ORIGINAL_ARTICLE
رابطة سیستم سیاسی بسیط با همبستگی ملی: بررسی موردی ایران
سیستم سیاسی بسیط، بر واحد بودن و عدم تقسیم قدرت سیاسی در عرصه جغرافیایی کشورها اشاره دارد. به نظر میرسد بین نظام سیاسی بسیط و همبستگی ملی رابطهای وجود داشته باشد. ویژگی مطلوب نظام سیاسی بسیط در جهت وحدت و همبستگی ملی، زمانی آشکار میشود که کشور به لحاظ انسانی و فرهنگی تقریباً یکدست باشد. این پژوهش به بررسی رابطة سیستم سیاسی بسیط با همبستگی ملی در کشور ایران پرداخته است. روش تحقیق این پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است. جامعه آماری تحقیق، پژوهشگران و متخصصان جغرافیای سیاسی، علوم سیاسی، جامعهشناسی سیاسی، مدیریت دولتی است. تعداد نمونه آماری 70 نفر از متخصصان مزبور است. نتیجة تحقیق مزبور نشان میدهد، جدا از فوایدی که برای سیستم سیاسی بسیط وجود دارد، تمرکز افراطی و شدید در سیستم سیاسی بسیط، همبستگی ملی را تضعیف میکند
http://www.ipsajournal.ir/article_107_36f14639d8a7506c480402d97d311a5f.pdf
2011-11-09
واژههای کلیدی: سیستم سیاسی بسیط
تمرکز
همبستگی
همبستگی ملی
ایران
ORIGINAL_ARTICLE
شالودهشکنی اصل چهلوچهارم قانون اساسی
تولید هر متن در شرایط ویژه و با درجههای متفاوتی از انتخاب و در پیوندی خاص با قدرت صورت میپذیرد و به همین شکل در دسترس خوانندگانی قرار میگیرد که شرایط متفاوتی دارند. تحلیلگران گفتمان بر این عقیدهاند که با توجه به فقدان واقعیت اجتماعی ناب، گفتمان خنثی و بیطرف نیز وجود ندارد، بلکه ما با گفتمانها یا متنهای وابسته به اشخاص، جناحها، ایدئولوژیها و فرهنگهای خاص مواجهیم؛ اما شناخت دیدگاهها و موضعگیریهای اجتماعی، سیاسی و ایدئولوژیک نویسنده که هم در متن و هم در خارج از آن پنهان است، بدون توجه به اینکه افراد گوناگون به متن یا گفتار به شیوههای مختلف مینگرند، کمابیش غیرممکن است؛ بنابراین باید به متن به مثابه یک کل معنادار نگریست که این معنا لزوماً در خود آن نیست. وانگهی هیچ متن خنثی و بیطرفی وجود ندارد زیرا با تأثیرپذیری از بافت یا زمینه اجتماعی ـ فرهنگی، دارای بار ایدئولوژیک میشود تنها به آن دلیل که هر متنی در شرایط و موقعیت خاص تولید میشود و ازاینرو همیشه رنگ خالق خود را با خود همراه دارد.
متن اصل چهلوچهار قانون اساسی ایران واجد معنا و زاییدة بافتاری ویژه است. کوشش نگارنده بر آن است که با کاربست «شالودهشکنی ـ واسازی» نشان دهد که چهرة حقیقی متن اصل چهلوچهار چه بوده و در زمانة تولید متن، از آنْ چه معناهایی استدراک میشده است. شالودهشکنی در حقیقت نشان میدهد هر متنی دو برداشت را در بردارد: برداشت نخست، برداشتی وفادارانه به متن و بیانگر تعیینکنندگی یکسویة آن است؛ ولی برداشت دوم شالودهشکنانه است و نشان میدهد چه مفاهیمی در مرز و حاشیههای متن، حذف، طرد و یا سرکوب شدهاند. در زمانة وجود گوناگونی برداشتها از اصل چهلوچهار، نیازمند فهم آنچه هستیم که در واقع رواج داشته تا بفهمیم با برداشتهای امروزی چه تفاوتهایی یافته است. آیا در عمل اصل چهلوچهار قانون اساسی قابل اجراست؟
http://www.ipsajournal.ir/article_108_cb85c0b02aeb4dd8227492c37abd8b30.pdf
2011-11-09
واژههای کلیدی: اصل چهلوچهار قانون اساسی
زمانة تدوین متن قانون اساسی
خبرگان قانون اساسی
تئوری انقلاب اسلامی
شالودهشکنی
ORIGINAL_ARTICLE
انقلاب مشروطه، تجدد و زایش نوگرایی دینی در ایران
ازآنجاکه بنیانهای فلسفی تجدد، از نظر ماهوی هیچگونه سازگاری با گفتمان سنت و فلسفة شرقی ندارد، ورود آن همراه با دیگر مظاهر تجدد به سایر جوامع ـ بهویژه در کشورهای اسلامی ـ به تضادهای اساسی منجر شده است. این امر در آغاز با استعمار همراه بود. توسعهنیافتگی جوامع شرقی نیز به تداوم سلطهپذیری و عقبماندگیشان انجامید و مقاومتهایی از سوی نخبگان و مردمِ این جوامع، به منظور مقابله با این پدیدهها صورت گرفت که در نهایت به ایجاد تحولات اساسی و شکلگیری نیروهای اجتماعی جدید منجر شد. در ایران بهویژه پس از انقلاب مشروطه 1285 ه . ش، درحالیکه مقابلة جریان روشنفکری برای حل معضلات، از طریق اخذ تمدن جدید بوده، اما بیشترین رویارویی از سوی متفکران دینی صورت گرفت که خود به سه دستة شریعتمداران، عدالتمحوران و جریان نوپای نوگرایی دینی تقسیم میشوند. در این مقاله به نحوة شکلگیری جریان اخیر یعنی «نوگرایی دینی» و مواجهة آن با تجدد پس از انقلاب مشروطه که سرآغاز پیدایش تضادهای بنیادین و شکافهای اجتماعی جدید در ایران است، خواهیم پرداخت که تا به امروز نیز از مسائل اساسی جامعه و نیروهای فکری و سیاسی به شمار میروند
http://www.ipsajournal.ir/article_109_7da7ca92fbdacf11bbd9cf7cf77a0746.pdf
2011-11-09
واژههای کلیدی: انقلاب مشروطه
نوگرایی
شریعتمداری
عدالتمحوری
نوگرایی دینی
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر حکمرانی خوب و سرمایه اجتماعی بر اعتماد سیاسی: مطالعه موردی؛ شهرهای مشهد و سبزوار
مقالة حاضر به بررسی تأثیر حکمرانی خوب و سرمایه اجتماعی بر اعتماد سیاسی میپردازد. تأثیر متغیرهای احساس امنیت اجتماعی، نبود فساد و تبعیض به عنوان شاخصهای حکمرانی خوب و متغیرهای اعتماد عمومی و عضویت در نُه انجمن داوطلبانه به عنوان شاخصهای سرمایه اجتماعی و چند متغیر زمینهای برای اعتماد سیاسی، به آزمون گذاشته شدهاند. به منظور سنجش متغیر وابستة تحقیق، اعتماد به 21 نهاد دولتی مورد سنجش قرار گرفته است.
روش پژوهش، کمّی و تکنیک مورد استفاده، پیمایش است. بدین منظور دو نمونه 600 نفری از افراد 18 تا 65 ساله در شهرهای مشهد و سبزوار به طور تصادفی انتخاب شده و مصاحبه شدهاند. یافتههای آزمون چندمتغیره نشان میدهد که متغیرهای مربوط به حکمرانی خوب، بهتر از متغیرهای مربوط به سرمایه اجتماعی، تبیینگر واریانس اعتماد سیاسی است؛ بهطوریکه هر سه متغیر مربوط به حکمرانی خوب، وارد معادله رگرسیون اعتماد سیاسی شدهاند اما از میان متغیرهای سرمایه اجتماعی، تنها عضویت در انجمن داوطلبانة بسیج، وارد معادله فوق شده است. این متغیرها به علاوة متغیرهای نحوة جامعهپذیری در خانواده، جنس، تحصیلات و شهر محل سکونت، مجموعاً 40 درصد از واریانس متغیر وابستة اعتماد سیاسی را تبیین میکنند.
نتایج پژوهش نشان میدهد قدرت تبیین متغیرهای مربوط به حکمرانی خوب به منظور تبیین اعتماد سیاسی در جامعة مورد مطالعه، بالاتر است. به علاوه نتایج تحلیل عامل گویههای مربوط به اعتماد نهادی نشان میدهد اعتماد پاسخگویان به 21 نهاد دولتی، در قالب سه عامل پنهان، قابل دستهبندی است: نهادهای مرتبط با نیازهای روزمره، نهادهای کنترلی و نهادهای سیاسی.
http://www.ipsajournal.ir/article_110_34ed86f228ea4ca5c3fb116132382afe.pdf
2011-11-09
اعتماد سیاسی
حکمرانی خوب
سرمایه اجتماعی
ORIGINAL_ARTICLE
زیباییشناسی و سیاست؛ بازتاب سیاست در رویکرد رئالیستی به هنر
زیباییشناسی در سده هجدهم و در نقطه عزیمت خود، مسئله هنرها را از منظر تمتع یا لذت بیغرض مطرح ساخت، اما در سدة نوزدهم بدیلهای فلسفی و جامعهشناختی در هنر که بهویژه بازتاب خود را در واقعگرایی به نمایش میگذاشت، وجهی از زیباییشناسی اجتماعی را پدید آورد که بهشدت وامدار شرایط اجتماعی و تاریخی بود. در مقالة پیش رو، این فرضیه به سنجش گذاشته میشود که زیباییشناسی میتواند بازتابدهندة شرایط سیاسی و اجتماعی باشد؛ به عبارت دیگر زیباییشناسی با رویکرد انتقادی، خصلتهای سیاسی هنر را بهخوبی به نمایش میگذارد. به این منظور پس از طرح مسئله در مورد چیستی زیباییشناسی، برای اثبات فرضیه و نشان دادن ارتباط وثیق هنر با سیاست، زمینهها و چگونگی پدیداری زیباییشناسی اجتماعی در چهارچوب زیباییشناسی مارکسیستی به بحث گذاشته خواهد شد. در عین حال به منظور آوردن شواهدی از این مدل به آثار متفکران رئالیست سده نوزدهم، اشارههای مختصری خواهد شد. این نوشتار از حیث روششناسی، رویکرد توصیفی ـ تحلیلی را با رویکرد انتقادی مورد استفاده قرار داده است
http://www.ipsajournal.ir/article_111_599bb88cdad4e7b0af461fe146db6718.pdf
2011-11-09
زیباییشناسی
سیاست
واقعگرایی
مارکسیسم
واقعگرایی اجتماعی
روسیه
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عوامل اجتماعی و روانی مؤثر بر مشارکت سیاسی مردم شهر تهران
یکی از انواع مهم مشارکت که بسیار مورد بحث و بررسی قرار گرفته، مشارکت سیاسی است. تصور بر این است که در جامعهای که شهروندان مشارکت کافی در امور سیاسی ندارند، احساس تعهد و دلبستگی چندانی نیز به نظام سیاسی وجود نخواهند داشت و به عنوان نیروی حامی و مشروعیتبخش این نظام در شرایط بحرانی عمل نخواهند کرد. در شرایط کنونی کشور این بحث اهمیتی دوچندان مییابد؛ ازاینرو این مقاله قصد دارد تا با نگاهی عینی به بررسی میزان مشارکت سیاسی و همچنین عوامل تأثیرگذار بر مشارکت سیاسی در شهر تهران بپردازد.
بر اساس نتایج تحقیق با اطمینان بیش از 99 درصد میتوان گفت که هریک از متغیرهای سن، وضعیت تأهل، سطح تحصیلات، انعطاف مذهبی، درجه مذهبی بودن، رضایت از زندگی، آزادی سیاسی، مشروعیت سیاسی، اعتماد سیاسی، دوستان سیاسی، فاتالیسم (سرنوشتگرایی)، احساس کارآمدی و اثربخشی سیاسی، احساس بیقدرتی سیاسی، بیگانگی سیاسی، پخش مسئولیت، خانواده سیاسی، آگاهی سیاسی، دوریگزینی سیاسی، استفاده از رسانهها، اعتماد اجتماعی، رضایت از عملکرد دولت، محتوای شعارهای کاندیداها، داشتن فراغت در روز انتخابات، ثبات در گرایش حزبی، اهمیت نتایج انتخابات، اهمیت نظارت اجتماعی، رابطه وهمبستگی معناداری با میزان مشارکت سیاسی دارد.
http://www.ipsajournal.ir/article_112_b06032a0361dcc508214f8a3165f028c.pdf
2011-11-09
واژههای کلیدی: مشارکت سیاسی
درجة مذهبی بودن
دوستان سیاسی
بیگانگی سیاسی
خانواده سیاسی
رضایت از عملکرد دولت
اهمیت نظارت اجتماعی