انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره دومشماره 420100306An Investigation of Interactions between Political Culture and Party System in Iran
بررسی تعاملات فرهنگ سیاسی و تحزب در ایران30FAJournal Article20100306Political culture includes a set of outlooks and values that shape political process and life. The type and extent of socialization and political participation vary depending on the subjective and passive or civic nature of political culture. Considering this basis and significant influence of political culture in the performance and efficiency of political parties and attitudes towards party system, this paper studies the type of interaction between these two variables, particularly adverse impact of certain parameters of Iranian political culture on the question of party system. The author seeks to explain one of the main causes of the inefficiency of Iranian political parties from the perspective of political cultureفرهنگ سیاسی عبارت است از مجموعه نگرشها و ارزشهایی که به فرایند و زندگی سیاسی شکل میبخشد. نوع و میزان جامعهپذیری و مشارکت سیاسی برحسب تبعی و انفعالی یا مدنی بودن فرهنگ سیاسی، فرق میکند. بر همین مبنا و با توجه به عاملیت و نقش مهم فرهنگ سیاسی در نوع عملکرد و میزان کارآیی احزاب و نحوه نگرش به تحزب، این نوشتار به بررسی نوع تعاملات این دو متغیر بهویژه تأثیر منفی برخی مؤلفههای فرهنگ سیاسی ایرانی بر مقوله تحزب پرداخته و تلاش نموده یکی از علل مهم ناکارآمدی احزاب ایرانی را از منظر فرهنگ سیاسی توضیح دهدانجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره دومشماره 420100306Street and Politicsخیابان و سیاست؛ تجربه سیاستی از جنس بازیگوشی در ایران امروز31FAJournal Article20100306Our time is an age of politics referring to everyday life (micro-politics) on the one hand and different and distinct politics on the other. Our time also represents an era of proliferated life-worlds or social world of the people. In other words, the life-worlds of today's humans are increasingly fragmented or proliferated. Such conditions have provided the ground for the birth of expressionist self and mosaic identities. The life-world of this world is a life-world without borders, replete with multiplied truths and affected by diverse lingual and discursive games. The world of this self is a world accompanied by perplexing, fluid, penetrable and unclear changes, full of ambiguity, likelihood, accidence, contradiction, complication, innovation and apostasy. Hence, today's human being has faced unique variables in sociopolitical realms; variables that have exposed the order of his archaic social and political relations to a deconstructive current, demanding a different outlook to politics, theory and methodology. This paper seeks to portray these deconstructive currents and their impact on political sphere.دوران ما، دوران سیاستهای معطوف به زندگی روزمره (میکروپلیتیک) از یک سو و سیاست متفاوت و متمایز از سوی دیگر است. دوران ما همچنین دوران تکثیر جهان ـ زیست (life-worlds) یا جهان اجتماعی مردم است. به بیان دیگر، جهان ـ زیست آدمیان عصر ما، به طور فزایندهای در مسیر قطعهقطعه شدن یا تکثر قرار گرفته است. این شرایط، بستری برای تولد «خود اکپسرسیونیستی» و «هویتهای موزاییکی» فراهم آورده است. زیست ـ جهان این «خود»، زیست ـ جهانی است بدون «مرز»، سرشار از حقایق متکثر، متأثر از بازیهای زبانی و گفتمانی متنوع، دربرگیرنده راهها، افقها، آغازها، فرجامهای گونهگون، مملو از خردهگفتمانهای محلی؛ تجربهکننده بحرانهایی همچون بحران اصالت، بحران کلیت و تمامیت، بحران بازنمایی، بحران سوژه، بحران فراروایتها / فراتئوری، فراروشها، بحران قطعیتها و ایقانها و تصدیقها. دنیای این «خود»، دنیایی است همراه با دگرگونیهای گیجکننده، سیال، نفوذپذیر و غیرمشخص؛ پر از ابهام، ایهام، احتمال، تصادف، تضاد، پیچیدگی، بدعت، رندی، ارتداد. از این رو، انسان عصر ما، با متغیرهای بیبدیلی در عرصههای اجتماعی و سیاسی مواجه شده است: متغیرهایی که نظم و سامان روابط و مناسبات اجتماعی و سیاسی دیرینه و دیرآشنای او را در معرض جریانی شالودهشکن قرار داده و نگاه دیگر به سیاست، نظریه و روش را طلب میکند. در این نوشتار، تلاش میشود تصویری از این جریانهای شالودهشکن و تأثیرات آنان در عرصه سیاست ارائه گردد.انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره دومشماره 420100306A Comparative Study of Local Associations and Islamic Councils: Pre- and Post-Revolutionary Periodsبررسی تطبیقی انجمنهای محلی با شوراهای اسلامی (قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران)32FAJournal Article20100306Following the Constitutional Revolution in Iran, the lawmakers paid attention to local associations and councils as the best way to develop democracy. This paper studies the developments in lawmaking in this respect during the past century. For this reason, it draws on the laws adopted by the Majles (the Parliament) concerning councils and associations since the Constitutional Revolution up to now, then it analyzes the data in a comparison between the pre- and post-revolutionary periods. A comparison of the texts and laws relating to local institutions and associations in the pre- and post-revolutionary eras demonstrates that despite the presence of common concepts and themes, there are numerous formal-structural and functional-essential differences which were affected by the circumstances of the time and the power of the establishment. In fact, the findings of the research shows that there was a conflict going on between centralism (on the part of the central government) and decentralization (on the part of the associations and councils) that for some reasons resulted in the victory of centralism over decentralization.پس از انقلاب مشروطه، قانونگذاران ایران در میان نهادهای سیاسی به انجمنها و شوراهای محلی بهعنوان راهحل مناسبی برای توسعه دموکراسی توجه کردند. در مقاله حاضر، قبض و بسط قانونگذاری در این خصوص طی یک قرن اخیر مطالعه شده است. بدینمنظور قوانین و اسناد مصوب مجلس درباره انجمنها و شوراها از انقلاب مشروطه تاکنون استخراج شده، سپس دادهها و اطلاعات به روش تطبیقی بین قبل و بعد از انقلاب اسلامی تحلیل شده است. بررسی تطبیقی متون و قوانین نهادها و انجمنهای محلی در قبل و پس از انقلاب نشان میدهد بهرغم وجود مفهومها و مضمونهای مشترک، تفاوتهای صوری ـ ساختاری و کارکردی ـ محتوایی فراوانی به چشم میخورد که متأثر از مقتضیات زمان و قدرت هیئت حاکمه بوده است. در واقع، نتیجه تحقیق نشان میدهد نوعی کشمکش میان تمرکزگرایی (از جانب دولت مرکزی) و تمرکززدایی (از جانب انجمنها و شوراها) وجود داشته که به دلایلی با غلبه تمرکزگرایی بر تمرکززدایی همراه بوده است.انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره دومشماره 420100306The Concept of the West in the Qajar Era's Historical Reportsچیستی مفهوم فرنگ در گزارشنامههای تاریخی روزگار قاجار33FAJournal Article20100306Sharing a destiny for story and history is not anything complex, because some speculation on the concept of history can be useful. History means researching those events that have been accounted for, observed or attended by a researcher or a number of researchers working to build a construction of narratives concerning those events. Identity is a criteria based on which the historized event can be studied. Identity as an accumulative and condensed thing entails two simultaneously growing traits: on the one hand, it leads to the recognition of beings and re-understanding of the becomings. When we speak of identity as a process, we indeed talk about the continuity of historized phenomena that an individual, group, community or nation seeks to reply when answering the questions raised respecting its past. These questions can include who it was? Where has it been? What has it been? What is it now? Such questions imply the recognition of actually existing characterizations and reinventing the historically existing distinctions. It is founded upon a huge number of concepts and conducts that form themselves vis-à-vis the other. Re-reading six Qajar era's historical works, the author seeks to identify the Western element of identity in the historical reports of the Qajar era.همسرنوشت بودن داستان و تاریخ، معمای غامضی نیست. زیرا اندکی دقت در مفهوم واژه تاریخ میتواند چارهساز باشد. بیگمان این نکته پذیرفتنی است که جهان تشکیل شده از رویدادهای بسیار است. اما میان رویدادهای محسوب و معطوف و رویدادهای به شمار نیامده و مورد توجه قرار نگرفته، تفاوت بسیار است. تاریخ به معنای پژوهش درباره رویداد و یا رویدادهایی است که در یک دوره زمانی خاص از سوی فرد یا افراد پژوهشگر به شمار آمده، به چشم دیده شده و در ذهن، مورد توجه قرار گرفتهاند و به کار ساختن سازهای از روایت درباره همان رویدادها آمدهاند. به ناچار، واقعیت فزون بر تاریخ است و با فاصلهای بسیار از حیث عدد و رقم، پیشتاز است. این امر به زایش هویت میانجامد. هویت در این معنا یکی از محکهایی است که میتوان با تکیه بر آن، رخداد تاریخیشده را مورد بررسی قرار داد. هویت به معنای امری انباشتی و تراکمی واجد دو ویژگی همزمان رشدیابنده است: از یک سو، به شناساییِ بودنها میانجامد، به این معنا که ناظر بر واقعیتی میشود که پیشاپیش وجود دارد و موجودیت خود را اعلام کرده است؛ از دیگر سو، به بازشناساییِ شدنها میپردازد که ناظر بر پدیدهای است تاریخیشده که در فضاهای مکانی و زمانیِ جدید نیازمند تعبیر و تعریف جدیدی میگردد. هنگامی که از هویت بهمثابه فرآیند سخن میگوییم، در حقیقت از استمرار پدیدههای تاریخیشدهای سخن به میان آوردهایم که یک فرد، گروه، قوم یا ملت در مقام پاسخ به پرسشهایی برمیآید که از او درباره گذشتهاش پرسیدهاند. پرسشهایی مانند چه کسی بوده است؟ کجا بوده است؟ چه بوده است؟ و اکنون چه هست؟ نشانگر شناسایی تشخصهای واقعاً موجود و بازشناسایی تمایزهایِ از نظر تاریخی موجود، میشود و بر انبوهی از مفهومها و کردارهایی استوار است که خود را در برابر دگر شکل میدهند. نگارنده با واکاوی 6 اثر تاریخنویسانه عصر قاجار درصدد بررسی عنصر فرنگی هویت در گزارشهای تاریخی روزگار قاجاران برآمده است.انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره دومشماره 420100306A Sociological Explanation and the New Populist Radical Right Parties in Europeتبیین جامعهشناختی احزاب پوپولیستی راست رادیکال جدید در دموکراسیهای تثبیتیافته اروپا (از دهه 1970 به بعد)34FAJournal Article20100306More than three decades, new populist radical right parties have been shaped in more European consolidated democracies. New economic cleavages between native workers and foreigners and cultural- identical cleavages between natives and immigrants, (because of socio-economical globalization) have been led to the emergence of these parties. From the viewpoint of these parties, globalization and increased immigration have been led to the public and job insecurity, multi-culturalism and threatening national and cultural identity in certain countries. In the participatory and electional process, these parties opposed to the immigration and global & regional integration. In this study, first, the researcher explains the main theoretical & sociological explanations about the emergence and electional successfulness of these parties and then, for clarifying the importance of each explanation, the results of some main quantitative researches have been explained.بیش از سه دهه است که احزاب پوپولیستی راست رادیکال جدید در بیشتر دموکراسیهای تثبیتیافته اروپایی شکل گرفتهاند. شکافهای اقتصادی جدید میان کارگران بومی و خارجی و شکافهای فرهنگی ـ هویتی میان شهروندان بومی و مهاجران (بر اثر فرایند جهانیشدن اقتصادی ـ اجتماعی و همگرایی اقتصادی ـ منطقهای در اروپا) به پیدایش این احزاب در اروپا انجامیده است. از دید این احزاب، جهانیشدن و مهاجرت فزاینده به عدم امنیت عمومی و شغلی، رشد چندفرهنگی و تهدید هویت ملی و فرهنگی در کشورهای مربوطه انجامیده است. این احزاب در فراگرد مشارکتی و انتخاباتی در مخالفت با مهاجرت و فرایند همگرایی اقتصادی جهانی و منطقهای، موضعگیری کردهاند. در این نوشتار، نگارنده نخست تبیینهای مهم نظری ـ جامعه شناختی در ارتباط با پیدایش این احزاب و موفقیتهای انتخاباتی آنها را مورد بررسی قرار میدهد؛ سپس برای روشن شدن اهمیت هریک از تبیینها، نتایج برخی از پژوهشهای مهم کمّیِ انجامشده، به اجمال مورد بررسی قرار میگیرد.انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره دومشماره 420100306McPherson and the Real World of Democracyمکفرسون و دنیای واقعی دموکراسی35FAJournal Article20100306This paper deals with McPherson’s critical approach to theory of liberal democracy, his reconstruction of the theory and its critique. While arguing in confirmation of basing this theory upon two maximal claims (claim of maximizing individual interest, and claim of maximizing individual power) or indeed upon two concepts of human nature (the concept of human nature as consumer in possession of unknown boundary, and the concept of human nature as developer and user of his/her human potentials), McPherson emphasizes the contradiction (illogical nature) of these two claims or two concepts of human nature. He believes that the liberal democracy theory cannot meet its second claim, which is the basis of any theory on democracy. Hence, the paper first describes McPherson’s argument in this respect and then explains the characteristics of his reconstruction, which is founded upon the rejection of market concept of human nature. Critiquing McPherson’s critical approach, the paper at last points to the most important factor that reduces his critique power of the concept of monopolistic individualism.مقاله حاضر بر بررسی رویکرد انتقادی مکفرسون به نظریه لیبرال دموکراسی و نیز بازسازی وی از این نظریه و نقد آن متمرکز شده است. مکفرسون ضمن استدلال در اثبات ابتنای شالوده این نظریه بر دو ادعای حداکثری (ادعای حداکثرسازی منافع فردی و قدرت فردی) و یا در واقع، بر دو مفهوم از ذات انسان (مفهوم ذات انسان بهمثابه مصرفکننده و تصاحبگر مرزناشناس و مفهوم ذات انسان بهمثابه رشددهنده و بهکارگیرنده استعدادهای انسانیاش)، بر روی تناقض (غیرمنطقی بودن) این دو ادعا یا دو مفهوم از ذات انسان تأکید میورزد و معتقد است نظریه لیبرال دموکراسی نمیتواند به ادعای دوم خود که مبنای هر نظریهای در باب دموکراسی است، جامه عمل بپوشاند. از این رو، ابتدا استدلال مکفرسون در این زمینه تبیین خواهد شد و سپس ویژگیها و خصوصیات بازسازی وی که مبتنیبر طرد مفهوم بازاری ذات انسان است، توضیح داده میشود و در پایان نیز، ضمن نقد رویکرد انتقادی مکفرسون به مهمترین عاملی که قدرت نقد وی را از مفهوم «اصالت فرد انحصارطلبانه» کاهش میدهد، اشاره میشود.انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790Xدوره دومشماره 420100306Multiculturalism and Its Various Approachesچندفرهنگگرایی و رهیافتهای مختلف آن36FAJournal Article20100306Thought currents and sociopolitical grounds in the recent decades at the world level led to rethinking in political theories and executive policymaking concerning the state as manifested by the rise of a conceptual framework and new method of policy-making called multiculturalism that focuses on the recognition of differences in public sphere. This emerging school of thought appeared as social philosophy depending on cultural and social backgrounds of different societies within the approaches of cultural nationalism policymaking and multiculturalism. Cultural nationalism approach refers to the demands of various minorities, indicating that public sphere particularly cultural realm should be a place for recognition of diversity and difference. Policymaking approach means a kind of practical mechanism for decision-making, governance, policymaking and inevitable confrontation of certain Western societies with the demographic requirements, issues and realities and emerging human diverse composition. The third approach is founded upon critique of excessive individualism of classical liberalism and rethinking in liberal social philosophy outlook towards the importance of individual and instead emphasis upon groups and cultures. In studying and analyzing the factors influencing the formation of each of these approaches, such parameters as the extensive wave of immigration following Second World War, impact of globalization, new communications and information technologies, rising awareness of minority cultural groups, and the rise and importance of such schools as communitarianism are considered as influential.تحولات فکری و تکوین زمینه های سیاسی ـ اجتماعی دهههای اخیر در سطح جهان به ویژه جوامع لیبرال دموکراسی غربی اروپا، آمریکا و استرالیا به بازاندیشی در نظریههای سیاسی و سیاستپردازیهای اجرایی درباره دولت انجامید که ظهور نگره فکری و شیوه نوین سیاستگذاری موسوم به چندفرهنگگرایی با موضوع محوری به رسمیت شناختن تفاوتها در عرصه عمومی، از مظاهر آن به شمار میرود. این مکتب فکری نوپا به محض شکلگیری و بسته به پیشزمینههای فرهنگی و اجتماعی جوامع مختلف در قالب رهیافتهای متعددی بروز پیدا کرد.
این مقاله بر دو بُعد توصیف و تحلیل تمرکز دارد. در بُعد نخست، رهیافتهای گوناگون چندفرهنگگرایی شامل ناسیونالیسم فرهنگی، رهیافت سیاستگذارانه و چندفرهنگگرایی بهمثابه فلسفه اجتماعی را از هم متمایز میسازد. رهیافت ناسیونالیسم فرهنگی به تقاضاهای اقلیتهای مختلف اشعار دارد که معتقدند حوزه عمومی بهویژه عرصه فرهنگ باید جایی برای شناسایی تنوع و تفاوت قائل شود. رهیافت سیاستگذارانه به معنای نوعی سازوکار عملی برای تصمیمگیری، تدبیرپردازی، سیاستگذاری و مواجهه اجتنابناپذیر برخی جوامع غربی با الزامات، مسائل و واقعیتهای جمعیتشناختی و ترکیب نوظهور و متنوع انسانی است. رهیافت سوم بر پایه نقد فردگرایی افراطی لیبرالیسمِ کلاسیک و بازاندیشی در نگرش فلسفه اجتماعی لیبرال نسبت به اهمیت فرد و به جای آن تأکید بر اهمیت و اولویت گروهها و فرهنگها استوارست.
مقاله حاضر در بررسی فرضیه و تحلیل عوامل و زمینههای مؤثر بر شکلگیری هریک از رهیافتها، عواملی چون موج مهاجرت گسترده بعد از جنگ جهانی دوم را که موجب تغییر ترکیب انسانی کشورهای غربی شد و نیز تأثیرات جهانیشدن و فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی و افزایش آگاهی گروههای فرهنگی اقلیت و ظهور و اهمیتیابی مکاتبی همچون جامعهگرایی را مؤثر قلمداد میکند.