انجمن علوم سیاسی ایران
پژوهشنامه علوم سیاسی
1735790X
2783-1469
11
4
2016
11
21
بازتاب نظریه منازعه تمدن ها در ایران
7
40
FA
حمیدرضا
محمدی
دانش آموخته کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه فردوسی مشهد
bahman9261@yahoo.com
سید محمد علی
تقوی
دانشگاه فردوسی مشهد
sma_taghavi@yahoo.com
مهدی
نجفزاده
دانشگاه فردوسی مشهد
<span style="font-size: 11.0pt; line-height: 130%;" lang="FA">نظریه منازعه تمدنها از جمله نظریات حوزه سیاست بینالملل است که مورد توجه بسیار پژوهشگران و کارگزاران سیاسی در سطح جهانی قرار گرفته است. در این پژوهش، بازتاب نظریه منازعه تمدنها </span><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 130%;" lang="AR-SA">در میان گروههای سیاسی و روشنفکران دانشگاهی ایرانی مورد بررسی واقع شده است</span><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 130%;" lang="FA">. تحلیل بازتاب این نظریه در ایران میتواند نشانههایی برای شناخت جهتگیریهای ایرانیان بخصوص در باب نحوه تعامل با غرب در اختیار ما قرار دهد. </span><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 130%;" lang="AR-SA">بدین ترتیب پرسش این پژوهش آن است نظریه منازعه تمدنها چه واکنشهایی در میان گروههای سیاسی و محافل آکادمیک ایران برانگیخت. </span><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 130%;" lang="FA">فرضیه پژوهش آن است که </span><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 130%;" lang="AR-SA">نظریه منازعه تمدنها موجب موضع</span><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 130%;"></span><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 130%;" lang="AR-SA">گیری متفاوت گفتمانهای سیاسی رقیب در ایران شد به نحوی که یکی آن را م</span><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 130%;" lang="FA">ؤ</span><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 130%;" lang="AR-SA">ید ضرورت منازعه با غرب و دیگری آن را مؤید ضرورت تنش زدایی در روابط با غرب شمرد. در این پژوهش با ارجاع به اظهارنظرهای شخصیتها و افراد وابسته به دو جناح سیاسی موجود در ایران و نیز پژوهشگران</span><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 130%;" lang="FA"> دانشگاهی</span><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 130%;" lang="AR-SA"> علوم سیاسی و روابط بینالملل در مورد نظریه منازعه تمدنها و شاخصسازی از این نظرات، تلاش میشود تا پاسخ سوال پژوهش یافته شود.</span>
نظریه منازعه تمدنها,اصولگرایان,اصلاحطلبان,ایران,اسلام و غرب
http://www.ipsajournal.ir/article_301.html
http://www.ipsajournal.ir/article_301_6841fb39b7cc942d9b54b0cbd763e292.pdf
انجمن علوم سیاسی ایران
پژوهشنامه علوم سیاسی
1735790X
2783-1469
11
4
2016
11
21
تحلیل فرهنگی سیاست حضور زنان در مجلس شورای اسلامی ایران
41
70
FA
سیمین
حاجیپور ساردویی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
مجتبی
مقصودی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
...... @yahoo.com
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 130%;" lang="FA">یک مشکل اساسی در فرآیند دموکراتیزاسیون حضور کمرنگ برابری جنسیتی در سطح رهبری سیاسی و در جایگاههای تصمیمگیری و تصمیمسازی در سطح جهان است. امروزه،</span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 130%;" lang="AR-SA"> نمایندگی زنان در مجالس قانونگذاری سراسر دنیا به طور متوسط 23.33 درصد </span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 130%;">(IPU, 2017)</span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 130%;" lang="AR-SA"> است</span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 130%;" lang="FA"> و 10 زن در جایگاه ریاستجمهوری و 9 زن به عنوان نخستوزیر در سطح جهان خدمت میکنند </span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 130%;">(UN, 2017)</span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 130%;" lang="FA">. در ایران، در انتخابات سال 1394، 17 زن توانستند به دهمین دوره مجلس شورای اسلامی راه یابند. اگر نرخ رشد زنان در هر دوره در همین سطح حفظ شود، میتوان انتظار داشت زنان 60 سال دیگر به برابری در پارلمان ایران دست یابند. عوامل متعددی به عنوان مانع در دستیابی به این موقعیت عمل میکنند که میتوان در میان آنها به موانع ساختاری و نهادی اشاره کرد. اما نقش فرهنگ سیاسی در این فرآیند چیست؟ آیا نگرش جامعه نسبت به حضور زنان به عنوان نماینده مجلس نقش مهمی در جلوگیری از توانمندسازی آنها ایفا میکند؟ فرضیههای این مطالعه عبارتند از: (الف) نگرشهای سنتی یک مانع مهم برای انتخاب زنان در مجلس به شمار میروند؛ (ب) فرهنگ نفوذ و تأثیر عمدهای بر نسبت زنان نماینده دارد و (ج) موانع فرهنگی در میان نسل جوان در نتیجه فرآیند مدرنیزاسیون و تغییر ارزشها در حال کمرنگ شدن است. برای تحلیل این گزارهها از روش کمّی پیمایشی با ابزار پرسشنامه و روش کیفی مصاحبه نیمهساختاری عمیق استفاده شد. به این ترتیب، یافتههای غنی پیرامون نگرش فرهنگی فعالان سیاسی نسبت به برابری جنسیتی به دست آمد. نتایج نشان داد گرچه تغییر نگرشهای عمیق و ریشهدار نسبت به نقشهای جنسیتی به احتمال زیاد فرآیند راهیابی تعداد بیشتری از زنان به مجلس شورای اسلامی را تسهیل خواهد کرد، اما اگر این تغییر سنتها همراه با اصلاحات نهادی باشد میتواند فضایی را برای دستیابی به یک سناریوی خوشبینانهتر پیش از 60 سال آینده فراهم کند.</span>
برابری جنسیتی,سیاست حضور,مجلس شورای اسلامی ایران,نگرشهای فرهنگی ـ اجتماعی,اصلاحات نهادی,فرهنگ سیاسی
http://www.ipsajournal.ir/article_302.html
http://www.ipsajournal.ir/article_302_00275066e8520f6505f71ac87f8ab193.pdf
انجمن علوم سیاسی ایران
پژوهشنامه علوم سیاسی
1735790X
2783-1469
11
4
2016
11
21
سیاست و حقیقت؛ یک خوانش آگونیستی: بازخوانی کُنش سیاسی امام علی(ع) از قتل عثمان تا جنگ جمل
71
96
FA
امیر
راقب
0000-0002-3521-416X
دانشگاه تهران
ragheb.amir@gmail.com
احسان
کیانی
دانشگاه تهران
e1386k@gmail.com
سید مجید
حسینی
دانشگاه تهران
hosseini-m@ut.ac.ir
<span><span style="mso-spacerun: yes;"> </span><span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;" lang="AR-SA">منطق کُنش سیاسی امیرالمؤمنین(ع) در طول حیات سیاسی ایشان در مواجهه با مسائل روزگار خود چه بوده است؟ بر اساس چه سامانه</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;" lang="AR-SA">ی مفهومی</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;" lang="AR-SA">تحلیلی، می</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;" lang="AR-SA">توان کنش سیاسی امام علی(ع) را - به عنوان یک کنشگر سیاسی- مورد ارزیابی قرار داد؟ به نظر می</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;" lang="AR-SA">رسد، این هدف، مستلزم گذار از خوانش درون</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;" lang="AR-SA">ماندگار دینی، از سیرهی امیرالمؤمنین(ع) به بازخوانی سیاسی از این تاریخ است. این گذار و نتایج حاصله از آن، خصوصاً در ذیل گفتمان سیاسی برآمده از انقلاب اسلامی که آشکارا استوار بر تقلای دستیابی به مدلی از سیاست</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;" lang="AR-SA">ورزی در انطباق با منطق عمل سیاسی امام علی(ع) به عنوان بنیان</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;" lang="AR-SA">گذار سپهر سیاسی شیعه است؛ اهمیتی دوچندان خواهد داشت و می</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;" lang="AR-SA">تواند روزنه</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;" lang="AR-SA">ای نو در پیوند میان مطالعات انقلاب اسلامی با مطالعات تاریخ تشیع نیز قلمداد شود</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;">.</span><br /> <span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;" lang="AR-SA">در این مقاله در این راستا تلاش خواهیم کرد با اخذ الگوی «آگونیستی» به مثابه الگویی که بدون نادیده گرفتن تعارضات بنیادینِ محرک سیاست در پی طراحی سامانه</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;" lang="AR-SA">ای برای تحقق بس</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;" lang="AR-SA">گانه</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;" lang="AR-SA">گرایی و انسجام سیاسی میان نیروهای متعارض است و در آرای «شانتال موف» و «ارنستو لاکلائو» ارائه شده است؛ به اخذ اصولی برای «اعتدال سیاسی» از درون این چارچوب مفهومی پرداخته و سپس با تطبیق احکامی برای کُنش سیاسی که از چارچوب مذکور اخذ شده؛ با سیرهی سیاسی امیرالمؤمنین(ع)؛ به طور مشخص در خِلال تحولات پس از قتل عثمان تا جنگ جمل؛ مدلی از کُنش سیاسی امام علی(ع) به دست دهیم که بتواند پاسخگوی نیازها و مسائل پیشِ روی سیاست</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;" lang="AR-SA">ورزی در زمینه و زمانه</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;" lang="AR-SA">ی ما باشد</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;">.<span style="mso-tab-count: 1;"> </span></span>
امرسیاسی,آگونیسم,اعتدال,امام علی(ع),جنگ جمل
http://www.ipsajournal.ir/article_303.html
http://www.ipsajournal.ir/article_303_cdf0a5e8a1d8527e35df92f8fae6153f.pdf
انجمن علوم سیاسی ایران
پژوهشنامه علوم سیاسی
1735790X
2783-1469
11
4
2016
11
21
بررسی تاثیر ارتباطات یکپارچه بازاریابی سیاسی و رسانه های اجتماعی بر انتخاب کاندید در دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی
97
124
FA
عظیم
زارعی
دانشگاه سمنان
a_zarei@semnan.ac.ir
وحید
شرفی
دانشجوی دکترای مدیریت بازاریابی بین الملل دانشگاه سمنان
vahidsh282@gmail.com
مهسا
بهمنی
دانشگاه سمنان
mbahmani@yahoo.com
<span style="mso-bookmark: OLE_LINK2;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK3;"><span style="font-size: 12.0pt;" lang="FA">استفاده از اصول، مفاهیم و ابزارهای بازاریابی در فعالیت ها و رقابت های سیاسی یکی از کارکردهای نوین و جذاب بازاریابی می باشد. بر این اساس </span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK1;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK2;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK3;"><span style="font-size: 12.0pt;" lang="AR-SA">هدف پژوهش حاضر بررسی چگونگی تاثیرگذاری ارتباطات یکپارچه بازاریابی سیاسی در بستر رسانه های اجتماعی بر ترجیح و انتخاب کاندیدها است.<span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK1;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK2;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK3;"><span style="font-size: 12.0pt;" lang="FA">جامعه آماری شامل رای دهندگان دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سه شهر شیراز، سمنان و ایلام است. </span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK1;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK2;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK3;"><span style="font-size: 12.0pt;" lang="AR-SA">روش تحقیق، از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه جمعآوری اطلاعات، توصیفی و از نوع همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری میباشد.</span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK1;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK2;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK3;"><span style="font-size: 12.0pt;" lang="FA">با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری تعداد 384 نفر به روش نمونه گیری اتفاقی در دسترس انتخاب شدند. </span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK1;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK2;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK3;"><span style="font-size: 12.0pt;" lang="AR-SA">ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد می باشد که جهت روایی و بومیسازی پرسشنامهها از دیدگاه خبرگان و متخصصان دانشگاهی، برای پایایی آنها نیز از پایایی ترکیبی و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از معادلات ساختاریافته با استفاده از نرمافزار آماری لیزرل استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که ارتباطات یکپارچه بازاریابی سیاسی و رسانه های اجتماعی بر انتخاب کاندید تاثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین ابعاد ارتباطات یکپارچه بازاریابی سیاسی (تبلیغات سیاسی، پیشبرد فروش سیاسی، روابط عمومی سیاسی و بازاریابی مستقیم سیاسی) نیز بر انتخاب کاندید تاثیر مثبت و معناداری دارند.</span></span></span></span>
بازاریابی سیاسی,ارتباطات یکپارچه بازاریابی سیاسی,رسانه های اجتماعی,انتخابات
http://www.ipsajournal.ir/article_304.html
http://www.ipsajournal.ir/article_304_20bbfb632844d182b78fc9c23fd82ed2.pdf
انجمن علوم سیاسی ایران
پژوهشنامه علوم سیاسی
1735790X
2783-1469
11
4
2016
11
21
تحلیل فرم و محتوای اندیشۀ روحانیون معاصر درخصوص نسبت دین و سیاست
با تأکید بر نظریۀ زیمل
125
152
FA
نعیما
محمدی
دانشگاه شهید باهنر کرمان
naima.mohammadi@yahoo.com
علی محمد
حاضری
دانشگاه تربیت مدرس
PHOTROS63@YAHOO.COM
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;" lang="FA">مقاله حاضر با هدف بررسی اندیشۀ</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;" lang="FA">روحانیون معاصر در خصوص نسبت دین و دولت طی سالهای1340 تا 1357 نوشته شده است. در این مقاله با استفاده از روش «تحلیل محتوای کیفی» و استمداد از نظریۀ «چرخش دیالکتیک فرم و محتوا» فرضیۀ جانشینی فرم و محتوای جدید در ساختار دین و سیاست جامعۀ ایران مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای این تحقیق نشان داد در فرم قدیم، محتوای «اسلام محافظهکار» و «اسلام اصلاحطلب» با پذیرش مفهوم «سلطنت» و «پادشاه» هویتی مستقل میان فرم سیاست و فرم دین را بهرسمیت شناختند. از این رو، اندیشۀ «دین برای دین» و «دین برای سیاست» دو محتوای تولید شده در اندیشۀ این گروه از روحانیون در ایران قلمداد میشدند. از اوایل دهۀ 40 در نتیجۀ برخی تحولات صوری نظیر: تشدید اقدامات اسلامستیزانۀ رژیم، سرخوردگی اندیشمندان ایرانی از ایدئولوژیهای رقیب (لیبرالیسم، مارکسیسم و</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;" lang="FA">ناسیونالیسم)، شکلگیری ظرفیتهای جدید برای طرح اسلام مدرن در جامعه، فاصله گرفتن اندیشۀ امام خمینی (ره) از دیگر روحانیون در حوزۀ علمیه و هژمونیک شدن اندیشۀ او پیوند جدیدی در عرصۀ سیاست و دین به وجود آمد که زمینۀ ادغام دو فرمِ دین و سیاست را فراهم آورد. محصول این تلفیق ساختاری شکلگیری «اسلام سیاسی» بود که متولی محتوای جدیدی تحت عنوان «سیاست برای دین» شد. </span>
«چرخش دیالکتیک فرم و محتوا»,«روحانیون معاصر»,«دین برای دین»,«دین برای سیاست» و «سیاست برای دین»
http://www.ipsajournal.ir/article_305.html
http://www.ipsajournal.ir/article_305_e8cf47324e61e8aedd50421766b87ab3.pdf
انجمن علوم سیاسی ایران
پژوهشنامه علوم سیاسی
1735790X
2783-1469
11
4
2016
11
21
امر ایماژینر و سرشت افسونسازِ ایدئولوژی
153
204
FA
احمد
نقیب زاده
دانشگاه تهران
بهزاد
عطارزاده
دانشگاه تهران
<span style="font-size: 13.0pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; line-height: 130%;" lang="FA">در این مقاله کوشیدهایم تا، از چشمانداز رویکرد ایماژینر، شرحی از نسبت میان مصلحت عمومی و ایماژِ ایدئولوژی ارائه دهیم. چهارچوب تحلیل ایماژینری که کُرنِلیوس کاستُریادیس مطرح کرده است میتواند مبنای نظری مفیدی برای توضیح مناسبات پیچیدۀ اجتماعی-سیاسی باشد که قابل تقلیل به روابط کارکردی نیستند. امر ایماژینر، در اساس، تصویری است که نسبت میان ابژه یا حیثیت برونذات زندگی اجتماعی و سوژه یا حیثیت درونذات آگاهی اعضاءِ جامعه را ممکن میسازد؛ بهعبارتی، امر ایماژینر اجتماعی را میتوان صورتی از آگاهی بلاواسطه یک اجتماع انسانی دانست. در این مقاله، ذیل شرحی که از <em>نهاد ایماژینر جامعه</em> و تفسیری که از فقراتی از مفهوم امر ایماژینر کاستُریادیس آوردیم، در پی آن بودهایم که تبیینی از سرشت افسونساز ایدئولوژی ارائه دهیم. امر ایماژینر، که بنیاد آگاهی اجتماع میتواند باشد، دارای دو وجه است: یکی وجه آفرینندگی و دیگری وجه اختفاء. اولی مبنای تأسیس و رهاییبخشی و شرط امکان خودآیینی است و دومی تصویر کاذبی است که، با پنهان ساختن قوۀ خلاقیت انسان در جامعه و واقعیت مناسبات اجتماعی-سیاسی، منشاء امور اجتماعی را به منبعی بیرونی نسبت میدهد موجب تفوق اصل «دگرآیینی» میشود. چنانکه استدلال کردهایم،اگر مصلحت عمومی،بهعنوان امر ایماژینرِ وحدتبخشِ شهروندانِ آزادِ یک دولت، ناظر بر وجه خلّاق امر ایماژینری باشد که متضمّن آگاهی از حقوق و آزادیهای فردی در عین تأمین منافع ملّی است، ایماژ ایدئولوژی ناظر بر وجه کاذب امر ایماژینر است که امر جزئی یا منافع خصوصی را جای امر کلی و منافع عمومی قالب میکند. ایدئولوژی صورت ایماژینرِ افسونسازی که، با قلب واقعیت زندگی در تصویری کاذب، افراد جامعه را مریدانی میخواهد و منابع عمومی را ابزارهایی در خدمت مقاصد سیاسی و حفظ یا تصاحب ابزار سلطه میداند. با تعریف کاستریادیس، ایدئولوژی عبارت است از «مجموعهای از ایدهها که در ارتباط با واقعیتاند اما نه برای آشکار ساختن و تغییر آن، بلکه بهمنظور پنهان کردن و توجیه آن در امر ایماژینری که مردم را ملزم به گفتن یک چیز و ظاهر شدنِ یکسانِ با دیگران میکند».</span>
امر ایماژینر,مصلحت عمومی,ایدئولوژی,افسونزدگی,کاستُریادیس
http://www.ipsajournal.ir/article_306.html
http://www.ipsajournal.ir/article_306_8deee58ccb9642b3adc8489a2196612e.pdf
انجمن علوم سیاسی ایران
پژوهشنامه علوم سیاسی
1735790X
2783-1469
11
4
2016
11
21
صورت بندی گفتمانی خطبه216 نهج البلاغه
(بازتولید نظریه بقا و زوال حاکمیت از منظر علی(ع))
205
237
FA
علی محمد ولوی
ولوی
دانشگاه الزهراء
هانیه
بیک
دانشگاه الزهراء
hanieh.beik@yahoo.com
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;" lang="FA">خطبه 216 نهجالبلاغه سهم قابل توجهی در تبیین رابطه حکومت و مردم در اندیشه</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;"></span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;" lang="FA">ی سیاسی علی(ع) دارد. این پژوهش با رویکرد توصیفی و بهرهگیری از روش تحلیل گفتمان، به صورتبندی گفتمانی این خطبه در شش مرحله</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;"></span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;" lang="FA">ی معنایابی، معناکاوی، مفهومیابی، مقولهیابی، محوریابی و گفتمانیابی پرداخته است. حاصل این صورتبندی، شناسایی الگوی "هرم گفتمانی نقد حاکمیت" در فضای گفتمانی حق است. شرایط و نتایج تحقق و عدم تحقق این گفتمان در جامعه نیز، از دستاوردهای</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;" lang="FA">دیگر آن است.</span>
خطبه 216,نهج البلاغه,تحلیل گفتمان,نقد حاکمیت,صورت بندی گفتمانی
http://www.ipsajournal.ir/article_307.html
http://www.ipsajournal.ir/article_307_4dd9fa44ea55dc5200a8a86a30e5944b.pdf