TY - JOUR ID - 231 TI - کودکانه های سیاسی صمد بهرنگی JO - پژوهشنامه علوم سیاسی JA - IPSA LA - fa SN - 1735790X AU - طباطبایی, سید جواد AU - نوریان دهکردی, نگین AD - دانشگاه سوربن فرانسه AD - دانشگاه تهران Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 9 IS - 2 SP - 101 EP - 130 KW - سیاست زدگی هنر KW - روشنفکران ایرانی KW - ادبیات کودک KW - حوزۀ عمومی KW - نشانه شناسی KW - صمد بهرنگی DO - N2 - در فضای بسته و خفه ای که مجاری گفتگوی سیاسی در حوزۀ عمومی هر چه تنگ تر می شد، گشایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دیماه 1344، بیش از آن که گامی در جهت ارتقای فرهنگی کودکان ایرانی باشد، به مثابۀ باز شدن روزنه ای سیاسی برای روشنفکران منتقد بود. آنگاه که بیان شفاف و نقد سیاسی و اجتماعی آشکار غیرممکن می شد، زبان پوشیده و استعاری ادبیات، پردۀ حجاب خواسته هایی بود که در دیالوگ سیاسی آشکار سرنوشتی جز سرکوب و تهدید نمی یافتند. هر چند که بی تردید طرح مطالبات سیاسی به زبان کودکانه خود از ناکارآمدی و ضعف و زوال حوزۀ عمومی و عدم بلوغ سیاست و گفتگوی سیاسی در ایران نشان داشت. به هر روی، حاصل این ضعف و زوال حوزۀ عمومی و فشار فزایندۀ رژیم، سیاسی شدن ادبیات، و آنجا که به بازۀ تمرکز این مقاله مربوط می شود، سیاست زدگی ادبیات کودک بود. سیاست زدگی ادبیات کودک، یعنی استفادۀ ابزاری از ادبیات کودک در راستای اهداف سیاسی. ادبیاتی که از منظری هنجاری، اخلاقی و با توجه به مخاطبان ویژه اش بناست که معصومانه ترین و بیگناه ترین بخش تولیدات ادبی باشد. بدین ترتیب، سرنوشت ادبیات کودک در ایرانِ دهه های چهل و پنجاه شمسی به گونه ای دیگر رقم خورد. کانون پرورش فکری کودک و نوجوان به محفلی برای حضور روشنفکران ناقد حکومت و به ویژه روشنفکران چپگرا بدل شد و نویسندگان ادبیات کودک همچون صمد بهرنگی نه به مثابۀ نویسندۀ کودکان، که همچون "معلم توده ها" و چهره ای سیاسی در حوزۀ عمومی شناخته شدند. در این مقاله تلاش بر آن است تا با پرتو افکندن بر دو اثر "ماهی سیاه کوچولو" و "24 ساعت در خواب و بیداری"، به قلم بهرنگی از برخی از پیام های سیاسی که داستان های کودکانۀ او در پی انتقال آنهاست رمزگشایی شود. بهرنگی در این هر دو داستان کودکانه، و در هر یک به شیوه ای متفاوت، در تقابل با تصویری از جامعۀ مدرن، غرب گرا و سرمایه داری که رژیم پهلوی در پی تبلیغ آن است، تصویری از فضایی سیاه و مصیبت زده را از ایران به نمایش می گذارد و در تلاش است تا آرمان های سوسیالیستی، عدالت خواهانه، انقلابی و رادیکال خود را بازتاب دهد. برای رمز گشایی از برخی از این پیام ها، این دو داستان کوتاه بهرنگی، با روش نشانه شناسانه یا سمیولوژیک مورد بازخوانی و تفسیر قرار گرفته اند. با به کار گیری تکنیک های نشانه شناسی، از قبیل: توجه به ساختار روایی اثر، گزینش های نگارنده در انتخاب سبک و عناوین و واژگان خاص، و قطب بندی های موجود در متن، کوشش خواهد شد تا برخی از دلالت ها و معانی سیاسی که در پشت پردۀ واژگان و جملات این متن ها پنهان شده آشکار گردد. UR - http://www.ipsajournal.ir/article_231.html L1 - http://www.ipsajournal.ir/article_231_57d4e296bfbf7c21b44943e912e89568.pdf ER -