ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تاثیر عوامل سیاسی بر اجرای برنامه پنجم توسعه مطالعه موردی در حوزه سلامت
این مقاله با هدف بررسی تاثیر عوامل سیاسی بر اجرای برنامه پنجم توسعه در ایران نگاشته شده است. فرضیه اولیه این مقاله این است که عوامل موثر در اجرا ی برنامه پنجم توسعه در ایران به دو بعد عمده تقسیم می شوند. بعد سیاسی، بعد مدیریتی- فنی. هر یک از این ابعاد شامل عوامل متعددی هستند که برگرفته از چارچوب نظری و مصاحبه های اکتشافی با مجریان و متخصصان برنامه هستند و در اجرای برنامه ها نقش کلیدی ایفا می کنند. فرضیات این مقاله در قالب پرسشنامه مورد آزمون قرار گرفته و نتایج اعتبار سنجی مدل پیشنهادی همراه با تحلیل عاملی برای تعیین عوامل اصلی نشان داد که بیشتر عوامل مفروض دارای نقش کلیدی هستند . مطالعه اجرا پژوهی حاضر بر تاثیر و ارتباط عوامل سیاسی بر اجرای سیاست با در نظر گرفتن سایر مولفه های اجرا انجام گرفته است.
http://www.ipsajournal.ir/article_244_1a465ebb26342f7b960ad85e00d9118a.pdf
2014-12-21
7
22
سیاست گذاری عمومی
اجرا
قانون برنامه توسعه
عوامل سیاسی
کیومرث
اشتریان
ashtarian@ut.ac.ir
1
دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
سمانه
کشوردوست جوبنه
keshvardoost@ut.ac.ir
2
AUTHOR
فاطمه
حاجی احمدی
zhahmadi@yahoo.com
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه ی موانع پارلمانی توسعه ی اقتصاد ملی در ایران(1368-1384)
موضوع این مقاله موانع توسعه ی اقتصاد ملی در ایران است. پس از بیان مسأله و اثبات جنبهی پرابلماتیک آن، راه حل نظری مسأله از طریق ساخت دستگاه نظری که محصول کاربست مفاهیم نظریهی لفت ویچ، نظریه دولت رانتیر و نظریهی کاتوزیان در نظریه انتخاب عمومی ساختارمند است، ارائه میشود. سپس دادههای لازم برای معرفهای هر یک از مفاهیم تحقیق با روشهای تحلیل محتوا و تاریخی گردآوری و سپس باروش تحلیل روایتی مورد داوری قرار میگیرند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که کنش راهبردی نمایندگان مجلس به عنوان بازیگران منفعتجو در بستر راهبردی دولت رانتیر و نظام انتخاباتی اکثریتی دو دوری، معطوف به تأمین مطالبات فوری انتخاب کنندگان است که سیاستهای برآمده از این نوع کنش نیز ناظر به تأمین مطالباتی از همان جنس است که نقش منفی در توسعه ی اقتصاد ملی ایران داشته است.
http://www.ipsajournal.ir/article_245_131bf3745f151a53ab59bcf6f5b4a398.pdf
2014-12-21
23
72
توسعه ی اقتصاد ملی
دولت رانتیر
کنش راهبردی
بستر ساختارمند
سیاست
فائز
دین پرست
1
دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
علی
ساعی
saeia@modar.ac.ir
2
دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سرمایه اجتماعی مساجد و انقلاب اسلامی ایران: مطالعه موردی شبکه اجتماعی مسجد هدایت
وضعیت سیاسی یک کشور پس از وقوع انقلاب و تقابل نیروهای سیاسی رقیب برای کسب قدرت، و چگونگی تفوّق یک گروه بر رقیبان، یکی از بحثبرانگیزترین و جذابترین مباحث در حوزه علوم سیاسی است. انقلاب اسلامی ایران نیز در این میان مستثنی نیست. به اذعان بسیاری از تحلیلگران، سرمایه اجتماعی بوجود آمده در شبکه اجتماعی مساجد ایران توانست در انقلاب اسلامی نقش مهمی را ایفا کند و این نقش ادامه یافت تا منجر به تفوّق روحانیت به عنوان یک نیروی سیاسی بر دیگر رقبای خود در وضعیت خلأ قدرت سیاسی پس از انقلاب شد. این مقاله با استفاده از روش تحلیل شبکه اجتماعی جهت سنجش میزان انباشت سرمایه اجتماعی در شبکه اجتماعی مساجد، یک مطالعه موردی روی مسجد هدایت تهران انجام میدهد. در این راستا با کمک نرم افزار NodeXL الگوی ارتباطی میان فعالان سیاسی این مسجد ارائه شده و در پایان، نقش شبکه این مسجد در پدید آمدن امکان هنجارسازی با محوریت روحانیت که در نهایت منجر به تفوق سیاسی این گروه گردید، تبیین شده است.
http://www.ipsajournal.ir/article_246_e9f895203e72b21a0b7008d0c1e8e4fa.pdf
2014-12-21
73
102
سرمایه اجتماعی
شبکه اجتماعی
انقلاب اسلامی ایران
شبکه ی مساجد
مسجد هدایت
روحانیت و قدرت
محمد
سمیعی
1
دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
حنیف
عموزاده مهدیرجی
hanifbmp@yahoo.com
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
زیست جهان دانشگاهی و نقش آن در شکلگیری فرهنگ سیاسی دموکراتیک
(پیمایشی در بین دانشجویان دانشگاه تهران)
بررسی فرهنگ سیاسی دانشجویان و نقش تجارب جامعهپذیری بهویژه نقش زیستجهان دانشگاهی در شکلدهی به این فرهنگ موضوع مقاله حاضر است. رویکرد نظری تحقیق این است که زیستجهانِ دانشگاهی به عنوان عرصه جدیدی از تجربه جامعهپذیری با شکلگیری فرهنگ سیاسی دموکراتیک رابطه دارد. از نظر روششناسی، پژوهش حاضر به شیوة پیمایش وکاربرد پرسشنامه در میان دانشجویان کارشناسیِ دانشگاه تهران به اجرا درآمده است. با توجه به مسئلة تحقیق و نوع دادههای مورد نیاز از «طرح پانل گذشتهنگر» برای جمعآوری دادهها استفاده شده است. نتایج تحقیق بیانگر این است که دانشجویان «نسبتاً» از فرهنگ سیاسی دموکراتیک برخوردارند و زیستجهان دانشگاهی از نظر دموکراتیک بودن، بالاترین رتبه را نسبت به سایر عوامل جامعهپذیری دارد. با ارزیابی تفاوت فرهنگ سیاسی دانشجویان سال اول و دانشجویان سال آخر میتوان استدلال کرد که زیست جهان دانشگاه مولد فرهنگ سیاسی دموکراتیک است به طوریکه دانشجویانی که تجربه زیسته دانشگاهی بیشتری دارند، «اعتقاد و حمایت بیشتری از دموکراسی» داشته و باور بیشتری نیز به «ارزشهای دموکراتیک» دارند.
http://www.ipsajournal.ir/article_247_32da49cf8756ac24ffc6dcdad789d543.pdf
2014-12-21
103
133
فرهنگ سیاسی
عوامل جامعهپذیری
زیستجهان دانشگاهی
دانشجویان
دانشگاه تهران
حامد
شیری
hamedshiri2003@yahoo.com
1
دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
توسعه نیافتگی سیاسی از منظر فرهنگ سیاسی نخبگان در ایران(1384- 1368)
برای درک و تحلیل ماهیت توسعه سیاسی، به ویژه با رویکرد مقایسه و طبقه بندی نظام های سیاسی، تمرکز بر پدیدهء فرهنگ سیاسی نخبگان بسیار مهم است. به عبارت دیگر توسعه یافتگی یا توسعه نیافتگی سیاسی ارتباط نزدیکی با ایدئولوژی و نگرش نحبگان سیاسی دارد، به طوری که تغییر در آنها بر روند توسعه سیاسی مؤثّر است. گرچه توان نظام سیاسی برای تحقق بخشیدن به مؤلّفه های توسعه سیاسی، بی ارتباط با فرهنگ سیاسی عامه نیست، لیکن نگرش، احساسات و شناخت نخبگان در تقویت یا تضعیف عناصر توسعه سیاسی، نقش بسیار مؤثّرتری در مقایسه با فرهنگ سیاسی عامه دارد.
در این مقاله، پس از مشخص شدن مبانی نظری "رابطه میان فرهنگ سیاسی نخبگان سیاسی با توسعه نیافتگی"، جایگاه و رابطهء آن با توسعه نیافتگی سیاسی در دولت های هاشمی رفسنجانی، خاتمی و احمدی نژاد بررسی می شود. از این رو، هدف اصلی پژوهش حاضر، مشخص کردن رابطهء میان فرهنگ سیاسی نخبگان در این سه دوره با توسعه نیافتگی سیاسی بر اساس الگوی نظری از قبل تعیین شده است. دستیابی به این هدف، مستلزم آزمون این فرضیه است که " عدم تمایل نخبگان سیاسی به گسترش مشارکت و رقابت در سیاست و وجود اختلاف و شکاف در میان آنها در دولت های هاشمی، خاتمی و رفسنجانی، که بیانگر نوعی فرهنگ سیاسی تابعیتی و منازعه گرا به جای فرهنگ سیاسی مشارکتی و وفاق گراست، یکی از عوامل اصلی و جدّی توسعه نیافتگی سیاسی بوده است."
http://www.ipsajournal.ir/article_248_a938c00f92041d33444af84c51d8ebc3.pdf
2014-12-21
133
170
ایران
توسعه سیاسی
نخبگان سیاسی
فرهنگ سیاسی تابعیتی و منازعه گرا
محمد
عابدی اردکانی
1
دانشگاه یزد
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
حزب جمهوری اسلامی؛ مهمترین اجتماع سیاسی اسلام انقلابی در ایران: تبارها و ریشه ها
این بررسی بر آنست تا تبارهای فکری حزب جمهوری اسلامی؛ مهمترین اجتماع اسلام انقلابی را در فضای جغرافیایی ایران با استفاده از روش شناسی اجتماع گرایی بررسی کند. این روش شناسی شکل گیری، عقلانیت و بحران در سنت های فکری را با معیارهای خاصی توضیح می دهد که متفاوت از روش شناسی های پوزیتویستی و تحلیل گفتمانی است. بنظر می رسد با کاربست آن در ایران بهتر بتوان از معیارهای بومی در شکل گیری جریانات فکری- سیاسی کمک گرفت. بنابراین در پاسخ به سوال تبارها و ریشههای فکری حزب جمهوری اسلامی بعنوان مهمترین اجتماع سیاسی اسلام انقلابی، فرض مهم این نوشتار آنست که تبارهای آن، ریشه در منازعات مشروطه بویژه مشروطه مشروعه و رادیکالیسم اسلامی دهه 1320(فدائیان اسلام) دارد. یافته های تحقیق نشان می دهد که حزب جمهوری اسلامی، آموزه های خود را از این سنتهای فکری اتحاذ کرد و از طریق گفتگوی دیالکتیکی با برخی از سنت های فکری نظیر مشروطه شیعی، اتحاد اسلامی و اسلام گرایی چپ با حفظ آموزه های اصلی، یه ورود برخی آموزه های جدید و مفصل بندی خود کمک فراوان نمود. این پژوهش سعی نموده از منابع اسنادی و تاریخ شفاهی در بررسی فرض فوق بهره ببرد تا روایت جدیدی عرضه دارد.
http://www.ipsajournal.ir/article_249_5cbca83ed880e0db69cb402a5c750ad6.pdf
2014-12-21
171
213
سنت فکری
اسلام انقلابی
حزب جمهوری اسلامی
روش شناسی اجتماع گرایی
مشروطه
فدائیان اسلام
ابراهیم
عباسی
e.abbassi.ir@gmail.com
1
دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نظام سیاسی، امنیت ملی و حوزه های تاثیر سازمان های اطلاعاتی در کشورداری
حضور سازمان های اطلاعاتی در ابعاد مختلف کشورداری اعم از سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همواره یکی از دغدغه های مطرح در نزد پژوهشگران و افکار عمومی بوده است. مهمترین پرسشی که از بستر این نگرانی برمی خیزد، این است که چه عواملی در تعیین میزان و چگونگی دخالت سازمان های اطلاعاتی در حوزه های مختلف کشورداری نقش دارند و اساساً چرا موضوعات و مسائل مختلف(علی رغم ماهیت یکسان سرویس های اطلاعاتی متفاوت) در دستورکار سرویس های اطلاعاتی قرار می گیرند؟ نوشتار حاضر با ارائه دو فرضیه مکمل بر آن است که نوع نظام سیاسی و برداشت از امنیت ملی در کشورهای مختلف، متغیرهای تعیین کننده حوزه های تاثیر سازمان های اطلاعاتی در کشورداری به شمار می آیند. بر این اساس اقتدارگرایی در مدیریت کشور، منجر به گستردگی دستورکار سازمان های اطلاعاتی شده و مردم سالاری باعث محدود شدن حوزه های تاثیر سازمان های اطلاعاتی می گردد. از سوی دیگر، برداشت تقلیل گرایانه یا یکپارچه از امنیت ملی نیز به نوبه خود منجر به محدودیت یا گستردگی دستورکار اطلاعات در کشورداری می گردد.
http://www.ipsajournal.ir/article_250_29a8e8f3c42985ed59c39b9f8974746a.pdf
2014-12-21
213
240
سازمان های اطلاعاتی
کشورداری
نظام سیاسی
امنیت ملی
نظام های سیاسی اقتدارگرا
نظام های سیاسی مردم سالار
مهدی
میرمحمدی
1
LEAD_AUTHOR