article_363_abf7506022a23ef01e391685ff48972b.pdf} }