انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره پنجمشماره 220111109The Weakness of Criticism in Political Science Research in Iranضعف سنت «نقد» در پژوهش علوم سیاسی در ایران113FAJournal Article20100503It has been argued that political science in Iran is far from practice, has not yet been localized and not found its appropriate status. Apparently, lack of serious attention to criticism is the reason for weakness of political science research in Iran. The objective of this research is to study the status of criticism in political science research in Iran and in this regard, specialized political science journals have been examined in a field study. For this purpose, various types of criticism have been categorized and the number and content of works subject to criticism, compared to the total works, has been evaluated via a quantitative study. For a better recognition of the status of criticism in political science research, findings related to critical subjects in specialized political science journals have been compared to similar findings in some selected journals in the field of literature (which is counted as a local field with a long-lived tradition of criticism flowing in it). Figures show that %8.2 of titles and %4.5 of contents of articles published in specialized political science journals are critical and this is slightly more favorable than the similar figures in Persian literature journals, yet reveals the weakness of criticism tradition in political science research in Iran. Moreover, studying various types of criticism in political science research, shows that %91 of numbers and %89 of contents of critical articles are “book reviews”. Similar figures in the field of literature clears that journals in this field pay more attention to other types of criticism than political science journals.علوم سیاسی در ایران با این انتقاد روبهرو بوده که با عمل فاصلة بسیار دارد، بومی نشده و جایگاه مناسب خود را نیافته است. به نظر میرسد یکی از عوامل عمدة ضعف پژوهش در علوم سیاسی در کشورمان عدم توجه جدی به امر «نقد» باشد. هدف از این تحقیق بررسی جایگاه نقد در پژوهش علوم سیاسی در ایران است. بدین منظور، مجلههای تخصصی علوم سیاسی مورد بررسی میدانی قرار گرفتهاند، گونههای مختلف نقد دستهبندی شده و طی یک بررسی کمی تعداد و حجم آثار اختصاصیافته به نقد در مقایسه با کل آثار سنجیده شدهاند. برای شناخت بهتر جایگاه نقد در پژوهش علوم سیاسی، یافتههای مربوط به مطالب انتقادی در مجلههای تخصصی علوم سیاسی با یافتههای مشابه در گزیدهای از مجلههای رشته ادبیات (که رشتهای بومی به شمار میآید و سنت دیرپایی از نقد در آن جریان دارد) مقایسه شدهاند. آمارها نشان میدهند 2/8 درصد عناوین و 5/4 درصد حجم مطالب منتشرشده در مجلههای پژوهشی علوم سیاسی به مطالب انتقادی اختصاص دارند که از ارقام مشابه در مجلههای رشته ادبیات اندکی مطلوبتر است، اما ضعف سنت نقد در پژوهش علوم سیاسی در ایران را آشکار میسازد. به علاوه، بررسی گونههای مختلف نقد در مجلههای پژوهشی علوم سیاسی نشان میدهد 91 درصد تعداد و 84 درصد حجم مطالب انتقادی، «نقد کتاب» بودهاند. ارقام مشابه در رشته ادبیات مشخص میکند مجلههای این رشته بیش از مجلههای علوم سیاسی به سایر گونههای نقد توجه مبذول میدارند.http://www.ipsajournal.ir/article_113_ca613e04530b1f0fdcdc1416c156ba40.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره پنجمشماره 220111109The Role and Impact of Methodological and Epistemological Paradigms in New Theories of Political Sociologyنقش و تأثیر پارادایمهای روششناسانه و معرفتشناسانه بر نظریههای جدید جامعهشناسی سیاسی114FAJournal Article20080520Human thinking is the base of all civilizations, and methodology and epistemology that have emerged as one of the main characteristics of modern science is the base of new civilization. Accordingly, we need an epistemological approach based upon new methodologies in order to understand new sociological developments especially the contemporary political sociology. The main assumption of this article is based on this principle that developments in Humanities are in complete relation with methodological and epistemological paradigmatic developments. Therefore a logical relation can be seen between the passage from different levels of individual, group and structural political sociological analysis, to global analysis level, and from different levels of sociological analysis of causal-oriented and hermeneutical–oriented theories, to integrative theories and different levels of pre-modern, modern, postmodern and post-post-modern epistemology. There is no doubt that nowadays, a deep understanding of scientific disciplines especially in political sociology, would be impossible, without an epistemological approach. And unquestionably, any improvement in the situation of political research and education depends on such an understanding.تفکر اساس همه تمدنهاست و اساس تمدن جدید معرفتشناسی و روششناسی است که امروزه به یکی از ویژگیهای اصلی علم جدید تبدیل شده است. بر این اساس، برای درک تحولات جامعهشناسی جدید، بهویژه جامعهشناسی سیاسی معاصر نیازمند نگاهی معرفتشناسانه مبتنی بر روششناسیهای جدید هستیم.
فرض اساسی مقاله حاضر بر این اصل استوار است که تحولات علوم بشری در ارتباط کامل با تحولات پارادایمیک معرفتشناسانه و روششناسانه است؛ لذا میتوان ارتباط منطقیای بین گذر از سطوح مختلف تحلیل جامعهشناسیِ سیاسی فردی، گروهی و ساختاری به سطح تحلیل جهانی و سطوح مختلف تحلیل جامعهشناسی از نظریههای علتکاو و معناکاو به نظریههای تعاملگرا و سطوح مختلف معرفتشناسی پیشامدرن، مدرن، پسامدرن و فراپسامدرن برقرار کرد. بیشک امروزه نمیتوان بدون نگاه معرفتشناسانه، به درک صحیحی از حوزههای علمی بهویژه جامعهشناسی سیاسی دست یافت و بدون تردید بهبود در وضعیت آموزش و پژوهش سیاسی در گرو دستیابی به چنین فهمی است.http://www.ipsajournal.ir/article_114_b1bb873b2afedaa45e61d5b1d0d32f28.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره پنجمشماره 220100803Teaching International Relations in Iran: Challenges and Prospectsتدریس روابط بینالملل در ایران: چالشها و چشماندازها115FAJournal Article20100426It is now more than a century that International Relations (IR), mainly as a subfield of Political Science, is being taught in Iran. However, there is almost no research about how IR is taught in Iran. Using survey method, based on questioning, survey via questionnaires and interviews, this paper seeks to answer the following questions: 1) what are the main IR theories taught in the Iranian universities, 2) which texts (Persian and English) are basically being used in teaching IR in Iran, and 3) what are the main ways IR is taught by the Iranian professors. By answering these questions, we can find out if other theories/approaches than the mainstream IR theories are being taught in the Iranian universities, what are the main challenges IR teaching in Iran is dealing with, and what are the prospects for IR teaching in Iran to contribute the strengthening non-western theories of international relations. This paper is based on a preliminary research which may open a new door to future researches in this regard.بیش از یک قرن است که رشته روابط بینالملل بیشتر به عنوان رشتة فرعی علوم سیاسی در ایران تدریس میشود؛ با این حال تقریباً هیچ تحقیق جامعی در مورد چگونگی تدریس رشته روابط بینالملل در ایران وجود ندارد. این مقاله با استفاده از روش تحقیق پیمایشیِ مبتنی بر پرسشگری، نظرسنجی از طریق پرسشنامه و مصاحبه، درصدد پاسخ به پرسشهای تحقیق است؛ همچنین درصدد کشف این مطلب است که آیا نظریههایی غیر از نظریههای جریان اصلیِ رشته روابط بینالملل در ایران تدریس میشود یا خیر، آیا نظریهپردازیِ ایرانی ـ اسلامی در رشته روابط بینالملل که در ایران تدریس میشود، وجود دارد یا خیر؟ چه چالشهایی بر سر راه تدریس رشته روابط بینالملل در ایران وجود دارد و در نهایت چشمانداز تدریس این رشته در ایران بهویژه در مساعدت به تقویت نظریههای غیرغربی روابط بینالملل، چیست؟ این مقاله مبتنی بر پژوهش مقدماتی است که میتواند فتح بابی برای پژوهشهای بعدی در این زمینه باشد.http://www.ipsajournal.ir/article_115_62d3f315270deacbfa27259bf7990682.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره پنجمشماره 220100828An Islamic Theory of International Relations: How and What?چگونگی و چیستی نظریه اسلامی روابط بینالملل116FAJournal Article20100711There are different and contradictory approaches and views over the possibility/impossibility of an Islamic theory of international relations. This divergence of views is a result of possible relationship between religion and science and consequently different expectations from Islam in social arenas and in the field of sciences. Therefore, in spite of huge intellectual endeavors, no logical and coherent Islamic international theory has been developed so far. This article argues that it is possible to develop an Islamic theory of international relations based on presumptions logically derived from Islamic teachings. Such a theory has an explanatory, normative, constitutive and critical nature and its objective is to describe, illuminate, realize and interpret the existing international relations and explain how it is generated and changed and prescribe the favorable international order.رویکردها و دیدگاههای مختلف و متعارضی در مورد امکان و امتناع نظریه اسلامی روابط بینالملل قابل طرح است. این اختلاف نظرها ناشی از رابطة علم و دین و به تبع آن انتظارات متفاوتی است که از دین اسلام در عرصههای اجتماعی و در زمینه علوم وجود دارد؛ ازاینرو، بهرغم تلاشهای فکری صورتگرفته هنوز نظریة منطقی، منسجم و ساختارمند اسلامیِ روابط بینالملل در دست نیست. در این مقاله استدلال میشود که امکان پردازش یک نظریه اسلامی روابط بینالملل بر مبنای پیشفرضهای برخاسته از آموزههای اسلامی با کاربست منطق معتبر و موجّه اسلامی و با ماهیتی تبیینی، تکوینی، انتقادی و هنجاری با هدف توصیف، تبیین، تفهّم و تفسیر روابط بینالمللِ موجود و توضیح چگونگی تکوین و تغییر آن و سپس تجویز نظم بینالمللی مطلوب، امکانپذیر است.http://www.ipsajournal.ir/article_116_fee85a8f0c738c0ef07622abbb392ed5.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره پنجمشماره 220100302The Missing Empirical Researches in the Discipline of Political Science in Iranجای خالی پژوهشهای تجربی در علوم سیاسی ایران117FAJournal Article20091107A lack of empirical studies in researching political science in Iran is obvious, particularly if compared to other social science disciplines such as sociology, psychology and education. Major published articles in political science in Iran are not based on primary empirical data collected by the author(s) and rely mainly on the existing secondary data. Library researches and, to a smaller extent, document studies constitute the main method of collecting data for producing scientific articles in this discipline. In spite of growing number of published papers based on empirical data in recent years in Iranian political science journals, there has not yet been sufficient development in empirical researches among Iranian political scientists. Empirical studies in the field of political science are for the most part, carried out in the form of mainly funded quantitative/statistical research projects. However, even their findings are rarely available to other researchers and usually filed as confidential. The main consequence of this situation in the field of political science researches is the paucity of empirical data available to researchers for secondary analyses and limited accumulation of knowledge over behaviors of various political actors, whether individual or institutional. This article discusses factors and reasons behind the apparent shortage of empirical researches in Iranian political science and advances the argument that, aside from some structural and institutional factors such as the lack of sufficient financial supports by academic and scientific institutions and difficulties in collecting empirical data in the country, misconceptions over empirical methods and its requisites account for part of the prevalent inattentions to these types of researches. Changing such perceptions, particularly regarding the split between quantitative and qualitative methods, may help researchers to expand empirical researches.در عرصه پژوهشهای علوم سیاسی در ایران کمبود مطالعات تجربی بهروشنی مشاهده میشود، بهویژه اگر با رشتههای دیگری از علوم اجتماعی مانند جامعهشناسی، روانشناسی و علوم تربیتی مقایسه شود. بخش عمدة مقالههایی که در ارتباط با این رشته نوشته میشوند، برآمده از یافتههای پژوهشهای تجربی نویسندگان نیستند و صرفاً به شکل محدودی به دادههای موجود تکیه میزنند. پژوهشهای کتابخانهای و حتی کمتر از آن، سندپژوهیْ روش اصلی گردآوری اطلاعات برای تدوین مقالههای علمی در این رشته هستند. با وجود آنکه در چند سال گذشته به سبب تأکید نشریههای علمی ـ پژوهشی بر مطالعات تجربی بر شمار مقالههای حاصل از یافتههای پژوهشی افزوده شده، هنوز تحرک کافی در زمینه کارهای پژوهشی تجربی در میان پژهشگران علم سیاست در ایران مشاهده نمیشود. بیشترین پژوهشهای تجربی در حوزه علوم سیاسی در قالب طرحهای پژوهشی عمدتاً کمّی / آماری صورت میگیرند که حمایتهای مالی به دست آوردهاند؛ اما حتی دادههای این پژوهشها نیز کمتر در اختیار پژوهشگران دیگر قرار میگیرد و معمولاً به صورت خصوصی یا محرمانه، به بایگانی سپرده میشوند. مهمترین پیامد چنین وضعیتی در حوزه پژوهشهای علوم سیاسی، فقر اطلاعات پژوهشی برای تحلیلهای ثانویه و انباشت محدود دانش دربارة رفتارهای انواع بازیگران سیاسی اعم از بازیگران فردی و نهادی است. نویسنده در این مقاله تلاش میکند تا علل و عوامل نازل بودن میزان پژوهشهای تجربی علوم سیاسی در کشور را به بحث بگذارد و استدلال کند که علاوه بر عوامل ساختاری و نهادی مانند نبود حمایتهای مالیِ کافی از سوی نهادهای علمی و دانشگاهی و دشواریهای گردآوری دادههای تجربی در محیط ایران، بخشی از کمتوجهی شایع به اینگونه پژوهشها از تصورات نادرستی ناشی میشود که دربارة روشهای تجربی و لوازم آن وجود دارد و میتوان با دگرگونی در نگرشها، بهویژه در شکاف میان روشهای کمّی و کیفی، اسباب گسترش پژوهشهای تجربی را فراهم ساخت.http://www.ipsajournal.ir/article_117_fb611ee1099f844658752fd30f549c95.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره پنجمشماره 220100828Theory & Research in International Relations in Iran: Case Study of PhD Dissertationsنظریه و پژوهش در روابط بینالملل در ایران: مطالعة موردی رسالههای دکتری118FAJournal Article20100629Establishing appropriate relationship between theory and research is an important factor in development of scientific disciplines and production of knowledge in different disciplines including social science and in particular, International Relations. The PhD dissertations, where the main objective is to reach to appropriate scientific outcomes, constitute one arena of producing knowledge in all countries. Therefore, existence of an appropriate relation between theoretical frameworks and empirical studies of PhD dissertations is considered as one of the conditions of success in knowledge production. The reason for this research, as a probing and describing research, is to attain a general picture of the state of relationship between theory and research in international relations PhD dissertations in three major Iranian state universities which have PhD program in this discipline. Our research findings show serious difficulties in understanding and practical establishment of relationship between theory and research. These findings show also that research is not directly relied on propositions and hypothesis of theories, not any attempt has been made to improve theories, theories have not been verified, testing particular theories and propositions are not considered and no grounded theory (reaching a theory through empirical studies) is offered.توجه به ایجاد رابطة مناسب میان نظریه و پژوهش یکی از عوامل موجد پیشرفت رشتههای علمی و تولید دانش در رشتههای مختلف و از جمله علوم اجتماعی و به طور خاص روابط بینالملل است. یکی از حوزههای تولید علم در همه کشورهای جهان، رسالههای دکتری تخصصی هستند که در آنها تلاش میشود دستاورد علمیِ درخوری حاصل شود؛ در نتیجه وجود رابطة مناسب میان چهارچوبهای نظری و مطالعات تجربیِ رسالههای دکتری از شرایط توفیق در تولید علم محسوب میشود. هدف از این پژوهش به عنوان تحقیقی کاوشی و توصیفی، دستیابی به تصویری کلی از وضعیت رابطه میان نظریه و پژوهش در رسالههای دکتریِ رشته روابط بینالملل در سه دانشگاه مهم دولتیِ ارائهکنندة برنامههای دکتری در این رشته است. یافتههای پژوهش حاکی از وجود مشکلات جدی در فهم و برقراری عملیِ رابطه میان نظریه و پژوهش است. یافتههای پژوهش نشان میدهد نه پژوهش به شکل مستقیم متکی بر گزارهها و فرضیههای نظریه است و نه در جهت تکمیل نظریه گامی برداشته میشود، نه تعیین شرایط صدق و کذب نظریهها مد نظر است، نه به محک زدن نظریه یا گزارههای خاصی در آن توجه میشود، و نه توجهی به نظریهپردازی زمینهمند (نیل به نظریه از طریق مطالعه تجربی) وجود دارد.http://www.ipsajournal.ir/article_118_e756dfbd3543bc0587d635d101c77687.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره پنجمشماره 220100131Requirements of Revising the Syllabus of the Islamic Republic of Iran’s Foreign Policy Course at Bachelor’s Degree Program in Political Scienceالزامات بازنگری درس «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران»؛ مقطع کارشناسی رشته علوم سیاسی119FAJournal Article20091003Rapid developments in the contemporary world and extremely increasing needs of scientific and administrative circles for a better and more realistic understanding of the global phenomena, processes and developments have rapidly changed the academic education system in many countries accordingly. Considering such presupposition, it is obvious that the Iranian education system needs to be dynamic, adaptive and responsive in this extremely changing modern world. Many of the course syllabi in Bachelor’s Degree Program in political science, which have been sketched in the atmosphere of early years of Islamic Revolution of Iran, also need to be revised, in order to be more in line with the current realities and demands. Therefore, in this article, we seek to offer some suggestions for revision of the syllabus of one of the BA courses in political science- foreign policy of the Islamic Republic of Iran. To gather our data, we used survey method. Our research population consisted of 223 BA students of political science from five universities, and 11 university professors, who have had a long experience of teaching in this course. We found that the revision of the syllabus of this course is a must, regarding the domestic, regional and international changes, and in accordance to demands of the academic community. Also, this article highlights the weaknesses of the existing syllabi, and offers some recommendations for their improvement.تحولات سریع در دنیای معاصر و نیازهای بهشدت فزایندة محافل علمی و اجرایی برای درک بهتر و واقعگرایانهتر پدیدهها، فرایندها و رخدادهای جهان، نظام آموزش دانشگاهی بسیاری از کشورها را متناسب با این تحولات دستخوش تغییر کرده است. با توجه به چنین پیشفرضی، نظام آموزشی کشور نیازمند پویایی، تحول و پاسخگویی در مقابل نیازهای اجتماعی و جهانِ بهشدت متغیر کنونی است.
بسیاری از سرفصلهای دروس رشته علوم سیاسی که در فضای سالهای نخستین انقلاب اسلامی طراحی شده است، پس از سی سال نیاز به بازنگری دارند تا همخوانی بیشتری با نیازها و واقعیتهای معاصر داشته باشند. با توجه به چنین الزامی، در این پژوهش به بازنگری سرفصل یکی از دروس رشته علوم سیاسی در دوره کارشناسی یعنی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پرداخته میشود.
مهمترین یافتة این پژوهش آن است که زمان آن فرا رسیده تا سرفصلهای درس سیاست خارجی با عطف به تحولات داخلی، منطقهای و بینالمللی و متناسب با نیازهای جامعه دانشگاهی اصلاح شود. همچنین این مقاله نقاط ضعف سرفصلهای این درس را مشخص و پیشنهادهایی برای بهبود، کارآمدتر بودن و هماهنگتر بودن این سرفصلها با نیازهای جامعه دانشگاهی ارائه میدهد.http://www.ipsajournal.ir/article_119_ee8957fe345e210556a2139873b95ebe.pdf