per
انجمن علوم سیاسی ایران
پژوهشنامه علوم سیاسی
1735790X
2783-1469
2009-05-19
دوره چهارم
شماره 2
85
Research Paper
اتحادیه اروپا، ترکیه و تحول در حقوق فرهنگی کُردهای ترکیه(2002-1991)
European Union, Turkish and Developments in the Cultural Rights of Turkey Kurds (1991-2002)
اتحادیه اروپا یکی از بازیگران مهم بینالمللی در عرصه اقتصاد و سیاست است که برای کشورهای غیر عضو نیز دارای جاذبه است. این اتحادیه ضوابط و معیارهای خاصی را برای متقاضیان عضویت در نظر گرفته که تا حصول و تطابق با آن، تقاضای آنان پذیرفته نمیشود. از جمله معیارهای سیاسی این موازین، ایجاد نهادهای باثبات توسط کشورهای متقاضی است که تضمینکنندة دموکراسی، حکومت قانون و رعایت حقوق بشر باشند و به حقوق اقلیتها نیز احترام بگذارند. از سوی دیگر، یکی از عمدهترین سیاستهای ترکیه از بدو استقرار حکومت جمهوری در این کشور، گرایش و پیوستن به اتحادیه اروپا بوده است. در راستای تحقق این هدف، ترکیه اقدام به تدوین یک برنامه ملی در جهت نیل به ضوابط عضویت نموده و به مرور زمان مقررات و قوانین کشور را با مقررات اتحادیه اروپایی منطبق میسازد. بر این اساس و در نتیجه اجرای برنامه یادشده، شاهد تحول در رعایت حقوق اقلیتها و مخصوصاً حقوق فرهنگی کُردهای این کشور طی سالهای 2002ـ1991 هستیم.
The EU is one of the most important international actors from both political and economic points of view being also attractive for non-member states. This union has provided certain criteria for applicants without conformity with which new membership is not possible. Among the political criteria we may refer to the establishment of stable institutions that guarantee democracy , rule of law, human rights and minorities rights. On the other hand, one of the most essential political goals of Turkey from the beginning of its republican government has been approaching and joining the European Community. Turkey had taken an action to make a national program in this respect for attaining the above mentioned goals and conforming to the legal provisions of the EU. Accordingly ,we witness developments in the field of minorities rights and particularly the cultural rights of Turkish Kurds as a result of the implementation of the above mentioned program during 1991-2002.
http://www.ipsajournal.ir/article_85_9297d7c30e31b61f93caf940c25e2926.pdf
اتحادیه اروپا
ترکیه
حقوق فرهنگی
کُردها
European Union
Turkey
cultural rights
Kurds
per
انجمن علوم سیاسی ایران
پژوهشنامه علوم سیاسی
1735790X
2783-1469
2009-10-31
دوره چهارم
شماره 2
86
Research Paper
ابعاد بینالمللی حقوق بشر و حاکمیت دولتها؛ مطالعه موردی: تحلیل قطعنامههای سازمان ملل در مورد حقوق بشر ایران
(1388-1358)
International Aspects of Human Rights and the Sovereignty of States: Case Study; Analysis of the U.N Resolutions concerning Human Rights in Iran(1358-1388)
یکی از موضوعاتی که در تحولات سیاسی و بینالمللی کنونی نسبت به گذشته اهمیت بیشتری یافته، حقوق بشر و پیامدهای آن بر حاکمیت دولتهاست؛ حقوق بشر موضوعی چندوجهی و پُرلایه است که لایههای گوناگون آن را میتوان در ابعاد فرهنگی، تمدنی و دینی از یک سو و ابعاد حقوقی، حاکمیتی و امنیتی از سوی دیگر جستوجو کرد. این نوشتار رابطة بین حاکمیت دولتها و حقوق بشر را در کانون پژوهش خود قرار داده و قطعنامههای حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی را از زاویه تأثیر بر حاکمیت دولت، تجزیه و تحلیل محتوایی میکند.
در این مقاله محتوای قطعنامههای سازمان ملل متحد در زمینه حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در سه دهه گذشته از زاویه حاکمیت دولت، مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. همچنین به بررسی و تحلیل رابطة حاکمیت دولت و پدیدة حقوق بشر، دستهبندی قطعنامههای صادره علیه ایران و بررسی آنها از زاویه حاکمیت ملی ایران پرداخته میشود.
One of the topics gaining an ever increasing significance in the current political and international developments is human rights and its consequences for the sovereignty of states. Human rights is a multi dimensional and manifold issue the various aspects of which can be investigated in the cultural, civilizational, and religious aspects on the one hand, and legal, sovereignty ,and security fields on the other hand. The present article studies the relation between the sovereignty of states and human rights analyzing the human rights resolutions against Iran in terms of their influence on the sovereignty of states. In this article, the contents of the U.N resolutions against Iran in the past three decades are analyzed as far as the sovereignty of state is concerned. We would also survey the relation between the sovereignty of states and human rights, as well as classification of the resolutions issued against Iran studying them in terms of the national sovereignty of Iran.
http://www.ipsajournal.ir/article_86_bfb2d332dfc4dc1525e6ea2fcede91d9.pdf
حقوق بشر
حاکمیت
نظام حقوق بشر سازمان ملل
حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران
human rights. sovereignty. system of human rights of the U.N
human rights of the Islamic Republic of Iran
per
انجمن علوم سیاسی ایران
پژوهشنامه علوم سیاسی
1735790X
2783-1469
2009-08-31
دوره چهارم
شماره 2
87
Research Paper
رویکرد سازهانگارانه به زمینههای اجتماعی روابط ایران و امریکا
A Constructivist Approach to the Social Background of Relations between Iran and America
هدف اصلی این مقاله بررسی زمینهها و گرایشهای موجود در ایران و امریکا در مورد کشور دیگر است. سؤال اصلی ما این است که نگرش ایرانیها و امریکاییها نسبت به کشور مقابل چگونه است و این نگرش چه تأثیری بر نوع نگاه آنها به روابط دو کشور بر جای میگذارد؟ در بررسی مختصری از ادبیات موجود در این مورد آشکار میشود بیشتر این ادبیات، بر روابط دولتمردان و دولتها متمرکز است و این جای خالی تحقیقات و بررسیهایی را نشان میدهد که تمرکز اصلی خود را بر محیط، نگرشها و گرایشهای اجتماعی بگذارند.
بر اساس نگاه سازهانگارانه تمامی پدیدههای اجتماعی از جمله گرایشهای سیاست خارجی، به صورت اجتماعی برساخته میشوند و این شامل تصمیمهای دو کشور در مورد طرف مقابل و وضعیت روابط دو کشور نیز میشود. بررسی برخی نظرسنجیها و نگرشسنجیهای موجود نشان میدهد وضعیت موجود در روابط دو کشور، بیارتباط با نگرشهای جاری در میان مردمان دو کشور نیست. این امر با یافتههای برخی نظرسنجیهای انجامشده توسط نویسنده نیز همخوان است. وجود نگاه منفی و همراه با نقد نسبت به طرف مقابل سبب نمیشود که آنها به تقابل و تعارض گرایش داشته باشند، بلکه گرایش اصلی هر دو جامعه به حلوفصل تدریجی مشکلات موجود است.
The main purpose of the present article is a study of the social trends of Iranian and American societies towards each other. The main question of the article is: what is the attitude of Iranians and Americans towards each others countries and how this influences the relations between the two states? A short survey on contemporary literature of Iran-US relations manifests that the main trend of the literature available is concentrated on states, governments and officials. That is why a different study on the two countries societies is necessary i.e. one concentrating on social inclinations and attitudes. According to the constructivist approach, all social phenomena including foreign policy are socially constructed. Surveying some opinion polls and attitude poll, I shall endeavor to prove that the current situation of the relations between the two countries is not irrelevant to the prevalent attitudes among the people in the two societies. That can be one of the obstacles of the solution of the crisis in Iran-US relations. Although the people of the two countries may have some pessimistic views toward each other, they do not agree with confrontation and struggle seeking a gradual settlement of the current problems.
http://www.ipsajournal.ir/article_87_116b848eccf1252cef50cf13d5f1409b.pdf
ایران و امریکا
نگرش ایرانیان
نگرش امریکاییها
سازهانگاری
Iran and America
Iranian attitude
American attitude
Constructivism
per
انجمن علوم سیاسی ایران
پژوهشنامه علوم سیاسی
1735790X
2783-1469
2009-09-19
دوره چهارم
شماره 2
88
Research Paper
مقایسة رفتاریِ سیاست خارجی ایران: گفتمان آرمانگرای ارزشمحور و گفتمان ایدئولوژیک ارزشمحورِ عملگرا
Behavioral Comparison of Iran’s Foreign Policy (Discourse of Value- Oriented Idealism and That of Value – Oriented Ideological Pragmatism)
تحلیل گفتمانی به عنوان یکی از روشهای مطالعة پدیدهها در علوم انسانی به چگونگی تأثیر افکار و ایدههای نظاممند بر امور اجتماعی میپردازد. هر نظام گفتمانی از سه ویژگی استیلا، ضدیت و عاملیت برخوردار است. بر اساس پروژة استیلا، یک نظام درصدد سیطره بر تمامی ارکان یک جامعه است. این نظام برای بقای خویش نیازمند غیرِ بیرونی است تا بتواند حیات خود را بر اساس آن توجیه کند. همچنین زمانی که نظام گفتمانی، قدرت توجیهکنندگی خود را ازدست میدهد، نیروهای آن مجموعة گفتمانی، به صورت خودجوش به بازتعریف آن گفتمان میپردازند. در جمهوری اسلامی ایران بعد از ماجرای عزل بنیصدر، گفتمان اسلامگرایی با کنار گذاشتن گفتمان ملیگرایی لیبرال، سیطره یافت. این گفتمان که تاکنون تداوم یافته است، دالهایی مانند عدالت اجتماعی، دفاع از مظلوم و ظلمستیزی را مورد توجه قرار داد و مجموعة غرب بهویژه امریکا را به عنوان غیرِ بیرونیِ خود، بازتعریف کرد. خردهگفتمانهای این گفتمان مسلط، تاکنون با عطف توجه به دالهایی مانند امنیت و قدرت، هر کدام از دالهای محوری این گفتمان را مورد توجه قرار دادهاند. بنابراین با چنین رویکردی درصدد مقایسة دو خُردهگفتمان آرمانگرای ارزشمحور و ایدئولوژیک ارزشمحورِ عملگرا هستیم که در دو مقطع زمانی 68-1360 و 1384 تاکنون به وقوع پیوسته است. هر کدام از این دو خردهگفتمان به دلیل تأکید بیشتر بر دالهای گفتمان اسلامگرایی مانند عدالت اجتماعی، ظلمستیزی، دفاع از مظلوم و استکبارستیزی، ضمن پارهای تمایزهای شکلی، از نظر محتوایی مشابه یکدیگرند.
مقالةحاضر این تمایز شکلی و مشابهت محتوایی را در سطح خُرد بر کشورهای افغانستان و عراق، در سطح میانی بر لبنان و فلسطین و در سطح کلان بر امریکا و انگلیس مورد بررسی و کنکاش قرار میدهد.
Discourse analysis as one of the methods of study of phenomena in humanities addresses the impact of systematic ideas and thoughts on social affairs .Each discourse system has got three characteristics: dominance, opposition, and agency. According to the dominance project, a system attempts to dominate on a society as a whole. This system needs an external \"other \" to justify its own existence. While a discourse system loses its justifying competency, its forces start redefining that discourse automatically. Following Banisadr\'s deposal from presidency, Islamism discourse dominated by putting aside the liberal-national discourse. This discourse ,surviving up to now, has focused on signifiers as: social justice, defense of the oppressed ,anti-oppression campaign; and redefined the west, especially the US ,as an external \"other\". Focusing on signifiers as security and power, the micro-discourses of this dominant discourse have marked its core signifiers. Therefore, adopting such an approach,we will compare two dominant discourses : the value-oriented idealism ,and the value-oriented ideological pragmatism which occurred during two periods, 1360-68 , and from 1384 up to now. Because of insisting on signifiers of Islamism such as social justice ,anti-oppression campaign, defense of the oppressed and anti-arrogance. These two discourses have similar contents in spite of certain formal distinctions.The present article examines this formal distinction and content similarity in three levels: micro –in case of Afghanistan and Iraq- , meso-in case of Lebanon and Palestine- ,and macro in that of the US and Britain.
http://www.ipsajournal.ir/article_88_ab8fbf0c4d85157581129dee450c392e.pdf
سیاست خارجی
گفتمان
خردهگفتمان
خردهگفتمان آرمانگرای ارزشمحور
خردهگفتمان ایدئولوژیک ارزشمحورِ عملگرا
policy
Discourse
micro-discourse
value-oriented Idealism discourse
value-oriented ideological pragmatism discourse
per
انجمن علوم سیاسی ایران
پژوهشنامه علوم سیاسی
1735790X
2783-1469
2009-09-08
دوره چهارم
شماره 2
89
Research Paper
ارتباط جنگ و آنارشی؛ نقد دووجهی آنارشی ـ سلسلهمراتب بر مبنای شاهنامه(1)
Anarchy -War Relationship? A Dichotomous Criticism of Anarchy/Hierarchy based on Shahnameh
هدف این مقاله بررسی رابطه جنگ و آنارشی است. بدین منظور، ابتدا مناظره بین متفکران روابط بینالملل در این رابطه نشان داده میشود. دوم، نگاه «هابزی»ِ حاکم بر اندیشة روابط بینالملل، تصنع قرارداد، دووجهی سلسلهمراتب ـ آنارشی و وضعیت ـ ساختار آنارشیک بر مبنای اندیشه فردوسی به چالش کشیده میشود. سوم، با بررسی مفهوم جنگ در شاهنامه و نمونههای آن نشان داده میشود که پیش از هر چیز نیت کارگزاران جنگ در آغاز آن اثرگذار است. چهارم، با تمرکز بر رویکرد کارگزارمحور فردوسی و تأکید وی بر مفهوم «خرد» تلاش میشود راهکاری برای تحدید جنگ ارائه شود. در پایان، با جمعبندی مطالب به احتمال و قابلیت کاربرد دیدگاه فردوسی در روابط بینالملل معاصر اشاره میشود.
The aim of this article is to analyze anarchy-war relationship. In this regard, first, the debate among scholars of International Relations over the relationship is presented. Second, Hobbesian view in IR thought, creation of contract, hierarchy/ anarchy dichotomy and anarchic situation/ structure are challenged based on Ferdowsian thought. Third, studying the concept of war in Shahnameh and its examples, we would argue that, before anything, intentions of agents give rise to the outbreak of wars. Fourth, focusing on agency-oriented view of Ferdowsi, and his emphasis on applying reason, a solution for constraining wars is proposed. Lastly, summing up the materials, the possibility and the applicability of Ferdowsi’s view in contemporary international relations is assessed.
http://www.ipsajournal.ir/article_89_6792af376309ff2ebfdc9a346a77ad23.pdf
وضعیت ـ ساختار آنارشیک
سلسلهمراتب ـ آنارشی
ساختار ـ کارگزار
جنگ
خرد
anarchic situation/ structure
hierarchy/ anarchy
structure/ agency
War
reason
per
انجمن علوم سیاسی ایران
پژوهشنامه علوم سیاسی
1735790X
2783-1469
2009-05-22
دوره چهارم
شماره 2
90
Research Paper
علل تداوم بحرانهای خاورمیانه در دوره جرج بوش
The Causes of the Continuation of the Middle East Crises during Bush Presidency
در زمان ریاستجمهوری جرج بوش بحرانهای منطقه خاورمیانه افزایش یافت؛ البته کشورهای خاورمیانه همواره در فضای ژئوپلیتیک تعارضآمیزی قرار داشتهاند. یکی از علتهای اصلی این افزایش بحرانها را میتوان تأخیر در روند دولتسازی و مداخلة قدرتهای بزرگ در این منطقه دانست. هرچند تنوع منابع اقتصادی خاورمیانه نیز زمینههای افزایش تعارض را به وجود آورده است. پس از 11 سپتامبر، ایالات متحده امریکا با بهکارگیری قدرت نظامی و استراتژیک، موقعیت خود را در منطقه بازسازی نمود که نشانههای آن را میتوان در جنگ علیه عراق مشاهده کرد.
ما در این مقاله درصدد تأیید این مطلب هستیم که «چالشهای منطقهای و جنگ پیشدستانة بوش منجر به تداوم بحران شده است». بهطورکلی، حادثه 11 سپتامبر و جنگ در عراق منجر به ترویج گفتمان تروریسم توسط امریکا و در نتیجه زمینة فعالسازی استراتژی مبارزه با تروریسم شده و بهرغم چنین روندی، توازن نسبی قدرت در منطقه حاصل نشده است. تا زمانی که کشورهای منطقهای در شرایط عدم توازن قدرت، مداخلهگری قدرتهای بزرگ و همچنین تضادهای منطقهای قرار داشته باشند، طبیعی است امکان ایجاد تعادل و تفاهم کاهش خواهد یافت.
گذار از بحرانهای منطقهای نیازمند بازسازی روابط کشورهای منطقة خاورمیانه است؛ بهگونهایکه امکان متعادلسازی روابط قدرتهای بزرگ با بازیگران منطقهای را فراهم آورد. اقدامات نظامی، بهکارگیری «استراتژی تغییر رژیم»، فعالسازی تئوری خاورمیانه بزرگ، گسترش پایگاههای نظامی و بر هم خوردن توازن قدرت را میتوان عامل تداوم بحرانهای خاورمیانه دانست.
During Bush presidency, the crises in the Middle East were on the increase. Of course the Middle East countries have always been in a conflicting geopolitical atmosphere. One of the principal causes of this increase in the crises could be the delay in state building and the interference of the big powers in the region. However, the variety of economic resources in this region has paved the way for more conflicts. Following the September 11 event, using its military and strategic powers, the U.S reconstructed its position, signs of which may be seen in its military campaign against Iraq. The present article seeks to prove that the regional challenges and the Bush war led to the continuation of the crisis. Generally, the September 11 event and the war in Iraq have given rise to the promotion of terrorism discourse by the U.S ,thus preparing the grounds for activating the strategy of campaign against terrorism. Nevertheless, the region has not seen a relative balance of powers. Transience from the regional crises requires the reconstruction of the relations among the Middle East countries so that it can provide the possibility of the moderation of relations of the big powers with the regional actors. Military measures, the strategy of changing regimes, the theory of the Great Middle East, expansion of the military bases, and lack of the balance of powers are considered the main factors of the continuation of the Middle East crises.
http://www.ipsajournal.ir/article_90_ea304fe7a681b34d322b69d08d9e8dbf.pdf
تروریسم
امنیتسازی
سیستم امنیت دستهجمعی
موازنه قوا
نظامیگری منطقهای
عدالت استراتژیک
دیپلماسی محاصره
سیاست مهار مؤثر
سیاست تغییر رژیم
گسترش پایگاههای نظامی
terrorism
building security. collective security system
balance of powers
regional militarism
strategic justice
policy of effective containment
policy of changing regime
expansion of military bases
per
انجمن علوم سیاسی ایران
پژوهشنامه علوم سیاسی
1735790X
2783-1469
2009-05-22
دوره چهارم
شماره 2
91
Research Paper
ژئوپلیتیک قدرت نرم ایران
Geopolitics of Iran’s Soft Power
قدرت نرم به آن دسته از قابلیتها و منابع یک کشور چون فرهنگ، آرمان یا ارزشهای اخلاقی اطلاق میشود که به صورت غیرمستقیم بر منافع یا رفتارهای دیگر کشورها اثر میگذارد. بهرهگیری از ابعاد نرمافزاری قدرت سبب میشود از هزینههای محسوس قدرتمندی کشورها به طرز شگفتانگیزی کاسته شود. هدف از انجام این پژوهش، بررسی قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در سطح تحلیل منطقهای و مقایسة میزان تأثیرگذاری این ُبعد از قدرت کشورمان برحسب مناطق مختلف ژئوپلیتیکی است.
در این نوشتار از روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی و مدل سنجش ماتریسی برای محاسبة وزن و جایگاه نسبی قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در هفت منطقة ژئوپلیتیکی بر اساس مؤلفههای دهگانة سنجش قدرت نرم کشورها در قالب 18 شاخص، استفاده شده است. اطلاعات نیز از طریق منابع کتابخانهای، اینترنتی و بهرهگیری از پایگاههای خبری با تکیه بر دادههای عینی ـ تاریخی گردآوری و سعی شده تا از معتبرترین و جدیدترین اطلاعات آماری و توصیفی مراکز مطالعاتی داخلی، منطقهای و بینالمللی استفاده شود.
یافتههای تحقیق نشان میدهد جمهوری اسلامی ایران بیشترین کاربرد مؤلفههای قدرت نرم را در میان کشورهای اوراسیای مرکزی (76/28 درصد) و کمترین میزان (3/69 درصد) را به نسبت منطقه امریکای لاتین داشته است. همچنین مشخص شد بالاترین میزان اِعمال قدرت نرم ایران در مناطقی است که ساکنان آن بیشتر با زبان فارسی در ارتباط هستند. ضمناً جمهوری اسلامی ایران بیشترین موفقیت در کاربرد عوامل متغیر قدرت نرم را در زمینه بهرهگیری از مؤسسات ایرانشناسی در سایر کشورها داشته است.
Soft power points to a set of a country’s resources and capabilities such as culture, ideals, and ethical values that indirectly affect the interests and behaviours of other countries. Utilizing this dimension of power reduces the costs of other tangible elements of power. This study aims at analyzing the soft power of the Islamic Republic of Iran in various geopolitical regions and comparing the public opinion of these regions as far as Iran’s soft power is concerned.This study applies descriptive-analytical methods and matrix measurement model to identify the relative weight and status of applying the soft power of the Islamic Republic of Iran in seven geopolitical regions, on the basis of eighteen indicators of ten components of different countries soft power measurement. Data has been collected from library and internet sources. Attempts have also been made to utilize the latest and most certified statistical and descriptive information of local, regional and international study centres.Findings of this research indicate that the Islamic republic of Iran has possessed the most part of soft power’s standards among the countries of Eurasian region (28.76%) and the least ratio in Latin American one (69.3%). This study also indicates that Iran has acquired the maximum of her soft power\'s influence in countries with the biggest Persian speaking populations. Furthermore, Iran has been most successful in applying various elements of soft power, by her effective ability to make use of Iranology institutions in other countries.
http://www.ipsajournal.ir/article_91_353b96bfff668efd00dd68fd25cd2663.pdf
قدرت نرم
قدرت نرم ایران
ژئوپلیتیک
اسلام
تشیع
زبان فارسی
soft power
Iran’s soft power
geopolitics
Islam
Shiite school
Persian language