انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X16220210522Cholera and medicalization: The two factors leading to a modern interventionist state in the In the Qajar eraوبا و پزشکینهسازی: عوامل گذار به دولت مدرنِ مداخلهجو در دوره قاجار74243010.22034/ipsa.2021.430FAمصطفیانصافیدانشجوی دکتری اندیشه سیاسی دانشگاه علامه طباطباییشجاعاحمدونداستاد دانشگاه علامهJournal Article20210207From the Sassanid period to the mid-Qajar period, a form of state in Iran emerged that not only did not hold itself accountable towards the people, but also demanded the citizens to obey the state under any condition as this earthly state was connected to the heavenly kingdom. This article aims at investigating the moment of dissociation from this state form, a dividing moment prior to which the state was considered a pre-modern state, and after which emerged the modern state in Iran. Intervention in the life and death of nationals, either in public or private spheres, is a prominent component of this state. Findings of the article suggest that the beginning of the emergence of modern state dates back to the seizures carried out by the state in the mid-Qajar period, and during the period of fatal cholera’s prevalence. Establishment of Dar ul-Funun University and focus on modern medicine and surgery disciplines, foundation of the first modern hospital in this period, formation of the Pasteur Institute for vaccine production, emphasis on water hygiene as the major cause of cholera were among the non-mythical acts by which the state interfered with the life and death of its citizens. In general, this study concludes that medicalization of Iranian society, and consequently state interference with the dignity of life and health of citizens were paradigms that triggered the impetus for certain movements in the state, and provided the factors required for transition from pre-modern to modern condition.از دوره ساسانیان تا اواسط دوره قاجار با چهرهای از دولت در ایران مواجهایم که نه تنها در قبال مردم احساس مسئولیت ندارد، بلکه این اتباع هستند که باید تحت هر شرایطی از دولت تبعیت نمایند. هدف مقاله حاضر به عنوان پژوهشی در باب لحظه گسست از این نوع صورتبندی دولت، که میتوان آن را دولت پیشا-مدرن تلقی کرد، و ظهور دولت مدرن در ایران است. مداخلهجویی در حیات و ممات اتباع، چه در حوزه عمومی و چه در حوزه خصوصی، مولفه بارز این دولت است. این مقاله با اتکا به روش تبارشناسی فوکو درصدد است تا شکاف و گسست از تنواره سیاسی دولت پیشامدرن و زایش دولت مدرنِ مداخلهجو را در ایران تفحص نماید. بر اساس یافتههای این مقاله، سرآغاز پیدایش دولت مدرن، به دخل و تصرفاتی باز میگردد که دولت در اواسط دوره قاجار و در بازه زمانی شیوع و اوجگیری بیماری مهلک وبا اعمال نمود. ایجاد دانشگاه دارالفنون و اهمیت یافتن دو رشته پزشکی مدرن و جراحی، تاسیس نخستین بیمارستان مدرن در این دوره، تاسیس انستیتو پاستور و افزایش تعداد حمامها از جمله کردارهای غیرگفتمانی بودند که با بسط آنها، دولت حیات و ممات اتباع خود را مورد مداخله قرار داد. در نتیجه پزشکینه کردن جامعه ایرانی و به تبع آن مداخله در شئون زندگی و سلامت بدن شهروندان، الگوی بود که موجبات ایجاد تحرّک در دولت و عوامل گذار این نهاد از وضعیت پیشا مدرن به مدرن را فراهم آورد.http://www.ipsajournal.ir/article_430_16ebb1dd5b357c3d4b28780d4f7bd23e.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X16220210522The most important components and indicators of Iranian political culture in the age of social networks from the perspective of academic elitesمهمترین مولفهها و شاخصهای فرهنگ سیاسی ایرانیان در عصر شبکههای اجتماعی از منظر نخبگان دانشگاهی437243210.22034/ipsa.2021.432FAمهدیبیگدلوعضو هیئت علمیJournal Article20210306Political culture as a part of public culture that considers the relationship between society and power has a great impact on the political development of countries. This concept has been considered by Iranian and non-Iranian thinkers and researchers in various researches and its components and indicators have been enumerated.But the emergence of social networks that have influenced social interactions as a building block of culture cannot be considered ineffective in political culture; Assuming this, the present study in response to the question that the formation of social networks with interactive, participatory and public capacities has caused the emergence or prominence of what components and indicators in the Iranian political culture? Delphi method has used the opinions of academic elites.<br /> Findings show that although some historical components of Iranian political culture such as intellectual absolutism, distrust, xenophobia, extrajudicial behavior, self-control, extremism and the predominance of religious values with other literature in Iranian political culture have existed in the past, but the critical component of the political system with characteristics such as criticism. Among the leading political figures in power, the publication of clips of anti-government political activists and the critique of government policies due to the emergence of virtual social networks in the Iranian political culture has emerged.فرهنگ سیاسی بهعنوان بخشی از فرهنگ عمومی که رابطه جامعه و قدرت را مدنظر دارد تاثیر بسزایی در توسعه سیاسی کشورها دارد. این مفهوم در پژوهشهای مختلفی مورد توجه اندیشمندان و محققان ایرانی و غیرایرانی قرار گرفته و مولفهها و شاخصهایی برای آن برشمردهاند. اما ظهور شبکههای اجتماعی که تعاملات اجتماعی را بهعنوان بنای فرهنگ تحت تاثیر قرار داده را نمیتوان بر فرهنگ سیاسی بیتاثیر دانست؛ با این فرض، تحقیق حاضر در پاسخ به این سوال که شکلگیری شبکههای اجتماعی با ظرفیتهای تعاملی، مشارکتی و عمومی باعث پدیدارشدن یا برجسته شدن چه مولفهها و شاخصهایی در فرهنگ سیاسی ایرانیان شده است؟ به روش دلفی از نظرات نخبگان دانشگاهی بهره گرفته است. یافتههای تحقیق نشان میدهد هرچند برخی مولفههای تاریخی فرهنگ سیاسی ایران همچون مطلقگرایی فکری، بیاعتمادی، بیگانهستیزی، رفتارهای فراقانونی، خودمداری، افراطگرایی و غالب بودن ارزشهای دینی با ادبیات دیگری در فرهنگ سیاسی ایران از گذشته وجود داشته اما مولفه نقد نظام سیاسی با شاخصهایی چون انتقاد از افراد شاخص سیاسی در قدرت، انتشار کلیپهای فعالان سیاسی مخالف دولت و نقد سیاستهای دولت بهواسطه ظهور شبکههای اجتماعی مجازی در فرهنگ سیاسی ایرانیان برجستگی یافته است.http://www.ipsajournal.ir/article_432_c224fae537932c15e8acae1011bd7f6e.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X16220210522analysis of the positions and the process of mobilizing the resources of the Constitutional Party of Iran and the Fadaiyan Khalq Majority- Branch Organizationتحلیل مواضع و فرآیند بسیج منابع سازمان فدائیان خلق (اکثریت) و حزب مشروطه ایران7310942910.22034/ipsa.2021.429FAملیحهسالمدانشجوی دوره دکتری مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی دانشگاه شاهدعباسکشاورز شکریدانشیار علوم سیاسی دانشگاه شاهد،0000-0002-7686-6578زاهدغفاری هشجیندانشیار علوم سیاسی دانشگاه شاهد،0000-0003-0038-2283Journal Article20201229The main question of this article is: what are the positions and the process of mobilizing the resources of the Constitutional Party of Iran and the Fadaiyan Khalq Majority- Branch Organizatio. The theoretical framework of the present article is based on Charles Tilly's theory of political mobilization, in which, based on the variables of collective action, organization, interests, resource mobilization, opportunity / threat and repression / facilitation, the resource mobilization process of these two groups is comparatively examined and their differences and similarities explained. Findings of the research, using a qualitative method of documentary analysis as well as a comparative method, indicate that the positions and the process of political mobilization of the two groups have major differences so that the possibility of any alliance and close cooperation is ruled out due to fundamental differences between them; However, both of them agree on the position of overthrowing the Islamic Republic and replacing it with their own political system.سوال اصلی این مقاله آن است که مواضع و فرآیند بسیج منابع حزب مشروطه ایران و سازمان فدائیان خلق اکثریت چه بوده است. چارچوب نظری مقاله پیش رو مبتنی بر نظریه بسیج سیاسی چارلز تیلی است که در آن براساس متغیرهای کنش جمعی، سازمان، منافع، بسیج منابع، فرصت/تهدید و سرکوب/تسهیل، فرآیند بسیج منابع این دو گروه را بهصورت تطبیقی مورد بررسی قرار داده و تفاوتها و شباهتهای آنها را ارائه خواهد داد. یافتههای تحقیق با استفاده از روش کیفی از نوع تحلیل اسنادی و همینطور روش مقایسه ای، حاکی از آن است که مواضع و فرآیند بسیج سیاسی دو گروه دارای تفاوتهای عمدهای است بهنحویکه امکان هرگونه ائتلاف و همکاری نزدیک با توجه به اختلافات مبنایی بین آنها منتفی است؛ لیکن هر دوی آنها در موضع براندازی نظام جمهوری اسلامی و جایگزینی آن با نظام سیاسی مدنظر خود با یکدیگر همنظر هستند.<br /> سوال اصلی این مقاله آن است که مواضع و فرآیند بسیج منابع حزب مشروطه ایران و سازمان فدائیان خلق اکثریت چه بوده است.http://www.ipsajournal.ir/article_429_04943cb6e4ee67cb4b8a1348ea828224.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X16220210522The Discourse of the Neo-Reformists and Rhizomatic Bio-Movements:
(2013-2019)گفتمان نواصلاح طلبی و گفتمان امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران؛ زیست-جنبش های ریزوماتیکی (1398-1392)11113843110.22034/ipsa.2021.431FAمه سیماسهرابیدانشجوی دکتری علوم سیاسی، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتیمحمدرضاتاجیکدکترای علوم سیاسی و روابط بین الملل، دانشیار دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتیمنصورمیراحمدی چناروئیهدکترای علوم سیاسی و مطالعات اسلامی، استاد تمام دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20210108In the course of formation of Neo-Reformist Discourse in the Islamic Republic of Iran (IRI), Iran’s society has been witnessed numerous social movements in protest of excruciating socio-economic situation in Iran which have been labeled as “Bio-movements” or “Reincarnating Movements” by virtue of their repeatable nature. In fact, these movements have been evaluated as unpredictable, uncontrollable movements due to their lack of central part and rapid revival by external events. These movements in pluralist societies have been taken into consideration by the aggressive forces due to their canalization in accordance with their goals. Consequently, the current survey has embarked on its concentration on the malfunction of the discourse of Neo-Reformists and its ambivalent repercussions on the function of the discourse of national security within the theoretical frame work of Gilles Deleuze’s “body without organs” and the method of discourse analysis by Laclau and Mouffe. The results of this article proved that the discourse of national security has been caricaturized by the Neo-reformist’s discourse mainly due to its imprecise and inaccurate recognition of the nature of these movements which should be seen as the “need blocs” rather than “Democratic Blocs”.از زمان شکل گیری گفتمان نو-اصلاح طلبی و عدم توانایی این گفتمان در بهبود وضعیت اقتصادی-اجتماعی و معیشتی اقشار مختلف جامعه بر خلاف دالها و فضای استعاری وعده داده شدۀ آن،شرایطی شکل گرفته که در آن پیکره و بدنۀ جمعی جامعه همراه با رویدادهای ملتهب بیرونی،در شکل شورشی خود مدام به سطح آمده و فضای جامعه را ناامن ساخته است.از این جنبش ها که در طی سالهای 1398-1392 در پاسخ به شرایط نابسامان معیشتی شکل گرفته اند،به«زیست-جنبش»یا«جنبشهای تناسخی بدون سر»یاد می کنندکه با توجه به ویژگیهایی نظیر فاقد«مرکز و رهبری بودن»و سریع بازاحیا شدنشان،مواجهه و کنترل آنها را از منظر«گفتمان امنیت ملی»دشوار ساخته است.در این راستاسئوال اصلی این پژوهش به«رابطۀ عملکرد گفتمان منتخب با گفتمان امنیت ملی نظام ج.ا.ا.»باز می گردد.فرضیۀ اصلی پژوهش ارتباط مستقیم و معنادار بین«کژکارکرد ادراکی و کارکردی گفتمان منتخب بر کارکرد گفتمان امنیت ملی»اختصاص داده شده،جایی که کژکارکرد گفتمان منتخب منجر به پررنگ شدن فاز سخت افزاری گفتمان امنیت ملی می شود.تبیین این مهم،بر مبنای چارچوب نظری دلوزی مبتنی بر انگارۀ«بدن بدون اندام»و بر مبنای روش شناسی«گفتمانی»لاکلائو و موفه در تحلیل زیست جنبشهای ایرانی محقق شده است.نتایج تحقیق بیانگر این مطلب می باشند که این زیست جنبشها در سطح یک«نیروی واکنشی»و«بلوکهای نیاز» همبستۀ آن هستندکه تنها درپناه رخدادهای ملتهب بیرونی امکان بروز و ظهور پیدا کرده وفاقد توانش اتصالات ریزوماتیک در راستای اعمال تغییرات بنیادین و انقلابی بوده و در نتیجه،در حوزۀ گفتمان امنیت ملی تهدید جدی محسوب نمیشوند،بلکه تنها نیازمند راهکارهای نجات ومواجهۀ بلند مدت هستند که بر عهدۀ گفتمان منتخب بوده است.http://www.ipsajournal.ir/article_431_2e8cef709e6ca5afe99072c2ea29cba5.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X16220210522Sport Policy Making in the Legislative System of the Islamic Republic of Iran (1980-2001)سیاست گذاری ورزش در نظام تقنینی جمهوری اسلامی ایران (1380-1359)13917343310.22034/ipsa.2021.4272.3764FAفریبرزظریفیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران0000-0003-3698-0365علی اشرفخزائیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانبهرامیوسفیدانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانزهرهحسنیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانJournal Article20210215The purpose of this study is to policy sports in the Iranian legislative system in the first and second decades of the Islamic Revolution. The research method is qualitative at the descriptive-analytical level and the data have been collected using secondary library-documentary sources. The results showed that in the first to fifth terms of Islamic Consultative Assembly, the number of sport bills converted into law was "6 cases" that had a significant advantage over the number of sport plans that were "2 cases". The subject area of sports laws is related to: reforming the structure and statutes of sports organizations, sports participation at the championship level, cultural-educational-research cooperation at the international level, financing and privatization in sports, and based on the Almond et al (2008) and policy division, the focus of the proposed sports plans and bills is related to the regulatory, distributive and symbolic domains, respectively, and the extracted domain, which is for revenue and extraction of resources, does not include items, and in the final part of the research two examples of speeches of the representatives of the third and fifth term of Islamic Consultative Assembly in relation with the bill on the establishment of sports clubs by the people under government supervision and the plan to reform the goals and structure of the Physical Education Organization from the perspective of Fairclough critical discourse analysis at three levels: description, interpretation and explanation have been studied and through this, the link between the text and society was representedهدف پژوهش، سیاست گذاری ورزش در نظام تقنینی ایران در دهه اول و دوم انقلاب اسلامی می باشد. روش پژوهش از نوع کیفی در سطح توصیفی – تحلیلی و داده ها با استفاده از منابع ثانویه کتابخانهای- اسنادی گردآوری شده است. نتایج نشان داد در ادوار اول تا پنجم مجلس شورای اسلامی تعداد لوایح ورزشی تبدیل شده به قانون «6 مورد» بر تعداد طرح های ورزشی «2 مورد» برتری قابل ملاجضه ای داشته است. حیطه موضوعی قوانین ورزشی مرتبط به: اصلاح ساختار و اساسنامه سازمان های ورزشی، مشارکت ورزشی در سطح قهرمانی، همکاری فرهنگی - آموزشی- پژوهشی در سطح بین المللی، تامین منابع مالی و خصوصی سازی در ورزش است و بر اساس تقسیم بندی سیاست گذاری آلموند و همکاران(2008) تمرکز طرح ها و لوایح ورزشی ارائه شده به ترتیب مرتبط به حیطههای تنظیمی، توزیعی و نمادین است و حیطه استخراجی که در جهت کسب درآمد و استخراج منابع می باشد مواردی را در ارتباط با ورزش به خود اختصاص نداده است و در قسمت پایانی پژوهش، دو مورد از نطق نمایندگان دوره سوم و پنجم مجلس شورای اسلامی در ارتباط با لایحه تاسیس باشگاه های ورزشی توسط مردم با نظارت دولت و طرح اصلاح اهداف و ساختار تشکیلات سازمان تربیت بدنی از منظر تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف در سه سطح: توصیف، تفسیر و تبیین بررسی و از این رهگذر، پیوند میان متن و جامعه بازنمایی شد.http://www.ipsajournal.ir/article_433_5bc0dcdd36b3afd8c284b4955c44982e.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X16220210522The COVID-19 Crisis, Alteration or Continuity of governance patterns in the Government of the Islamic Republic of Iranبحران کرونا؛ تغییر یا تداوم الگوهای حکمرانی در دولت جمهوری اسلامی ایران17522042710.22034/ipsa.2021.427FAعلیقدیری نوفرستدانشجوی دکترای علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد0000000312476375وحیدسینائیعضو هیات علمی0000000339852449Journal Article20210109The persistence of the corona virus and the impossibility of the prospect of ending it have turned a medical issue into a social one. The "corona crisis", like events such as war, revolution, or infectious diseases, can be seen as a driver of national policy change. How states deal with the Corona crisis and speculation about its impact on governments is now the subject of widespread debate. But has the Corona crisis led to a change in the governing patterns of the state of the Islamic Republic of Iran? Answer this question; Using Diamond Chaos Theory and the method of thik description and with the focus on some news data, information and published statistics, has been done. According to the twelve components of chaos theory, changes in the methods of state in Iran due to coordination and relative adaptation to the "eceptional situation" are on the agenda, which can be asked by accurately describing the historical, social and political conditions. Continuation or change of governance patterns in Iran, affected by the Corona crisis. It seems that the formation of the state in the Islamic Republic has been formulated in such a way that the Corona crisis can not change its governance patterns, and despite some occasional changes due to the special circumstances of Corona, governance patterns in the Islamic Republic of Iran have continued.استمرار حیات ویروس کرونا و امکانناپذیری چشماندازی برای پایان آن یک مسأله پزشکی را بهامری اجتماعی بدل کرده است. «بحرانبودگیِ کرونا» همانند رخدادهایی نظیر جنگ، انقلاب، یا بیماریهای واگیردار میتواند بهعنوان عامل محرک در تغییر سیاست ملی تلقی شود و بر سرنوشت کشورها اثر بگذارد. اکنون نحوه مواجهه دولتها با بحران کرونا و گمانه-زنیها در رابطه با تأثیر آن بر دولتها محل تبادل نظرهای گستردهای قرار گرفته است. اما آیا بحران کرونا بهتغییر الگوهای حکمرانی دولت جمهوری اسلامی ایران منجر شده است؟ پاسخگویی بهاین پرسش، با بهرهگیری از نظریه آشوب جِرِد دایموند و بهروش توصیف پُرمایه و با محوریت برخی دادههای خبری، اطلاعات و آمار منتشرشده صورت پذیرفته است. مطابق با مولفههای دوازدهگانه نظریه آشوب، تغییراتی در روشهای حکمرانی دولت در ایران بهواسطه هماهنگی و انطباق نسبی با «وضعیت اضطراری ویروسی»، در دستور کار قرار گرفته که با استفاده از توصیفِ دقیق شرایط تاریخی، اجتماعی و سیاسی میتوان بهطرح پرسش از تداوم یا تغییر الگوهای حکمرانی در ایران، متأثر از بحران کرونا پرداخت. بهنظر میرسد ساخت دولت در جمهوری اسلامی بهگونهای صورتبنده شده است که بحران کرونا نمیتواند الگوهای حکمرانی آن را تغییر دهد و با وجود برخی تغییرات موردی متأثر از شرایط خاص کرونایی، الگوهای حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران تداوم یافته است.http://www.ipsajournal.ir/article_427_0bb133b37de87dc6cd77f61c4a0c6859.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X16220210522Soft power is the main focus of strategic narrative in the power of diplomacy
(Review of three narratives about Iran)قدرت نرم کانون اصلی روایت استراتژیک در قدرت دیپلماسی (بررسی سه روایت در مورد ایران)22125942810.22034/ipsa.2021.428FAزهرانژادبهرامدانشجوی دکتری ارتباطاتنازنینملکیاناستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق0000-0001-7957-2674سرونازتربتیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرقJournal Article20201129Today, soft power has become one of the pillars of foreign policy of governments. Increasing access to digital media has increased countries' capacity to harness soft power. In the field of digital media, Twitter has been welcomed by a wide range of politicians and has found a special place in the political equation; As many as 97% of the UN member states are members of this global network. In the meantime, following the narrations on Twitter or creating them in this environment is a platform that can change the function of the narrations; Therefore, the reaction of narrators on Twitter can be a criterion for the effectiveness of political narratives and its effect on soft power. The main question of the present study is what effect do political narratives have on the power of diplomacy? And how has Twitter contributed to the reflection of these narratives? The method used in this article is content analysis of three selected narratives based on maxqoda software on Twitter. Narrated by Nicki Haley, US Representative to the United Nations in 2017, Iranian Foreign Minister Javad Zarif in 2019, and Benjamin Netanyahu in 2018, then Prime Minister of Israel. It should be noted that the tweets are in English and the pages of Iranian politicians are also in English.<br /> The result of this study confirms that these narratives are based on the structure of generalization, environment and its results in the audience; It has had different effects on the soft power of diplomacy.گسترش روزافزون دسترسی به رسانههای دیجیتال، ظرفیت کشورها را در بهرهگیری از قدرت نرم به عنوان رکنی در سیاستخارجی افزایش داده است. در عرصه رسانههای دیجیتال، توییتر مورد استقبال طیف وسیعی از سیاستمداران قرار گرفته است. روایتسازی تویتتری در برخی موارد ایران را کانون توجه قرار داده است؛ بهگونهای که اثربخشی آن در دیپلماسی قابل مشاهده است. لذا عکسالعمل روایتها در توییتر میتواند معیاری برای اثربخشی روایتهای سیاسی و اثر آن بر قدرت نرم باشد. سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که روایتهای سیاسی چه گونه در قدرت دیپلماسی اثر دارد و سهم توییتر در بازتاب این روایتها چگونه بوده است؟ این مقاله براساس روش تحلیل محتوی کیفی سه روایت برگزیده هیلی نماینده امریکا در سازمان ملل ۲۰۱۷ ، ظریف ۲۰۱۹ و نتانیاهو 2018را با اتکا به نرم افزار مکس کودا 18کد گذاری کرده است. چارچوب نظری نوشتار حاضر روایت استراتژیک بر مبنای دیدگاههای میسکیمون و قدرت نرم جوزف نای است که مؤید قدرتورزی در زیستبوم جدید رسانه و بکارگیری دیپلماسی عمومی دیجیتال برای رساندن روایت استراتژیک به افکار عمومی، قبولاندن درستی روایت به آنها و حتی واداشتن آنان به تبلیغ آن است. <br /> نتیجه این بررسی بیانگر آن است که روایتها برمبنای ساختارشکلگیری، محیط و نتایج آن در مخاطب؛ در توییتر از دنباله روی کافی بجز روایت تیم ب و پاسخ ظریف به نیکی هیلی نداشته است. قدرت رسانه در کنار روایت بستر اقناع مخاطب را برای رسیدن به قدرت نرم فراهم ساخته است.<br /> کلید واژهها: قدرت نرم، توییتر، رسانههای دیجیتال ، دیپلماسی رواییhttp://www.ipsajournal.ir/article_428_ffb3e7943a1621ed5a7ad036c3f804d8.pdf