@article { author = {Mohammadi, Seyed Mohammad}, title = {Transition from Modernization to Democratization, the political development in India and its lessons for Iran}, journal = {Research Letter of Political Science}, volume = {14}, number = {1}, pages = {220-193}, year = {2019}, publisher = {Iranian Political Science Association}, issn = {1735790X}, eissn = {2783-1469}, doi = {}, abstract = {When India came to democracy it was considered to be essentially a backward and traditional society. The post-independence conditions of India and the process of its political development shows that the assumptions of the modernization school of thought are neither useful nor correct for describing the development process in India, Although the growth of democracy in countries such as South Korea can confirm the views of political modernization. Based on objective facts, democracy in India was instrumental in creating modernization and structural changes in various political, social and cultural arenas. According to Democratization theorists, democracy is more than the title of a particular state, as proposed by the theorists of the modernization thinkers, a dynamic and continuous process that leads to the operationalization of the concept of the universal participation. The beneficial economic, cultural and social institutions are the fruits of democratic political institutions that externally prioritize other institutions. In present study, our fundamental concern is to understand the reason of sustainability of democracy in India and the lessons which it might have for Iran. The research hypothesis is based on the belief that the particular process of democratization in India is the reason of this durability. The study is attempting by describing the processes of democracy at the speculative level as well as the real life, demonstrate the reasonableness of the hypothesis of research and the lessons that it may have for the political development in Iran.}, keywords = {"Modernization","Political Development","Democratization","India","Iran"}, title_fa = {گذار از نوسازی به دموکراتیزاسیون؛ توسعه سیاسی در هندوستان و درس‌های آن برای ایران}, abstract_fa = {الگوی توسعه سیاسی هندوستان نشان می‌دهد که مفروضات مکتب نوسازی برای تشریح فرایند توسعه، حداقل در بعضی از کشورها، نه مفید است و نه صحیح. بر پایه واقعیت‌های عینی، دموکراسی ماندگار در هندوستان محصول نوسازی عرصه‌های اقتصادی و فرهنگی نمی‌باشد، بلکه دموکراسی خود ابزاری بود برای ایجاد نوسازی و تحولات اساسی و ساختاری در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی. به بیان دیگر نزد نظریه‌پردازان نوسازی، دموکراسی متغیر وابسته و محصول تحول در عرصه های دیگر اجتماعی است؛ اما بنا برفرایند دموکراسی در هند و نظر بسیاری از تئوری‌پردازان دموکراتیزاسیون، از جمله آمارتیا سن، دموکراسی می‌تواند متغیر مستقل و علت تحول در عرصه های دیگر نیز باشد. نهادهای کارآمد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ثمرة نهادهای سیاسی دموکراتیکی می-شوند که به لحاظ وجودی بر نهادهای دیگر اولویت دارند. بر این مبنا دموکراسی بیش از آنکه عنوان یک وضعیت خاص باشد، آنگونه که از سوی نظریه‌پردازان مکتب نوسازی مطرح شده بود، فرایندی است پویا و مداوم که از طریق عملیاتی نمودن مفهوم مشارکت همگانی، حتی در پایینترین گستره‌های اجتماعی، به ایجاد جامعه‌ای با روابط منصفانه‌تر منجر می‌شود. دغدغه اساسی ما در مطالعه پیش رو، با تکیه بر فرایند دموکراتیزاسیون در هندوستان، فهم ضرورتهایی است که دموکراسی را به متغیر مستقل توسعه‌ای پایدار مبدل می‌سازد. مطالعه حاضر از نوع مطالعات بنیادی است که سعی می‌کند با ارجاع به چگونگی توسعه سیاسی در هند و رجوع به بعضی از نظریه‌های عرصه دموکراتیزاسیون به مطالعات موجود در زمینه دموکراسی در ایران تعمیق ببخشد.}, keywords_fa = {نوسازی,توسعه سیاسی,دموکراتیزاسیون,هندوستان,ایران}, url = {http://www.ipsajournal.ir/article_366.html}, eprint = {http://www.ipsajournal.ir/article_366_ae2238a015c61f06d24831cc46c0d2c5.pdf} }