ORIGINAL_ARTICLE
فراترکیب متغیرهای گفتمان های استعاری مدیریتی رؤسای جمهور ایران در رقابت های انتخاباتی
هدف: هدف از مطالعه حاضر، بررسی گفتمانهای استعاری مدیریتی روسای قوه مجریه در رقابتهای انتخاباتی در سه دهه اخیر بوده است که در قالب 4 مقوله (گفتمانهای استعاری ساختاری، جهتی، وجودی، انتقادی) دسته بندی و ارائه شده است. روش : این مطالعه از نوع تحلیلی – توصیفی بوده و با توجه به روش اجرا ، مطالعه فرا ترکیب تلقی می گردد. جامعه آماری این مطالعه تمام مقالات معتبر قابل دسترس در سایت های الکترونیکی "گوگل"، "مگیران"، "ساینس دایرکت" در بازه زمانی 1994 تا 2018 بوده که محقق با استفاده از روش فرا ترکیب بازنگری دقیق و عمیق در موضوع انجام داده است و ابعاد و مولفه های تاثیر گذار، از روش تحلیل محتوا و شاخص کاپا و همچنین جهت اولویت بندی شاخص ها از روش آنتروپی شانون استفاده شد. نتایج حاکی از آنست که استفاده ازکلام استعاری توسط نامزدهاای انتخاباتی نه تنها وسیله برای بیان نظرات و پیشنهادات و اهداف آنها می باشد بلکه تاثیر مستقیمی بر ذهن مردم جهت انتخاب و رای دادن به کاندید مورد نظر دارد. همچنین برای تصمیم گیری قابل اتکا پیشنهاد می شود تحقیقات بیشتری با روش تحقیق مناسب انجام گیرد.
http://www.ipsajournal.ir/article_386_d5ce6da875b41e4bfda8390374c9d261.pdf
2019-11-22
7
36
10.22034/ipsa.2019.386
گفتمان استعاری
انتخابات
تبلیغات
ریاست جمهوری
ایران
علیرضا
بناگر
banagar_181@yahoo.com
1
هیئت علمی
AUTHOR
داوود
کیاکجوری
davoodkia@iauc.ac.ir
2
گروه مدیریت،واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
LEAD_AUTHOR
سعید
اسلامی
eslameesaeed44@gmail.com
3
گروه علوم سیاسی، چالوس، دانشگاه ازاد، چالوس، ایران
AUTHOR
محمد جواد
تقی پوریان
mj.pourian@iauc.ac.ir
4
دانشکده مدیریت و حسابداری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، مازندران، ایران
AUTHOR
ازغندی، علیرضا.1382. سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، تهران: نشر قومس.
1
اسلامی، سعید، 1397، بررسی نقش استعاره ها در زبان شناسی سیاسی دانلد ترامپ، رهیافت های سیاسی بین المللی، دوره دهم، شماره دوم، صص 12-39.
2
ایزدی، رجب، رضایی پناه، امیر، 1392،مبانی اجتماعی و اقتصادی تحول در گفتمان های سیاسی مسلط در جمهوری اسلامی ایران،جستارهای سیاسی معاصر سال چهارم زمستان 1392 شماره 10 ،صص 47-74..
3
برکاتی، سیده اکرم، علمی سولا،محمدکاظم ، 1394، بررسی رابطه ی مفهوم نماد و استعاره در اندیشه ی ریکور، نشریه فلسفه، سال 43،شماره 2.
4
بشیر، حسن، طاهری، سید حسن (1394). "تحلیل گفتمان فیلمهای تبلیغاتی نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران (1388)"، پژوهشهای راهبردی سیاست ، سال چهارم، شماره 13 (پیاپی 43)، صص 63-35.
5
بهرامپور، شعبانعلی(1378 )، درآمدی بر تحلیل گفتمان " کتاب مجموعه مقالات گفتمان و تحلیل گفتمانی به اهتمام. محمدرضا تاجیک :تهران اتنشارات فرهنگ گفتمان.
6
پور ابراهیم، شیرین، 1395،قش استعاره تصویری در تحلیل انتقادی کلام: مطالعه کاریکاتورهای سیاسی، پژوهش های زبان شناسی، سال هشتم، شماره اول، صص37-52.
7
تاجیک، محمدرضا، روزخوش، محمد، 1387، بررسی نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران از منظر تحلیل گفتمان، مسائل اجتماعی ایران: دوره 16 , شماره 61 ; صص 83 تا 126 .
8
جهانگیری، جهانگیر، فتاحی، سجاد،1390، تحلیل گفتمان محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری دور دهم، مطالعات اجتماعی ایران, دوره 5 , شماره 3 ; از صفحه 23 تا صفحه 47 .
9
خسروی زاده، پروانه؛ گیلی، مریم؛ عبدی قویدل، هادی؛ 1391، دلایل کاربرد استعاره توسط سیاستمداران و فرایند تاثیر آن بر ذهن مردم، سال 1391 - شماره 280 (12 صفحه - از 190 تا 201)
10
رضاپور، ابراهیم، 1394، تحلیل انتقادی استعاره دستوری در گفتمان سیاسی روزنامه های داخلی، پژوهش های زبان شناسی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان) : دوره 7 , شماره 1 (پیاپی 12) ; از صفحه 31 تا صفحه 48 .
11
سهرابی، بابک؛ اعظمی، امیر و یزدانی، حمیدرضا (1390). «آسیبشناسی پژوهشهای انجام شده درزمینة مدیریت اسلامی با رویکرد فراترکیب». چشمانداز مدیریت دولتی، شمارة 6، 24-9.
12
سیدی، امیر، طاهر خانی، ساناز، 1392، بررسی چگونگی تاثیر تبلیغات انتخاباتی بر رفتار گروه های مخاطب در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری (مطالعه موردی: شهروندان شهر تهران)، پژوهشگر مدیریت، دوره 10، شماره 11، صص1تا 14.
13
صادقی، بهادر، طباطبائی، سید محمد، 1395،جایگاه گفتمانهای استعاری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، دور 5، شماره 4، صص229-260.
14
طالبیان حامد,مولایی محمدمهدی ، 1394، کاربست نظریه گفتمان در آینده پژوهی انتخابات: مطالعه موردی آخرین مناظره تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری دوره یازدهم، همایش بین المللی نوآوری و تحقیق در هنر و علوم انسانی، دوره اول، صص1-13.
15
عامری گلستانی، حامد و قادری، نفیسه سادات، 1391،نگاهی گفتمانی به اسلام هراسی«، فصلنامه پژوهشهای سیاسی جهان اسلام، سال دوم، شماره چهارم، زمستان، ص 6.
16
فاضلی، فیروز، سلطانی، بهروز،(1394)، الگوی اقناعی استعاره در گفتمان اجتماعی سیاسی؛ تغییر، تلقین و تثبی نگرش های اجتماعی سیاسی ، تخصصی نقد ادب . ی 3. ش 31.
17
کالی، پروین، 1394، تحلیل انتقادی گفتمان مناظرههای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری: رویکردنورمن فرکلاف، دانشگاه پیام نور (وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری) - مرکز پیام نور تهران - دانشکده علوم انسانی - 1394 - [کارشناسی ارشد].
18
کیانی، علیرضا،2010، نگاهی به تبلیغات انتخاباتی نامزدها در ادوار انتخابات ریاستجمهوری، آموزشکده آنلاین برای جامعه مدنی توانا، ناشر: Education Civic for Collaborative-E، ص 17.
19
متقی، ابراهیم، (1385)، جمهوری اسلامی و تحلیل گفتمان سیاست خارجی، زمانه، سال پنجم، شماره53-54.
20
مجیدی حسن، رحیمی نیا محسن،(1397)، تحلیل گفتمان اعتدال در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، پژوهش های راهبردی سیاست، سال هفتم، شماره 52 ، شماره پیاپی 22.
21
مرادی، محمد، نرگسیان، عباس, اخوان ،هانیه ، 1396،مطالعه و مقایسه پاسخگویی مالی دولت در چهار دوره ریاست جمهوری پس از انقلاب اسلامی با استفاده از تحلیل گفتمان انتقادی، مدیریت دولتی (دانش مدیریت) ، دوره 9 , شماره 2 ; از صفحه 193 تا صفحه 212
22
میرزایی، محمد، ربانی خوراسگانی، علی، 1394، تحلیل تقابل گفتمانی اصولگرایی و اصلاحطلبی در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، دوره 26، شماره 4، صفحه 45-68.
23
نجف زاده، مهدی، شفیع زاده برمی، سمانه(1397)، تحلیل استعاره های مفهومی مناظره های تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری ،فصلنامه علمی رسانه های دیداری و شنیداری.
24
هاشمی، زهره، (1389)، نظریه استعاره مفهومی از دیدگاه کیاف و جانسون، ادب و پژوهش شماره 12، صص 119-139.
25
یگانه، فاطمه، افراشی، آزیتا. (1393). استعاره های جهتی در قرآن با رویکرد شناختی، دوماهانه علمی پژوهشی جستارهای زبانی، دوره هفتم، شماره پنجم. آذر و دی، صص 193-216.
26
Adger, W., Benjaminsen, T., Brown, K., Svarstad, H., 2001. Advancing a political ecology of global environmental discourses. Dev. Change 32 (4), 681–715.
27
Graham, Linda J, (2005). “Discourse analysis and the critical use of Foucault”, Centre for Learning Innovation, Faculty of Education Queensland University of Technology, Paper presented at Australian Association for Research in Education 2005 Annual Conference, Sydney.
28
Hellsten, I. 2002, The Politics of Metaphor: Biotechnology and Biodiversity in the Media, Tampere University Press.
29
Lakeoff, G. 1999 Metaphorical Thought in Foreign Policy: Why Strategic Framing Matters?
30
lead levels in children associated with the flint drinking water crisis: a spatial analysis of risk and public health response. Am. J. Public Health 106 (2), 283–290.
31
Lakoff, G & Johnson, M. (1980)," Metaphors We Live By" , Chicago and London: University of Chicago Press.
32
Lakoff, G. & M. Turner (1989). More than cool reason: A field guide to poetic metaphor.
33
Chicago, IL: University of Chicago Press.
34
Sandelowski, M. & Barros, J. (2007). Handbook for Synthesizing Qualitative Research. NewYork: Springer publishing company Inc.
35
Lakoff, G & Johnson, M. (1980)," Metaphors We Live By" , Chicago and London: University of Chicago Press.
36
Fairclough, N, (1995), Critical Discourse Analysis: The Critical Study of Language, London and New York: Longman.
37
Brown, G., Sovacool, B,K., 2017. The presidential politics of climate discourse: Energy frames, policy, and political tactics from the 2016 Primaries in the United States, Energy Policy 111 (2017) 127–136
38
Flink, Tim., Kaldewey, David.2018. The new production of legitimacy: STI policy discourses beyond the contract metaphor, Research PolicyVolume 47, Issue 1February 2018Pages 14-22
39
Sriwimon,Lanchukorn, Jimarkon Zilli, Pattamawan, 2017, Applying Critical Discourse Analysis as a conceptual framework for investigating gender stereotypes in political media discourse, Kasetsart Journal of Social SciencesVolume 38, Issue 2May–August 2017Pages 136-142.
40
Dilin, Liu, Lei, Lei , 2018, The appeal to political sentiment: An analysis of Donald Trump’s and Hillary Clinton’s speech themes and discourse strategies in the 2016 US presidential election, Discourse, Context & MediaVolume 25October 2018Pages 143-152.
41
ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی میزان تأثیرگذاری شبکه های اجتماعی بر مشارکت سیاسی (مطالعه موردی: ایران و روسیه در سال های 2020-2010)
شبکه های اجتماعی از مهمترین ابزارموجود برای انتقال مفاهیم و مشارکت سیاسی محسوب می شود و همۀ نظام های سیاسی در این مقاله مطالعه موردی کشورهای ایران و روسیه در تلاش هستند آن را در اختیار گرفته و بر آن نظارت کامل داشته باشند و با آن نظرات خود را به مردم منتقل کنند. با توجه به اهمیت فزاینده شبکه های اجتماعی مجازی در تحولات سیاسی و اجتماعی جوامع، در این مقاله آثار و پیامدهای استفاده از رسانه های اجتماعیِ فیسبوک، توئیتر و تلگرام بر مشارکت سیاسی را در دو کشور ایران و روسیه مورد بررسی و مطالعه قرار دادیم. بر این اساس در پاسخ به پرسش این پژوهش که شبکه های اجتماعی مجازی چه نقشی در تعمیق مشارکت سیاسی و شکل دادن به رفتار سیاسی و انتخاباتیِ افراد در ایران و روسیه ایفا کردند؟ این فرضیه مطرح می شود که شبکه های اجتماعی از طریق تسهیل و تسریع ارتباطات میان جامعه و نخبگان سیاسی نقش شتاب دهنده ای در تعمیق مشارکت سیاسی ایفاء کرده است به طوری که شبکه های اجتماعی این فرصت را در اختیار مردم ایران و روسیه گذاشته اند تا درباره سیاست اطلاعات به روز و فراوانی را به دست آورده و محدودیت های ایجاد شده توسط دولت ها را دور بزنند. نتایج پژوهش نشان داد، که رسانه های اجتماعی در ایران و روسیه توانسته اند میزان و نحوه مشارکت سیاسی افراد را دگرگون کنند. برای آزمون فرضیه از روش کیفی مطالعه موردی استفاده شده است.
http://www.ipsajournal.ir/article_385_878eceef5499a417d6c01a9fbee03075.pdf
2019-11-22
37
80
10.22034/ipsa.2019.385
ایران
روسیه
شبکههای اجتماعی مجازی
مشارکت سیاسی
رفتار انتخاباتی
نفوذ سیاسی
عارف
بیژن
aref.bijan2018@gmail.com
1
دانشکده علوم سیاسی دانشگاه دولتی سن پترزبورگ روسیه
LEAD_AUTHOR
احسان
اعجازی
ehsan.ejazi@gmail.com
2
دکتری تخصصی رشته روابط بین الملل دانشگاه گیلان
AUTHOR
مهدی
لکزی
mehdi_lakzi@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه آزاد تهران مرکز
AUTHOR
- اشتریان، کیومرث، امیرزاده، محمدرضا (1394)، «بررسی تاثیرات شبکههای اجتماعی مجازی بر مشارکت سیاسی (مطالعه موردی شهر تهران)»، فصلنامه سیاست، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دوره 45، شماره 4، زمستان، صفحات 841-825.
1
- آکسفورد، بری و هاگینز، ریچارد (1387)، رسانههای جدید و سیاست، ترجمه: بابک دربیکی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
2
- پوتنام، رابرت (۲۰۱۲)، گزیدهای از «بولینگ بازی تنهایی: فروپاشی و نوزایش همزیستی آمریکایی»، دسترسی در:
3
https://tavaana.org/sites/default/files/Democracy%20 (Robertpercentage20Putnam) _2.pdf
4
- حسینی، حسین، مقدمفر، حمیدرضا، قنبرپور، مصطفی (1393)، «واکاوی نقش و کارکرد شبکههای اجتماعی مجازی در حوادث انتخابات سال 1388 جمهوری اسلامی ایران»، فصلنامه آفاق امنیت، سال هفتم، شماره بیست و چهارم، پاییز، صفحات 77-53.
5
- خانیکی، هادی (1396) نشست شبکه ها/رسانه های اجتماعی:تجربیات ایران و مالزی. پایگاه خبری شفقنا. برگرفته از www.irna.ir/fa/News/81961706
6
- راسکین، مایکل جی.، کورد، رابرت ال.، مدایروس، جیمز ای. و جونز، والتر اس. (1393)، درآمدی بر علم سیاست، ترجمه: علی اردستانی، تهران: قومس.
7
- رضایی، محمد، پورعسگری، مریم (1395)، «فیس بوک و رفتار انتخاباتی: مطالعه انتخابات ریاستجمهوری سال 1392 ایران»، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، سال دوم، شماره 5، بهار.
8
- سید امامی، کاووس (1388)، «تلویزیون و انتخابات ریاست جمهوری در ایران»، فصلنامهپژوهشهایارتباطی، سال شانزدهم، شماره یک.
9
- ضیاییپرور، حمید، عقیلی، سیدوحید (1389)، «بررسی نفوذ شبکههای اجتماعی مجازی در میان کاربران ایرانی»، فصلنامه رسانه، سال بیستم، شماره 4، صفحات 42-23.
10
- عبداللهی نژاد، علیرضا، قاسمینژاد، ابوذر، صادقی، جواد (1395)، «رسانههای اجتماعی و مشارکت سیاسی در انتخابات، رابطه استفاده از فیسبوک، تلگرام، اینستاگرام و مشارکت سیاسی دانشجویان در انتخابات هفتم اسفند 1394»، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، سال دوم شماره 5، بهار.
11
- عدلی پور، صمد، قاسمی، وحید، قصابی، رضوان، طاهری، نقی (1393)، «تاثیر استفاده از شبکه اجتماعی فیس بوک بر اعتماد و مشارکت سیاسی جوانان»، مطالعات فرهنگ و ارتباطات، سال پانزدهم، شماره ۲۸.
12
- غفاری ساروی، مصطفی (1398)، «نقش فضای مجازی در چارچوبسازی برای رایدهندگان: مطالعه انتخابات مجلس دهم در تهران»، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، سال پنجم، شماره 19، پاییز، صفحات 226-191.
13
- مرادیفر، سعیده، امیدی، علی، بصیری، محمدعلی (1397)، «تبیین تاثیر تلگرام بر رویکرد مشارکت سیاسی (مطالعه موردی دانشگاه اصفهان)»، فصلنامه رسانه، سال بیستونهم، شماره دو، صفحات 126-105.
14
- موسوی شفایی، سید مسعود، خداخواه آذر، سمیه (1398)، «رسانههای اجتماعی مبتنی بر وب دو و تحول کارگزاری در روابط بین الملل»، فصلنامه پژوهشهای روابط بینالملل، دوره نهم، شماره پیاپی سی و دوم، صص 68-29.
15
- مهدیزاده طالشی، سیدمحمد، خالدیان، اقبال، فردوسی، مهراوه (1396)، «نقش نرمافزار اجتماعی «تلگرام» در تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری از منظر رایدهندگان»، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، سال سوم، شماره 10، تابستان.
16
- مسعودنیا، حسین، رضا محموداوغلی، محمودرضا قاضی رهبر و عاطفه فروغی (1390) «بررسی رابطه استفاده از اینترنت با رویکرد و مشارکت سیاسی (مطالعه موردی شهر اصفهان)»، نشریه علوم انسانی و اجتماعی، سال 14 ، شمارة 35 - 34 .
17
- نوابخش، مهرداد، فدوی، جمیله (۱۳۸۷)، «بررسی ابعاد سرمایه اجتماعی و نقش آن در توسعه شهری؛ مطالعه موردی منطقه ۵ شهر تهران»، پژوهش نامه علوم اجتماعی، سال دوم، شماره اول، بهار، ص ۳۰-۲۹.
18
- هیکس، ریچارد (1384)، بازآفرینی دولت در عصر اطلاعات، ترجمه هادی دارمی و نصرا... جهانگرد و محسن بازری، تهران: شورای عالی اطلاع رسانی، چاپ اول.
19
- انتخابات از پنجره مجازی: فهرست های ناتمام انتخاباتی در: www.ion.ir/news/61635
20
- شیوه های جدید و عجیب تبلیغاتی در انتخابات در : www.tejaratonline.ir/fa/28598
21
- Beth Elson, Sara, Yeung, Douglas, Roshan, Parisa, Bohandy, S. R., Nader, Alireza (2012), “Background on Social Media Use in Iran and Events Surrounding the 2009 Election”, Using Social Media to Gauge Iranian Public Opinion and Mood After the 2009 Election, RAND Corporation.
22
- Chadwick, A. (2013). The hybrid media system: Politics and power. Oxford, England: Oxford University Press.
23
- Coe, Peter. (2015), “The social media paradox: an intersection with freedom of expression and the criminal law”, Information & Communications Technology Law, Vol. 24, No. 1, 16-40, Routledge: Taylor & Francis Group.
24
- Enikolopov, Ruben, Vasily Korovkin, Maria Petrova, Konstantin Sonin, and Alexei Zakharov (2013) “Electoral Fraud in Russian Parliamentary Elections in December 2011: Evidence from a Field Experiment”, Proceedings of the National Academy of Sciences 110 (2):448–52.
25
- Franke, Ulrik, Vendil Pallin, Carolina (December 2012), “Russian Politics and the Internet in 2012”, Försvarsanalys/Defense Analysis Informations- och Aerosystem/Information and Aeronautical systems, at: www.foi.se.
26
- Ghavvam, Sayed Abdul Ali. (2010), Politics of the Foundations of Political Science, Tehran: Publication.
27
- Greene, Samuel. (2012). “Twitter and the Russian Street: Memes, Networks & Mobilization”, CNMS Working Paper 2012/1. Center for the Study of New Media and Society, Moscow.
28
- Harrison, Sara (2019). “Russia Targets Tin Russia Targets Tinder as a Warning to Facebook and Twitter”, Wired, at: https://www.wired.com/story/russia-targets-tinder-warning-facebook-twitter/
29
- https://www.bbc.com/persian/iran-53139712, 22 June 2020.
30
- Ja'farpour, Mahmoud. (2011), “Conceptualism and Investigating the Variables Affecting the Acceptance of Virtual Social Networks and the Role of Public Institutions in Iran”, Journal of Strategic Studies of Basij, No. 52, pp. 148-109.
31
- John Reuter, Ora & Szakonyi, David (2014). “Online Social Media and Political Awareness in Authoritarian Regimes”, British Journal of Political Science / FirstView Article / February 2014, pp 1 – 23, DOI: 10.1017/S0007123413000203, Published online: 24 September 2013, at: http://journals.cambridge.org/abstract_S0007123413000203
32
- Kaplan, A.M and Haenlein, M. (2010) “Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media.” Business Horizons, 53, 59-68.
33
- Kenski, Kate and Natalie Jomini Stroud(2006), “Connections Between Internet Use and Political Efficacy,Knowledge and Participation”, Journal of Broadcasting & Electronic Media, 50(2).
34
- Ketabchi, Kaveh, Asadpour, Masoud, Tabatabaei, Seyed Amin (2013), “Mutual Influence of Twitter and Postelection Events of Iranian Presidential Election”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 100, 7 November, Pages 40-56.
35
- Kevin Michael Wagner, Jason Gainous, Charles Ziegler (April 2017), “Digital media and political opposition in authoritarian systems: Russia’s 2011 and 2016 Duma elections”, https://www.researchgate.net/publication/316461604_Digital_media_and_political_opposition_in_authoritarian_systems_Russia's_2011_and_2016_Duma_elections#pf11.
36
- Lee, Aie-Rie (2010), “The Quality of Social Capital and Political Participation in South Korea”, Journal of East Asian Studies, 10, 483-505.
37
- Leskinen, Hanna. (2012), “The Greens of Finland in social media: Facebook as a communication forum, Degree Programme for Multilingual Management Assistants”, Haaga-Helia university of Applied Sciences.
38
- Mutz, Diana C. (2002), “The Consequences of Cross-Cutting Networks for Political Participation”, American Journal of Political Science, Vol. 46, No. 4, Pp. 838 – 855.
39
- Nichol, Jim (2011), “Russia’s December 2011 Legislative Election: Outcome and Implications”, Congressional Research Service, December 13, 2011, at: https://fas.org/sgp/crs/row/R42118.pdf
40
- Prins, Nico (2020). “An Analysis of the Russian Social Media Landscape in 2019”, Linkfluence, at: https://www.linkfluence.com/blog/russian-social-media-landscape
41
- Putnam, Robert D. (2000), Bowling alone: The collapse and revival of American democracy, New York: Simon.
42
- Smith, Kristian Nicole, (2011) "Social Media and Political Campaigns". University of Tennessee Honors Thesis Projects.
43
- Spaiser, Viktoria, Chadefaux, Thomas, Donnay, Karsten, Russmann, Fabian, Helbing, Dirk (2017), “Communication Power Struggles On Social Media: A Case Study Of The 2011–12 Russian Protests”, Journal Of Information Technology & Politics, Vol. 14, No. 2, 132–153, Https://Doi.Org/10.1080/19331681.2017.1308288
44
- Techrasa (2017), The Role of Social Media on Iran’s Upcoming Presidential Elections, Access in: http://techrasa.com/2017/05/01/social-media-iran-presidential-elections/
45
- The First Statement of the Golos Association on the Results of Long-Term Monitoring of Election Campaigns for the Local, Regional and State Duma Elections set for December 4, 2011 (2011), The Second Statement of the Golos Association, November 30, Access at http://www.Golos.org.
46
- Todd C. Helmus, Elizabeth Bodine-Baron, Andrew Radin, Madeline Magnuson, Joshua Mendelsohn, William Marcellino, Andriy Bega, Zev Winkelman (2018), “Russian Social Media Influence: Understanding Russian Propaganda in Eastern Europe”, available in: https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/research_reports/RR2200/RR2237/RAND_RR2237.pdf
47
- Vaziripour, Elham, Farahbakhsh, Reza, O’Neill, Mark, Wu, Justin, Seamons, Kent, Zappala, Daniel (2018), “A Survey of the Privacy Preferences and Practices of Iranian Users of Telegram”, Workshop on Usable Security (USEC), 18 February 2018, San Diego, CA, USA, https://dx.doi.org/10.14722/usec.2018.23033.
48
- Verba, Sidney (2016), Small Groups and Political Behavior: A Study of Leadership, New York: Princeton University Press.
49
- Verba, Sidney, Schlozman, Kay L., Brady, Henry B. (1995). Voice and Equality: Civic Voluntarism inAmerican Politics, Cambridge: Harvard University Press.
50
- Volkov, Denis (2012) ‘The Internet and Political Involvement in Russia’, Russian Education & Society, 54(9), pp: 49-87.
51
- Yorgan, Alyssa (2019). “Key statistics on social media usage in Russia (2019)”, Russian searchmarketing, Mar 19, at: https://russiansearchmarketing.com/10-key-statistics-social-media-usage-russia-2019/
52
- Сергей Сергеевич, Малиновский (2013). “Политическая Коммуникация В Рунете Как Фактор Российского Политического Процессса”, Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего профессионального образования, «Национальный исследовательский университет – Высшая школа экономики «, PP.1-195. At: https://www.hse.ru/data/2013/12/02/1277188847/dis%20malin.pdf
53
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثر سیاستهای راهبردی اقتصاد سیاسی نفت و تحریمها بر تولید ناخالص داخلی کشور با استفاده از رویکرد پویاییشناسی سیستمی
تحریمهای اعمال شده بر کشور با هدف محدود ساختن درآمدهای نفتی ایران و بالتبع تاثیرگذاری مستقیم بر رشد اقتصادی صورت پذیرفته است. با توجه به اهمیت میزان تاثیرگذاری تحریمها بر رشد اقتصادی ایران، پیشبینی آثار این مهم بر تولید ناخالص داخلی کشور که به عنوان یک عامل بنیادین در رشد اقتصادی بشمار میرود، بسیار حائز اهمیت بوده و هدف اصلی پژوهش حاضر را شکل داده است. به منظور تحقق هدف اصلی پژوهش، الگویی در راستای پیشبینی تاثیر تحریمهای اعمال شده بر میزان تولید ناخالص داخلی کشور با استفاده از رویکرد پویاییشناسی سیستمی حادث گردیده است. در این راستا باید به این موضوع اشاره نمود که در الگوی ارائه شده ارتباط میان دادههای مرتبط با صادارات و واردات، عرضه نفت خام و مشتقات آن و همچنین تولید ناخالص داخلی کشور در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است که بازهی مورد بررسی در مطالعهی پیش روی در برگیرندهی یک بازهی زمانی 30 ساله بوده که از سال 1375 آغاز و تا سال 1406 ادامه مییابد. مدلسازی صورت پذیرفته با استفاده از نرمافزار Vensim DSS تحقق یافته و نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که اگر دولت بتواند به هر نحوی در بازهی زمانی 1406-1399 بطور متوسط شدت تحریمها را به میزان 20 درصد کاهش دهد و یا 30 درصد عرضهی نفت را ارتقاء بخشد، به ترتیب تولید ناخالص داخلی حدود 71/8 درصد و 46/18 درصد رشد خواهد یافت.
http://www.ipsajournal.ir/article_387_dc9136b5d175fa5d2d5d7a3e26593d60.pdf
2019-11-22
81
106
10.22034/ipsa.2019.387
تحریم
پویاییشناسی سیستمی
رشد اقتصادی
تولید ناخالص داخلی
اقتصاد
جمهوری اسلامی ایران
هومن
پشوتنی زاده
pashotany@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری، مدیریت سیستمها، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
LEAD_AUTHOR
حامد
خامه چی
h.khamehchi@gmail.com
2
دانشجوی دکتری، مدیریت رفتاری، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
AUTHOR
آذربایجانی، کریم، طیبی، سید کمیل و صفا درگیری، حلیمه. (1394). «اثر تحریمهای ایالات متحده و اتحادیهی اروپا بر تجارت دوجانبهی ایران و شرکای عمدهی تجاری آن: کاربرد مدل جاذبه»، فصلنامه تحقیقات اقتصادی، شماره 3، صص 562-539.
1
آقایی، مجید، رضاقلیزاده، مهدیه و محمدرضایی، مجید. (1397). «بررسی تاثیر تحریمهای اقتصادی و تجاری بر روابط تجاری ایران و کشورهای شریک عمدهی تجاری»، فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، دوره هشتم، شماره 28، صص 68-49.
2
آلکجباف، حسین و انصاریان، مجتبی. (1393). «تاثیر تحریمهای یک جانبه و چندجانبه بر ایران از منظر حق بر سلامت شهروندان ایرانی»، فصلنامه حقوق پژشکی، سال هشتم، شماره 29، صص 50-11.
3
بغیری، علی. (1392). «تاثیر تحریم ایران بر محیطزیست خلیج فارس، خاورمیانه، سال بیستم، شماره 74، صص 142-127.
4
تخشید، محمدرضا و عموزاده مهدیرجی، حنیف. (1394). تحریم اقتصادی، اثرگذاری ذهنی و کنش سیاسی: نمونهی موردی دانشجویان دانشگاه تهران، جستارهای سیاسی معاصر، سال ششم، شماره 3، صص 23-1.
5
عزّتی، مرتضی و سلمانی، یونس. (1393). «بررسی آثار مستقیم و غیرمستقیم تحریمها در رشد اقتصادی ایران با تاکید بر بخش خارجی اقتصاد»، فصلنامه آفاق امنیت، سال هفتم، شماره 25، صص 175-149.
6
فدایی، مهدی و درخشان، مرتضی. (1394). تحلیل اثرات کوتاهمدت و بلندمدت تحریمهای اقتصادی بر رشد اقتصادی در ایران، پژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی، سال پنجم، شماره 18، صص 132-113.
7
کازرونی، علیرضا، اصغرپور، حسین و خضری، اوین. (1395). «بررسی اثر تحریم بر ترکیب شرکای عمده تجاری ایران طی دوره 1392-1371»، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 79، صص 33-1.
8
کازرونی، علیرضا و خضری، اوین. (1397). «بررسی اثر تحریمهای اقتصادی بر واردات کالاهای سرمایهای، واسطهای و مصرفی ایران طی دورهی 1392-1360»، فصلنامه مجلس و راهبرد، سال بیست و پنجم، شماره 93، صص 420-393.
9
گرشاسبی، علیرضا و یوسفی دیندارلو، مجتبی. (1395). «بررسی اثرات تحریم بینالمللی بر متغیرهای کلان اقتصادی ایران»، فصلنامه تحقیقات مدلسازی اقتصادی، شماره 25، صص 182-129.
10
مصلینژاد، عباس. (1394). سیاستگذاری اقتصاد سیاسی نفت و تحریمهای بینالمللی ایران، پژوهشنامه علوم سیاسی، سال دهم، شماره 3، صص 200-171.
11
منظور، داوود و مصطفیپور، منوچهر. (1392). «بازخوانی تحریمهای ناعادلانه: ویژگیها، اهداف و اقدامات»، فصلنامه سیاست-های مالی و اقتصادی، سال اول، شماره 2، صص 42-21.
12
نادمی، یونس و حسنوند، داریوش. (1398). «شدت تحریمها و فقر در ایران: لزوم لغو تحریمها از منظر حقوق بشر»، فصلنامه علمی مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، دوره نهم، شماره 31، صص 171-153.
13
نوفرستی، محمد. (1384). «بررسی تاثیر سیاستهای پولی و ارزی بر اقتصاد ایران در چارچوب یک الگوی اقتصادسنجی کلان پویا»، تحقیقات اقتصادی، شماره 3، صص 29-1.
14
Aloosh, M., Salavati, A. & Aloosh, A. (2019). Economic Sanctions Threaten Population Health: The Case of Iran, Public Health, Vol. 169, PP. 10-13.
15
Attiga, Ali. A. (1981), Economic Development of Oil Producing Countries, OPEC Bulletin, November.
16
Bolgorian, M. & Mayeli, A. (2019). Banks' characteristics, state ownership and vulnerability to sanctions: Evidences from Iran, Borsa Istanbul Review, Vol. 19, No.3, PP. 264-272.
17
Bonyani, A. & Alimohammadlou, M. (2018). Identifying and Prioritizing Foreign Companies Interested in Participating in Post-Sanctions Iranian Energy Sector, Energy Strategy Reviews, Vol. 21, PP. 180-190.
18
Gharehgozli, O. (2017). sanctions on Iran Using the Synthetic Control Method, Economics Letters, Vol. 157, PP. 141-144.
19
Hufbauer, Gary Clyde, Schott, Jeffrey,J., AnnElliott, Kimberly & Oegg Barbara (2007). Economic Sanctions Reconsidered, 3rd ed, Institute for International Economics, Washington DC.
20
Joffe, G. (2007), The Geopolitics of Energy Security, Geopolitics and International Boundaries Research Center School of Oriental and African Studies University of London.
21
Malloy, M.P. (1990). Economic Sanctions and US Trade, Vol. 1., Aspen Publishers.
22
ORIGINAL_ARTICLE
پروبلماتیک ایران: نظریۀ سیاستِ هویت در جریانهای فکری معاصر ایران با تمرکز بر آرای جواد طباطبایی
این مقاله در تلاش است تا نشان دهد که چگونه دیدگاه سیاست آلمانی در مجادلات روشنفکری معاصر ایران، به ویژه منظومۀ فکری جواد طباطبایی چشماندازی را برای تبیین پروبلماتیک ایران یا به عبارتی، بحران هویت ایرانی با استفاده از ابزارهای نظری و مفهومی پدید میآورد. بر این اساس، مقاله در پی پاسخ به این سؤال است که چگونه دانش سیاست آلمانی در الگوی نظری طباطبایی برای اندیشیدن به آنچه او "پروبلماتیک ایران" مینامد مورد استفاده قرار گرفته است؟ نوشتار حاضر بر این مدعاست که دانش سیاست آلمانی از هگل تا اشمیت اندیشهای مبتنی بر حل بحران هویت بر پایۀ ساخت دولت ملی و در عین حال ارائه راهکاری برای برون رفت از بحرانها بوده است. بر اساس چنین نگرشی، جواد طباطبایی با تعمیم تجربۀ آلمان قرن نوزدهم و بیستم به شرایط کنونی ایران، بحران هویت ایرانی را ناشی از نقصان در فهم از ایران و ناکارآمدی ایدئولوژیهای روشنفکری در این زمینه تلقی کرده و حل این بحران را در گرو ظهور دولتِ ملیِ پایدار میداند. در فلسفه سیاست طباطبایی، پروبلماتیک ایران با تأسی از اندیشۀ آلمانی در قالب دو گزارۀ اصلی ایرانشهری و ضرورت تأسیس دانشگاه ملی تبیین شده است. بر این اساس، ابتدا به اختصار در این باب سخن خواهیم گفت که اندیشۀ آلمانی چگونه فربه شده و آن گاه در ادامه به ماهیت چنین تأثیرپذیری اشاره میشود . از منظر روششناختی، نوشتار حاضر در چارچوب هرمنوتیک اسکینر و با رویکردی انتقادی و هنجاری تدوین شده است.
http://www.ipsajournal.ir/article_388_08eb846bc6d85c72581b49b36c1dbd16.pdf
2019-11-22
107
130
10.22034/ipsa.2019.388
"ایران"
"هویت"
"دولت ملی"
"جریانهای فکری"
"جواد طباطبایی"
محمدتقی
قزلسفلی
m.ghezel@umz.ac.ir
1
دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه ماززندران
LEAD_AUTHOR
حسن
شهسواری
hasanshahsavari67@yahoo.com
2
دانشجو
AUTHOR
اسکینر، کوئنتین(1393الف). بینشهای علم سیاست، ترجمۀ فریبرز مجیدی، تهران: فرهنگ جاوید ج 1، چ 1.
1
-----(1393ب). بنیادهای اندیشۀ سیاسی مدرن، ترجمۀ کاظم فیروزمند، نشر آگه، ج 1، چ 1.
2
اشمیت، کارل(1391). الاهیات سیاسی، ترجمۀ لیلا چمنخواه، تهران، نگاه معاصر، چ 1.
3
پینکارد، تری(1394). فلسفۀ آلمانی: 1860 – 1760، ترجمۀ ندا قطرویی، تهران، نشر نی، چ 1.
4
تولی، جیمز(1383). « روششناسی اسکینر در تحلیل اندیشۀ سیاسی »، ترجمۀ غلامرضا بهروز لک، فصلنامۀ علوم سیاسی، ش 28.
5
کامی، ریکا(1395). جشن ماتم: هگل و انقلاب فرانسه، ترجمۀ مراد فرهادپور، تهران، نشر لاهیتا، چ 1.
6
فیرحی، داود(1378). قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام(دورۀ میانه)، تهران، نی، چ 1.
7
طباطبایی، جواد(1398). ملاحظات دربارۀ دانشگاه، تهران، مینوی خرد، چ 1.
8
------(1396). زوال اندیشۀ سیاسی در ایران، تهران، مینوی خرد، چ 1.
9
------(1395الف). فیلسوف سیاست: جشن نامۀ جواد طباطبایی، تهران، نشر فلات، چ 1.
10
------( 1395ب). « جشننامۀ فیلسوف سیاست »، مجلۀ فرهنگ امروز، ش 14.
11
------(1392). خواجه نظامالملک طوسی؛ گفتار در تداوم فرهنگی ایران، تهران، مینوی خرد، چ 2.
12
-------(1390). ابن خلدون و علوم اجتماعی، تهران: نشر ثالث، چ 2.
13
-------(1387). جدال قدیم و جدید(تاریخ اندیشۀ سیاسی جدید در اروپا)، تهران، نشر ثالث، چ 1.
14
-------(1385). مکتب تبریز و مبانی تجددخواهی، تبریزۀ انتشارات ستوده.
15
------- (1380). دیباچهای بر نظریۀ انحطاط ایران، تهران، نشر نگاه معاصر، چ 1.
16
-------(1364). « سه روایت فلسفۀ سیاسی هگل »، مجلۀ فرهنگ، ش 1.
17
میرسپاسی، علی(1381). تأملی در مدرنیتۀ ایرانی: بحثی دربارۀ گفتمانهای روشنفکری و سیاست مدرنیزاسیون در ایران، ترجمۀ جلال توکلیان، تهران، نشر ثالث، چ 1.
18
هگل، گ.و(1390). پدیدارشناسی جان، باقر پرهام، تهران، انتشارات کندکاو، چ 1.
19
Hobsbawm, E (1994). “The Structure of Capital”, in G. Elliot (ed). Althusser. Oxford and Cambridge: Blackwell.
20
koselleck, Reinhart(2008). “ Futures Past: on The Semantics of Historical Time”, New York, Columbia University Press.
21
-----(1988). “ Critique and Crisis, Enlightenment and the Pathogenesis of Modern Society”, Cambridge, The MIT Press.
22
ORIGINAL_ARTICLE
برساخت اجتماعی واقعیت در توئیتر فارسی؛ قالب بندی شبکه ای ارزش های سیاسی توسط همگان های شبکه ای در انتخابات ریاست جمهوری سال 1396
ایده اصلی این مقاله این است که کاربران توئیتر با انتشار توئیت های خود واقعیت را برساخته و به تجربه زیسته خود معنا می بخشند. بنابراین هدف ما در این مقاله، شناخت این مسئله در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 است. ما در این تحقیق ابتدا همگان های شبکه ای در توئیتر فارسی را شناسایی و تحلیل کرده و سپس برای درک چگونگی برساخت واقعیت در توئیتر فارسی، از مفهوم قالب بندی شبکه ای استفاده می کنیم. در واقع تمرکز ما بر چگونگی قالب بندی شبکه ای ارزشهای سیاسی در توئیتر فارسی خواهد بود. برای انجام این تحقیق روشهای تحلیل شبکه اجتماعی، تحلیل محتوای مردمنگارانه و تحلیل گفتمان انتقادی رسانه های اجتماعی را ترکیب کرده ایم. داده های تحقیق در دوران انتخابات از API توئیتر گردآوری شد و سپس با استفاده از روش تحلیل خوشه، همگان های شبکه ای توئیتر فارسیشناسایی شدند. با استفاده از شاخص PageRank، 50 کاربر موثر در هر همگان را شناسایی کرده و سپس تمام توئیت های آنها در کل شبکه را استخراج کردیم. نهایتا با نمونه گیری احتمالی از این توئیت ها، نمونه تحقیق را شکل داده (حجم نمونه: 10416 توئیت) و همه توئیت های نمونه را تحلیل کردیم. نتایج تحقیق نشان داد که قالب های ارزشی مذمومیت مردمفریبی و مذمومیت فساد بیشترین بسامد را در توئیتر فارسی داشته اند. برای تحلیل دقیقتر چگونگی اجرای این کردار شبکه ای، نتایج مربوط به بسامد قالب های شبکه ای ارزشی در هر یک از همگان ها و همچنین بر اساس نوع کاربر نیز ارائه شده است.
http://www.ipsajournal.ir/article_389_8d480b13be143c1d5a01c50f1b8a7f7d.pdf
2019-11-22
131
161
10.22034/ipsa.2019.389
توئیتر
رسانه های اجتماعی
انتخابات
قالب بندی شبکه ای
ارتباطات سیاسی
حسین
کرمانی
h.kermani@ut.ac.ir
1
دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
نامه (1396) موج استقبال مسئولانایرانی از توییتر؛ چرا شخصیتهای سیاسی برای استفاده از توئیتر مشتاق شدهاند؟/ فهرستی از چهرههای اصلاح طلب و اصولگرا که توییتر ، تریبون سیاسی آنها شده است، دریافت شده در تاریخ 20 مهر 1396 از: https://goo.gl/HR6kwr
1
Altheide, D. L., & Scheneider, C. J. (2013). Qualitative Media Analysis (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
2
Ansari, A. (2012) The role of social media in Iran’s Green Movement (2009- 2012), Global Media Journal (Australian Edition). 6 (2).
3
Barnard, S. R. (2016). “Tweet or be sacked”: Twitter and the new elements of journalistic practice. Journalism, 17(2), 190–207. https://doi.org/10.1177/1464884914553079
4
Barton, D., & Lee, C. (2013). Language online: Investigating digital texts and practices. Abingdon: Routledge.
5
Bennett, W. L., & Segerberg, A. (2012). THE LOGIC OF CONNECTIVE ACTION. Information, Communication & Society, 15(5), 739–768. https://doi.org/10.1080/1369118X.2012.670661
6
Berger, P. L., & Luckmann, T. (1991). The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge. London: Penguin Books Ltd.
7
Boyd, D. (2011). Social Network Sites as Networked Publics: Affordances, Dynamics, and Implications. In Papacharrissi, Z. (EDs) Networked Self: Identity, Community, and Culture on Social Network Sites, pp. 39-58.
8
Carafano, J. J. (2009). All a Twitter: How Social Networking Shaped Iran’s Election Protests. The Heritage Foundation (Vol. 4999). Retrieved from http://www.heritage.org/research/reports/2009/07/all-a-twitter-how-social-networking-shaped-irans-election-protests
9
Easley, D., & Kleinberg, J. (2010). Networks, Crowds, and Markets: A Book by David Easley and Jon Kleinberg. In Book. https://doi.org/10.1017/CBO9780511761942
10
Ems, L. (2014). Twitter’s place in the tussle: how old power struggles play out on a new stage. Media, Culture & Society, 36(5), 720–731. https://doi.org/10.1177/0163443714529070
11
Entman, R. M. (1993). Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm. Journal of Communication, 43(4), 51–58. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x
12
Fairclough, N. (1992). Discourse and social change. Oxford: Blackwell Publishers.
13
Hermida, A. (2010). TWITTERING THE NEWS: The emergence of ambient journalism. Journalism Practice, 4(3), 297–308. https://doi.org/10.1080/17512781003640703
14
Himelboim, I., Sweetser, K. D., Tinkham, S. F., Cameron, K., Danelo, M., & West, K. (2014). Valence-based homophily on Twitter: Network Analysis of Emotions and Political Talk in the 2012 Presidential Election. New Media & Society, 1461444814555096-. https://doi.org/10.1177/1461444814555096
15
Hooshmand, K. (2015, July). “Soft Power” and its manifestations in international diplomacy. CGCS Media Wire. Retrieved from: http://www.global.asc.upenn.edu/soft-power-and-its-manifestations-in-international-diplomacy/
16
Hopke, J. E. (2015). Hashtagging Politics: Transnational Anti-Fracking Movement Twitter Practices. Social Media + Society, 1–12. https://doi.org/10.1177/2056305115605521
17
Kadushin, C. (2002). Introduction to Social Network Theory. Networks. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-2254-9
18
Kermani, H. (2020). Decoding Telegram: Iranian Users and ‘Produsaging’ Discourses in Iran’s 2017 Presidential Election. Asiascape: Digital Asia, 7(1–2), 88–121. https://doi.org/10.1163/22142312-12340119
19
Khazraee, E. (2019). Mapping the political landscape of Persian Twitter: The case of 2013 presidential election. Big Data & Society, 6(1). https://doi.org/10.1177/2053951719835232
20
KhosraviNik, M. (2017). Social media critical discourse studies (SM-CDS). In J. Flowerdew & J. Richardson (Eds.), Routledge handbook of critical discourse studies (pp. 582–596). London: Routledge.
21
Marchant, J., Ormson, T., Honari, A., & Sabeti, A. (2018). #iranvotes2017: Analysing the 2017 iranian presidential elections through Telegram, Twitter and Instagram. London.
22
Marchant, J., Sabeti, A., Bowen, K., & Kelly, J. (2016). # IranVotes: Political Discourse on Iranian Twitter during the 2016 Parliamentary Elections. Retrieved from https://smallmedia.org.uk/work/iranvotes
23
Meraz, S., & Papacharissi, Z. (2013). Networked Gatekeeping and Networked Framing on #Egypt. The International Journal of Press/Politics, 18(2), 138–166. https://doi.org/10.1177/1940161212474472
24
Moghanizadeh, S. (2013). The role of social media in Iran’s Green Movement. University of Gothenburg. Retrieved from https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/34206/1/gupea_2077_34206_1.pdf
25
Morozov, E. (2009). Iran: Downside to the “Twitter Revolution.” Dissent, 56(4), 10–14. https://doi.org/10.1353/dss.0.0092
26
Papacharissi, Z. (2014). Affective Publics: Sentiment, Technology, and Politics. New York, NY: Oxford University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
27
Putnam, R. D. (2000). Bowling alone: The collapse and revival of American community. New York, NY: Simon & Schuster.
28
Sadler, N. (2018). Narrative and interpretation on Twitter: Reading tweets by telling stories. New Media & Society, 20(9), 3266–3282. https://doi.org/10.1177/1461444817745018
29
Saldaña, J. (2015). The coding manual for qualitative researchers. London: SAGE.
30
Skocpol, T. (2003). Diminished democracy. From membership to management in American civic life. Norman: University of Oklahoma Press.
31
Spiegelberg, H. (1991). The Phenomenological Movement. Dordrecht, The Netherlands.: Kluwer Academic Publishers.
32
Wodak, R., & Meyer, M. (2016). Methods of Critical Discourse Studies (3rd ed.). London: Sage.
33
Zappavigna, M. (2012). Discourse of Twitter and social media: How we use language to create affiliation on the web. London, England: Continuum International Publishing Group.
34
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر قدرت سیاسی بر سیر تحول سیاستنامهنویسی ایرانی: از قرن پنجم تا فروپاشی صفویه
سیاستنامهنویسی، مهمترین هنر نگارش و اندیشهورزی سیاسی در سراسر تاریخ تمدن ایرانی بوده است. این هنر، زمینه را برای نگارش متونی مهم در دورههای مختلف حکمرانی حاکمان مختلف فراهم نموده که هدف آنها ایجاد و استقرار و دوام حکومت در چارچوب مبانی معرفتی خاص نویسنده سیاستنامه در بستر تاریخی خاص خود و نیز مبتنی بر چگونگی ادراک سیاستنامهنویس از اوضاع زمانهاش بوده است. اما، مهمترین بحث در خصوص نگارش سیاستنامهها، تاثیرپذیری این آثار و متون از قدرت سیاسی است. این تاثیرپذیری به انحا و اشکال مختلف، نقش و کارکرد خود را بر روندهای تحول در سیاستنامهنویسی ایرانی در دوران اسلامی برجای گذاشته است. با توجه به این وضعیت، در مقاله حاضر تلاش شده است تا به این سوال پاسخ داده شود که قدرت سیاسی چه تأثیر بر سیر تحول سیاستنامهنویسی ایرانی از قرن پنجم به این سو، تا پایان حکمرانی امپراتوری صفویه داشته است؟ یافته های حاصل از نوشتار حاضر نیز نشان میدهد که قدرت سیاسی نهتنها بسترساز نگارش سیاستنامهنویسی شده، که خارج از دایرهی قدرت سیاسی دوران مورد مطالعه، اصولاً نمیتوان سراغی از سیاستنامهنویسی گرفت. لذا، سیاستنامهنویسی در چارچوب دایره قدرت سیاسی حاکم در این دوران قرار دارد.
http://www.ipsajournal.ir/article_390_3b52bac23c5fb15eb47e90d05d3f20a3.pdf
2019-11-22
163
184
10.22034/ipsa.2019.390
سیاستنامه
قدرت سیاسی
مشروعیت
عدالت
سلطنت
فرزاد
محمدپور تهمتن
f-mohammad-t@yahoo.com
1
دانشجوی دکترای علوم سیاسی
AUTHOR
بهروز
دیلم صالحی
behrooz-daylamsalehi@yahoo.com
2
استادیار گروه آموزشی علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر
LEAD_AUTHOR
کمال
پولادی
kamal-pouladi@gmail.com
3
استادیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چاوس
AUTHOR
اخوان کاظمی، بهرام (1385)، «امنیت و راه کارهای تامین آن در اندیشه محقق سبزواری»، پژوهشنامه علوم سیاسی، شماره 4.
1
امینی زاده، علی، رنجبر، محمد علی، (1396)، «واکاوی اندیشه سیاسیـمذهبی واعظ کاشفی»، فصلنامه پژوهشهای تاریخی، سال پنجاه و سوم، دوره جدید، سال نهم، شماره چهارم، پیاپی 36 .
2
استیرلن، هانری (1377)، اصفهان تصویری از بهشت، ترجمه جمشید ارجمند، تهران: نشر تندیس نقره ای.
3
بهزادی، مرضیه (1395)، «اندیشههای سیاسی خواجه نظام الملک طوسی»، فصلنامه جندی شاپور دانشگاه شهید چمران اهواز، سال دوم، شماره 6.
4
تاجیک نشاطیه، نرگس (1394)، «خوانش تفسیری اخلاق محسنی به مثابه اندرزنامه سیاسی عصر تیموری»، فصلنامه مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی، دوره هفتم، شماره ۳، پیاپی۲۷.
5
جعفریان، رسول و کمالی، مریم (1392)؛ «نزاع قدرت در حکومت سلجوقی به روایت سلجوقنامه ظهیرالدین نیشابوری»، فصلنامه پژوهشهای علوم تاریخی، دوره 5، شماره 2.
6
حاج بابایی، محمدرضا، شهبندی، محمود (1391)، «ابعاد فساد از دیدگاه خواجه نظام الملک توسی»،فصلنامه سیاست، دوره۴۲، شماره۲.
7
خواجه نظام الملک طوسی (1372)، سیرالملوک، به اهتمام هیربرت دارک، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ دوم..
8
خلعتبری، اللهیار، دلیر، نیره (1388)، «اندیشه ایرانشهری و خواجه نظام الملک»، پژوهشنامه انجمن ایرانی تاریخ، سال اول، شماره 2.
9
رجایی، فرهنگ (1373)، معرکه جهان بینی ها، تهران: شرکت انتشارات احیا، چاپ اول.
10
روزنتال، اروین جی (1387)، اندیشه سیاسی اسلام در سده های میانه، ترجمه علی اردستانی، تهران: نشر قومس، چاپ اول.
11
زرگری نژاد، غلامحسین، فروزش، سینا (1386)، «نقش اندیشه سیاسی نظام الملک در تمرکز قدرت ترکان سلجوقی»، مسکویه، دانشگاه آزاد واحد ری، شماره 8.
12
شاملوئی، حبیب الله (1374)،تاریخ ایران؛ از ماد تا پهلوی، تهران: ناشر صفی علیشاه.
13
طباطبایی، جواد (1383)، درآمدی فلسفی بر تاریخ اندیشه سیاسی در ایران، تهران: کویر، چاپ دوم.
14
-----، ---- (1382)، زوال اندیشه سیاسی، تهران: کویر، چاپ سوم.
15
-----، --- (1374)، ابن خلدون و علوم اجتماعی، تهران: طرح نو، چاپ اول.
16
غزالی، عیدیت (1385)، اندیشههای اقتصادی نظامالملک طوسی، برگرفته از کتاب عقاید اقتصادی اندیشمندان مسلمان، ؛رجمه احمد شیبانی، تهران: دانشگاه امام صادق، چاپ اول.
17
فیرحی، داوود (1382)، قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام، تهران: نشر نی.
18
کاشفی، حسین (1392)،اخلاق محسنی،تهران: چاپ سنگی.
19
کوزنزهوی، دیوید (1387)، حلقه انتقادی، ترجمه مراد فرهادپور، تهران: روشنگران.
20
کمبریج (دانشگاه) (1382)، تاریخ ایران، ترجمه یعقوب آژند، تهران: جامی، جلد ششم(دوره تیموریان).
21
لکزایی، نجف (1380)، اندیشه سیاسی محقق سبزواری، قم: بوستان کتاب.
22
لمبتون، آن (1392)، تاریخ میانه ایران، ترجمه یعقوب آژند، تهران: نشر نی، چاپ پنجم.
23
محقق سبزواری، محمدباقر بن محمدمومن (1383)، روضة الأنوار عباسی (در اخلاق و شیوه کشورداری)، مصحح اسماعیل چنگیزی اردهایی، تهران: انتشارات مرکز پژوهشی میراث مکتوب.
24
محمدی فشارکی، محسن، صالحیان، طاهره (1392)، «روضه الانوار عباسی، نظامنامه اخلاق حاکمان در عهد صفوی»، پژوهشنامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، دوره 5، شماره 19.
25
مسلمی، شهناز (1396)؛ «بحران مشروعیت و جانشینی از دوره ملکشاه تا پایان دوره سلجوقیان (465-590 ه . ق)»، تاریخنامه خوارزمی، سال پنجم، شماره 18.
26
مرتضوی، سید خدایار (1386)، «تبیین روش شناسی اندیشه سیاسی از منظر کوئنتین اسکینر»، پژوهشنامه علوم سیاسی، شماره1.
27
منوچهری، عباس (1380)، هرمنوتیک، دانش و رهایی، تهران: بقعه.
28
نظامی باخرزی، عبد الواسع (1357)؛ منشا الانشاء.به اهتمام رکن الدین همایون فرخ، تهران: نشر دانشگاه ملی.
29
هدایتی، ابوالفضل (1387)، «سلوک سیاسی نظام الملکم»، مجله حکومت اسلامی،شماره ۱۳.
30
یاوری، نگین (1397)، اندرز به سلطان؛ نصیحت و سیاست در اسلام قرون میانه، تهران: نشر تاریخ ایران، چاپ اول.
31
یوسفیراد، مرتضی (1383)، «متدلوژی سیاستنامهنویسی»، فصلنامه علوم سیاسی، سال هفتم، شماره ۴، پیاپی۲۸.
32
------، ------(1387)، روش شناسی سیاست نامه نویسی؛ در داوود فیرحی، روش شناسی دانش سیاسی در تمدن اسلامی (مجموعه مقالات)، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
33
Mitchell, Colin Paul (2003), To Preserve and Protect: Husayn Va'iz-i Kashifi and Perso--Islamic Chancellery Culture, Iranian Studies, Taylor & Francis, Ltd, International Society of Iranian Studies.
34
Tully, James (1988), Meaning and Context, Quentin Skinner and His Critics, NewJersy, Princeton University Press.
35
Skinner, Q (1988), Meaning and Understanding in the History of Ideas, in James Tully, Meaning and Context, Quentin Skinner and his Critics, Princeton, Princeton University Press.
36
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل اعتراضات سیاسی دی ماه 1396
اعتراضات دیماه1396 یکی از گستردهترین اعتراضات سیاسی پس از انقلاب 1357 است. هدف این مقاله یافتن عناصر معنایی شکلدهنده به اعتراضات سیاسی دی96 است. برای نیل به این هدف، با تحلیل محتوای مصاحبههای عمیق با معترضین، مضامین اعتراضی شناسایی شده است. مضامین اولیه به سه دسته تقسیم شدند، دسته اول بنا به توصیفات مصاحبهشوندگان، ویژگیهای اعتراضی را نشان میدهد و دستهدوم انگیزشهای معترضین را بازنمایی میکنند. انگیزشهای معترضین به دو دسته «بنیادی» و «دورانی» تقسیم شدند. انگیزشهای دورانی از لحاظ سیر زمانی مربوط به مقطع پیش از اعتراضات هستند و انگیزشهای بنیادی مربوط به ساختارهای اجتماعی هستند که دیرپاتر بودهاند. انگیزشهای بنیادی نیز به دو دسته حیاتی و ذهنی(فرهنگی) تقسیم شدند. مواردی همچون: نیاز اقتصادی، نیاز جنسی و... جزو نیازهای حیاتی درنظر گرفته شدند و مواردی مانند تبعیض و تحقیر، محرومیت قیاسی، انگیزه اخلاقی و... در ذیل نیازهای ذهنی دستهبندی شدند. نهایتاً با اندازهگیری فراوانی این انگیزشها در متون مصاحبه با معترضین و با استناد به نظریه شناسایی اکسل هونت، به این نتیجه رسیدیم که عمده علت اعتراضات دی96، از باب نیازهای ذهنی بوده است و در راس این نیازها مسئله تبعیض و تحقیر قرار دارد.
http://www.ipsajournal.ir/article_391_60d9c7b5928b7ffb5d65aa5ebc95f29b.pdf
2019-11-22
185
220
10.22034/ipsa.2019.391
اعتراضات دی 96
عدالت اجتماعی
نظریه شناسایی اکسل هونت
شورش های اجتماعی
جنبش های اجتماعی
اعتراض سیاسی
مرتضی
نوروزپور
morteza.noroozpour@gmail.com
1
دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
- حاجیانی، ابراهیم؛ پورسعید، فرزاد؛ فاضلی، نعمتالله؛ مرادی، داوود؛ پروین، ستار؛ پویافر، محمدرضا؛ و دیگران(1397). اعتراضات و ناآرامیهای دیماه1396 تحلیلها و برآوردها به اهتمام ابراهیم حاجیانی. تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی
1
- Glaser B. G, 2002 Conceptualization: On theory and theorizing using grounded theory. International Journal of Qualitative Methods, 1(2), 23-38.
2
- Honneth A, Translated by Joel Anderson, The Struggle for Recognition, The Moral Grammar of Social Conflicts, The MIT Press Cambridge, Massachusetts,1996
3
- Maguire M, Delahunt B, 2017, Doing a Thematic Analysis: A Practical, Step-by-Step Guide for Learning and Teaching Scholars, Dundalk Institute of Technology, Volume, Number 3
4
- O’Brien T, 2013, Awakening to Recovery and Honneth's Theory of Recognition., Adult Learner: The Irish Journal of Adult and Community Education, Volume 59, 60-74
5
- Ohlström M, Solinas M, Voirol O,2011, on Nancy Fraser and Axel Honneth's Redistribution or Recognition? A Political-Philosophical Exchange, Iris. European Journal of Philosophy and Public Debate 3 (5):205-221
6
- Onwuegbuzie AJ, Dickinson WB, Leech NL, Zoran AG, 2009, A qualitative framework for collecting and analyzing data in focus group research. International Journal of Qualitative Methods; 8(3): 1-21.
7
- Patton MQ. 2002, Qualitative research and evaluation methods. 3rd ed. Thousand Oaks, CA: Sage.
8
- Rucht D, McAdam D; McCarthy J.D; Zald M.N,1996, Comparative perspectives on social movements: political opportunities, mobilizing structures, and cultural framings, National contex and movement structures. Cambridge University Press, 190-191
9