انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره ششمَشماره 420120321The Analytical Framework of Structure-Agency in Iran's Foreign Policyچارچوب تحلیلی ساختار-کارگزار در سیاست خارجی ایران156FAابراهیمآقامحمدیJournal Article20091230Analyzing the foreign policy of the Islamic Republic of Iran (I.R.I) has been influenced by different and some paradoxical theories. Scholars have attempted to study different eras of Iran’s foreign policy using various theoretical approaches such as realism, idealism, constructivism, and discourse analysis. Therefore, it seems essential to achieve an appropriate analytical framework in order to identify the effective elements in formulating the Islamic Republic of Iran’s foreign policy. In our view, analytical framework of structure- agency (structuration) is an appropriate means to study behaviors and processes in Iran’s foreign policy. The present article addresses the structuration theory in sociology and how it has entered the vocabulary of international relations studies, and discusses about its applicability to the foreign policy analysis. Finally, it deals with elements of structure and agency affecting the formation of the Islamic Republic of Iran’s foreign policy.تحلیل و بررسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تحت تاثیر نظریه های گوناگون و بعضا متعارض قرار دارد. اندیشمندان تلاش کرده اند تا با رویکردهای نظری متفاوتی همچون واقع گرایی، آرمان گرایی، سازه انگاری و تحلیل گفتمانی سیاست خارجی را مورد بررسی قرار دهند. بنابراین دستیابی به چارچوب تحلیلی مناسب برای شناسایی عناصر موثر در تدوین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ضروری می نماید. هدف این نوشتار بررسی امکان بکارگیری نظریه ساختار-کارگزار(ساخت یابی) در تحلیل سیاست خارجی ایران است. به عبارتی هدف پاسخ دهی به این پرسش است که: آیا نظریه ساخت یابی می تواند به عنوان چارچوبی مفهومی و نظری برای تحلیل سیاست خارجی ایران به کار گرفته شود؟ پاسخ موقت چنین است که: چارچوب تحلیلی ساختار- کارگزار ابزار مناسبی برای بررسی تحول رفتار و روندهای حاکم بر سیاست خارجی ایران است. مقاله حاضر پس از تبیین جایگاه نظریه ساخت یابی در حوزه جامعه شناسی و چگونگی ورود این نظریه به حوزه روابط بین الملل به امکان به کارگیری آن را در تحلیل سیاست خارجی می پردازد. سپس عناصر ساختاری و کارگزاری موثر در شکل گیری سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را بررسی می نماید.http://www.ipsajournal.ir/article_156_8c628e89a56008b439e36ea9de24b877.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره ششمَشماره 420120321Semiology of Ayatollah Sistani’s Democratic Political Islam Discourseنشانه شناسی گفتمان اسلام سیاسی مردم سالار آیت الله سیستانی157FAامیر محمدحاجی یوسفیابوالقاسمعارف نژادJournal Article20120321The Iraqi sectarian-ethnic society has been unified by force since its establishment till Saddam`s downfall which intensified its social divides and tended to political disintegration. New circumstances paved the way for the existing political discourses competition for hegemony and transforming their elements to moments. Regarding the influence of Islam in the Iraqi society, Ayatollah Sistani’s democratic political Islam discourse has a high potential capacity. Although the discourse has many similarities to shi’ite and democratic approaches, its articulation clarifies the uniqueness and novelty of the discourse that “Islam and general consensus” as its nodal point conjoins signifiers and creates a new meaning through its magnetical meaning. Ayatollah Sistani’s discourse has achieved many successes during the critical situation after the collapse of the Baath regime but its stabilized hegemony depends on Iraqi civil society status and its authorities’ accountability which have faced many grave uncertainties. This article analyzes democratic political Islam signifiers and compares and contrasts them with the competing discourses by referring to critical discourse analysis of Laclua and Mouffee.جامعه قومی- فرقه ای عراق، بعد از سقوط بغداد در سال 2003 صحنه رقابت و منازعه گفتمان های متعددی بوده است. با توجه به تاثیرات بارز آیت الله سیستانی بر روند تدوین قانون اساسی و دولت سازی در شرایط جدید آن کشور، دال های گفتمان اسلام سیاسی مردم سالار ایشان و عوامل هژمونیک شدن آن در کشور عراق نه تنها برای محققین غربی بلکه برای مسلمانان، امری سوال انگیز بوده است.
علیرغم وجود شباهت های متعدد گفتمان آیت الله سیستانی با گفتمان های صد ساله اخیر حوزه علمیه نجف و قم و از طرف دیگر با گفتمان لیبرال دموکراسی، می توان گفت که این گفتمان، گفتمانی صرفا شیعی نیست بلکه گفتمان توحیدی بدیع و بی سابقه ای است که «اسلام و رضایت عامه» به عنوان دال برتر ، دیگر دال ها را به هم پیوندی چند جانبه زده و تحت تاثیر مغناطیس معنایی خود، معنای خاصی به هر کدام از آنها بخشیده است، و از آنجا که در گفتمان آیت الله سیستانی، توحید معنا بخش کلیه دال ها بوده و لیبرال دموکراسی جایگاهی را برای دین در صحنه تصمیم سازی و تصمیم گیری قائل نمی باشد شکاف عمیقی بین این دو گفتمان ظاهرا شبیه به یکدیگر وجود دارد.
این مقاله معتقد است که اگر چه اسلام سیاسی مردم سالار آیت الله سیستانی بالاترین ظرفیت در هژمونیک شدن در بین گفتمان های رقیب در عراق را دارد اما جامعه فعلی این کشور به دلیل ضعف های بنیادین نهادهای مردم سالارانه، آمادگی بهره مندی از ظرفیت های وحدت بخش این گفتمان را نداشته و چه بسا با به حاشیه راندن آن، شکافهای اجتماعی – سیاسی آن کشور را تشدید کند و با قوت گرفتن موضع طرفداران تشکیل مناطق فدرال اهل سنت عرب و شیعه، وحدت ارضی عراق را به خطر افتاده و احتمال تجزیه این کشور را افزایش دهد.
مقاله حاضر با بهره گیری از الگوی تجزیه و تحلیل گفتمان لاکلا و موفه، نشانه های گفتمان اسلام سیاسی مردم سالار آیت الله سیستانی در عراق بعد از اشغال را، مورد مطالعه قرار می دهد.http://www.ipsajournal.ir/article_157_499d5295c811a7b5011212db3e748be8.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره ششمَشماره 420120321Discourse Analysis of the Concept of the Foreign Policy in the First National Consultative Assembly of the Constitutional Revolutionتحلیل گفتمان مقوله سیاست خارجی در مذاکرات نخستین مجلس شورای ملی مشروطیت158FAمحسنخلیلیسمیهحمیدیJournal Article20120321The first National Consultative Assembly of the Iranian Constitutional Revolution had to perform two functions: legislation and initiation; since there were no experiments in making law and no backgrounds for establishing the new constitution. Foreign policy is based on four main factors: understanding the international environment, preparing a strategy for protecting national interests, devising a tactical plan for the implementation of the strategy, and diplomacy, or organizing diplomats for the implementation of tactics. In the 19th century, Iran gained a significant standing in international system. On one hand, given Iran’s strategic position as a corridor state, powerful countries could not afford to ignore Iran, which at the time, played an important role in the competition among great powers. On the other hand, Iran functioned as a buffer state among two intrusive and powerful governments of Russia and England. Iran was neither a colony nor independent and it just played the role of a buffer in the breathtaking competition between two superpowers. Moreover, Iran and Central Asia were involved in a great game, at the time. Russia regarded Iran as an important country in order to damage England’s interests in India and Afghanistan. For England, on the other hand, Iran was of utmost significance to curb Russia’s interests in the Persian Gulf and prevent other powers’ influence in India. The authors of this article seek to answer the following question: what were the main effects of political, economic, social, and historical contexts on formulating and shaping the discourse(s) of the foreign policy in the debates of the National Consultative Assembly of the Constitutional Revolution era. Based on the method of discourse analysis (Fairclough approach), the authors seek to interpret the concept of foreign policy from the viewpoints of the first National Consultative (constituent) Assembly of the Constitutional Revolution period in Iran as an instrument for the formation of Iran's constitution of 1906.نخستین مجلس شورای ملی عصر مشروطیت، میبایست نقشی دوگانه برعهده میگرفت: ازیک¬سو، مؤسس بود، زیرا، پیش از آن، نهادی وجود نداشت که بتواند بایستگیهای دوران مدرن را به شکل متون قانونی درآورد؛ ازدیگرسو، این مجلس، میبایست، نقش مقنن را نیز به¬عهده میگرفت، زیرا، مطابق با آنچهکه در قانون اساسی مشروطیت آمده بود، مجلس شورای ملی، همان قوه مقننه محسوب میشد. در قرن نوزدهم میلادی، ایران در نظام بینالملل جایگاهی درخور یافته بود. موقعیت راهبردی ایران، سبب میشد کشورهای قدرت¬مند، نتوانند از وضعیت خطیر ایران که در رقابت میان قدرتهای بزرگ، نقشی مؤثر ایفا مینمود، چشمپوشی کنند؛ هم¬چنین کشور ایران، در میان دو دولت مداخلهگر روسیه و انگلستان، نقش دولت حائل را بازی میکرد، که نه مستعمره و نه مستقل میماند؛ بلکه حالتی داشت که نقش ضربهگیر در رقابتِ نفسگیر میان دو ابرقدرت زمانه را ایفا می¬نمود. نیز، در وضعیتی ویژه که به¬نظر میرسد تنها در یک نقطه از دنیا صدق مینمود، ایران و آسیای مرکزی، درگیر بازی بزرگ شده بودند. یکی از جنبههای پیدایش خیزش مشروطه، واکنشی بود که پیشروان عصر مشروطهخواهی نسبت به وضعیت ناامیدکننده/ غم¬بار روابطخارجی قاجاران با دنیای خارج، پیشه خود ساخته بودند. نگارندگان کوشش میکنند با تکیه بر متن مذاکرات نخستین مجلس شورای ملی، به این پرسش پاسخ دهند که زمینههای سیاسی/ اجتماعی/ اقتصادی/ تاریخی موجود در روزگار مشروطیت، سببساز شکلگیری کدام گفتمانِسیاست خارجی در متن مذاکرات مجلس میشده است؟ تحلیل گفتمان، رویکردی ساختاری به متن است که امکان پیوند متن را به جنبههای جامعهشناختی فراهم میآورد. در تحلیل متن به روش گفتمان، شرایط اجتماعی منجر به آفرینش متون مورد توجه قرار میگیرند. نگارندگان با گزینش مدل فرکلاف، کوشش خواهندکرد مقوله سیاست خارجی را در متن مذاکرات نخستین مجلس مشروطه و در پرتو تحلیل بافتار تاریخی، بازنمون کنند.http://www.ipsajournal.ir/article_158_a9062beeb2661ab13007419f34d07601.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره ششمَشماره 420120321The obstacles & opportunities to China's rising role in the Middle Eastموانع و فرصتهای گسترش نقش چین در خاورمیانه159FAسید جلالدهقانی فیروزآبادیمهدیفرازیJournal Article20120321At the beginning of the third millennium, the phrase of Rising/Emerging Powers entered to International Political Studies, especially power transition theories. Powers with relatively different behaviors have usually been compared to other great powers in the history of International Relation. In the recent years China has been in the core of this field of studies. China's rising in the international system has caused this country to improve its role in different regions including the Middle East and to boost its national interests. The main question of the present article is that “how different obstacles & opportunities in the Middle East, would affect the china's rising role in the region?” The hypothesis is that “China's military limitations and political-strategic obstacles due to great powers rivalry in the region have a direct relationship with this country playing marginal role in the Middle East. Moreover, economical opportunities (trade-energy) bear a great importance in China's rising role in the Middle East. Using the Regional Security Complex Theory (RSCT) and reviewing the political, security, economical, cultural and strategic aspects, this article emphasizes on the fact that the Middle East is one of the key areas in China’s long-term grand strategy, and that the Islamic Republic of Iran may become the main focus of this strategy as well as the main strategic ally of China, by modifying some of its international behaviors.در آغاز هزارهی سوم در حوزهی مطالعات سیاست بینالملل و بویژه تئوریهای انتقال قدرت، ادبیاتی جدید رواج یافت که از آن با عنوان قدرتهای در حال ظهور نام برده میشود. قدرتهایی که با توجه به تعاریفی که از آنها میشود دارای رفتاری نسبتاً متفاوت در مقایسه با سایر قدرتهای بزرگ در تاریخ روابط بینالملل میباشند. در سالهای گذشته چین در کانون این حوزه مطالعاتی قرار گرفته است. خیزش چین در نظام بینالملل سبب شده است تا این کشور برای افزایش منافع ملی خود به گسترش نقش خود در مناطق مختلف از جمله خاورمیانه بپردازد. سوال اصلی مقاله آن است که چگونه موانع و فرصتهای مختلف در خاورمیانه، بر گسترش نقش چین در این منطقه تأثیر میگذارند؟پاسخ احتمالی به این پرسش آن است که محدودیتهای نظامی چین و موانع سیاسی- استراتژیک ناشی از رقابت قدرتهای بزرگ، رابطه مستقیمی با ایفای نقش حاشیهای این کشور در خاورمیانه دارد. همچنین فرصتهای اقتصادی(انرژی- تجاری) اهمیت ویژهای در گسترش نقش چین در خاورمیانه دارد. در این پژوهش با استفاده از تئوری مجموعه امنیتی منطقهای و با بررسی ابعاد سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی بر این نکته تاکید میشود که خاورمیانه یکی از کلیدیترین حوزهها در استراتژی کلان بلندمدت چین میباشد و جمهوری اسلامی ایران میتواند با تغییر یا حداقل تعدیل در برخی از رفتارهای بینالمللی، خود را به کانون اصلی این استراتژی و متحد استراتژیک چین در خاورمیانه بدل کند.http://www.ipsajournal.ir/article_159_b30187eff7599e6e79b82dac170b7132.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره ششمَشماره 420120321Conceptual Change and Components of the International Food Safety Regimeتحول مفهومی و مولفه های رژیم بین المللی امنیت غذایی160FAسید محمد کاظمسجادپورامیر رضااحمدی خویJournal Article20120321Food safety is among the phenomena affecting the global policy making in the recent years and it has entered into the literature of international relations as a serious discussion. For the past two decades, food safety has become the focus of attention of international actors via organs affiliated to the UNO and we are gradually witnessing the formation of the international food safety regime. What is the nature of the international food safety regime? This research would generalize the three elements of an international regime i.e. “normalization functions”, “establishment of international regulations” and “regulatory system” to the case of food safety and it would be clarified that the international food safety regime is recognizable as one independent regime. The international food safety regime is already illuminating the need of security theories to focus on soft and civil aspects in analyzing the components of insecurity. In this study a model for international food safety regime is offered compared to other international regimes.امنیت غذایی از جمله پدیده هایی است که سیاستگذاری جهانی را در سال های اخیر تحت تاثیر خود قرار داده است و به عنوان بحثی جدی در ادبیات روابط بین الملل وارد شده است . طی دو دهه گذشته از طریق نهادهای مربوط به سازمان ملل بحث امنیت غذایی در کانون توجه بازیگران بین المللی قرار گرفته و به مرور شاهد شکل گیری رژیم بین المللی امنیت غذایی هستیم . ماهیت رژیم بین المللی امنیت غذایی چیست؟ چه عناصری در شکل گیری این رژیم موثر هستند؟ چگونه رژیم بین المللی امنیت غذایی در مقایسه با سایر رژیم های بین المللی قابل ارزیابی است؟ در این پژوهش سه عنصر یک رژیم بین المللی یعنی "کارکردهای هنجار سازی" و "ایجاد مقررات بین المللی" و" سیسستم نظارتی" به مورد امنیت غذایی تعمیم داده خواهد شد و روشن خواهد گردید که رژیم بین المللی امنیت غذایی به عنوان یک رژیم مستقل قابل شناسایی است . رژیم بین المللی امنیت غذایی خود روشن کننده نیاز نظریه های امنیتی به ابعاد نرم و غیر نظامی در تحلیل مولفه های ناامنی می باشد . در این پژوهش در مقایسه با سایر رژیم های بین المللی مدلی برای رژیم بین المللی امنیت غذایی ارائه گردیده است.http://www.ipsajournal.ir/article_160_5eefa62711a561ee9c76a34aeb7f25aa.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره ششمَشماره 420120321Common Security-Defense Policy of the European Union during 1999-2009سیاست امنیتی-دفاعی مشترک اتحادیه اروپا پس از یک دهه (1999-2009)161FAاردشیرسناییمصطفیعزیزآبادی فراهانیJournal Article20120321The European Union developed the Common Security- Defense Policy (CSDP) in 1999 to enhance its position in the field of international system and to play an effective role in the field of international peace and security and subsequently to reinforce the various aspects of European convergence. This institution is known as the military/civilian arm of the common foreign and security policy (CFSP) of the European Union, and nowadays it is one of the most dynamic areas related to European Union’s plans and projects. Although it has passed only a decade since the birth of the Common Security and Defense Policy, this institution has run 24 civil and military missions since 2003 to promote global peace and security in three continents of Europe, Africa and Asia. The key to the success of the Common Security and Defense Policy missions is in developing the culture of planning and conducting joint military and civilian operations. However, EU is encountering limitations preventing it from the development of a comprehensive Common Security and Defense Policy; still, it is expected to overcome some limitations of European security and defense area, having the Lisbon treaty come into force by European countries in December 2009. Therefore, the present paper seeks to explain the Common Security- Defense Policy of EU during 1999-2009.اتحادیه اروپا به منظور ارتقاء جایگاه خود در عرصه نظام بینالملل و ایفای نقش مؤثر در حوزه صلح و امنیت بینالملل و متعاقب آن تقویت ابعاد مختلف همگرایی اروپایی، سیاست امنیتی-دفاعی مشترک را در سال 1999 بنا نمود. این نهاد به عنوان بازوی نظامی/غیرنظامی سیاست خارجی و امنیتی مشترک اتحادیه اروپا شناخته میشود و امروزه یکی از پویاترین حوزههای مربوط به طرحها و پروژههای اتحادیه اروپایی است.
با وجود این که تنها یک دهه از تولد سیاست امنیتی-دفاعی مشترک میگذرد امّا این نهاد 24 مأموریت نظامی و غیرنظامی را از سال 2003 به منظور ارتقاء صلح و امنیت جهانی در سه قارّه اروپا، آفریقا و آسیا اجرا نموده است. کلید موفقیت مأموریتهای سیاست امنیتی-دفاعی مشترک نیز در توسعه فرهنگ برنامهریزی و هدایت مشترک عملیات نظامی و غیرنظامی است. با این وجود محدودیتهایی پیشروی اتحادیه اروپا قرار دارد که مانع از توسعه همه جانبه سیاست امنیتی-دفاعی مشترک میشود ولی این انتظار وجود دارد که با اجرایی شدن معاهده لیسبون توسط کشورهای اروپایی در دسامبر 2009 غلبه بر برخی از محدودیتهای حوزه امنیت و دفاع اروپایی تحقق یابد. از این رو، مقاله حاضر به دنبال تبیین جایگاه سیاست امنیتی-دفاعی مشترک اتحادیه اروپا در یک دهه اخیر میباشد.http://www.ipsajournal.ir/article_161_0df1581fd8aef9b7240e4202b712bcb6.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره ششمَشماره 420120321UN Security Council and the Problem of inconsistency between the Principles of Nations` Self-Determination Right and the Right of National Sovereinty: the Case of Kosovoشورای امنیت سازمان ملل متحد و مسئله تعارض اصل حق تعیین سرنوشت ملتها با اصل حق حاکمیت ملی: مورد کوزوو162FAبهرامنوازنیسکینهفرج زادهJournal Article20120321The two principles of the right to self-determination and the right of national sovereignty are the most fundamental principles governing the United Nations that are emphasized through various ways including the UN Charter (Articles 1(2), 2(1, 4, 7), 55(3), 73-74 and 77), UN covenants on human rights of 1966 and the Security Council’s resolutions (such as resolutions 1514 and 1803). Nevertheless, the conflict between the two principles has been erupted over time in a variety of situations in international arena. In the case of Kosovo, as an example, the parliament of Kosovo issued a unilateral declaration of the regional independence in an apparent conflict with the national sovereignty of former Yugoslavia; and the UN Security Council who had always highlighted, in its resolutions of 1169, 1199, 1239, 1244 and other documents released to solve the crisis between Yugoslavia and Kosovo, the need to respect the two principles in the form of recognizing Yugoslav national sovereignty and the right of Kosovan people to self-determination, did not in practice either prevent NATO military intervention in Yugoslavia or even condemn it and thus the Yugoslav national sovereignty eventually altered. Advisory vote of International Court of Justice on 22 July 2010 and the follow-up resolutions of General Assembly on 13 October 2010 approving the unilateral declaration of independence by Kosovo Parliament were all in support of Kosovo right of self-determination against the national sovereignty of Yugoslavia. Referring documents released and action taken by the UN and its other principle organs as well as other international entities to resolve the Kosovo crisis, this paper seeks to study the conflict between the two principles and analyze the situation in which one is preferred over the other.دو اصل حق تعیین سرنوشت و حق حاکمیت ملی از مهمترین اصول بنیادین حاکم بر سازمان ملل متحد است که به طرق مختلف از جمله در منشور این سازمان (بند 2 از ماده 1، بندهای 1، 4 و 7 از ماده 2، بند 3 از ماده 55، مواد 73-74 و ماده 77)، میثاق حقوق بشر سال 1966 سازمان و قطعنامههای شورای امنیت (از جمله قطعنامههای 1514و 1803) آن مورد تصریح و تأکید قرار گرفته است. اما با گذشت زمان و بروز تحولاتی در عرصه بینالمللی، تعارض میان این دو اصل بیش از پیش آشکار شده است. برای نمونه مطالعه تحولات کوزوو نشان میدهد صدور یکجانبه اعلامیه استقلال این منطقه از سوی پارلمان کوزوو، در تعارض آشکار با حاکمیت ملی یوگسلاوی قرار گرفته و شورای امنیت سازمان ملل متحد با وجودی که در تمامی قطعنامههای 1169، 1199، 1239، 1244 و دیگر اسناد و اقدامات خود که برای حل بحران میان کوزوو و صربستان صادر و پیگیری نموده همواره بر لزوم احترام به این دو اصل در قالب شناسایی حق حاکمیت ملی یوگسلاوی و حق تعیین سرنوشت مردم کوزوو تصریح نموده، در عمل از مداخله نظامی ناتو در یوگسلاوی جلوگیری نکرد، آن را تقبیح ننمود و در نتیجه حاکمیت ملی یوگسلاوی مخدوش گردید. رأی مشورتی 22 جولای 2010 دیوان بینالمللی دادگستری نیز که بنا به درخواست و پیگیریهای این سازمان صادر شد و همچنین قطعنامه مجمع عمومی سازمان در 13 اکتبر 2010 مبنی بر عدم مغایرت اعلام یکجانبه استقلال از سوی کوزوو با حقوق بینالملل، هم به نوعی این ترجیح سازمان در حق تعیین سرنوشت کوزوو را نسبت به حاکمیت ملی یوگسلاوی تأیید نمود. این مقاله با مراجعه به اسناد سازمان ملل متحد و اقدامات شورای امنیت و دیگر ارکان آن و همچنین اقدامات صورت گرفته از سوی جامعه بینالمللی برای حل و فصل بحران کوزوو، تلاش میکند تا تعارض میان دو اصل حق تعیین سرنوشت ملتها و حق حاکمیت ملی را در رویه سازمان ملل متحد بررسی و علت ترجیح یکی بر دیگری را تحلیل نماید.http://www.ipsajournal.ir/article_162_de86ced75bee3e9527ca502150fcac08.pdf