انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X12220170522Epistemological Opposition of Indigenous Approaches in Humanities Developmentتقابل معرفتی رویکردهای بومی گرایی در توسعه علوم انسانی726315FAنورعلیغلامحسین نیا سماکوشدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیعلی اکبرامینیدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیJournal Article20170325<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;">Development process has some prerequisites in which the development of humanities constantly plays a significant and considerable role. However, humanities development in Iran and other developing countries is confronted with two main epistemological streams: “functional indigenism” and “epistemological indigenism”. These two streams have always had approach oppositions which have reduced the speed of humanities development. In this paper, using a qualitative method and qualitative data collection tools, it is aimed to address this question that: How the opposition of functional indigenism approach and epistemological indigenism approach in indigenism and development of humanities can make this area efficient or inefficient? The main hypothesis in this paper articulates that the opposition of functional indigenism approach and epistemological indigenism approach slows down the development process of humanities and impedes the realization of indigenism in Iran and the solution is moving toward taking the integrative-synthetic approach in this area.</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;" lang="AR-SA">توسعه علوم انسانی بخشی مهم از توسعه ساختار سیاسی اجتماعی محسوب میشود. بررسی وجوه توسعه علوم انسانی برای کشورهای در حال توسعه بسیار مهم و ضروری است. در مباحث مربوط به توسعه علوم انسانی در ایران و کشورهای در حال توسعه، دو جریان مهم معرفتی «بومیگرایی کارکردی» و «بومیگرایی معرفتشناسانه» قرار دارند و همواره تقابلهای رویکردی را با یکدیگر داشتهاند که موجب کندی تحول در توسعه علوم انسانی گشته است.</span> <br /><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;" lang="AR-SA">در این پژوهش قصد آن داریم که با یک روش کیفی و بهرهگیری از ابزارگردآوری دادهها کیفی به این سوال پاسخ دهیم (سوال اصلی) که «تقابل رویکرد بومیگرایی کارکردی و رویکرد بومیگرایی معرفتشناسانه در بومیسازی و توسعه علوم انسانی چگونه سبب کارآمدی و یا ناکارآمدی این حوزه میگردد؟».</span> <br /><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;" lang="AR-SA">فرضیه اصلی ما در این پژوهش بیان میدارد که «تقابل رویکرد بومیگرایی کارکردی و رویکرد بومیگرایی معرفت شناسانه سبب کُندشدن فرآیند توسعه علوم انسانی و عدم تحقق بومیسازی در ایران شده و حرکت به سمت رویکرد تلفیقی ـ ترکیبی در این حوزه، راهگشای وضعیت فوق میباشد».</span>http://www.ipsajournal.ir/article_315_c00ef2f11157cf363edffa350878f100.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X12220170522Fundamentals of the Political in Ancient Greece and the Role of Police in its Formationبنیادهای امر سیاسی در یونان باستان و نقش پولیس (دولتشهر)در شکل گیری آن2756316FAاحسانکاظمیدانشگاه اصفهانعلیعلی حسینیدانشگاه اصفهانسید جوادامام جمعه زادهدانشگاه اصفهانعلیرضاآقاحسینیدانشگاه اصفهانJournal Article20170426<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;">The Political is not only a concept, but refers to the essence of the ontological relations and political processes in a society. So as understanding the essence and nature of the political in a political community can lead us to the realization of its foundations and political logic. Addressing the political in ancient Greek political communities not only originates our understanding of the quality and structure of the policy in ancient Greece, but it can also reveal the foundations of political thought in ancient Greece. In fact, the political is the product of the political structure of a society along with its political thought. In this regard, theoretical ideas of thinkers such as Karl Schmidt, Jacques Lacan and Chantal Mouffe regarding the political are reviewed. Then the political relations in ancient Greece are mentioned. The police here as determined political structure of ancient Greece is recognized as a political discourse that the political is its reconstructed. In fact, the approach of the present study is the political discourse and the political is considered as a discourse. After indicating the police as a political discourse that reconstructs the outcome political, the emergence of the political in ancient Greece will be discussed.</span> <br /><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;" lang="AR-SA">امر سیاسی تنها یک مفهوم نیست، بلکه اشاره ای هستی شناختی به ماهیت و چیستی روابط و فرآیندهای سیاسی در یک جامعه دارد. به طوری که با درکِ ماهیت و چیستی امر سیاسی در یک اجتماع سیاسی می توان به بنیادها و منطق سیاسی حاکم بر آن پی برد. در این میان پرداختن به امر سیاسی در اجتماع های سیاسی یونان باستان علاوه بر این که موجب درک ما از کیفیت و ساختار سیاست در یونان باستان می شود، می تواند بنیاد های تفکر سیاسی در یونان باستان را نیز آشکار سازد. در واقع امر سیاسی محصول تلاقی ساخت سیاسی یک جامعه با تفکر سیاسی حاکم بر آن می باشد. در همین راستا نگارندگان ابتدا به عنوان تمهیداتی نظری به آراء اندیشمندانی همچون کارل اشمیت، ژاک لاکان و شانتال موف در باب امر سیاسی می پردازند. سپس به ساخت و روابط سیاسی حاکم بر یونان باستان اشاره می شود؛ در اینجا پولیس به عنوان متعین ساخت سیاسی یونان باستان به مثابۀ یک گفتمان تشخیص داده می شود که امر سیاسی برساخته آن می باشد. در واقع رویکرد پژوهش حاضر به امر سیاسی گفتمانی می باشد و به امر سیاسی در بستر گفتمان اندیشیده می شود. بعد از نشان دادن پولیس به مثابۀ یک گفتمان که امر سیاسی را بر می سازد، به برآمد آن که ظهور امر سیاسی در یونان باستان است، پرداخته می شود</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;">.</span>http://www.ipsajournal.ir/article_316_cd68ae9230eac9fc484d7d1c8fbba674.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X12220170522A Philosophy of Compatibility between Liberty and Equality in John Rawls’ Theory of Justiceفلسفۀ هم آوایی آزادی و برابری در نظریۀ عدالت جان رالز5785317FAسید علیمحمودیدانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجهJournal Article20170305<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;">Connections between liberty and equality in John Rawls political philosophy was a departure point towards creating the Theory of Justice. Based upon the heritage of philosophers of enlightenment and getting advantage of the origins of Immanuel Kant’s philosophy on anthropology and morality in particular, Rawls explained the foundations of his theory. He also discussed the essence of justice and explained that why and how justice can be achievable. Rawls’ breaking with tradition together with his renewal in a theory regarding justice, promoted equality by putting such a basic right besides liberty. In this article, I will discuss presuppositions of the two principles of justice and also the logic of priority of liberty over equality by applying the methodology of conceptual analysis and critical evaluation. Although Rawls achieved the assumption of the priority of liberty over equality through his anthropological reasons within a framework of a philosophical theory, it is understandable that he applying philosophical and political approaches in the light of reasonable arguments made neighboring and simultaneous relationships between liberty and equality. Therefore, Rawls made his attempts to provide a possibility for the attainment of social, political and economic justice in human societies.</span> <br /><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;" lang="AR-SA">پیوند میان آزادی و برابری به عنوان دو اصل در فلسفۀ سیاسی جان رالز، نقطۀ عزیمت او در برساختن نظریه ای دربارۀ عدالت بود. رالز با تکیه بر میراث فیلسوفان دوران روشنگری و به ویژه با بهره گیری از پشتوانه های فلسفی ایمانوئل کانت در انسان شناسی و اخلاق، بنیان های نظریۀ خویش را تبیین کرد و به بحث پیرامون چیستی، چرایی و چگونگی دستیابی به عدالت پرداخت. سنت شکنی و نوگرایی رالز در نظریه ای دربارۀ عدالت، برصدر نشاندن برابری در کنار آزادی بود. در مقالۀ حاضر، با بهره گیری از روش تحلیل مفهومی و ارزیابی انتقادی، پیش زمینه های دو اصل عدالت و هم چنین منطق اولویت آزادی نسبت به برابری را مورد بحث و ارزیابی قرار خواهم داد. هرچند رالز به دلایل انسان شناختی در چارچوب نظریۀ فلسفی خویش دربارۀ عدالت، به فرض تقدم آزادی نسبت به برابری دست یافت، اما می توان دریافت که او با رهیافت های فلسفی و سیاسی، و در پرتو استدلال های منطقی، روابط همسایگی و همبودی میان آزادی و برابری پدید آورد تا در سایه سار آن، امکان تحقق عدالت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در جامعه های انسانی فراهم گردد</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;">. </span>http://www.ipsajournal.ir/article_317_c96f8dc8bbf69bac405bf4632b4a1eb8.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X12220170522Analyzing the Impact of Authority on Death Prevalence among War Subjectsواکاوی تأثیر اتوریته بر انتشار مرگ در سوژههای جنگ85118318FAفاتحمرادیدانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20161102<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;">To access the mental atmosphere of war subjects, the intended society should be studied. In this study, a case study has been conducted through in-depth interviews with Iran-Iraq war subjects regarding the impact of authority on war and death. There are different forms of authority in the social space, but it is reproduced in its highest form in war and is also effective on mortality frequency. But authority is not produced in war and is rooted from external sources. In this study, it is found that we face diversity and plurality of subjects during and after war. Accordingly, eleven kinds of subjects based on their behavioral characteristics during war and three types of behavioral patterns after war have been derived from the research. Therefore, the diversity of war and post-war subjects’ behavior is associated with a different personality structure indicating they have different personality traits. But authority acts as an integration and overlap of these variations in war. Existing behavioral structures and patterns are also effective in war subjects in cultural and political atmosphere of Iran after war and now. Accordingly, regardless of the behavioral diversity of war subjects, an efficient management of political and cultural structures is not possible in society, and it is needed to pay attention to the diversity of behaviors in the subject and their behavior patterns. The subjects’ authority in war can be transmitted into the current political and cultural fields in different ways, i.e., it changes from power to authority.</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;" lang="AR-SA">دستیابی به فضای ذهنی سوژه جنگ نیازمند مطالعه جامعه موردنظر است. در این پژوهش نیز با استفاده از مصاحبه عمیق به نمونه موردی سوژههای جنگ ایران و عراق<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>از منظر تأثیر اقتدار بر جنگ و مرگ پرداخته شده است. اقتدار در فضای اجتماعی به صورتهای مختلف وجود دارد، اما در جنگ<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>در حد اعلای خود بازتولید میشود و بر فراوانی مرگ نیز ممکن است اثرگذار باشد. اما اقتدار در جنگ تولید نمیشود و ریشه آن منشأ بیرونی دارد. در پژوهش حاضر مشخص شد که در جنگ و پس از جنگ با تکثر و گونه گونی رفتاری سوژهها مواجه هستیم. بر همین اساس یازده نوع سوژه بر اساس ویژگیهای رفتاری آنان در جنگ و سه نوع الگوی رفتاری آنها پس از جنگ از پژوهش استخراج شده است. ازاینرو تنوع رفتاری سوژههای جنگ و بعد از جنگ با ساختار شخصیتی<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>متفاوتی همراه است که نشان میدهد آنها ویژگیهای شخصیتی متفاوتی دارند. اما اقتدار به منزله تجمیع و همپوشانی این تنوعات در جنگ عمل میکند. ساختار و الگوهای گوناگون رفتاری موجود در سوژههای جنگ در فضای فرهنگی و سیاسی ایران بعد از جنگ و اکنون نیز اثرگذار است. بنابراین بدون توجه به تنوعات رفتاری سوژههای جنگ، مدیریت ساختار سیاسی و فرهنگی کارآمد، در جامعه ممکن نیست و نیازمند توجه به تنوعات رفتاری موجود در سوژهها و الگوهای رفتاریشان است. اقتدار موجود در جنگ از نظر سوژهها میتواند به طرق مختلف به عرصه فرهنگی و سیاسی کنونی منتقل شود، یعنی از شکل قدرت به اقتدار تبدیل شود</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;">.</span>http://www.ipsajournal.ir/article_318_86fbb6a91515457d5b26f00fd016d14a.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X12220170522Analysis of Violent Acts of ISIS from the Perspective of Political Psychology: With an Emphasis on Realistic Conflict Theoryتحلیل کنش های خشونتبار داعش از چشم انداز روان شناسی سیاسی: با تأکید بر نظریه تعارض واقعگرایانه119150319FAعلی اشرفنظریدانشگاه تهرانشهرهپیرانیدانشگاه تهرانJournal Article20170601<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;">Understanding the causes and contexts of violence and terrorism is one of the main areas of political psychology.</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;">How violence has been shaped and what reasons increased it in the first half of the twenty-first century are the questions that political psychology is going to answer.</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;">According to deprivation Theory, material and non-material deprivation is one of the most important explanations for the understanding of political violence has by political thinkers. At this article, efforts have been made to analyze the violent acts of ISIS in the framework of Realistic Conflict Theory.</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;">The main question is: What are the material and non-material deprivation areas and structures shaping the violence of ISIS? And what aspects of deprivation have been effective on the tendency of ISIS members to violence?</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;">The hypothesis of the present paper is that ISIS violence is the result of a combination factors such as reaction to the experience of colonialism, identity crisis, economic deprivation, humiliation, discrimination and foreign fighters. Especially Western countries stated the sense of discrimination and humiliation, second-class citizenship and poverty as the cause and prevalence of violence on behalf of ISIS.</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;">However, based on theories of deprivation - aggression, relative deprivation and conflict realistically, three main indices of the discussion are presented here. Firstly, poverty and economic factors are emphasized as reasons for the attraction to the ISIS. Secondly, special importance is given to the partial deprivation and psychological factors. And thirdly, the in-group conflict is highlighted. In this paper, these three dimensions are carefully reviewed is details and in an analytical way. </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;" lang="FA">فهم دلایل و زمینههای شکلگیری خشونت و تروریسم یکی از حوزههای اصلی روانشناسی سیاسی است. اینکه چگونه اقدامات خشونتبار شکل میگیرد و متأثر از چه دلایلی شاهد تصاعد اقدامات خشونتبار در نیمه اول قرن بیستویکم هستیم. توجه به مؤلفههای محرومیت مادی و غیر مادی، همواره به عنوان یکی از مهمترین دلایل ارائه شده برای فهم خشونت سیاسی توسط اندیشمندان سیاسی مطرح شده است. در این مقاله تلاش خواهد کنشهای معطوف به خشونت داعش در چارچوب نظریه منازعه واقعگرایانه مورد تحلیل قرار گیرد. </span><br /> <span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;" lang="FA">پرسش اصلی این است که زمینهها و ساختارهای محرومیت مادی و غیرمادی بروز خشونت گروه داعش کدام است و چه ابعادی از محرومیت در گرایش اعضای داعش به خشونت موثر بوده است؟ فرضیه پژوهش حاضر نیز بر این مبناست که خشونت داعش حاصل مجموعهای از عوامل از قبیل واکنش به تجربة استعمار، بحران هویت، </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;" lang="AR-SA">ناکامی- سرخوردگی</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;" lang="FA">، تحقیر، تبعیض و </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;" lang="AR-SA">جنگجویان خارجی نیز<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>بهخصوص کشورهای غربی، حس تبعیض و تحقیر، شهروند درجهدو بودن و فقر، بیان میکنند </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;" lang="FA">که موجب رواج خشونت عریان از سوی داعش شدهاست.</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;" lang="AR-SA"> با اینوجود، بر اساس نظریات محرومیت- پرخاشگری، محرومیت نسبی و تعارض واقعگرایانه میتوان از طریق عطف نظر به سه شاخص اصلی بحث را ارائه نمود: ابتدا تأکید بر ناکامی- سرخوردگی بهعنوان دلایل جذب شدن به داعش، دوم تأکید بر محرومیت نسبی و عوامل روانشناختی و سوم تعارض بیناگروهی. در مقاله حاضر، به نحوی دقیق و تحلیلی- انتقادی این سه بعد مورد توجه قرار میگیرد.</span>http://www.ipsajournal.ir/article_319_64eb5c3bd444600add8c4736a7d59cb7.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X12220170522"Orientalism in Reverse" in the Representation of IRIB News from West«شرقشناسی وارونه» در بازنمایی خبری سیمای جمهوری اسلامی ایران از غرب151188320FAهادینظریدانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایرانداودنعمتی انارکیدانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایرانJournal Article20170131<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;">The purpose of this essay is to study the representation of the west in IRIB news. To fulfill this goal, the news broadcasted on channel one at 21:00 p.m was studied for a period of 8 months. The theoretical framework of this paper is derived from the theoretical comprehension of representation, discourse as well as the orientalism in reverse. The method that has been used in this research is the method of Van Dijk’s discourse analysis. The data gathered from the review of the discourse of news on channel 1 about the West shows that, the news has mainly challenged the western norms based upon discursive components, such as: "supporting terrorism" , "racism", "violation of the human rights", "colonialism", "arrogance", "Islam phobia", and "violence". Reviewing channel 1 discourse shows that the news about the West is formed according to a procedure included in the organization and meta-organization instructions. The category implies that representation of the West in the discourse of news broadcasting is following what is called Orientalism in reverse.</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;" lang="AR-SA">هدف این مقاله مطالعه بازنمایی «غرب» در اخبار سیمای جمهوری اسلامی ایران است. برای نیل به این هدف بخش خبری ساعت 21 شبکه یک سیما انتخاب و در بازهای هشتماهه نمونهها موردمطالعه قرار گرفت. چارچوب نظری این پژوهش برگرفته از مفاهیم نظری بازنمایی و گفتمان و همینطور شرقشناسی وارونه است. روشی که در این تحقیق مورداستفاده قرارگرفته روش تحلیل گفتمان تئون وندایک است</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;">. </span><br /> <span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;" lang="AR-SA">یافتههای حاصل از مطالعه گفتمان خبری شبکه یک درباره غرب نشان میدهد که این شبکه عمدتاً بر مبنای مؤلفههای گفتمانی چون «حمایت از تروریسم»، «نژادپرستی»، «نقض حقوق بشر»، «استعمار»، «استکبار»، «اسلامستیزی»، «خشونت»، و... هنجارها و فضیلتهای غربی را به چالش کشیده است. تبیین گفتمان شبکه یک حاکی از این است که اخبار مربوط به غرب بهعنوان یکرویه مندرج در دستورالعملهای سازمانی و فرا سازمانی صورتبندی شده است. این صورتبندی نشان میدهد که بازنمایی غرب در گفتمان خبری سیما از چیزی پیروی کرده که شرقشناسی وارونه نام دارد</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;">. </span>http://www.ipsajournal.ir/article_320_c10190a4e8bccf64ab43a3f48ec36a06.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X12220170522Proper Political Structures in the Emergence of Oil Nationalization Movement Based Upon Neil Smelser Movement Theoryساختارهای سیاسی مساعد در ظهور جنبش ملی نفت بر اساس نظریه جنبش نیل اسملسر189223321FAعباسنعیمی جورشریدانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقاتمنصوروثوقیدانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقاتعلیرضاکلدیدانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقاتJournal Article20161129<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;">The main aim of the present paper is to assess proper political structures affecting oil nationalization movement based upon Smelser Movement Theory. The main question of the study is that: How did the nature of political structures in Qajar and First Pahlavi periods helped to provide the proper conditions for the emergence of Oil Nationalization Movement? The data shows that the political structure in Qajar period can be explained through two major factors that are despotism and patrimonial. Moreover, collected data indicates that the years between 1920 and 1926 is the era of dual sovereignty and the nature of political structure in the period of First Pahlavi can be divided into two sectors: Pseudo-modern dictatorship (1926-1933) and Pseudo-modern authoritarian (1933-1941) periods. The paper concludes that the lack of rule of law in the long term political structure of Iran has provided proper conditions for oil nationalization movement in 1940’s. Research methodology in this study is historical and the data is gathered through library studies.</span> <br /><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 130%;"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;" lang="AR-SA">هدف عمده مقاله حاضر عبارت است از ارزیابی ساختارهای سیاسی مساعد برای ظهور جنبش ملی نفت براساس نظریه رفرم اسملسر. سوال اصلی مقاله عبارت است از اینکه ماهیت ساختارهای سیاسی در دوره قاجاریه و پهلوی اول چگونه شرایطی مساعد را برای بروز و ظهور جنبش ملی نفت فراهم نموده است. یافته های تحقیق نشان داده است که ساختار سیاسی دوره قاجاریه بر مبنای دو مولفه کلان استبداد شرقی و پاتریمونیالیسم قابل تبیین است. یافته ها همینطور بیان می کند که سال های 1299 و 1305 دوره حاکمیت دوگانه است و ماهیت ساختار سیاسی دوره پهلوی اول نیز به دو بخش دیکتاتوری شبه مدرن (1305-1312) و استبداد شبه مدرن (1312-1320) بوده است. مقاله نتیجه گرفته است که فقدان قانون مندی در ساختار سیاسی بلندمدت، شرایط مساعدی را برای ظهور جنبش ملی نفت در دهه 1320 فراهم نموده است. روش تحقیق مقاله تاریخی بوده و روش گرداوری داده ها نیز کتابخانه ای است</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%;">.</span>http://www.ipsajournal.ir/article_321_ea47355cef25761ea6735a11a1cc4b2c.pdf