انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X17120220220Investigating the relationship between state efficiency and social trust in Iranian societyبررسی رابطه کارآمدی دولت و اعتماد اجتماعی در جامعه ایران؛ مطالعه موردی شهروندان شهر رشت74044810.22034/ipsa.2022.448FAزینبثابت ویشکاسوقهگروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران0000-0001-8866-5629هادینوریگروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گیلان، شهر رشت، کشور ایرانhttps://orcid.org/00محمدرضاغلامیگروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گیلان، شهر رشت، کشور ایران0000-0002-5040-3938Journal Article20211105The aim of this study was to explain the relationship between state efficiency and social trust in the citizens of Rasht. The question is, to what extent does the level of state performance affect the level of social trust? The study of this issue has been done in the form of a quantitative research and the research data have been collected by a questionnaire with a sample size of 384 people and by random cluster sampling method. The statistical population is the citizens of the five districts of Rasht. According to the research findings, the social trust of Rasht citizens is at a moderate level. The citizens of Rasht evaluate the efficiency of the state at a medium and low level. There is a significant correlation between state efficiency and social trust and state efficiency has direct and indirect effects on social trust. Distributive justice accounts for about 57% and political performance for about 22% of changes in social trust. Therefore, the main hypothesis of the research is confirmed. The first sub-hypothesis about the significance of the difference in social trust between urban areas was rejected and the second sub-hypothesis about the significant difference in state efficiency in urban areas was confirmed.پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه کارآمدی دولت و اعتماد اجتماعی در شهروندان شهر رشت انجام شده است. مسأله این است که میزان عملکرد دولت تاچه حد بر میزان اعتماد اجتماعی اثرگذار است؟ بررسی این مسأله در قالب پژوهشی کمی صورت گرفته و دادههای پژوهش بهوسیله پرسشنامه و با حجم نمونه ۳۸۴ نفر و با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی، جمعآوریشده است، جامعه آماری شهروندان مناطق پنجگانه شهر رشت هستند. طبق یافتههای پژوهش، وضعیت اعتماد اجتماعی شهروندان شهر رشت در سطح متوسط است. شهروندان رشت کارآمدی دولت را در سطح متوسط و پایین ارزیابی میکنند. بین کارآمدی دولت و اعتماد اجتماعی همبستگی معناداری وجود دارد و کارآمدی دولت دارای اثرات مستقیم و غیر مستقیم بر اعتماد اجتماعی است. عدالت توزیعی حدود ۵۷ و عملکرد سیاسی حدود ۲۲ درصد از تغییرات اعتماد اجتماعی را تبیین میکنند. بنابراین فرضیه اصلی پژوهش تایید میشود. فرضیه فرعی اول درخصوص معناداری تفاوت اعتماد اجتماعی بین مناطق شهری رد و فرضیه فرعی دوم مبنی بر معناداری تفاوت کارآمدی دولت در مناطق شهری مورد تأیید قرار گرفت.http://www.ipsajournal.ir/article_448_b5b72b398bbf955da186da060ea04ca3.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X17120220220Sociological study of the effect of extra-group social capital on political culture
(Case study: political elites of Khuzestan province)بررسی جامعه شناختی تاثیر سرمایه اجتماعی برون گروهی بر فرهنگ سیاسی؛ مطالعه موردی نخبگان سیاسی استان خوزستان417045410.22034/ipsa.2022.454FAعلی حسنفرد بابلیدانشجوی دکتری، گروه جامعه شناسی سیاسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران.0000-0002-6846-2813عبدالرضاهاشمیاستادیارگروه جامعه شناسی ، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر0000-0002-0138-7070احمدعلیحسابیاستادیار گروه جامعه شناسی سیاسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران.0000-0002-7401-2747Journal Article20220216The attention of many developed and developed countries indicates that the country's elites, especially the ruling political elites, play an important role in the development process by playing a key role in the decision-making process and administration of the country and role model.Development is one of the consequences of stability in society, which is itself influenced by the political culture of decision-making political elites. Among these factors are influential in determining this type of political culture, the most important of which is extra-group social capital. This study investigated the relationship between extra-group social capital and the political culture of political elites in Khuzestan province using a quantitative and survey method. The sampling method was available (voluntary) and 214 political elites in Khuzestan province based on Morgan table was selected as a sample, a researcher-made questionnaire was used to measure the variables - political culture and extra-group social capital. The results showed that the amount of extra-group social capital was moderate (78.61) and the average political culture was moderate (64.19). The results also showed that there is a positive and significant relationship between the dimensions of social capital (trust, cohesion and extra-group participation) with political culture. (r =. / 514). In general, it can be said that extra-group social capital can cause changes in the political culture of society.توجه بسیاری ازکشورهای پیشرفته وتوسعه یافته حاکی از آن است که نخبگان کشور بویژه نخبگان سیاسی حاکم با ایفای نقش اساسی خود درفرآیند تصمیم گیری امور و اداره کشور ونقش الگویی، تاثیر مهمی در فرآیند توسعه ایفا می کنند.توسعه یافتگی از پیامدهای ثبات در جامعه است که این امر خود متاثر از فرهنگ سیاسی نخبگان سیاسی تصمیم گیرنده است، در این بین عواملی در تعیین این نوع فرهنگ سیاسی تأثیرگذار است که مهمترین آن سرمایه اجتماعی برون گروهی است. این پژوهش با روش کمی و به صورت پیمایشی به بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی برون گروهی و فرهنگ سیاسی نخبگان سیاسی استان خوزستان پرداخت، روش نمونه گیری به صورت روش نمونه گیری در دسترس (داوطلبانه) بوده و 214 نفر از نخبگان سیاسی استان خوزستان بر اساس جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند، برای سنجش متغیرها-فرهنگ سیاسی و سرمایه اجتماعی برون گروهی- از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که میزان سرمایه اجتماعی برون گروهی در حد متوسط بوده (61/78) است و میانگین فرهنگ سیاسی رو به متوسط (19/64) بود. نتایج همچنین نشان داد که بین ابعاد سرمایه اجتماعی (اعتماد، انسجام و مشارکت برون گروهی) با فرهنگ سیاسی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. (r=./514). به طور کلی می توان گفت که سرمایه اجتماعی برون گروهی می تواند باعث ایجاد تغییراتی در فرهنگ سیاسی جامعه شود.http://www.ipsajournal.ir/article_454_7e29107f70f2eb60c44f36e203901b49.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X17120220220A comparative study of the representation of Russian and British memories in the social and governmental spheres in Iranبررسی تطبیقی بازنمایی خاطراتی روسیه و انگلیس در حوزههای اجتماعی و دولتی در ایران7110945510.22034/ipsa.2022.455FAسامانفاضلیدانشجوی دکترای روابط بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران0000-0002-8334-1462Journal Article20211015In Iran's foreign policy, the non-intervention principle is beyond the legal principle and has a fundamental aspect in Iranian philosophy and worldview in its view of the outside world. It is as if the primary function and primary concern in relation to outside borders is to combat foreign intervention, rather than cooperation or interaction. This perception has led to the formation of a phenomenon that in this study has been called “the metamemory of stranger intervention”. Two examples of the most important audience of Iranian memories in this regard are Russia and Britain. However, the foreign policy of the Islamic Republic of Iran has both extroverted and active aspects and has also established relations with the great powers and even its historical enemies according to their political, security and economic needs. The question of this research is what is Iran's politics of memory towards Russia and Britain? In response, it is said that Iran's memory policy towards Britain is based on the "politics of remembrance" of past hostilities and has full legitimacy due to consensus memories and the matching of formal and informal memory, but in relation to Russia it is based on the politics of forgetting and the use of silencing techniques and alternative narration, , but this approach has created resistance in the realm of informal memory and the attitude of inconsistency between the present orientation and the common perception of people's memories of Russia has provoked social reactions and delegitimize the development of relations with Russia.در نگرش ایرانیان، در سطح دولتی و اجتماعی، اصل عدم مداخله فراتر از اصلی حقوقی است و حساسیت نسبت به مداخله بیگانگان تا جایی است که دغدغه اولیه در ارتباط با بیرون از مرزها بیش از همکاری یا تعامل مبارزه با مداخله خارجیها انگاشته میشود. این تلقی، که ریشه در خوانش هزاران سال تاریخ ایران دارد، موجب شکلگیری پدیدهای شده که در این پژوهش «فراخاطره مداخله بیگانه» نامگذاری شده است. در حوزه دولتی یادآوری تجاوزهای کشورهای خارجی راهکار مدیریت گذشته برای تثبیت هویتی سیاست خارجی استکبارستیزانه است. با این وجود سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به اقتضای نیازهای خود روابطی را با قدرتهای بزرگ و حتی دشمنان تاریخی خود برقرار کرده است. دو نمونه از مهمترین مخاطبان خاطراتی ایران در این زمینه هم روسیه و انگلیس هستند بر اساس نظریه سیاست خاطره، شیوه بازنمایی خاطرات مقدمه ای ضروری و حیاتی در راستای مشروعیت بخشی به جهت گیری خصمانه یا دوستانه در قبال کشورهای خارجی است. سوال پژوهش این است که رویکرد خاطراتی دولت در رابطه با خاطره مداخلههای روسیه و انگلیس چیست و این رویکرد تا چه میزان مورد پذیرش اجتماعی قرار گرفته شده است؟ در پاسخ گفته میشود بازنمایی خاطراتی انگلیس در حوزه دولتی مبتنی بر «سیاست یادآوری» خصومتهای گذشته است و به دلیل تطابق خاطره رسمی و غیررسمی از مشروعیت کامل در حوزه اجتماعی برخوردار میباشد اما بازنمایی خاطراتی دولتی در قبال روسیه مبتنی بر «سیاست فراموشی» است و به دلیل عدم تطبیق این جهتگیری با تصور رایج خاطراتی مردم از روسیه، با مقاومت خاطراتی مواجه شده است.http://www.ipsajournal.ir/article_455_c1d257c5ab464e471f7e64845f2e802b.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X17120220220The pathology of cyberspace policy in Iran based on the theory of post-developmentalismآسیبشناسی سیاستگذاری فضای مجازی در ایران؛ بر پایه نظریه پساتوسعهگرایی11113845010.22034/ipsa.2022.450FAمحمدمهدیفرهنگیدانشجوی دکترای سیاست گذاری عمومی، گروه علوم سیاسی، واحد شهرضا، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرضا، ایران0000-0002-5884-1692سید سعیدمیرترابیدانشیار گروه روابط بین الملل، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0003-3697-2672علیرضاگلشنیدانشیار گروه علوم سیاسی، واحد شهرضا، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرضا، ایران0000-0002-2708-1416Journal Article20210527In general, the goals set out in the upstream documents of the Islamic Republic of Iran in the field of cyberspace have not been achieved as they should have been. The present article raises the main question of why cyberspace policy-making in Iran has failed to achieve the goals set out in the upstream documents? It seeks to explain the causes of these failures from a pathological perspective based on post-developmentalist theory, using the descriptive-explanatory method, which is considered as a qualitative method. The findings of this study indicate that relying on the "institutional model" and then the "group model" in cyberspace policy in Iran, underlies the failure of cyberspace policy in achieving the goals set in this area (including, localization of infrastructure , Production of appropriate internal content, increase of media literacy, etc.); However, cyberspace policy-making based on the "post-developmentalist" approach could achieve the goals set out in the above documents by highlighting the basic and indigenous needs of the country in the field of cyberspace, decentralization and strengthening the participation of people and civic institutions in decision-making and implementation of policies in cyberspace.بطورکلی، اهداف تعیین شده در اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه فضای مجازی، آنچنان که باید و شاید محقق نگردیده است. نوشتار حاضر با طرح این سوال اصلی که چرا سیاستگذاری فضای مجازی در ایران در دستیابی به اهداف مندرج در اسناد بالادستی، ناکام بوده است؟ در صدد برآمده تا با کاربست روش توصیفی- تبیینی که از جمله روشهای کیفی محسوب میشود، از منظری آسیبشناسانه و مبتنی بر نظریه پساتوسعهگرایی، علل این ناکامیها را تبیین نماید. یافتههای این بررسی حاکی از آن است که تکیه بر «الگوی نهادی» و سپس «الگوی گروهی» در امر سیاستگذاری فضای مجازی در ایران، زمینه ساز ناکامی سیاستگذاری فضای مجازی در دستیابی به اهداف کلان تعیین شده در این حوزه (از جمله، بومیسازی زیرساخت، تولید محتوای مناسب داخلی، افزایش سواد رسانهای و..) بوده است؛ حال آنکه سیاستگذاری فضای مجازی بر مبنای رویکرد «پساتوسعهگرایانه» میتوانست با برجستهسازی نیازهای اساسی و بومی کشور در عرصه فضای مجازی، تمرکززدایی و تقویت مشارکت مردمی و نهادهای مدنی در تصمیمگیری و اجرای سیاستها در حوزه فضای مجازی، زمینه تحقق اهداف مندرج در اسناد بالادستی در این حوزه را فراهم نماید.http://www.ipsajournal.ir/article_450_73c49bb655a35600c9c0ae7589dc7a15.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X17120220220The Elite's Etiquette, Dress and Home at the Outset of Nineteenth Century: A comparative Study of Qajar Iran and Meiji Japanنزاکت، جامه و خانهی نخبگان در آغاز پیوستن به مُدرنیته؛ بررسی تطبیقی ایران قاجاری و ژاپن مِیجی13917245310.22034/ipsa.2022.453FAعلیگلمحمّدیاستادیار گروه مطالعات جنوبوشرق آسیا و اقیانوسیه (مطالعات ژاپن)، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران.0000-0002-6800-6690Journal Article20220205The formation of dual and eclectic cultural patterns consisting of indigenous and Western elements was the consequence of Qajar and Meiji societies’ confrontation with Western civilization in the nineteenth century. Based on their perception of the modern individual’s characteristics, the elite of these societies tried to present civilized behavior in the public sphere by displaying the symbols of the new civilization in everyday life. The dominance of self-control in the public sphere with the formation of absolute states in the West and the enclosure of natural and emotional behaviors in private sphere was what Elias meant by individual rationalization in contemporary Western societies. Regarding the importance of historical experiences, it is tried here to answer the question what was the elite’s solution of the conflict between the inseparable rational and emotional aspects of the individual in these societies? It is a question along an old and important question of the causes of failure and success of Iran and Japan in the modernization process. It was attempted to analyze the historical data and measurement indexes such as clothing, housing and etiquette in the elite life by applying Elias’s theory and comparative-historical method to explain their seeking refuge in the private sphere as a possible solution to relieve pressures.پیامد مواجهه جوامع قاجار و مِیجی با تمدن غرب در سده نوزدهم، تکوین قالبهای فرهنگی دوگانه و التقاطی متشکل از عناصر بومی و فرنگی بود. نخبگان این جوامع نیز مبتنی بر دریافت خود از ویژگیهای فرد مُدرن، تلاش کردند تا با نمایش نمادهای تمدن جدید در زندگی روزمره، رفتار مُتمدنانهای در حوزه عمومی از خود به نمایشبگذارند. تبدیل هنجارهای مدنی خویشتنداری به کنش مسلط اجتماعی در حوزه عمومی با تکوین دولتهای مطلقه غربی و راندن رفتارهای طبیعی و عاطفی به حریم خصوصی، مُراد الیاس از عقلانیشدن فرد در جوامع معاصر غربی بود و او کوشید تا در قالب نظریه «فرایند مُتمدنشدن» پیشینه تاریخی آن را تبیین کند. با توجه به اهمیت تجارب تاریخی، پژوهش حاضر میکوشد تا ذیل پرسش بزرگتر و دیرینهای چون علل ناکامی و توفیق ایران و ژاپن در فرایند نوسازی، به این سوال پاسخ دهد که در تعارض میان وجوه جداییناپذیر عقلانی و عاطفیِ فرد و تحیُر و تنشهای روحی ناشی از آن، نخبگان این جوامع چه راهکاری یافتند؟ با کاربست نظریه الیاس و روش تطبیقی-تاریخی، تلاش شده تا با بررسی و تحلیل اطلاعات تاریخی و سنجش شاخصهایی چون جامه، خانه و ادبونزاکت در زندگی نخبگان، پناهبردن به حوزههای خصوصی بهعنوان راهحل احتمالی برای تسکین فشارها تبیینشود.http://www.ipsajournal.ir/article_453_5685dd1ebcd062a60f73aa7ffb36eb7b.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X17120220220Imaginal, forms, myths and powerful government in the first Pahlavi eraصور خیال؛ اسطوره و دولت مقتدر در عصر پهلوی اول17321645210.22034/ipsa.2022.452FAهادیخسروشاهیندانشجوی دکترای گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی ایران0000-0003-1230-5269ابراهیممتقیاستاد علوم سیاسی دانشگاه تهران0000-0002-2458-7999Journal Article20220206Iran faced the phenomenon of a weak state in the years after the Constitutional Revolution, especially in 1297 onwards. The weak state arose from the political crisis caused by the functional interference of the monarchy on the one hand and the newly established constitutional system on the other. This eroded the foundations of state to exercise power. This situation was exacerbated by the crisis of parliamentarism in Iran. In this historical period, the pattern of "negotiation and bargaining" along with the way of "internal debate" is the factor that aggravates the political crisis.<br />Political construction in the transition period from the crisis was based on the "work on myth", "imaginal" and "statism" and was gradually reproduced. The necessity of forming a strong state and state-oriented processes in the first stage has led to the monopolization of the power to use force and in the second stage to dominate the economic and social spheres. <br />The main question of the article is how the " work on myth " and "the imaginal" caused the establishment, emergence and continuation of statism in the first Pahlavi period? The hypothesis of the article points to the fact that the political elites influencing power were able to create the ground for the formation of statehood in Iran by producing and reproducing images in the field of imagination and displaying them in the public sphere. statism was made possible by signs of economic modernization, structural authority, and the development of the modern state.ایران در سالهای بعد از انقلاب مشروطه به ویژه در سالهای 1297 به بعد با پدیده دولت ضعیف مواجه شد. دولت ضعیف برآمده از بحران سیاسی ناشی از تداخل کارکردی نظام سلطنتی از یکسو و نظام جدیدالتاسیس مشروطه از سوی دیگر بود. این مساله باعث فرسایش پایهها و بنیانهای دولت برای اعمال اقتدار میشد. این وضعیت را بحران پارلمانتاریسم در ایران نیز تشدید میکرد. در این دوران تاریخی، الگوی «مذاکره و چانهزنی» به همراه چگونگی «بحث و مجادله درونساختاری» عامل تشدیدکننده بحران سیاسی محسوب میشود. <br />ساخت سیاسی در دوران گذار از بحران برپایه «اثر اسطورهای»، «امر خیالین» و «دولتگرایی» شکل گرفته و به گونه تدریجی بازتولید شد. ضرورت شکلگیری دولت قوی و فرآیندهای معطوف به دولتگرایی در مرحله اول ناظر به در انحصار قرار گرفتن قدرت بکارگیری زور و در مرحله دوم سیطره و تسلط بر حوزههای اقتصادی و اجتماعی بوده است. مقصود از امر خیالین توانایی تولید تصاویر زیبایی شناختی و غیر زیبایی شناختی است و اثر اسطوره میباشد. پرسش اصلی مقاله آن است که «اثر اسطوره» و «امر خیالین» چگونه باعث استقرار، پیدایش و استمرار دولتگرایی در دوره پهلوی اول شده است؟ فرضیه مقاله به این موضوع اشاره دارد که نخبگان سیاسی موثر در امر قدرت توانستند از طریق تولید و بازتولید تصاویر در حوزه تخیل و به نمایش گذاشتن آن در حوزه عمومی زمینه شکلگیری دولتگرایی در ایران را به وجود آورد. دولتگرایی با نشانههایی از نوسازی اقتصادی، اقتدار ساختاری و توسعه دولت مدرن امکانپذیر گردید.http://www.ipsajournal.ir/article_452_1c540ff421acdc668d0227b29d745fb3.pdfانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X17120220220Textbooks in Political Science:
The Very First Post-Revolutionary Political Science’ Textbooks in Iranتدوین کتاب های درسی علوم سیاسی در سال های گذار؛ تاریخ مستند هشت کتاب علوم سیاسی در مرکز نشر دانشگاهی21725045110.22034/ipsa.2022.451FAسید عبدالامیرنبویگروه مطالعات منطقه ای
دانشگاه تهران0000-0002-0469-173XJournal Article20220128In the post-revolutionary Iran, and due to the emergent Islamic ideals, transformation of the most of the curriculums, among them the Political Science, came into attention. Thus, presumably the textbooks were among the materials which needed to change according to the new norms. Indeed, no one might narrate history of the post-revolutionary political science without exploring this great renovation in textbooks’ authorship. Focusing on the transition years from the Revolution to the establishment of the Council for Cultural Revolution (1979-1984), the present study attempts to explore how have the in-hand textbooks been assessed and reshaped due to the new criterion. Through these years, the committee for political science in the Council, proceeded to compose Some textbooks which were published by the Iran University Press. Exploring and analyzing these textbooks might help to understand the difficulties and achievements. There is no doubt that the quality of the books enhanced, especially in linguistic editing; while, rareness of the texts (only 8) and the length of the publishing process were among the evident problems. So, while the elites in the new-established political system were dubious towards the Humanities disciplines, and simultaneously there was a big expectation for problem-solving through them, one might see the very first scholar struggles in order to renovate the discipline via introducing the new curriculum besides authoring the re-written textbooks as a remedy for such harsh situation. It is noteworthy to say that due to the deficiency of documents and other data, this study was held in exploratory mood.با پیروزی انقلاب اسلامی، بازتعریف رشتههای دانشگاهی، ازجمله علوم سیاسی، مطابق با آرمانها و انتظارات جدید مورد توجه قرار گرفت. روشن است که در این مسیر، تدوین کتابهای جدیدی ضرورت پیدا میکرد و اصولا تاریخ علوم سیاسی ایران بعد از انقلاب را نمیتوان بدون توجه به سیر تدوین و انتشار کتابهای درسی این رشته نوشت. مقاله حاضر بر سالهای گذار؛ یعنی پیروزی انقلاب (1357) تا تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی (1363) تمرکز دارد که فعالیتهای اولیه برای استانداردسازی، تدوین و انتشار کتابهای درسی دانشگاهها صورت گرفت. در این سالها چند کتاب در کمیته برنامهریزی علوم سیاسی ستاد انقلاب فرهنگی تصویب و از سوی مرکز نشر دانشگاهی منتشر شد. بررسی مرور روند انتشار این 8 اثر که اغلب ترجمه بودند - نشانگر مشکلات و دستاوردهای تلاشهای سالهای گذار است. واقعیت آنکه ارتقای کیفیت محتوایی آثار در این مرحله، ازجمله به خاطر رعایت جدی قواعد ویرایشی در مرکز نشر دانشگاهی، انکارناپذیر است، همچنانکه مشکلات مهمی مانند تعداد اندک آثار منتشرشده در زمینه علوم سیاسی و درضمن تاخیر فراوان در روند ارزیابی، تولید و چاپ این آثار وجود داشت. بنابراین در این سالها میتوان شاهد نخستین تکاپوهای جامعه علمی برای بازبینی دروس و سرفصلها و همزمان تدوین آثار جدید درسی در خلال مشکلاتی جدیتر؛ یعنی بدبینی نخبگان نظام سیاسی جدید به رشتههای علوم انسانی و همچنین انتظارات فزاینده عمومی از این رشتهها برای کاهش مشکلات موجود، بود. با توجه به کمبود دادهها و مستندات مدون در این زمینه، مطالعه حاضر به روش اکتشافی و بهرهگیری از منابع مرکز نشر دانشگاهی صورت گرفته است.http://www.ipsajournal.ir/article_451_9f89a2514afc2f28f9c8aec97f463b76.pdf