@article { author = {manoochehri, abbas}, title = {Freedom in Paradigmatic Approach}, journal = {Research Letter of Political Science}, volume = {دوره اول}, number = {شماره 2}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Iranian Political Science Association}, issn = {1735790X}, eissn = {2783-1469}, doi = {no 2}, abstract = {History of political thought has been studied by applying various analytical approaches. In this relation, concepts such as "justice" and "freedom" have had a prominent place. Each approach has reached a particular understanding of history of political thought and has helped with a better understanding of significant political concepts. This paper intends to apply a paradigmatic approach to help with the better understanding of these concepts.}, keywords = {freedom}, title_fa = {"آزادی" در روایتی پارادایمی}, abstract_fa = {سیر اندیشه سیاسی به صورت‌های گوناگون و با به کارگیری شیوه‌های تحلیلی مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. در این ارتباط، شناخت مفاهیمی چون "آزادی" و "عدالت" در سیر تاریخی اندیشه سیاسی از اهمیت به سزائی برخوردار بوده است. هر یک از رهیافت‌های تحلیلی به فهمی از این مفاهیم دست یافته‌اند و سیر تحول آنها را توضیح داده‌اند. در این نوشتار از رهیافتی پارادایمی برای توضیح مفهوم "آزادی" و سیر تحول آن بهره گرفته شده است تا به فهم بهتری از آن یاری رساند}, keywords_fa = {پارادایم کلاسیک,پارادایم مدرن,پارادایم معاصر,آزادی,سوژه خود بنیاد}, url = {http://www.ipsajournal.ir/article_7.html}, eprint = {http://www.ipsajournal.ir/article_7_bb0da560cfdda3c858e20122d04a5bdd.pdf} } @article { author = {naghibzadeh, ahmad and Fazeli, Habibollah}, title = {Introduction to the Phenomenology as a scientific method}, journal = {Research Letter of Political Science}, volume = {دوره اول}, number = {شماره 2}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Iranian Political Science Association}, issn = {1735790X}, eissn = {2783-1469}, doi = {no 2}, abstract = {Phenomenology, considered either as methodology or ideology has attracted much attention in the last century; so much so, that many philosophers and sociologists have used the term to define philosophical and social objects. On the other hand, some postmodernists like Heidegger, Gadamer, Deleuze and Baudelaire have criticized phenomenology and have considered it to be one of the last remnants of Cartesian philosophy. Our intention in this article is to take another look at phenomenology and consider it, not by ideological attitude but as a scientific method. We have started with the genealogy of phenomenology and then moved onto to Husserl's understanding of phenomenology especially his theory of "intentional consciousness." Then we have taken a look at some post-Husserl methodological advances particularly at the Heidegger's and Gadamer's hermeneutical phenomenology.}, keywords = {epoche .phenomenology.discriptive Phsycology. intentionality}, title_fa = {درآمدی بر پدیدارشناسی به مثابه روشی علمی}, abstract_fa = {پدیدارشناسی به مثابه یک روش علمی یا یک مکتب فکری در یک سده گذشته مورد توجه بسیاری قرار گرفته است، به گونه‌ای که بسیاری از فلاسفه و جامعه‌شناسان آن را به عنوان روشی متقن در تحلیل ابژه‌های اجتماعی و فلسفی به کار گرفته‌اند و از طرفی هم بسیاری از اندیشمندان به ویژه متفکران پست مدرن آن را مورد نقد قرار داده و اندیشه‌های خود را با نقدهایی اساسی بر آن به عنوان یکی از آخرین مکاتب وفادار به آرمان‌های دکارتی انسجام بخشیده‌اند. هایدگر،‌گادامر، ‌دلوز، ‌بودریار و... از این جمله‌اند. در این نوشتار در پی آنیم تا به پدیدارشناسی به مثابه روشی علمی بپردازیم و بعضی زوایای آن را مورد مداقه قرار دهیم. در این سیر با اشاره‌ای به تبارشناسی پدیدارشناسی، به پدیدارشناسی روشی نزد هوسرل و بعضی مفاهیم اساسی این روش یعنی "وجه التفاقی آگاهی" و "مراحل روش پدیدارشناسی" می‌پردازیم و در پایان به تحولات مابعد هوسرل و تبدیل شدن روش هوسرل به مکتب پدیدارشناسی هرمنوتیک نزد هایدگر و گادامر اشاره‌ای خواهد شد.}, keywords_fa = {: اپوخه,‌ همدلی,‌روانشناسی توصیفی,پدیدارشناسی,وجه التفاتی,ایدیسیون}, url = {http://www.ipsajournal.ir/article_8.html}, eprint = {http://www.ipsajournal.ir/article_8_76c4f6fc8025ea26d0aa1166abd6f30c.pdf} } @article { author = {tajik, mohamadreza}, title = {The future of Iranian humans}, journal = {Research Letter of Political Science}, volume = {دوره اول}, number = {شماره 2}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Iranian Political Science Association}, issn = {1735790X}, eissn = {2783-1469}, doi = {no 2}, abstract = {In the recent surveys in social & political sciences, future studies have become a very crucial and important area and have made new trends in socio-political researches. Future studies have special and different epistemological and ontological bases and in the first part of this article, these bases have been studied. In the second part, the author has tried to study the mentality and current situation of Iranian society, based upon the methodology of future studies. The attitude of Iranian youth & people about the future of Iranian society, and some of ethnical minorities in this concern, has been noticed. The author has tried to manifest that the future of Iranian Society will have different situations and the people of Iran will confront with many threats and opportunities and they can create their future by different options and decisions.}, keywords = {Iranian humans.future studies.Iranian society.politics.iranian culture}, title_fa = {انسان ایرانی، سیاست و آینده‌شناسی}, abstract_fa = {در مطالعات سیاسی و اجتماعی اخیر، آینده‌شناسی از اهمیت خاصی برخوردار است و جایگاهی محوری در تحقیقات سیاسی ـ اجتماعی دارد. آینده‌شناسی مبانی هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی خاص و متفاوتی دارد که در بخش اول مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرند. در بخش دوم، نگارنده می‌کوشد تصورات جامعه ایرانی از آینده را بر اساس مبانی معرفت‌شناسی مذکور بررسی کند. در این بررسی به نگرش‌های مردم و جوانان درباره آینده جامعه ایرانی و همچنین به نگرش‌های اقلیت‌های قومی توجه می‌شود. نویسنده بر این باور است که جامعه ایرانی در آینده با تهدیدها و فرصت‌های بسیاری در این زمینه‌ها روبه‌رو است که ممکن است موقعیت‌های متفاوتی را برای آینده کشور رقم زنند.}, keywords_fa = {فرهنگ ایرانی,آینده‌شناسی,انسان ایرانی,جامعه ایران,سیاست}, url = {http://www.ipsajournal.ir/article_9.html}, eprint = {http://www.ipsajournal.ir/article_9_19e46d5bd602d373a7603b5139e0ad44.pdf} } @article { author = {ahmadnand, shojae}, title = {On The Concept of Fundamentalism: Jewish Fundamentalism Case}, journal = {Research Letter of Political Science}, volume = {دوره اول}, number = {شماره 2}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Iranian Political Science Association}, issn = {1735790X}, eissn = {2783-1469}, doi = {}, abstract = {The recent plethora of journalistic articles and scholarly studies on religious fundamentalism reflects a growing recognition of its significant social, cultural and political force. When we speak of fundamentalists we speak of religious groups which:(1) arise in response to crises that they perceive as threatening to the identity of the group;(2) see themselves engaged in struggle against various “others” including secularizers, modernists, secular nationalists and religious traditionalists;(3) tend to mythologize their “others”;(4) follow male charismatic leaders whom they consider to be the authorized interpreters of traditional sacred texts. Among other kinds of fundamentalisms, the Jewish fundamentalism is very important. Gush Emunim (as the most radical group) and Haredim (as the most conservative group) are the most important groups of Jewish fundamentalism, that should be consider in this article. In the other hand we are witnessing the emergence of Post-Zionism in the academic and political arena of western countries. This new trend asks the main assumptions of the Zionist discourse. In this article we are going to speak of these trends in more details.}, keywords = {fundamentalism.Jewish fundamentalism . Post-Zionism .Zionism}, title_fa = {رویکردی نظری به مفهوم بنیادگرایی (با تأکید بر بنیادگرایی یهودی)}, abstract_fa = {بنیادگرایی در سال‌های اخیر به دلیل گسترش در بخش‌هایی از جهان چون خاورمیانه، افزایش نقش آن در منازعه اعراب ـ اسراییل، افزایش نقش سیاسی اسلام در تعدادی از جمهوری‌های شوروی سابق، رسوایی‌های اخیر بنیادگرایان مسیحی در آمریکا و... خود را به عرصه عمومی تحمیل کرده است. محققان دانشگاه شیکاگو با ارایه «پروژه بنیادگرایی» نگاهی پلورال و میان فرهنگی به تعریف بنیادگرایی کرده و معتقدند مراد از بنیادگرایی، گروه‌های مذهبی است که در واکنش به بحرانی که تصور می‌کنند هویت گروهی آنها را تهدید می‌کند ظاهر می‌شوند و لذا برای محافظت از خود در برابر «غیر»، مرزهای فرهنگی، ایدئولوژیکی و اجتماعی محکمی دور خود می‌چینند. بر این مبنا، اساس بنیادگرایی بر ناخرسندی از وضعیت موجود استوار است. بنیادگرایان مسیر کنونی جامعه و جهان را تهدیدی برای ایدئولوژی خود تلقی کرده، رسالت اصلی خود را تجدید حیات ایدئولوژی و خارج ساختن آن از زیر گرد و غبار مدرنیسم می‌دانند. اما در این میان، بنیادگرایی یهودی از اهمیت زیادی برخوردار است. آنها معتقدند باید هویت نوینی را بر مبنای قومیت‌مداری محض یهودی، تعارض با جامعه مدرن غربی و اعتراض شدید به مذهب سنتی تأسیس کرد. گوش‌آمونیم و هاردیم دو جریان عمده بنیادگرای یهودی هستند که تأثیر زیادی بر اندیشه و عمل صهیونیستی گذاشته‌اند. گوش‌آمونیم به عنوان جریان رادیکال بنیادگرا بر تقدیس خشونت، قدسی کردن سرزمین، و رازآمیز کردن کاربرد زور تأکید دارد، اما هاردیم به عنوان جریان محافظه‌کار، هدف خود را که طرد اغیار از جامعه اسراییل و نبرد با سکولارها است از طریق نهادهای آموزشی، رقابت‌های پارلمانی و اقدامات فراپالمانی پی می‌گیرد. در مقابل جریان رو به رشد بنیادگرایی یهودی، جریان پسا صهیونیسم در سطوح آکادمیک ظهور کرد که بسیاری از آموزه‌های صهیونیسم را مورد پرسش قرار داد. علل ظهور این جریان، تحول هویت و احساس ملی در میان شهروندان فلسطینی و ضرورت پذیرش «غیر»، گسترش انتفاضه فلسطین و جنگ لبنان که دیدگاه صهیونیسم در مورد حاکمیت بر کل سرزمین و مردم را بی اعتبار کرد، اولویت یافتن خصلت بی‌طرفی شرق‌شناسان به‌ویژه در مورد جنگ 1948 و تغییر کانون توجه از اسراییل به هر دو سوی منازعه بود. بنابراین، جامعه اسراییلی امروز با چالش بزرگی مواجه است که بنیادهای اصلی آن را در معرض انتقاد قرار داده است. این مقاله با تفصیل بیشتری نکات فوق الذکر را توضیح خواهد داد.}, keywords_fa = {گوش‌آمونیم,پساصهیونیسم,هاردیم,بنیادگرایی,بنیادگرایی یهودی,صهیونیسم}, url = {http://www.ipsajournal.ir/article_10.html}, eprint = {http://www.ipsajournal.ir/article_10_c10f84dbe0f1607e42729c81d51eb062.pdf} } @article { author = {khalili, mohsen}, title = {Critique of Englanders other Iranology}, journal = {Research Letter of Political Science}, volume = {دوره اول}, number = {شماره 2}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Iranian Political Science Association}, issn = {1735790X}, eissn = {2783-1469}, doi = {}, abstract = {Iran settled as an "object of cognition" in nineteenth century. In one hand, Iran was counted as a passageway for defending of India, and on the other hand, Iran was not necessarily changed position to become gateway for enemies of Britain, because these countries can attack the interests of Britain in India. So, political and diplomatic conducts of Iran's behaviors, what was important the history, the civilization and the culture of Iran must be an object of understood. The author with accurately reading of famous books of English diplomats, want to assess of British Orientalism it is based on the narration of Edward Saeed. It seems the Western Orientalism is fixedness of lordship and hegemony of West on East. Because, it is an acceptable point that Orientalism like a discipline, only emerged that western civilization construe oneself as a dominant and owner of the world. The East was like the "other" for the West and from a pure geographical separation between poverty and wealth chain of calculated and oriented considerations. The equation of inferiority of the East against of hegemony of the West derived from the knowledge and understanding of one country in the face of other country. Explorers and travelers account are important mediators of understanding of "Cultural-Other". Western diarists and diplomatic tourists was the important go-between for recognizing of other and the instrument of construction of Otherness based on strangeness and amazement. This world is made by the west, such as a mirror, in order to knowing, manufacturing and giving themselves high-rank one self.}, keywords = {Englanders. Iranology}, title_fa = {نقدی از "دیگرـ‌ ایران"شناسی انگلیسی‌ها}, abstract_fa = {در قرن نوزدهم میلادی، ایران" موضوع شناسایی" قرار گرفت: 1. ایران معبری استراتژیک برای نگاهبانی از هندوستان محسوب می‌شد؛ 2. ایران نمی‌بایست برای دشمنان انگلستان تبدیل به راهرویی می‌شد که از طریق آن بتوانند به منافع بریتانیا در هندوستان ضربه بزنند. بنابراین، رفتار سیاسی و دیپلماتیک ایران می‌بایست کنترل می‌شد. برای کنترل رفتار سیاسی و دیپلماتیک ایرانیان، آنچه ضروری به حساب می‌آمد آن بود که تاریخ، تمدن و فرهنگ کشور ایران می‌بایست" مورد و موضوع شناسایی" قرار می‌گرفت. نگارنده با خوانش کتاب‌هایی از جرج کرزن، جیمزفریزر، پرسی سایکس، آرتور هاردینگ، ریدربولارد و دنیس رایت که همگی در انگلیسی بودن مشترک هستند، می‌خواهد با تکیه بر برداشت ادوارد سعید، شرق شناسی انگلیسی‌ها را مورد کند و کاو قرار دهد. به نظر می‌رسد جوهر شرق‌شناسی غربیان، عبارت از" تثبیت آقایی و برتری غرب بر شرق" است؛ و این نکته پذیرفتنی است که شرق‌شناسی به مثابه یک علم، تنها وقتی پدید آمد که غرب خود را چیره و مالک عالم دانست و با تکیه بر برتری موقعیت خویش و موضع فرادستانه، نمی خواست این هژمونی را از دست بدهد. شرق به مثابه یک "دگر" یا other دنیای غرب، از یک تفکیک صرف جغرافیایی نابرابر میان فقر و ثروت به زنجیره‌ای از توجهات حساب شده و معطوف تبدیل می‌گردد. معادله حقارت شرق در برابر برتری غرب، از آن جا شکل می‌گیرد که دلیل چیرگی، عبارت از دانش و معرفت کشوری نسبت به کشور دیگر است. سیاحان و سفرنامه‌نویسان، نقش میانجی فهم "دیگری فرهنگی" را ایفا کرده‌اند. این سفرنامه‌نویسی‌ها و خاطره‌نگاری‌ها به ویژه برای تمدن غرب، مهم‌ترین واسطه‌ درک دیگری و ابزار ساختن دنیایی از دیگر بودگی‌ها بر مبنای غرابت و اعجاب بوده‌اند؛ دنیایی که غرب آن را ساخت تا در آینه آن، خودش را بشناسد، بسازد و بر صدر نشاند.}, keywords_fa = {: انگلیسی‌ها,ایران‌شناسی,ایرانی‌ها,سفرنامه‌ها}, url = {http://www.ipsajournal.ir/article_11.html}, eprint = {http://www.ipsajournal.ir/article_11_3b8e3efbf284c446e8000e1088e0cf40.pdf} } @article { author = {poursaeed, farzad}, title = {Generalization; neglected Strategy of Sustained Libralization in Cotemporary Iran}, journal = {Research Letter of Political Science}, volume = {دوره اول}, number = {شماره 2}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Iranian Political Science Association}, issn = {1735790X}, eissn = {2783-1469}, doi = {}, abstract = {Libralization demanding have had many ups and downs, and many of movements and political compains have been formated around this demanding. At the same time, history of Iranian libralization have been come to grips with unsustainablity, and its people have prrefered escaping from Libralization to its demanding in some periods of this contemperory history. This Article is seeking to explain these unsustainabilities, and ups and downs and it is possible by theoritical assistance from the model of sustainable development, which is the dominant framwork of understanding and explaining of humanity and social issues in new era. On this basis, the author believs that the main Feature of libralization in new Iran is Unsutainability, and also the strategy that can give Sustainej libralizatin for Iranian in Future Is “generalizetion”, Which libralization makes Possible “ Presentation of self” Sustainable Keywords: development, libralizations demanding, Social balancing, Presentation of self, generalization, make capable, critical education and pedagogy.}, keywords = {Generalization}, title_fa = {عمومی‌سازی؛ راهبرد مغفول آزادی‌خواهی پایدار در ایران معاصر}, abstract_fa = {خواست و مطالبه آزادی در ایران معاصر با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بوده و بسیاری از جنبش‌ها و مبارزات سیاسی، پیرامون این خواست صورت‌بندی شده‌اند. در عین حال تاریخ آزادی‌خواهی ایرانیان علاوه بر فراز و نشیب، با انقطاع نیز دست به گریبان بوده و در مقاطعی از تاریخ معاصر این سرزمین، ساکنانش گریز از آزادی را بر خواست آن ترجیح داده‌اند. این مقاله در مقام تبیین و توضیح این انقطاع‌ها و فراز و نشیب‌هاست و این مهم را از خلال استعانت نظری از الگوی توسعه پایدار که چارچوب غالب فهم و توضیح مسائل انسانی و اجتماعی در دوره جدید است، میسر می‌داند. بر این اساس نویسنده مقاله بر آن است که مشخصه و ویژگی بارز آزادی‌خواهی در ایران جدید، ناپایداری است و راهبردی که می‌تواند آزادی‌خواهی پایدار را برای فردای ایرانیان به ارمغان آورد «عمومی‌سازی» است که آزادی «بیان خود» را ممکن می‌کند.}, keywords_fa = {آموزش و پرورش انتقادی,بیان خود,توانمندسازی,توسعه پایدار,تعادل اجتماعی,خواست آزادی,عمومی‌سازی}, url = {http://www.ipsajournal.ir/article_12.html}, eprint = {http://www.ipsajournal.ir/article_12_77f48dbcdfa57c951ce4cb169cabf823.pdf} }