per
انجمن علوم سیاسی ایران
پژوهشنامه علوم سیاسی
1735790X
2783-1469
2010-10-16
دوره ششم
شماره 1
135
Research Paper
بررسی رابطه میان دینداری و مشارکت سیاسی دانشجویان دانشگاه اصفهان
A Study of Relationship between Religiosity and Political Participation of the Students of Isfahan University
سید جواد امام جمعه زاده
javademam@yahoo.com
1
رضا محموداوغلی
2
امید عیسی نژاد
3
مشارکت سیاسی به عنوان یکی از انواع مشارکت، از شاخصهای توسعه اجتماعی و سیاسی در کشورها به شمار میرود. یکی از گروههای عمده جامعه که شرکت آنان در روند اداره جامعه و توسعه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ضروری به نظر میرسد، دانشجویان هستند. مشارکت سیاسی دانشجویان که بزرگترین گروه جمعیتی در کشورهای درحالتوسعه و مسئولان اداره جامعه در آینده محسوب میشوند، اهمیت خاصی برای ثبات سیاسی و پویایی جامعه دارد. هدف از نگارش این مقاله بررسی رابطه میان دینداری و مشارکت سیاسی دانشجویان در دانشگاه اصفهان است.
روش تحقیق پژوهش در جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها، روش پیمایشی است. این مطالعه بر روی 188 نفر از دختران و پسران دانشجوی دانشگاه اصفهان صورت گرفته است. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده که اعتبار آن به روش صوری، و پایایی آن به کمک آماره آلفای کرونباخ سنجیده شده و دادهها از طریق نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. با تقسیم دینداری به دو متغیر (اعتقادی ـ مناسک و اخلاق)، به همراه در نظر گرفتن دو وجه از مشارکت سیاسی یعنی عوامل روانشناختی ـ نگرشی و شیوه مشارکت (رسمی یا غیررسمی) مشاهده میشود که همبستگیهای معناداری میان ابعاد دینداری و میزان مشارکت سیاسی پاسخگویان وجود دارد. یافتهها نشان داد که ارتباط مستقیمی بین سطح دینداری و مشارکت سیاسی وجود دارد؛ بر اساس این یافتهها میتوان انتظار داشت در جوامع مذهبی میزان مشارکت سیاسی افراد بالاتر باشد.
Political participation, as one type of participation, is considered as one of the indicators of social and political development. University students are one of the major social groups whose contribution in the process of society management and socio-political and cultural development seems necessary. Political participation of university students who are considered as the largest population group in developing countries and as the future administrators of the society, bears an especial importance in political stability and dynamism of the society. This paper seeks to study the relationship between religiosity and political participation of students of Isfahan University. We do a field research in order to collect our data. We studied 188 male and female students of Isfahan University among whom we distributed a questionnaire, the validity of which was measured by formal method and its reliability was measured through Cronbach`s Alpha test and the data was analyzed using SPSS software package. Dividing religion into two variables (religious-rituals and morality) along with considering two aspects of political participation i.e., psychological-theoretical factors and the manner of participation (formal or informal), some meaningful correlations between religious aspects and the rate of political participation of respondents may be observed. Findings showed that there is a direct correlation between religiosity and political participation. Based on such findings, a higher political participation may be expected in religious communities.
http://www.ipsajournal.ir/article_135_f385c9ebeecf4ce653cc9b84d86eb8d3.pdf
مشارکت سیاسی
دینداری
نگرش سیاسی
دانشجویان
political participation
religiosity
Political attitude
University Students
per
انجمن علوم سیاسی ایران
پژوهشنامه علوم سیاسی
1735790X
2783-1469
2010-09-27
دوره ششم
شماره 1
136
Research Paper
نظریه هورنای و روانشناسی سیاسی ناصرالدین شاه؛ از کودکی تا عزل نوری
Karen Horney Theory and Political Psychology of Nasir Al-din Shah: From Childhood to the Removal of Noori from the Office
ابراهیم برزگر
barzegar.2010@yahoo.com
1
روانشناسی سیاسی ناصرالدین شاه که پنجاه سال بر ایران در دورۀ حساس گذار ایران به عصر جدید حکمرانی کرد، از جهات مختلف حائز اهمیت است. بررسی شخصیت سیاسی وی میتواند در فهم تحولات سیاسی ـ اجتماعی دورۀ قاجاریه بسیار کارساز باشد. محقق با دستمایه قرار دادن نظریه کارن هورنای، شخصیت سیاسی و چرخه حیات ناصرالدین شاه از تولد، دوره کودکی، دوره ولیعهدی، پادشاهی را مورد بررسی قرار داده است. فرضیه این نوشتار آن است که ناصرالدین شاه در دورههای زمانی متفاوت زندگی سیاسی به ترتیب شخصیتهای مردمگریزی، مهرطلبی و مردمگرایی، و سلطهطلبی داشته است. ویژگیهای هریک از این دورهها و حوادث و واقعیتهای تعیینکنندة آن در وجه روانشناسانه سیاسی آن در کانون توجه قرار گرفته است. سیاست ایران در دوره ناصری همگام با تحولات روحی ناصرالدین شاه دستخوش تحول شده است. به دلیل شخصیشدن سیاست، مسائل شخصی شاه بازتابی در سیاست داشته است. خلقیات روانی شاه نهتنها حلقه حرم و دربار بلکه شعاع تأثیرگذاری آن همه سرزمین ایران و شئون آن را در بر گرفته است.
Political psychology of Nasir Al-din Shah who ruled Iran for fifty years in the sensitive period of transition to a new era, bears importance from different aspects. Studying his political character may be useful in understanding the socio-political developments of Qajar period. Using Karen Horney theory, this article surveys the political character and life cycle of Nasir Al-din Shah from his birth through his childhood, prince hood to kingdom. Our main hypothesis is that Nasir Al-din Shah had different personalities of misanthropy, succorance, populism and hegemonism in different periods of his political life. We have focused of features of any of these periods and their events as well as the determining facts in the psychological political aspect. The Iranian politics in the Nasirid period along with Nasir Al-din Shah’s spiritual changes have been changed. Due to personalization of the politics, his personal problems were reflected in the policy. Shah’s mental characteristics has not only affected the court but has also affected the entirety of Iranian society and its affairs.
http://www.ipsajournal.ir/article_136_e0beeb568c5db1cdca1599388d48cac3.pdf
ناصرالدین شاه
روانشناسی سیاسی
کارن هورنای
دولت قاجاریه
Political Psychology
Nasir Al-din Shah
Horney Theory
Qajar Era
per
انجمن علوم سیاسی ایران
پژوهشنامه علوم سیاسی
1735790X
2783-1469
2011-05-02
دوره ششم
شماره 1
137
Research Paper
پیوند حامی ـ پیرو و سقوط نظام پهلوی؛ ساختار توازن قدرت و کارگزار انقلابی
The Link between Patron / Client and the Collapse of Pahlavi\'s Dynasty: Structure of the Balance of Power and Revolutionary Agent
محسن خلیلی
mohsenkhalili1346@yahoo.com
1
فاطمه صلواتی طرقی
2
نظام سیاسی پهلوی برای کسب، نگهداشت و افزایش قدرت، به دلایلی تاریخی نتوانسته بود بر پایههای حقانی قدرت سیاسی (دین، عرف و قانون) تکیه کند. نظام خودکامه در محیط سیاسی داخلی بر دو بنیان استوار میشود: از یک سو، مخالفان خود را به شیوههای گوناگون سرکوب میکند؛ از دیگر سو، برای تأمین منابع مالی مورد نیاز برای گستردهسازی کارویژههای دولت به تصاحب اقتدارگرایانة منابع کشور میپردازد. در محیط بینالمللی، نظام سیاسی خودکامه اجارهدار تلاش میکند با جلب حمایت قطبهای قدرت بینالمللی به جبران ضعفی بپردازد که در محیط داخلی با آن روبهروست. آموزه نیکسون ـ کیسینجر در سیاست خارجی امریکا، این امکان را فراهم کرد تا بازیگر دستنشانده بتواند در محیط بینالمللی با وابستگی به یک ابرقدرت، منافع قابل توجهی را به دست آورد. در دکترین نیکسون ـ کیسینجر، ثبات در ساختار نظام بینالمللی، از طریق تنظیم سازوکار توازن قدرت پدید میآمد. در این معادله قدرت، ایران به عنوان ژاندارم منطقه، از سویی با کاهش هزینههای امنیتی امریکا، به ثبات ساختار بینالمللی کمک میکرد. از سوی دیگر، افزایش ناامنی و سرکوب داخلی، میدان عمل کارگزار انقلابی را گسترش میداد. از نظر نگارندگان، مبنای نظری ساختار توازن قدرت، در آموزه نیکسون ـ کیسینجر، به تناقضنمای زبرنظری میان ساختار توازن قدرت و کارگزار انقلابی، اشاره دارد که میتوان با تکیه بر آن، وقوع انقلاب اسلامی و گسست پیوند ژنرال ـ ژاندارم را بررسی کرد.
For some historical reasons, the Pahlavi despotic political system could not rely on the legitimate bases of political power (religion, common law and law) in order to attain, protect and increase its power. In internal political environment, the political despotic regime relied on two foundations i.e., suppression and authoritarian possession of resources, in order to secure financial resources necessary for increasing government’s functions. In the international setting, the despotic rentier political system tried to attract the support of great powers in order to compensate the weakness it encountered in internal environment. The Nixon /Kissinger\'s doctrine in the foreign policy of the United States of America made it possible for the client actor to acquire its interests fully, in international environment, through dependence on a superpower. Stability in international structure, in such doctrine, emerged through regulating the mechanism of the balance of power. In such power equation, Iran, as a regional gendarme, helped to stabilize the international structure by decreasing the US security expenses. On the other hand, however, increasing the insecurity and internal suppression, it developed the revolutionary agent’s field of action. This article argues that the theoretical foundation of the structure of the balance of power, in the Nixon/Kissinger doctrine refers to the meta-theoretical paradox between the structure of balance of power and the revolutionary agent, based on which, the coming of the Islamic revolution in Iran and the broken bond between the General and the Gendarme can be studies.
http://www.ipsajournal.ir/article_137_be93a8ef36994baa1bfaef679b4472c8.pdf
نظام پهلوی
آموزه نیکسون ـ کیسینجر
دستنشاندگی
انقلاب اسلامی
زبرنظریه
Pahlavi\'s dynasty
The Nixon/Kissinger Doctrine
Clientalism
Islamic Revolution
Meta-theory
per
انجمن علوم سیاسی ایران
پژوهشنامه علوم سیاسی
1735790X
2783-1469
2010-09-09
دوره ششم
شماره 1
138
Research Paper
دولتیشدن امر به معروف؛ پیامدها و راهکارها
State-lead Religious Exhortation: Outcomes & Guidelines
عبد الحسین رضائی راد
1
در این مقاله واگذاری وظیفه امر به معروف و نظارت اجتماعی به عهده دولت و اجرای حکومتی آن، با استفاده از تجربههای تاریخی، مورد بررسی قرار میگیرد و ثابت میشود که دخالت دولت در اجرای امر به معروف، اجتنابناپذیر است و بدون استفاده از امکانات و اطلاعات نظام حکومتی کاری از پیش نخواهد رفت؛ با این وجود نگرش حکومتی به این مسئله و انحصار آن در روش دولتی و حکومتی، پیامدهای نامطلوبی را به بار میآورد و میتواند این اصل مهم دینی و عقلی و ارزشی را در مسیری مخالف با اهداف آن قرار دهد یا به انزوا و بن بست بکشاند. بعضی از این پیامدهای نامطلوب عبارتند از: ظاهرگرایی، کمرنگشدن بُعد مردمی، افراط و تفریط در امور، ایجاد زمینة خودکامگی و ایجاد مصونیت کاذب.
This article investigates the issue of assigning the duty of religious exhortation and social supervision to government and its public execution using historical experiences. It is argued here that the interference by the government in executing the religious exhortation is inevitable and that there would be no progress without using governmental facilities and information; nevertheless, governmental view to such issue and its exclusivity to governmental and state methods would bring about unfavorable outcomes and may make this important religious, rational and valuable principle lead to conditions opposite to its objectives or lead it to a deadlock and seclusion. Some of such unfavorable outcomes include externalism, decrease in popular aspect of exhortation, extravagance in affairs, formation of the ground for tyranny and establishment of a false immunity
http://www.ipsajournal.ir/article_138_1860e8b28c72c321935ba123ce32c76e.pdf
معروف
منکر
روش
تاریخ
اجرا
فقه
Virtue
Vice
Method
history
Execution
Jurisdiction
per
انجمن علوم سیاسی ایران
پژوهشنامه علوم سیاسی
1735790X
2783-1469
2011-05-07
دوره ششم
شماره 1
139
Research Paper
تحلیل تأثیر آگاهی سیاسی معلمان بر شرکت در انتخابات؛ مطالعه موردی معلمان نواحی (1) و (3) اصفهان
Analysis of the Impact of Teachers’ Political Awareness on Participation in Elections
سید امیر مسعود شهرام نیا
m_shahramnia@yahoo.com
1
صابر ملائی
nfo.saber.2002@gmail.com
2
از جمله افرادی که در امر تعلیم و تربیت مداخله و مشارکت دارند، قشر بزرگ فرهنگیان هستند که وظیفه افزایش آگاهی و اطلاعات متعلمین را در محیط مدرسه به عهده دارند؛ اما آنچه توجه این پژوهش را به خود جلب کرده، میزان آگاهی آموزشدهندگان، یعنی خود فرهنگیان است؛ به عبارت دیگر میزان آگاهی فرهنگیان در امور سیاسی تا چه اندازه بوده و میزان اثرگذاری آن بر مشارکت در انتخابات (مثبت یا منفی) به عنوان یک شهروند تا چه حد است؟ از جمله افرادی که در زمینه رفتارهای انتخاباتی تحقیق انجام داده است، لیپست است که ویژگیهایی را برای نوع رفتار انتخاباتی افراد برمیشمارد. از افراد دیگری که در زمینه علل شکلگیری رفتار خاص در افراد تحقیق کردهاند آیزن و فیش باین هستند که نوع اطلاعات دریافتی را بر نحوه رفتار اشخاص مؤثر میدانند. هر دو تئورسین پایه نظری پژوهش قرار گرفتهاند. این پژوهش، جامعه آماری خود را فرهنگیان نواحی (1) و (3) آموزش و پرورش شهر اصفهان قرار داده که با ارائه پرسشنامه در قالب 31 سؤال باز و بسته به این امر اقدام شده است. برای تحلیل دادهها نیز از نرمافزار کامپیوتری SPSS کمک گرفته شده است.
Teachers are one source of social awareness and perform this important task in the schools. The purpose of this research is to investigate the social awareness of teachers as sources of awareness. In fact we want to assess the political awareness of teachers and their influence on participation (negative or positive) of other members of the society in the elections. Among the sociologists who have worked on this field, Lipset has studied behaviors and named several characteristics for each behavior. Ajzen and Fishbein believe that the received information can influence these behaviors. These theories are the basis for this research. The statistical population of the research is two educational districts of Isfahan city (districts1 and 3); a questionnaire of 31 questions was used and the data gathered was analyzed by SPSS
http://www.ipsajournal.ir/article_139_18d5b4c794522a44e8cb60fc3d79076d.pdf
آگاهی سیاسی
انتخابات
آموزش و پرورش
مشارکت سیاسی
طبقه اجتماعی ـ اقتصادی
Political Awareness
Election
education
political participation
Socio-Economical Classes
per
انجمن علوم سیاسی ایران
پژوهشنامه علوم سیاسی
1735790X
2783-1469
2010-11-20
دوره ششم
شماره 1
140
Research Paper
الگوی نظری دولت مطلقه و پیدایی دولت مطلقه شبهمدرن در ایران
The Despotic State & the Emerge of the Despotic Semi-Modern State in Iran: A Theoretical Pattern
منصور میر احمدی
1
حسن جباری نصیر
2
دولت مطلقه شبهمدرن پهلوی، نخستین دولت شکلگرفته در ایران بود که بر اساس الگوی نظریِ جان فرانکو پوجی در پرتو شکلگیری و بسط نهادهای بوروکراسی و دیوانسالاری، تمرکز قدرت در پهلوی اول و ارتش مدرن پدیدار شد. این دولت تلاش همهجانبهای را در تمرکز و انحصار قدرت با سیطره کامل بر منابع اجبارآمیز و غیر اجبارآمیز صورت داد.
ریشة شکلگیری این دولت را باید در تغییر و تحولات سیاسی و اجتماعی مشروطه و پس از آن جستوجو کرد. برخلاف دولتهای مطلقه اروپایی همچون انگلستان و فرانسه که در آنجا یک طبقه نوظهور توانست در محیطی رقابتی همگام با نوسازی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دولت، جامعهای دموکراتیک و مردمسالار پدید آورد زیرا اتکای دولت به طبقات مختلف، مانع از رویه استبداد دولت شده و مرحله گذار به جامعهای مردمسالار را هموار ساخت؛ اما در ایران در نبود یا ضعف این طبقات در نهایت دولت مطلقه پهلوی توانست با تمرکزدهی هرچه بیشتر قدرت در دربار و با ایجاد ارتش مدرن و بوروکراسی نوین و با تأکید بر ایدئولوژی ناسیونالیسم، شکل و ماهیت متفاوتتری از دولتهای مطلقه اروپایی به خود بگیرد. در این دولت با وجود برخی از نوسازیهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی هرگز مقدمات گذار به حکومت و جامعهای مردمسالار فراهم نشد.
The Pahlavi despotic semi-modern state was the first state formed in Iran in accordance to the theoretical model of John Frankopouji. In this state the bureaucratic institutions were formed and developed, power was concentrated and a modern army was established. Having full control over compelling and non-compelling sources, this state had an overall objective of power concentration and monopoly. The root in the formation of such state must be found in the socio-political changes in the Constitutional and post-Constitutional era. Contrary to European despotic states such as England and France where a new class could make a democratic society in a competitive environment parallel to the socio-economic and political modernization of state, since the state’s reliance on various classes prevented the despotic procedure of state and facilitated the passage stage to a democratic society; in the absence or weakness of such classes, the Pahlavi despotic state in Iran could finally have a more different form and nature than of European despotic states by an ever more concentrating of the power in the Court and by making a new army, a new bureaucracy and emphasizing the nationalist ideology. Despite some socio-economic, cultural and political modernizations, the context for transition to a democratic state and society was never provided in such state.
http://www.ipsajournal.ir/article_140_aa5c1614af762c707ca08f1d4f4bed5a.pdf
دولت مطلقه
استبداد
مردمسالاری
تمرکز قدرت
دیوانسالاری و ارتش مدرن
Despotic State
Despotic
Democracy
Power Concentration
Bureaucracy
Modern Army
per
انجمن علوم سیاسی ایران
پژوهشنامه علوم سیاسی
1735790X
2783-1469
2010-10-23
دوره ششم
شماره 1
141
Research Paper
چالشهای مدیریتی زنان در ایران؛ مطالعه دانشگاه بینالمللی امام خمینی به عنوان یک سازمان دولتی
Management Challenges for Iranian Women: A Case Study of Imam Khomeini International University as a Governmental Organization
بهرام نوازنی
1
آرام یزدی
2
یکی از مهمترین معیارهای درجه توسعهیافتگی یک کشور، جایگاه و اعتباری است که زنان در آن کشور برخوردارند. زنان نهتنها نقش بسزایی در تحقق توسعه اجتماعی و سیاسی دارند، بلکه به عنوان یک نیروی فعال و سازنده میتوانند بر سرعت فرایند توسعه اقتصادی و تسریع عدالت اجتماعی بیفزایند. از همین رو است که مشارکت زنان در ساختارهای سیاسی و ایفای نقشی همتراز با مردان در تصدی مشاغل سیاسی به یک ضرورت زمان حاضر تبدیل شده و نیل به توسعه اجتماعی را به حل بهینه این موضوع موکول کرده است.
این مقاله با مطالعه روند مشارکت فزایندة زنان ایران برای ورود به صحنههای مختلف اجتماعی و سیاسی تلاش میکند تا موانع و مشکلات موجود در این فرایند و همچنین تفاوت ارزشی و اختلاف معیار ارزشیابی در برخورد میان زنان و مردان در تصدی مشاغل دولتی را تبیین نماید و نتیجه ارزشیابی شغلی آنان را در دانشگاه بینالمللی امام خمینی به عنوان یک نمونه از دستگاههای دولتی به تصویر بکشاند. این مقاله تلاش میکند تا دریابد چرا با وجود حضور زنان تحصیلکردة دانشگاهی و برخوردار از شایستگیهای لازم مندرج در ارزشیابی سالانة مدیران این دانشگاه، هنوز نتوانستهاند بر سمتهای مدیریتی تکیه بزنند و در سطوح عالی تصمیمگیری آموزشی و اجرایی دانشگاه مشارکت فعال داشته باشند.
One of the most important factors for a state to acquire a satisfying level of development is the participation of its women in the social life of the country. Women not only play a significant role in social and political development of a country but also can increase the rate of economic development and social equity. Therefore, the participation of women in political and social organizations and playing roles equitable to those of men is a necessity in the current world and may facilitate social development. Studying the increase in the level of Iranian women\'s participation in different socio-political structures, this article seeks to first understand the main obstacles in this process and secondly shed light on the differences between men and women in acquiring governmental positions. To do this, we study the results of women job assessment in Imam Khomeini International University as an example of a governmental organization. This article also tends to find out why, in spite of the presence of highly educated women with adequate eligibilities according to the annual assessment of the performance of university directors, they still fail to occupy management positions and have an active participation in high levels of educational and executive decision making of the university.
http://www.ipsajournal.ir/article_141_8a919d4b9ca11a1682dc565638594c00.pdf
ایران
زنان
مدیریت
مشاغل دولتی
دانشگاه بینالمللی امام خمینی
Iran
women
management
governmental positions
Imam Khomeini International University