انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره سومشماره120100306An Analytical Examination of Ideologization of Religion from Ali Shariati’s Perspectiveبررسی تحلیلی ایدئولوژیک کردن دین از نگاه دکترعلی شریعتی37FAJournal Article20100306Ideologization of religion represents one of the important achievements of Ali Shariti, which played a crucial part in the advent of the Islamic Revolution and mobilizing the Iranian masses. This ideological thinking was embraced by religious intellectuals in the first decade after the Islamic Revolution and most of political parties and groups supported such ideological thinking and value-oriented worldview. This paper attempts to examine the effects of such ideologization of religion and its repercussions and side-effects as well as the positions taken by those who object to such an idea. Through an analytical and critical lens, this hypothesis is tested that the idea of ideologization of religion not only does not lead to the domination of dogmatism and fanaticism, but conversely it will cause dynamism, thought perfection and purposeful conduct (praxis).یکی از مهمترین دستاوردهای دکتر علی شریعتی «ایدئولوژیک کردن دین» است که نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی و بهحرکت درآوردن تودههای ایران داشت. این اندیشه ایدئولوژیک در دهه نخست پس از انقلاب اسلامی نیز آبشخور روشنفکران دینی بود و بسیاری از احزاب و گروههای سیاسی از این اندیشه ایدئولوژیک و جهانبینی ارزشی حمایت میکردند. در این مقاله سعی بر آن است نتایج مترتب بر ایدئولوژیک کردن دین و عوارض و پیامدهای آن و همچنین مواضع مخالفان این ایده، مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد و با نگاهی تحلیلی و انتقادی این فرضیه مورد آزمون واقع شود که اندیشه ایدئولوژیک کردن دین نهتنها موجب حاکمیت دگماتیسم و فناتیسم نمیشود، بلکه ـ برعکس ـ موجب پویایی، تکامل فکری و عمل هدفمند (پراکسیس) میگردد.http://www.ipsajournal.ir/article_37_e2cb1f60cf98e1a667078838b7e08cba.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره سومشماره120100306The Political and Citizenship Rights in Western Political Philosophyامر سیاسی و حقوق شهروندی در فلسفه سیاسی غرب38FAJournal Article20100306Surveying the interaction between, secular area and religious world: before Christ, Christian, and the modern times, signifies that secularism in western political thought, is a two layer: ideal and real phenomenon. The inner layer, which follows the intellectual meaning of “The political” and other realm, prescribing a clear criteria for political agents; and the layer of inevitable interaction of the two realms. In the other words, the present essay, concentrating on citizenship rights and inevitable practice between the political agents and the others, examines that why and how “The political” is theoretically a problematic controversy in western tradition.این مقاله بر آن است تا در بررسی تعاملات دو حوزه دینی و دنیوی در سه دوره فکری در تاریخ فلسفه سیاسی غرب، قبل از مسیح، دوره کلیسا و جدید نشان دهد جدایی دین از سیاست در اندیشه سیاسی غرب پدیدهای دولایه در حوزه سپهر و عرصه عمل است. به عبارت دیگر لایه درونی فلسفه به دنبال بازخوانی امور و تفکیک ذهنی امر سیاسی از امر غیرسیاسی است تا معیار روشنی جهت عاملین سیاسی تجویز کند؛ هرچند در عرصه عمل عاملین سیاسی و غیر آن ناگزیر از تعامل با یکدیگرند. باز به بیان دیگر این مقاله ضمن پژوهش در حقوق شهروندی و ضرورت تعامل و پیوند عاملان سیاسی از عاملان غیرسیاسی، نشان میدهد چرا و چگونه امر سیاسی و غیر آن در سپهر نظر ناگزیر از تفکیک و تمیزند.http://www.ipsajournal.ir/article_38_36d4290efc7f183657ec1775eeec1039.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره سومشماره120100306Political Equality and Inequality in Imam Ali's Political Thinkingبرابری و نابرابری سیاسی در اندیشه سیاسی امام علی (ع)39FAJournal Article20100306The Almighty God gave dignity to human being regardless of race and religion, so single human nature was formed. This equality in human nature gave rise to his/her equality in political system, resulting in sociopolitical equality for him/her. Such equality is summarized in five aspects as follows: 1- Equality of people in the rulers' eyes, 2- Equality of people in the rulers' conduct, 3- Equality of people and the rulers, 4- Equality in possibilities and opportunities, and 5- Equality among followers of different religions. Two principles of transparency and priority of socially deprived people guarantee the implementation of such inequalities. The only criterion determining seniority of human beings is piety which, as Imam Ali (PBUH) stipulates, would be awarded by God in the Judgment Day. Hence, it would not bring about any privilege in social and political rights. The condition for the legitimacy of inequalities is their fairness. Based on this condition, sociopolitical equalities continue to persist within the framework of just inequalities by passing the following rule: 'People enjoy equal rights to the degree of justice.'خداوند تعالی، نوعِ انسان را ـ فارغ از هر نژاد و مذهب ـ گرامی داشت و فرشتگان مأمور شدند در مقابل کرامت انسانی به سجده درآیند و از اینجا بود که ماهیت واحد انسانی شکل گرفت. این برابری ماهیت انسان در نظام خلقت، برابری او را در نظام سیاسی رقم زد و درنتیجه «برابریهای سیاسی ـ اجتماعی» را برای او به دنبال آورد. این برابریها عمدتاً در پنج مورد خلاصه میشوند که عبارتند از: 1) برابری مردم در نگرش حاکمان؛ 2) برابری مردم در رفتار حاکمان؛ 3) برابری مردم و حاکمان؛ 4) برابری در امکانات و امکانها و 5) برابری صاحبان ادیان مختلف. دو اصل «شفافیت و تقدم آسیبمندان اجتماعی»، ضمانتاجرا و صحت اجرای این برابریها هستند. تنها ملاک برتری انسانها تقواست که به تصریح امام علی(ع) اجر و پاداش آن روز قیامت نزد خداست و هیچ امتیازی در حوزه حقوق سیاسی ـ اجتماعی به دنبال ندارد.
پس از این مرحله، در حوزه سیاست و اجتماع، به لحاظ توان، تلاش و استعداد، ما با انسانهای متفاوتی روبهرو هستیم و از آنجا که حق برابر برای انسانهای برابر است و در اینجا انسانها متفاوت میشوند، ضرورتاً باید نابرابریهایی در عرصه اجتماع شکل گیرد که شرط مشروعیت این نابرابریها، عادلانه بودن آنهاست. به موجب این شرط، برابریهای سیاسی ـ اجتماعی با عبور از قاعده «مردم به میزان عدالت در حق یکسانند»، در قالب نابرابریهای عادلانه تداوم مییابد.http://www.ipsajournal.ir/article_39_008899c9e27cb9e9a11561b968382222.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره سومشماره120100306The Status of Imagination in Islamic-Iranian Political Philosophy: Farabi's Caseمقام تخیل در فلسفۀ سیاسیِ اسلامی ـ ایرانی: مورد فارابی40FAJournal Article20100306This paper seeks to explore the status of imagination in Islamic political philosophy, referring to the most prominent political philosopher in the Muslim World, Abu Nasr Farabi. Most historians of philosophy have developed history of political philosophy from the perspective of reason and related discussions, ignoring the place of imagination in political philosophy. The roots of such neglect can be traced in the thoughts of founding philosophers in Ancient Greece. In the Greek philosophy, imagination was relegated a low status in the hierarchy of human powers, and such conception was transferred to the Islamic philosophy through Aristotle's translated works. Muslim philosophers, however, resorted to imagination for explaining revelation and other spiritual phenomena from the beginning, since they had found out that such phenomena could not be properly explained with a rationalist approach. As the founder of philosophy in the Islamic period, Farabi attempted, especially in his Thoughts of the Dwellers of Utopia, to link imagination with his political philosophy discussions by developing it. This endeavor resulted in opening a path for the entry of imagination to political philosophy. Farabi's project was important because it focused on those aspects of political life that the Greeks failed to notice, as a number of new research attests to the importance of Farabi's emphasis on the status of imagination inنوشتار حاضر درصدد بررسی مقام و جایگاه تخیل در فلسفۀ سیاسی اسلامی با تأکید بر مهمترین فیلسوف سیاسی جهان اسلام ابونصر فارابی است. عمدۀ مورخان فلسفه، تاریخ فلسفۀ سیاسی را از منظر عقل و مباحث وابسته به آن طرح نمودهاند و نسبت به جایگاه تخیل در فلسفۀ سیاسی غافل بودهاند. سرچشمۀ این بیتوجهی به جایگاه تخیل را باید در اندیشههای بنیانگذاران فلسفه در یونان باستان جستجو کرد. در فلسفۀ یونانی، تخیل در مرتبه نازلی از سلسلهمراتب قوای نفس قرار میگرفت و این تلقی از مجرای ترجمۀ آثار ارسطو به فلسفه اسلامی منتقل شد.
فلاسفۀ اسلامی اما برای تبیین وحی و دیگر پدیدههای معنوی از همان آغاز به تخیل متوسل شدند زیرا دریافتند نمیتوان این پدیدهها را با رویکرد خردگرایانه به درستی توضیح داد. فارابی که مؤسس فلسفه در دورۀ اسلامی بود بهویژه در کتاب «اندیشههای اهل مدینۀ فاضله» کوشید با توسعه جایگاه تخیل، آن را با مباحث فلسفۀ سیاسی خویش پیوند دهد. نتیجۀ این تلاش فارابی گشودن راهی برای ورود تخیل به فلسفۀ سیاسی بود. اهمیت طرح فارابی بدین جهت است که بر جنبههایی از حیات سیاسی انگشت نهاد که یونانیان از آن غافل بودند. برخی پژوهشهای جدید اهمیت تأکید فارابی بر مقام تخیل در سیاست را تأیید کردهاند.http://www.ipsajournal.ir/article_40_b203e3a2b30a67cb35b86ee2ba4a027c.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره سومشماره120100306Epistemological Traits of Thinking in Pre-modern, Modern and Postmodern Erasویژگیهای معرفتشناختی اندیشه در پیشامدرن، مدرن و پسامدرن41FAJournal Article20100306Generally speaking, the history of thinking in the West can be divided into three grand eras including the pre-modern, modern and postmodern paradigms. The radical and deconstructive character of the postmodern thinking becomes apparent in comparison to the other two aforementioned periods. Hence, using the critical postmodern cognitive foundations, the author seeks to explore different traits of every period as compared to the following ages. On this basis, this hypothesis is tested that the trend of thinking entails five main elements including epistemology, ontology, anthropology, sociology and teleology. Consequently, it is possible to explore the heterogeneous nature of the three periods and its causes by mixing three linear or historical periods with five elements of thinking and the comparison made in this paper.رویهمرفته، میتوان تاریخ اندیشه در مغربزمین را به سه دوره بسیار بزرگ تقسیم کرد. شاید بهشایع بتوان از سه پارادایم ماقبل مدرن، مدرن و پسامدرن نام برد. بهنظر میرسد سرشت رادیکال و شالودهشکن اندیشه پسامدرن در مقایسه با اندیشههای دو دوره پیشین نمایان میشود. لذا نگارنده با بهرهگیری از مبانی نقادیشناختی پسامدرن بر آن است تا ویژگیهای متفاوت هر دوره را نسبت به دوره بعدی مورد بررسی قرار دهد. طبق چنین مدعایی این فرضیه به آزمون گذاشته میشود که سیر اندیشه دربرگیرنده پنج بخش اصلی است که عبارتند از؛ معرفتشناسی، هستیشناسی، انسانشناسی، جامعهشناسی و فرجامشناسی. در نتیجه میتوان با درآمیختن سه دوران طولی یا تاریخی با پنج بخش اندیشه و مقایسهای که در این نوشتار صورت گرفته به ژرفای سرشت ناهمسانی و علت آن در ادوار سهگانه پی برد.http://www.ipsajournal.ir/article_41_4a1c7b9101dc63f61cee11ba103574b6.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره سومشماره120100306Understanding Political Thoughtتبیین روششناسی اندیشه سیاسی از منظر کوئنتین اسکینر42FAJournal Article20100306Quentin Skinner's methodology for understanding political thought has a negative and a positive feature: the negative includes a criticism on the methodology of textual and contextual reading, which has led to illuminating the defects and ambiguities of both and finally underlining their insufficiency in understanding political thoughts. The positive feature is Skinner's own method on the basis of which, for understanding the terminology, concepts and political statements of political thinkers of a particular time, in addition to studying their works and texts and understanding the social and political context of that period, we need to work out their aims and intentions. In order to reach such an understanding, one should go for understanding intellectual currencies and tendencies, arguments and reasons, and questions and answers (in short, the 'linguistic and Political discourse') current at the time.روششناسی اندیشه سیاسی اسکینر دارای دو وجه سلبی و ایجابی است: وجه سلبی آن مشتمل بر نقد دو روششناسی قرائت متنی و زمینهای است که حاصل آن تبیین اشکالات و ابهامات هر دو و در نهایت اثبات عدم کفایت آنها در شناخت و فهم اندیشههای سیاسی است. منظور از وجه ایجابی، همانا روششناسی خاص اسکینر است که بر اساس آن، برای فهم معانی اصطلاحات و مفاهیم و گزارههای سیاسی اندیشمندان هر دوره تاریخی، علاوهبر مطالعه آثار و متون آنها و شناخت زمینههای اجتماعی و سیاسی آن دوره، باید نیات و مقاصد آنها را دریافت. برای نیل بدین مقصود نیز باید جریانها و گرایشهای فکری، مباحث و استدلالهای رایج و پرسشها و پاسخهای مطرح در آن دوره و خلاصه فضای زبانی ـ گفتمانی و فکری ـ اجتماعی حاکم بر آن دوره را دریافتhttp://www.ipsajournal.ir/article_42_52b21f3c73a99ee55d51cfb049b9b54c.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره سومشماره120100306New Critical Theory, Deliberative Democracy Orderand Religious Democracy Modelنظریه انتقادی نو، نظم دموکراتیک مشورتی و الگوی مردمسالاری دینی43FAJournal Article20100306Religious democracy model possesses significant critical capacity in comparison to other theoretical patterns of political system. Inspired by the teachings of new critical theory and explaining critical capacity of the model of deliberative democracy order as a product of new critical theory, the author explains theoretical proximity and coordination found between deliberative democracy order and religious democracy model. Then he argues for the critical capacity of religious democracy and its higher capacity as compared to deliberative democracy order. This paper is mainly intended to shed a light on the idea of necessity of religious democracy for Muslim nations in the existing conditions of the Muslim World.الگوی مردمسالاری دینی از ظرفیت انتقادی خاصی نسبت به الگوهای نظری نظام سیاسی برخوردار میباشد. مقاله حاضر، با الهام از آموزههای نظریه انتقادی نو و تبیین ظرفیت انتقادی الگوی نظم دموکراتیک مشورتی بهمثابه حاصل نظریه انتقادی نو، ابتدا به تبیین همسوییها و قرابتهای نظری الگوی نظم دموکراتیک مشورتی با الگوی مردمسالاری دینی پرداخته، سپس با مقایسه الگوی مردمسالاری دینی با چهار الگوی نظم سلطانی، سکولار اسلامی، لیبرال دموکراسی و نظم دموکراتیک، بر ظرفیت انتقادی الگوی مردمسالاری دینی و افزون بودن آن نسبت به نظم دموکراتیک مشورتی، استدلال نموده است. هدف اصلی مقاله افکندن پرتوی روشن بر ایده «ضرورت» مردمسالاری دینی برای کشورهای اسلامی در شرایط کنونی جهان اسلام است.http://www.ipsajournal.ir/article_43_51e79a5971b27aa711ffe2a0df7ed53d.pdf