انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره هفتم420120922Study of Relationship between Social Capital and Political Participation among Students of the University of Isfahanبررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی و مشارکت سیاسی در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان733184FAسید جوادامام جمعه زادهمحمودرضارهبر قاضیامیدعیسی نژادزهرهمرندیJournal Article20110417<span style="font-size: 14.0pt; mso-bidi-language: FA;">Political participation as a kind of participation is considered as an index of social and political development in countries. One of the main groups of the society whose participation in the process of governing the society and political, social and cultural development seems essential, are students. Political participation of students who are counted as the biggest population group in developing countries and responsible for running the society, has a special importance in the political stability and dynamics of the society. The purpose of writing this paper is to study the relationship between the social capital and political participation of students in the University of Isfahan. Survey is the method of research in collecting and analyzing the data. This study is conducted on 188 male and female students of the University of Isfahan. Questionnaires are used to collect data, the validity of which is evaluated by formal methods and its reliability by Cronbach’s Alpha Statistics and data is analyzed through SPSS software. Having divided the social capital into three variables (social trust, social norms and social networks), along with considering two aspects of political participation that is psychological-attitudinal factors and the method of participation (formal or informal), it is observed that there is a meaningful correlation between aspects of social capital and rate of political participation of respondents.</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Zar"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">مشارکت سیاسی به عنوان یکی از انواع مشارکت، از شاخصهای توسعه اجتماعی و سیاسی در کشورها بهشمار میرود. یکی از گروه</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "Times New Roman","serif"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">¬</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Zar"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">های عمده جامعه که شرکت آنان در روند اداره جامعه و توسعه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ضروری به نظر می</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "Times New Roman","serif"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">¬</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Zar"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">رسد، دانشجویان می</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "Times New Roman","serif"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">¬</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Zar"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">باشند. مشارکت سیاسی دانشجویان که بزرگترین گروه جمعیتی در کشورهای در حال توسعه و مسئولان اداره جامعه در آینده محسوب می</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "Times New Roman","serif"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">¬</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Zar"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">شوند، اهمیت خاصی برای ثبات سیاسی و پویایی جامعه دارد. هدف از نگارش این مقاله بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی و مشارکت سیاسی دانشجویان در دانشگاه اصفهان می</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "Times New Roman","serif"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">¬</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Zar"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">باشد. روش تحقیق پژوهش در جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "Times New Roman","serif"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">¬</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Zar"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">ها، روش پیمایشی می</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "Times New Roman","serif"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">¬</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Zar"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">باشد. این مطالعه بر روی 188 نفر از دختران و پسران دانشجوی دانشگاه اصفهان صورت گرفته است؛ برای جمع</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "Times New Roman","serif"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">¬</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Zar"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">آوری اطلاعات، از پرسشنامه استفاده شده است که اعتبار آن، به روش صوری، و پایایی آن، به کمک آماره</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "Times New Roman","serif"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">¬</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Zar"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> آلفای کرونباخ سنجیده شده است و داده ها از طریق نرم افزار</span><span style="font-size: 14.0pt; mso-bidi-language: FA;"> SPSS </span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Zar"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">تحت محیط ویندوز تجزیه و تحلیل شدند. با تقسیم سرمایه اجتماعی به سه متغیر (اعتماد اجتماعی، هنجارهای اجتماعی و شبکه</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "Times New Roman","serif"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">¬</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Zar"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">های اجتماعی)، به همراه در نظر گرفتن دو وجه از مشارکت سیاسی یعنی عوامل روان شناختی</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "Times New Roman","serif"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">–</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Zar"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> نگرشی و شیوه مشارکت (رسمی یا غیر رسمی)، مشاهده می</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "Times New Roman","serif"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">¬</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Zar"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">شود که همبستگی</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "Times New Roman","serif"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">¬</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Zar"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">های معناداری میان ابعاد سرمایه اجتماعی و میزان مشارکت سیاسی پاسخگویان وجود دارد</span><span style="font-size: 14.0pt; mso-bidi-language: FA;">. </span>
<span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Zar"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> </span>http://www.ipsajournal.ir/article_184_ad3820cbb85a87ddee59a059815e8d2f.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره هفتم420120922Movement Layers in Iranian Society
Two Macro and Ten Micro Social Movementsلایه¬های جنبشی جامعه ایران؛
دو جنبش کلان و ده جنبش خرد اجتماعی3588185FAحمیدرضاجلایی پورJournal Article20111129<span style="font-size: 14.0pt; font-family: "Calibri","sans-serif"; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: "B Zar"; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">The present paper describes and explains qualitatively the current Iranian society from the perspective of two “types” of movements. Based on this study, Iran has a notable potential for movement. This society hosts two “Macro” movements (“Popular-Religious-Anti-American” and “Democratic” movements). For the first movement, resources of the state are available besides resources of the society, while democratic movement interacts with ten slow progress- based movements.<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>This essay shows that first of all, one effective way to discharge social movements is to strengthen democratic mechanism. Secondly, controlling democratic movement demonstrations in streets may be possible still it cannot be wiped out inside the society, because this movement is connected to such decuple movements continuing to exist in the context of people’s daily life in the society and is not easy to be wiped out</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Zar"; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">در این مقاله جامعه کنونی ایران از منظر دو «گونه» جنبش و به روش کیفی توصیف و تفسیر میشود. طبق این مطالعه ایران دارای پتانسیل جنبشی باقابل توجهی است. این جامعه میزبان دو جنبش «کلان» (جنبش «مردمی-مذهبی-ضدآمریکایی» و جنبش «دموکراسیخواهی») است. جنبش اول غیر از امکانات جامعه از امکانات دولت نیز برخوردار است اما جنبش دموکراسیخواهی با ده جنبش مبتنی بر پیشروی آرام در رابطه متقابل قرار دارد. این جستار نشان میدهد اولاً، یکی از راههای موثر تخلیه جنبشهای اجتماعی تقویت سازوکار مردمسالاری است. ثانیاً، ممکن است بتوان تظاهرات جنبش دموکراسیخواهی را در خیابانها کنترل کرد ولی آن را نمیتوان در درون جامعه محو نمود. زیرا این جنبش به جنبشهای دهگانهای مرتبط است که در بطن زندگی روزانه مردم در جامعه به حیات خود ادامه میدهد و به راحتی محو شدنی نیست</span>http://www.ipsajournal.ir/article_185_d32190ad4c9871145c9834ade013c1cc.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره هفتم420120922The Impact of Using Mass Media on the Components of Political Culture of Students: Case Study of Shiraz University.”بررسی تاثیر میزان استفاده از رسانههای جمعی بر مولفههای فرهنگ سیاسی دانشجویان: مطالعه موردی دانشگاه شیراز89122186FAجهانگیرجهانگیریفاطمهابوترابی زارچیJournal Article20120130<span style="font-size: 14.0pt; mso-bidi-language: FA;">The purpose of this research is to study the impact of mass media use on the components of political culture among the students of Shiraz University. In this study, 430 college students are selected by stratified random sampling method. The statistical method used in this study includes multiple regression and path analysis where Amos software is used to estimate. Findings show a significant positive relationship between variables of religiosity and political culture. Also, there is a significant positive relationship between the use of radio, television, newspapers and magazines and three components of political culture (political values, beliefs and feelings). Also, there is a significant negative relationship between the Internet use and political beliefs and feelings. Also variable of use of the satellite have a significant negative relationship with political values, beliefs and political feelings. Each of these media has the greatest impact on the political feelings. Findings of the study also show that the components of political feelings, beliefs, values and knowledge have the most weight in forming political culture, respectively.</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Zar"; mso-bidi-language: FA;"> </span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Zar"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر میزان استفاده از<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>انواع رسانههای جمعی بر مولفههای فرهنگ سیاسی در بین دانشجویان دانشگاه شیراز میباشد. در این پژوهش 430 نفر از دانشجویان به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده انتخاب شدند. روش آماری مورد استفاده در این پژوهش شامل رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر میباشد که از برآوردهای نرم افزار آموس استفاده شد.</span>
<span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Zar"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">نتایج تحقیق حاکی از این است که بین متغیر دینداری و فرهنگ سیاسی رابطه مثبت معناداری وجود دارد. همچنین بین استفاده از رادیو و تلویزیون داخلی و روزنامه و مجله و سه مولفه فرهنگ سیاسی (ارزشها، بارها و احساسات سیاسی) رابطه مثبت معناداری وجود دارد. همچنین بین میزان استفاده از اینترنت و باورها و احساسات سیاسی رابطه منفی معناداری وجود دارد. همچنین متغیر میزان استفاده از ماهواره با ارزش</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Zar"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Zar"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">ها، باورها و احساسات سیاسی رابطه منفی معناداری دارد. هر کدام از این رسانهها بیشترین تاثیر را بر احساسات سیاسی داشتهاند. نتایج تحقیق همچنین نشان داد که به ترتیب مولفههای احساسات سیاسی، باورهای سیاسی، ارزشهای سیاسی و دانش سیاسی بیشترین وزن را در شکلدهی به فرهنگ سیاسی داشتهاند.</span>http://www.ipsajournal.ir/article_186_a7a8e9804d0fd0d67c6c4490b50f85ab.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره هفتم420120922Information Technology and its Capabilities to Implement Direct Democracyقابلیتهای فناوری اطلاعات در اجرای دموکراسی مستقیم123154187FAمحمدرضاحافظ نیامحمدباقرقالیبافرضاملاحسینی اردکانیJournal Article20111023<span style="font-size: 14.0pt; mso-bidi-language: FA;">Democracy is considered as a form of political system to run a country which may be implemented in two general methods: Direct Democracy where people govern their fate directly and Indirect Democracy where people decide over their affairs through a representative. Although for many reasons, direct democracy has been forgotten throughout the history, still many believe that considering the capabilities of information technology and its becoming universal, direct democracy may be revived. Through descriptive-analytical method and collecting various opinions, the present study attempts to investigate capabilities of the information technology to implement direct democracy, requirements and prerequisites to its realization as well as its application areas. Findings of this study indicate that having conditions and prerequisites realized in social, legal, security, administrative and technical aspects, the information technology can promise to implement direct democracy once again. Among areas where such important issue may be realized, we can point to direct involvement of citizens in the areas of direct lawmaking, supervising the good implementation of affairs, electing enforcement officials and agents.</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Zar"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">دموکراسی گونه ای از سیستم سیاسی اداره سرزمین محسوب می گردد که به دو شیوه کلی قابل اجراست: دموکراسی مستقیم که در آن مردم مستقیماً به سرنوشت خود حاکمند و دموکراسی غیرمستقیم که مردم به واسطه نمایندگانشان درباره اموراتشان تصمیم می گیرند. هرچند دموکراسی مستقیم به دلایل متعددی در طول تاریخ به فراموشی سپرده شده است، اما امروزه بسیاری معتقدند با توجه به قابلیت های فناوری اطلاعات و همگانی شدن آن بتوان دموکراسی مستقیم را دوباره احیاء نمود. تحقیق حاضر سعی بر آن دارد تا با شیوه مطالعه توصیفی </span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "Times New Roman","serif"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">–</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Zar"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> تحلیلی و گردآوری نظرات مختلف، به بررسی قابلیت های فناوری اطلاعات در اجرای دموکراسی مستقیم، ضرورتها و پیش نیازهای تحقق آن و همچنین حوزه های کاربردی آن بپردازد. آنچه در این پژوهش به دست آمده گویای آن است که با محقق شدن شرایط و پیش نیازهایی در ابعاد اجتماعی، حقوقی، امنیتی، اجرایی و فنی، فناوری اطلاعات می تواند بار دیگر اجرای دموکراسی مستقیم را نوید دهد. از جمله حوزهایی که این مهم امکان تحقق دارد نیز می توان به دخالت مستقیم شهروندان در حوزه های قانونگذاری مستقیم، نظارت بر حسن اجرای امور و انتخاب کارگزاران و عوامل اجرایی اشاره نمود</span><span style="font-size: 14.0pt; mso-bidi-language: FA;">. </span>http://www.ipsajournal.ir/article_187_abc063d009bb8cd6847935280e1858cd.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره هفتم420121220Reviwing of Islamic Republic of Iran’s Ethnic policies regarding Kurdish groups at the period of the Reformist State (1998-2006)بررسی سیاست های قومی جمهوری اسلامی ایران در قبال کردها در دولت اصلاحات (1998 ـ 2006)155178191FAمجتبیمقصودیانوشهدربندیJournal Article20120603<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Yagut"; color: black; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; mso-bidi-font-family: "B Yagut"; color: black; mso-bidi-language: FA;"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>The Islamic Revolution in Iran changed the policies to the ethnic groups, including Kurdish ethnic groups. These changes with regard to law rules made major legal, structural and functional transformations. During the imposed war ages and the following period of country reconstruction, the security consolidations along with the mechanical and economical approaches were put on the agenda of the government officials. With the rise of the reformist state, communication between state and ethnic groups and also collaboration with Kurdish ethnic groups increased. Thereafter, Islamic Republic's ethnic policy regarding Kurdish groups was regulated on the base of democratic relations. This paper is made an effort to cast a glance over the ethnic policies of Islamic Republic of Iran in the 8 year old period of the reformist state (1376-1384). In this case, ethnic policies regarding Kurdish groups and the impact of these policies on relation between state and Kurdish elite groups on the one hand and the impact of these policies on political participation as a principle of democratic process on the other hand are examined. In terms of methodology, the descriptive and analytical method with utilizing secondary analytical method based on first-hand sources and information in addition to comparative analysis of this information is set up the main criteria of this study.</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Lotus"; color: #1f497d; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>پیروزی انقلاب اسلامی در ایران سیاست های قومی در قبال اقوام و از جمله کردها را به لحاظ قانونی دچار تحولات قانونی، ساختاری و کارکردی عمده ای کرد. شروع جنگ تحمیلی و سپس دوران سازندگی زمینه ی سیاست تثبیت امنیت با رویکرد سخت افزارانه و اقتصادی</span><span style="font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri;" lang="FA"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Lotus"; color: #1f497d; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">را در دستور کار دولتمردان قرار داد. با روی کار آمدن دولت اصلاحات،</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; mso-bidi-font-family: "B Lotus"; color: #1f497d; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Lotus"; color: #1f497d; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">تعامل دولت با اقوام و مشارکت متقابل کردها با دولت، سیاست های قومی جمهوری اسلامی ایران در قبال کردها بر پایه مباحث دموکراتیک تنظیم گردید. این مقاله تلاش دارد با نگاهی به سیاست های قومی اتخاذی جمهوری اسلامی ایران در دوره 8 ساله دولت اصلاحات (1376ـ1384)،<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>سیاست های قومی در قبال کردها و تأثیر این سیاست ها بر رابطه دولت و نخبگان قومی کرد از یک سو و تأثیر این سیاستها بر مشارکت سیاسی کردها به عنوان اصلی اساسی در فرایند مردم سالاری را از سوی دیگر، مورد بررسی قرار دهد. به لحاظ روشی، روش توصیفی و تحلیلی و بهره گیری از روش تحلیل ثانویه با استناد به منابع و اطلاعات دسته اول و بررسی تطبیقی این اطلاعات ملاک عمل اثر حاضر است.</span>
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Lotus"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span>http://www.ipsajournal.ir/article_191_3424cb7bc5e2f1928986626f2e588ee3.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره هفتم420120922The Role of Interpersonal Trust and Performance of Political Institutions in Establishing the Political Trust: A Survey by University Students in Tehranنقش فرهنگ اعتماد و عملکرد نهادهای سیاسی در ایجاد اعتماد سیاسی:
بررسی پیمایشی دانشجویان دانشگاههای تهران189216189FAکاووسسیدامامیرضامنتظری مقدمJournal Article20110918<span style="font-size: 14.0pt;"> </span>
<span style="font-size: 14.0pt;">Classifying theories of political trust into "cultural" and "institutional" is among methods of classification of such theories. In the cultural approach, any trust, including political trust, is deemed to be related to the process of socialization and culture of a society. At the micro level, the proponents of this approach argue that individuals who are raised to trust others will elicit more political trust. At the macro level, political trust is seen as an index of particular kinds of political culture. Institutional approaches, on the other hand, view political trust as an outcome of the way political institutions perform in a country (macro level) or people's perceptions of those institutions' performances (micro level). In the present paper which is based on a survey of a representative sample of students across all universities in Tehran, both cultural and institutional approaches are tested and their respective explanatory powers are evaluated. Specifically, the following two hypotheses, derived from cultural and institutional approaches, were tested:</span>
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;"><span style="mso-list: Ignore;">1.<span style="font: 7.0pt "Times New Roman";"> </span></span></span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; mso-bidi-font-family: "B Zar";">Individuals, who have learned through their socialization process to trust others more, are more likely to scores higher on a scale of political trust.</span>
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;"><span style="mso-list: Ignore;">2.<span style="font: 7.0pt "Times New Roman";"> </span></span></span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; mso-bidi-font-family: "B Zar";">The more positive a person's perception of performance of political institutions, the higher the level of political trust that he/she may show. </span>
<span style="font-size: 14.0pt;">Both hypotheses were confirmed in this study. However, the institutional explanation (the second hypothesis) revealed a stronger correlation (Pearson's r = 0.75 and Spearman's Rho = 0.74) compared to the cultural hypothesis (r = 0.35 and Rho = 0.30). It was also found that religiosity correlates positively with political trust in our sample of students. </span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Zar"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">تقسیم نظریه های اعتماد سیاسی به دو دسته "فرهنگی" و "نهادی" ازجمله شیوههای دستهبندی نظریه های اعتماد سیاسی محسوب میشود. در رویکرد فرهنگی، هر گونه اعتماد، از جمله اعتماد سیاسی، امری مربوط به فرایند جامعهپذیری و فرهنگ حاکم بر جامعه پنداشته میشود. در سطح خرد این نظریه افرادی که با اعتماد بیشتر به دیگران پرورش مییابند اعتماد سیاسی بیشتری نیز از خود بروز میدهند؛ ودر سطح کلان این نظریه گفته میشود که اعتماد سیاسی یکی از شناسههای انواع خاصی از فرهنگهای سیاسی است. نظریههای نهادی، در مقابل، اعتماد سیاسی را برآمده از عملکردهای نهادهای سیاسی در یک کشور (سطح کلان) یا ادراک افراد جامعه از عملکرد نهادهای مذکور (سطح خرد) در نظر میگیرند</span><span style="font-size: 14.0pt; mso-bidi-language: FA;">.</span>
<span style="font-size: 14.0pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Zar"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">در این تحقیق بر پایه پیمایشی که در میان دانشجویان دانشگاههای تهران صورت گرفت، هر دو نظریه فرهنگی و نهادی آزمون شدند و قدرت تبیین هر یک از آنها ارزیابی شد. به طور مشخص دو فرضیه زیر، که مأخوذ از دو نظریه فرهنگی و نهادی در سطح خرد محسوب می شوند، آزمون شدند</span><span style="font-size: 14.0pt; mso-bidi-language: FA;">:</span>
<span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Zar"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>1 </span><span style="font-size: 14.0pt; mso-bidi-language: FA;">.</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Zar"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">افرادی که در طول فرایند جامعه پذیری خود آموخته اند که به دیگران اعتماد بیشتری داشته باشند در مجموع به نهادهای سیاسی نیز اعتماد بیشتری نشان می دهند</span><span style="font-size: 14.0pt; mso-bidi-language: FA;">.</span>
<span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Zar"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">2 </span><span style="font-size: 14.0pt; mso-bidi-language: FA;">.</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Zar"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">هر چه ارزیابی افراد از عملکرد یک نهاد سیاسی بهتر باشد، اعتماد آنان به نهاد مذکور بیشتر خواهد بود</span><span style="font-size: 14.0pt; mso-bidi-language: FA;">.</span>
<span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Zar"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">نتایج تحقیق نشان داد که نظریههای نهادی اعتماد سیاسی با ضریب همبستگی 75/0 پیرسون و 74/0 اسپیرمن قدرت تبیین بیشتری نسبت به نظریههای فرهنگی اعتماد سیاسی با ضریب همبستگی 35/0 پیرسون و 30/0 اسپیرمن دارند. همچنین رابطه دینداری و اعتماد سیاسی هم بررسی شد و فرضیه ارتباط دینداری و اعتماد سیاسی نیز به تأیید رسید</span><span style="font-size: 14.0pt; mso-bidi-language: FA;">.</span>http://www.ipsajournal.ir/article_189_4d86142a584966c5e7577c2c201cfe20.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره هفتم420120922A Comparative Study of Coups in Iran (1953), Guatemala (1954) and Chile (1973)بررسی تطبیقی کودتاهای1953ایران، 1954گواتمالا و1973شیلی217275190FAحسینمسعودنیااعظمخانیJournal Article20110813<span style="font-size: 14.0pt; font-family: "Calibri","sans-serif"; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;">Considering the importance of the coup and its extensive impact on the history of societies, its comparative elaboration is very insightful. Especially, if different domestic and international parameters such as idiosyncrasy of coup junta, political parties, people attitudes, role of foreign powers, etc. are analyzed in a comparative perspective. This study seeks to examine in a comparative method the coups in Iran (1953), Guatemala (1954) and Chile (1973) and will take into consideration both external and internal dimensions. Accordingly, in addition to the study of foreign factors’ role in the fall of Mosaddegh, Arbenz and Allende’s administrations, the theoretical approach of this article is based on Gabriel Almond's theory on political system capabilities in coping with crises.<span> </span>Decline in a political system's capability in coping with crises is a preliminary background for military coup to get momentum. This study, review the data through a descriptive-analytical method and based on a historical-comparative approach</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "B Zar"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">با توجه به اهمیت کودتا و تاثیرات گسترده آن در تاریخ جوامع، بررسی آن خصوصا از بعد تطبیقی و یافتن علل وقوع و بیان شباهت ها و تفاوت های میان کودتاهای مختلف در جهان از نظر نقش عوامل خارجی و موضع گیری ابرقدرت ها و همچنین نقش عوامل داخلی مانند ویژگی شخصی و اقدامات رهبران موجود، احزاب، مردم، ارتش و بطور کلی ارائه یافته هایی تقریبا مشترک از جایگاه ویژه ای برخوردار است. لذا با توجه به ضرورت فوق این پژوهش درصدد بررسی تطبیقی کودتاهای1953 ایران، 1954 گواتمالا و 1973 شیلی از دو بعد خارجی و داخلی است. در این زمینه علاوه بر بررسی نقش عوامل خارجی در سقوط دولت مصدق، آربنز و آلنده، در بعد داخلی نیز در چارچوب نظریه آلموند و پاول پیرامون «توانایی های سیستم سیاسی» به بررسی عوامل موثر بر کودتاهای مذکور پرداخته می شود. به نظر می رسد کاهش توانایی های سیستم سیاسی، تسهیل کننده نقش نهایی عوامل خارجی در ایجاد کودتاهای مذکور باشد. این پژوهش با اتکاء به ابزار کتابخانه ای و بر اساس روش توصیفی- تحلیلی و رویکرد تاریخی- تطبیقی امکان پذیر است</span><span style="font-size: 14.0pt; mso-bidi-language: FA;">.</span>http://www.ipsajournal.ir/article_190_73c86c1537cbc8b3f63b46953156ec96.pdf