@article { author = {Ghiasian, Maryam-al-Sadat and Zakeri, Tahere}, title = {Politeness and Power: a study of boosting and hedging in political language}, journal = {Research Letter of Political Science}, volume = {10}, number = {1}, pages = {95-122}, year = {2015}, publisher = {Iranian Political Science Association}, issn = {1735790X}, eissn = {2783-1469}, doi = {}, abstract = {Some of the strategies of politeness in political speeches are boosting and hedging. The impact of power factor on linguistics politeness theories had been emphasized consistently but the sort of this impact is not necessarily similar in all contexts and according to the theories. By using descriptive-analytical method, this research has proceeded to investigate and compare boosting and hedging in respect of political politeness, power and prestige in ten political press conferences of the two heads of high-level political powers (executive and legislative) held in Iran from 2009 until 2011. The study demonstrates negative politeness strategies coexist not only with positive politeness strategies regarding the speaker and direct or target audience but, more importantly, with threat to positive face and negative face (against opposition bench and outside audience). The power factor is manifested with interacting of the kind of question, audience, as well as, personal speech style.}, keywords = {hedging,boosting,political politeness,Power,face,political press conferences}, title_fa = {ادب و قدرت: مطالعه نشانگرهای تقویت/ تعدیل در زبان سیاسی}, abstract_fa = {یکی از راهبردهای ادب در سخنرانی­های سیاسی کاربرد نشانگرهای تقویت/ تعدیل است.  تأثیر عامل قدرت در نظریه­های زبان­شناسی ادب همواره مورد تأکید بوده است، اما شیوه­ی این تأثیر در همه­ی بافت­ها یکسان و الزاماً مطابق با پیش­بینی نظریه­ها نیست.­ تحقیق حاضر با روش توصیفی- تحلیلی کاربرد نشانگرهای تقویت/ تعدیل را در ارتباط با ادب، قدرت سیاسی و وجهه در ده کنفرانس مطبوعاتی سیاسی داخلی رؤسای دو قوه رئیس قوه مجریه (دوره دهم) و رئیس قوه مقننه (دور هشتم) در سال­های 1388 و 1389 مورد بررسی و مقایسه قرار داده است. در بافت مورد بررسی راهبردهای ادب مثبت و منفی در راستای حفظ وجهه گوینده و مخاطب مستقیم یا مخاطب هدف و مهم­تر از آن کنش تهدید وجهه مثبت و منفی (در برابر جناح مخالف و مخاطب خارجی) مشاهده شد. عامل قدرت نیز در تعامل با عواملی چون نوع سوال، مخاطب و هم­چنین سبک گفتار شخصی بروز پیدا کرد.}, keywords_fa = {نشانگر تقویت,نشانگرتعدیل,ادب سیاسی,قدرت,وجهه,کنفرانس مطبوعاتی سیاسی}, url = {http://www.ipsajournal.ir/article_254.html}, eprint = {http://www.ipsajournal.ir/article_254_f6542e6b36cd2b7df6eb110f1b5a9f59.pdf} }