TY - JOUR ID - 451 TI - تدوین کتاب های درسی علوم سیاسی در سال های گذار؛ تاریخ مستند هشت کتاب علوم سیاسی در مرکز نشر دانشگاهی JO - پژوهشنامه علوم سیاسی JA - IPSA LA - fa SN - 1735790X AU - نبوی, سید عبدالامیر AD - گروه مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 17 IS - 1 SP - 217 EP - 250 KW - "علوم سیاسی" KW - "انقلاب فرهنگی" KW - "دانشگاه" KW - "مرکز نشر دانشگاهی" KW - "کتاب درسی" DO - 10.22034/ipsa.2022.451 N2 - با پیروزی انقلاب اسلامی، بازتعریف رشته‌های دانشگاهی، ازجمله علوم سیاسی، مطابق با آرمان‌ها و انتظارات جدید مورد توجه قرار گرفت. روشن است که در این مسیر، تدوین کتاب‌های جدیدی ضرورت پیدا می‌کرد و اصولا تاریخ علوم سیاسی ایران بعد از انقلاب را نمی‌توان بدون توجه به سیر تدوین و انتشار کتاب‌های درسی این رشته نوشت. مقاله حاضر بر سال‌های گذار؛ یعنی پیروزی انقلاب (1357) تا تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی (1363) تمرکز دارد که فعالیت‌های اولیه برای استانداردسازی، تدوین و انتشار کتاب‌های درسی دانشگاه‌ها صورت گرفت. در این سال‌ها چند کتاب در کمیته برنامه‌ریزی علوم سیاسی ستاد انقلاب فرهنگی تصویب و از سوی مرکز نشر دانشگاهی منتشر شد. بررسی مرور روند انتشار این 8 اثر که اغلب ترجمه بودند - نشانگر مشکلات و دستاوردهای تلاش‌های سال‌های گذار است. واقعیت آن‌‌که ارتقای کیفیت محتوایی آثار در این مرحله، ازجمله به خاطر رعایت جدی قواعد ویرایشی در مرکز نشر دانشگاهی، انکارناپذیر است، همچنان‌که مشکلات مهمی مانند تعداد اندک آثار منتشرشده در زمینه علوم سیاسی و درضمن تاخیر فراوان در روند ارزیابی، تولید و چاپ این آثار وجود داشت. بنابراین در این سال‌ها می‌توان شاهد نخستین تکاپوهای جامعه علمی برای بازبینی دروس و سرفصل‌ها و همزمان تدوین آثار جدید درسی در خلال مشکلاتی جدی‌تر؛ یعنی بدبینی نخبگان نظام سیاسی جدید به رشته‌های علوم انسانی و همچنین انتظارات فزاینده عمومی از این رشته‌ها برای کاهش مشکلات موجود، بود. با توجه به کمبود داده‌ها و مستندات مدون در این زمینه، مطالعه حاضر به روش اکتشافی و بهره‌گیری از منابع مرکز نشر دانشگاهی صورت گرفته است. UR - http://www.ipsajournal.ir/article_451.html L1 - http://www.ipsajournal.ir/article_451_9f89a2514afc2f28f9c8aec97f463b76.pdf ER -