2024-03-28T15:35:10Z
http://www.ipsajournal.ir/?_action=export&rf=summon&issue=59
پژوهشنامه علوم سیاسی
1735790X
1735790X
1395
11
3
تجدید توازن: استراتژی کلان ایالات متحده در دوره اوباما
محمد
جمشیدی
در حالیکه معمولا گفته میشود که دولت اوباما فاقد هرگونه استراتژی در سیاست خارجی خود است این نوشتار با بررسی متغیرهای داخلی و خارجی موثر بر شکلگیری محیط استراتژیک دولت ایالات متحده، استدلال میکند که دولت اوباما تلاش کرده در چارچوب یک استراتژی منسجم عمل کند. در واقع، اگرچه سیاست خارجی دولت اوباما در نگاه اول پراکنده و غیرمنسجم تلقی میشود اما قرار گرفتن در دوره ریاضت اقتصادی و دوره گذار نظام بینالملل الزامات رفتاری را بر سیاست خارجی واشنگتن تحمیل میکند که با داشتن نگاهی عمیقتر میتوان منطق راهبردی بنیادین رفتارهای سیاست خارجی دولت اوباما را درک کرد. به عبارت دیگر، این نوشتار به دنبال چیستی و علل شکلگیری استراتژی کلان ایالات متحده در دوره اوباما است. این پژوهش با استفاده از چاچوب نظری رئالیسم نئوکلاسیک استدلال میکند که تجدید توازن در مولفههای قدرت آمریکا مهمترین مفهوم راهبردی شکلدهنده مجموعه اقدامات دولت اوباما در عرصه سیاست خارجی بوده است.
آمریکا
سیاست خارجی
دولت اوباما
استراتژی کلان
تجدید توازن
2016
08
22
7
50
http://www.ipsajournal.ir/article_293_f7e467c1a673ba9d73ae535fb4364efe.pdf
پژوهشنامه علوم سیاسی
1735790X
1735790X
1395
11
3
بررسی ایستارهای دانشجویان نسبت به سیاست خارجی دولت های نهم و دهم
مطالعه موردی: دانشجویان رشته علوم سیاسی دانشگاه های شهر تهران
فرهاد
درویشی سه تلانی
سید محمد غفار
نیکنام راد
سیاست خارجی دولت احمدینژاد تأثیر بسیار بر مناسبات ایران و جهان در برداشت. از این جهت که سیاست خارجی در حوزه علم سیاست جای دارد، عطف به نظر دانشجویان علوم سیاسی، میتوان نقاط قوت و ضعف عرصه سیاست خارجی ایران را در دوره دولتهای نهم و دهم، نقد و بررسی نمود. از اینرو در این پژوهش سعی میگردد با استفاده از ابزار پیمایش (پرسشنامه) و روش توصیفی سیاست خارجی دولت ایشان، از منظر (ایستار) دانشجویان علوم سیاسی و گرایشهای زیر مجموعه آن در شهر تهران ارزیابی شود. در نتیجه استفاده از تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی (تفاوتها و همبستگی) متغیرهای فردی با دیدگاه افراد، یافتهها حاکی از این است که اکثر دانشجویان مخالف سیاست خارجی دولت نهم و دهم هستند. همچنین زنهای نمونه آماری نسبت به مردها، سنین بالاتر، مقاطع پیشرفته نسبت به مقطع کارشناسی، رشتههای جامعه شناسی، اندیشه سیاسی و مطالعات جهان نسبت به رشتههای دیگر و دانشجویان دانشگاه مطالعات جهان، شهید بهشتی و تهران نسبت به دیگران مخالفت بیشتری با سیاستهای این دوره از سیاست خارجی داشتهاند.
سیاست خارجی دولت های نهم و دهم
ایستار
عدالت طلبی
صدور انقلاب
غرب ستیزی
تجدیدنظرطلبی
2016
08
22
51
79
http://www.ipsajournal.ir/article_294_05cac139073f44092b160227b1b71383.pdf
پژوهشنامه علوم سیاسی
1735790X
1735790X
1395
11
3
الگوی رفتاری قدرتهای بزرگ در مدیریت بحران های بین المللی در نظام تک چندقطبی
محمد رضا
دهشیری
مسلم
گلستان
آنچه در این پژوهش کانون توجه و تمرکز است، مسئله الگوی رفتاری قدرتهای بزرگ در مدیریت بحرانهای بینالمللی تحت تأثیر شرایط و نظمی خاص میباشد. بسته به اینکه ساختار و فرآیند نظام بینالملل چگونه است، نحوه مدیریت بحرانها والگوی رفتاری دولتها نیز، متفاوت خواهد بود. بنابراین، این مقاله با کاربست نظریه واقعگرایی ساختاری درصدد یافتن الگوی مدیریت بحرانها از سوی قدرتهای بزرگ در نظام تک-چندقطبی است. از این رو، سئوال اصلی آن است که اقتضائات نظام تک-چندقطبی چگونه بر الگوی رفتاری قدرتهای بزرگ در مدیریت بحرانهای بینالمللی تأثیر گذاشته است؟ بر این اساس، فرضیه این است که محدودیتهای نظام تک-چندقطبی الگوی رفتاری قدرتهای بزرگ را به سمت «موازنه قوای نامتقارن» در عرصه سیاست بینالملل در مدیریت بحرانها سوق داده است. موازنه قوای نامتقارن به عنوان یک الگوی رفتاری از ابزارهای متفاوتی مانند ابزار نهادی، ابزار ائتلافی، ابزار تهاجمی و ابزار تحریمی بهره میگیرد تا بحرانها را مدیریت کند. سطح تحلیل پژوهش مطابق با نظریه واقعگرایی ساختاری از نوع تصویر سوم یا سطح نظام بینالملل پیروی میکند. روش پژوهش نیز مبتنیبر راهبرد پژهشی توصیفی- تحلیلی میباشد.
نظام بینالملل
نظام تک-چندقطبی
الگوی رفتاری
مدیریت بحران
موازنه قوای نامتقارن
2016
08
22
79
124
http://www.ipsajournal.ir/article_295_8084b6066ded77a4ce647393d6b63ad1.pdf
پژوهشنامه علوم سیاسی
1735790X
1735790X
1395
11
3
بررسی استراتژی های ایران و آمریکا در پسابرجام طبق نظریه بازی ها
سید امین
رضوی نژاد
در این پژوهش به این موضوع پرداخته میشود که پس از مذاکرات و رایزنیهای طولانی برای حل و فصل مسئله هستهای ایران، طرفین مذاکرات برنامه جامع اقدام مشترک را تصویب نمودند. پس از تصویب برجام، مسائل اساسی و مهم، این است که طرفین مذاکرات در دوران پسا برجام چه استراتژی هایی را اتخاذ می کنند، توافقات و تعهدات چگونه و تا چه میزان عملیاتی میشوند و نهایتاً تحقق یا عدم تحقق آنها چه پیامدهایی در پی خواهد داشت. سؤال پژوهش به این صورت مطرح گردید که با استفاده از نظریه بازیها، بهینهترین استراتژی در دوران پسابرجام برای ایران و امریکا چیست. در ادامه نیز این فرضیه را مطرح کردیم که طبق نظریه بازیها، دیپلماسی پسابرجام میان ایران و امریکا، با اتخاذ استراتژی همکاری متقابل بعنوان بهینهترین تصمیم، قابل طراحی است. بر اساس شواهد، مدارک و یافتههای حاصل از این پژوهش به این نتیجه رسیدیم که دیپلماسی هستهای پسابرجام میان ایران و امریکا، یک بازی پویا با اطلاعات کامل و تمام است و میتواند بصورت حاصل جمع مثبت و بازی برد- برد باشد. سپس درخت بازی دیپلماسی هستهای پسابرجام میان ایران و امریکا ترسیم شد و گزینههای پیشروی هر یک از آنها مورد بررسی قرار گرفت و در ادامه برای پیدا کردن جواب و حل بازی از روش برآیند برگشت به عقب سود جستیم که نتیجه و تعادل نش بازی عبارت بود از: منطقیترین و "خوب ترین" استراتژی در پسا برجام "رفع تحریمها و پایبندی متقابل به تعهدات برجام" خواهد بود.
نظریه بازی ها
استراتژی
پسابرجام
تحریم ها
دیپلماسی
2016
08
22
126
147
http://www.ipsajournal.ir/article_297_9fb4ec53f2567a60b246bfad0fef403e.pdf
پژوهشنامه علوم سیاسی
1735790X
1735790X
1395
11
3
شکل گیری نظم شبکه ای در روابط بین الملل و نقش سرمایه اجتماعی در جست و جوی صلح پایدار
حسین
سلیمی
ماندانا
سجادی
در این مقاله بر آنیم تا با استعانت از استعاره نظم شبکه ای، پیوند مفهومی مناسبی میان تحولات نوین نظم بین الملل، با ارتقای سرمایه اجتماعی و صلح پایدار، برقرار سازیم. در این راستا از شکل گیری پدیده ای تحت عنوان سرمایه اجتماعی پل زننده (Bridging social capital) به عنوان یکی از پیامدهای شکل گیری جامعه مدنی جهانی به واسطه پیوندهای شبکه ای میان بازیگران نوین نظام بین الملل، برای بررسی امکان پذیری دست یابی به صلح پایدار بهره جسته ایم. گمان نویسنده بر آن است که شکل گیری جامعه مدنی جهانی در نظام بین الملل که یکی از پیامدهای ساختار بندی شبکه ای نوین نظم جهانی است، با ایجاد نوعی از سرمایه اجتماعی، منجر به کاهش خشونت ساختاری در سطح نظام بین الملل شده و امکان دست یابی به صلح پایدار را فراهم می آورد.
نظم شبکه ای
سرمایه اجتماعی
جامعه مدنی جهانی
صلح پایدار
خشونت ساختاری
2016
08
22
149
180
http://www.ipsajournal.ir/article_298_7ef9133f7d3aae7a6881a17a4c81e743.pdf
پژوهشنامه علوم سیاسی
1735790X
1735790X
1395
11
3
چگونگی گزارش ناامنی سیاسی به شاه در گلستان سعدی
غلامرضا
صدیق اورعی
مریم
اسکافی
سعدی یکی از اندیشمندان اجتماعی است که بررسی اندیشه های وی از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف از انجام تحقیق حاضر، بررسی چگونگی گزارش ناامنی سیاسی به شاه در گلستان سعدی است. روش تحقیق در این مقاله از تفهم ساختاری با استفاده از ادغام مستقیم در مجموعههااست. این مقاله از جنبه نظری، بر پایه نظام اجتماعی پارسونز بنا شده است. در این مقاله، حکایتهای باب اول تحلیل شده است. نتایج تحقیق نشان داد که سعدی با استفاده از حکایت و گفتار نرم و شیرین که، در قالب موقعیتها و شخصیتهای مختلف داستان، در تنوعی از کنشهای متقابل با یکدیگر طراحی کرده است، تلاش کرده است شاهان را به انتقاد بکشد و وضعیت جامعه و ناامنی شدید مربوط به اقشار مختلف رعیت و سپاهیان و سقوط حکومتِ ناشی از این ناامنی را به شاه گوشزد نماید. وی با استفاد ه از، فرایند مرحلهای بسیار ظریف و زیرکانه توانسته است به این هدف برسد.
ناامنی سیاسی
رعیت
سپاهی
سقوط شاه
2016
08
22
184
204
http://www.ipsajournal.ir/article_299_98fd07b652acc02350e3adc6665d219b.pdf
پژوهشنامه علوم سیاسی
1735790X
1735790X
1395
11
3
سنجش دعوی « امتناع تأسیس اندیشه سیاسی بر مبنای اندیشه عرفانی»
یداله
هنری لطیف پور
فهم سرشت «عرفان» به عنوان بخش مهمی از میراث فکری ایران و ارزیابی رابطه آن با «اندیشه سیاسی» و تبیین و ایضاحِ قابلیت آن در تأسیس اندیشه سیاسیِ هنجاری هدف اصلی این مقاله است. برخلاف رویکردهایی که عرفان را متضمن ناسازه هایی دانسته اند که مانع از سازگاری آن با اندیشه سیاسی شده است، در این مقاله با بهره گیری از روش تفسیری و ارزیابی برخی از مهمترین متون عرفانی نشان داده ایم که نسبتهایی چون دنیا گریزی، فردگرایی، باطنی گری، نخبه گرایی و عقل ستیزی که با استناد به برخی شواهد موجود در میراث تفکر عرفانی از سوی مدعیان ناسازگاری عرفان و سیاست، در جهت اثبات ناسازگاری اندیشهی سیاسی با تفکر عرفانی ارائه شده است، نوعاً به شکلی گزینش گرانه به کار گرفته شده اند و وافی به مقصود نیستند؛ در مقابل دلالتها و نشانه هایی در سنت عرفانی همانند مصاحبت، مدارا، فتوت و دوستی و ...وجود دارد که گواه سازگاری بین عرفان و اندیشه مدنی و سیاسی است و یا دست کم رویکرد «امتناع» را با چالش جدی مواجه می سازند.
عرفان
اندیشه سیاسی
فتوت
فردیت
صحبت
2016
08
22
205
237
http://www.ipsajournal.ir/article_300_49e61e9e2af9313bbb2b4914a422bfbd.pdf