@article { author = {Hajivosough, Neda and Davoodi, Ali Asghar}, title = {THE COGNITIVE AND METHODOLOGICAL FRAMEWORKS OF ISLAMIC INTELLECTUALS ON WOMEN’S SOCIO-POLITICAL RIGHTS (Case study: Mohsen Kadivar and Mohammad Mojtahed Shabestari)}, journal = {Research Letter of Political Science}, volume = {13}, number = {4}, pages = {7-38}, year = {2018}, publisher = {Iranian Political Science Association}, issn = {1735790X}, eissn = {2783-1469}, doi = {}, abstract = {More than thousand years, the traditional understanding of Islam, based on its ancient and huge religious heritage, has interpreted the appearance, identity and rights of women in Islamic communities around the concepts of inherent inequality between men and women with the emphasis on the natural role of women and their pessimism about women’s presence in the social and political arenas. Rapid changes in the life conditions of the Islamic communities have created new needs and demands that this cognitive and methodological framework and the mechanisms used in this reading of Islam do not address these needs and could not open up a section of the growing problems and needs of women corresponding their rights with the new human rights standards. Following this failure and the identity crisis that Islamic societies have encountered as a result of confrontation with western modernity, a group of Muslims who believe in Islamic principles and influenced by the positive aspects of western modernization, began to re-interpret the principles and rules of the Shari'a, offering a new reading of Islam in the form of reforming and resuscitation of religious thought. This article seeks to recognize how the appearance, identity and legal stand of women is reflected in the rational- epistemological foundations of Islamic intellectualism, and what the epistemological frameworks of this attitude are on the women’s political and social rights and what differences it has with its traditional rival. Our assumption is that Islamic intellectualism approach taking advantage of the new epistemological achievements has a humanistic view on woman trying to depict the appearance and identity of woman according to the morality, justice, conventionality, interpretation of religious texts and its shift according to the time requirements. This issue has potentially the required ability to produce fundamental changes in the women’s rights and in accordance with the new standards of human rights. Our emphasis in this article is based on the views of two most influential contemporary Iranian Muslim intellectuals, Mohammad Mujtahid Shabestari and Mohsen Kadivar. This study is a documentary research and data collection is done in a way of scanning documents, books, essays and websites. To analyze the data, the researchers have used a combination of literal and grounded hermeneutic method.}, keywords = {Woman's Rights,Islamic Intellectualism,Religious Cognition,Historicism,Equitable Justice,Fundamental Equality}, title_fa = {چارچوبه‌های معرفتی- روشی نواندیشی اسلامی در نگرش به حقوق سیاسی و اجتماعی زنان (مورد مطالعه محسن کدیور و محمد مجتهد شبستری)}, abstract_fa = {در طول بیش از هزار سال، برداشت سنّتی از اسلام با تکیه بر میراث کهن و سِتَبر دینی، سیما، هویت و حقوق زنان را در جوامع اسلامی حول مفاهیم نابرابری ذاتی بین زن و مرد، تأکید بر نقش طبیعی زنان و بدبینی نسبت به حضور آنان در عرصه اجتماع و سیاست تفسیر نموده است. تغییرات سریع در شرایط زیست جوامع اسلامینیازها و خواسته‌های جدیدی را طرح نموده که چارچوبه معرفتی- روشی و نیز سازوکارهای مورد استفاده این خوانش از اسلام، تکافوی پاسخگوئی به این نیازها را ندارد و نمی‌تواند گِرهی از مشکلات و نیازهای روزافزون زنان باز نماید و گشایشی در تلائم حقوق آنان با موازین حقوق بشر جدید ایجاد کند. در پی این ناکامی و به دنبال بحران هویتی که جوامع اسلامی در نتیجه رویاروئی با مدرنیته غربی به آن گرفتار شدند، گروهی از نواندیشان مسلمان با تمسّک به مبانی اسلامی و متأثر از جنبه‌های مثبت تجدّد غربی، دست‌اندرکار بازتفسیر اصول و احکام شرع شدند و خوانش جدیدی از اسلام را در قالب اصلاح و احیاء فکر دینی ارائه نمودند. این مقاله در پی آن است که دریابد سیما، هویت و جایگاه حقوقی زنان در مبانی فکری- معرفتی نواندیشی اسلامی چگونه بازتاب یافته، چارچوبه‌های معرفتی آن در نگرش به حقوق سیاسی و اجتماعی زنان چه می‌باشد و تفاوت آن با رقیب سنّتی‌ا‌ش چیست. فرض ما بر این است که رویکرد نواندیشی اسلامی با بهره‌گیری از دستاوردهای معرفتی جدید، نگاهی انسان‌مدارانه به زن دارد و با عبور از تقسیمات جنسیّتی، سعی دارد سیما و هویت زن را بر اساس نشانه‌هایی چون اخلاق، عدالت، عرف‌گرایی، تأویل‌گرایی نصوص‌دینی و تغییر بر اساس مقتضیات زمان ترسیم نماید و این امر به صورت بالقوه توانایی لازم جهت تحول بنیادی در حقوق زنان و در تلائم با موازین جدید حقوق بشری جدید را دارد. تأکید ما در این مقاله بر آراء دو نفر از نواندیشان مسلمان ایرانی معاصر، یعنی محمد مجتهدشبستری و محسن کدیور است. پژوهش حاضر از نوع کیفی و اسنادی است و گردآوری داده‌ها به شیوه فیش‌برداری از اسناد، کتب، مقالات و سایت‌های اینترنتی صورت گرفته و سعی شده در تحلیل داده‌ها از روش هرمنوتیکی تلفیقی متن‌گرا و زمینه‌گرا استفاده شود.}, keywords_fa = {حقوق زن,نواندیشی اسلامی,معرفت دینی,تاریخ‌مندی,عدالت استحقاقی,تساوی بنیادی}, url = {http://www.ipsajournal.ir/article_357.html}, eprint = {http://www.ipsajournal.ir/article_357_d6ecceb40b8f80ec84361ca40a243db6.pdf} }