TY - JOUR ID - 386 TI - فراترکیب متغیرهای گفتمان های استعاری مدیریتی رؤسای جمهور ایران در رقابت های انتخاباتی JO - پژوهشنامه علوم سیاسی JA - IPSA LA - fa SN - 1735790X AU - بناگر, علیرضا AU - کیاکجوری, داوود AU - اسلامی, سعید AU - تقی پوریان, محمد جواد AD - هیئت علمی AD - گروه مدیریت،واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران AD - گروه علوم سیاسی، چالوس، دانشگاه ازاد، چالوس، ایران AD - دانشکده مدیریت و حسابداری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، مازندران، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 14 IS - 4 SP - 7 EP - 36 KW - گفتمان استعاری KW - انتخابات KW - تبلیغات KW - ریاست جمهوری KW - ایران DO - 10.22034/ipsa.2019.386 N2 - هدف: هدف از مطالعه حاضر، بررسی گفتمانهای استعاری مدیریتی روسای قوه مجریه در رقابتهای انتخاباتی در سه دهه اخیر بوده است که در قالب 4 مقوله (گفتمانهای استعاری ساختاری، جهتی، وجودی، انتقادی) دسته بندی و ارائه شده است. روش : این مطالعه از نوع تحلیلی – توصیفی بوده و با توجه به روش اجرا ، مطالعه فرا ترکیب تلقی می گردد. جامعه آماری این مطالعه تمام مقالات معتبر قابل دسترس در سایت های الکترونیکی "گوگل"، "مگیران"، "ساینس دایرکت" در بازه زمانی 1994 تا 2018 بوده که محقق با استفاده از روش فرا ترکیب بازنگری دقیق و عمیق در موضوع انجام داده است و ابعاد و مولفه های تاثیر گذار، از روش تحلیل محتوا و شاخص کاپا و همچنین جهت اولویت بندی شاخص ها از روش آنتروپی شانون استفاده شد. نتایج حاکی از آنست که استفاده ازکلام استعاری توسط نامزدهاای انتخاباتی نه تنها وسیله برای بیان نظرات و پیشنهادات و اهداف آنها می باشد بلکه تاثیر مستقیمی بر ذهن مردم جهت انتخاب و رای دادن به کاندید مورد نظر دارد. همچنین برای تصمیم گیری قابل اتکا پیشنهاد می شود تحقیقات بیشتری با روش تحقیق مناسب انجام گیرد. UR - http://www.ipsajournal.ir/article_386.html L1 - http://www.ipsajournal.ir/article_386_d5ce6da875b41e4bfda8390374c9d261.pdf ER -