TY - JOUR ID - 315 TI - تقابل معرفتی رویکردهای بومی گرایی در توسعه علوم انسانی JO - پژوهشنامه علوم سیاسی JA - IPSA LA - fa SN - 1735790X AU - غلامحسین نیا سماکوش, نورعلی AU - امینی, علی اکبر AD - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 12 IS - 2 SP - 7 EP - 26 KW - «توسعه علوم انسانی» KW - «بومی سازی» KW - «رویکرد کارکردی» KW - «رویکرد معرفت شناسانه» KW - «رویکرد دگرواره» DO - N2 - توسعه علوم انسانی بخشی مهم از توسعه ساختار سیاسی اجتماعی محسوب می­شود. بررسی وجوه توسعه علوم انسانی برای کشورهای در حال توسعه بسیار مهم و ضروری است. در مباحث مربوط به توسعه علوم انسانی در ایران و کشورهای در حال توسعه، دو جریان مهم معرفتی «بومی­گرایی کارکردی» و «بومی­گرایی معرفت­شناسانه» قرار دارند و همواره تقابل­های رویکردی را با یکدیگر داشته­اند که موجب کندی تحول در توسعه علوم انسانی گشته است. در این پژوهش قصد آن داریم که با یک روش کیفی و بهره­گیری از ابزارگردآوری داده­ها کیفی به این سوال پاسخ دهیم (سوال اصلی) که «تقابل رویکرد بومی­گرایی کارکردی و رویکرد بومی­گرایی معرفت­شناسانه در بومی­سازی و توسعه علوم انسانی چگونه سبب کارآمدی و یا ناکارآمدی این حوزه می­گردد؟». فرضیه اصلی ما در این پژوهش بیان می­دارد که «تقابل رویکرد بومی­گرایی کارکردی و رویکرد بومی­گرایی معرفت شناسانه سبب کُندشدن فرآیند توسعه علوم انسانی و عدم تحقق بومی­سازی در ایران شده و حرکت به سمت رویکرد تلفیقی ـ ترکیبی در این حوزه، راهگشای وضعیت فوق می­باشد». UR - http://www.ipsajournal.ir/article_315.html L1 - http://www.ipsajournal.ir/article_315_c00ef2f11157cf363edffa350878f100.pdf ER -