انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X8320130923Political Modernisation and the Constitutionalist Merchantsبازرگانان مشروطهخواه و چیستی نوسازی سیاسی736206FAمرتضیمنشادیاستادیارگروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20131013<span style="mso-bidi-font-family: Arial;"><span style="font-size: small; font-family: Calibri;">The victory of constitutionalism was the first stage of forming modern government in Iran. It is of paramount importance to know how the activists understood of the concept and aims of constitutionalism. Merchants were one of the most effective social classes in the process of victory of constitutionalism in Iran. The main question in this survey is, what are the specifications of the political regime that emerged from political modernisation in Iran? The author response is, in merchants’ perspective, the constitutional government and the governance based on law were the same. In this respect, restricting despotism with law, responsibility of the king and his government can solve the Iran’s problems. The approach of this article is interpretative and historical sociology.</span></span><span style="font-size: 14pt; font-family: " lang="FA"><br /><span style="font-size: small;"><span style="font-family: " lang="AR-SA">حکومت مشروطه از انواع حکومتهای مدرن است. حکومت مدرن نیز نتیجه نوسازی سیاسی محسوب میشود؛ نکته مهم دراین زمینه، فهم نیروهای شرکتکننده در جنبش، از معنی و اهداف مشروطیت است. بازرگانان در پیروزی و شکلگیری حکومت برآمده از نهضت مشروطیت، نقشی اساسی را ایفا میکردند. جنبش مشروطهخواهی نهضتی تحولطلب و نوساز در تاریخ ایران است. بهرغم نقش پراهمیت بازرگانان در نوسازی ایران، کمتر به درک و هدف آنان از نوسازی سیاسی پرداخته شده است. این پژوهش به این پرسش میپردازد که ویژگیهای نوسازی سیاسی و نظام سیاسی برآمده از آن، از منظر بازرگانان مشروطهخواه چه بود؟ از نظر نگارنده، بازرگانان، حکومت مشروطه را با حکومت مبتنیبر قانون یکسان میانگاشتند. به باور آنان، تحدید خودکامگی با قانون، مسئولیتپذیری و پاسخگو بودن شاه و حکومت در برابر قانون مشکلگشای ایران بود. این مقاله با رهیافت تفسیری و با روش جامعهشناسی تاریخی و با مراجعه به منابع موجود بهویژه مذاکرات مجلس اول شورای ملی، و پیگیری زمینههای تاریخی و اجتماعی شکلگیری باورهای بازرگانان، این موضوع را بررسی میکند</span><span dir="ltr"><span style="font-family: Calibri;">.</span></span></span> <br /></span>انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X8320130923An Structural- Institutional Approach to Deadlock of Constitutional Parliaments in Iranرویکرد ساختاری ـ نهادی به بنبست مجالس مشروطه در ایران3768207FAمحمدفاضلیاستادیار جامعهشناسی، مرکز تحقیقات استراتژیکمعصومهاشتیاقیکارشناس ارشد جامعه شناسیJournal Article20131013<span style="mso-bidi-font-family: Arial;"><span style="font-size: small; font-family: Calibri;">This article deals with conditions of structural- institutional conditions of constitutional parliaments in Iran. The institutional evolution of constitutional parliaments and the interaction of structure of Iranian society and parliament have been investigated in this article. The main hypothesis is the situation of institutions in the time of Qajars made the parliament ineffective. The historical – causal method based on causal narrative has been applied to review Qajar history. The outcome of influencing world-system, capitalist economy, despotic state, and the weakness of Qajar dynasty resulted in unbalanced class structure. This factor, added to asymmetric power relations, and the positive feedback of these processes created ineffective parliaments that could not realize the goals of constitutional.</span></span><span style="font-size: small;"><span style="font-family: " lang="AR-SA">مقاله حاضر به شرایط ساختاری ـ نهادی مجلس که مهمترین نهاد برآمده از انقلاب مشروطه در ایران است میپردازد. بر مبنای رویکرد نهادگرایی تاریخی، چگونگی و چرایی روند تحول مجالس دوره مشروطه (مجلس اول تا مجلس چهارم) و تعامل شرایط ساختاری جامعه ایران و ویژگیهای نهادی مجلس در مسیر منتهی به بنبست مجالس مشروطه را بررسی میکند. سؤال اصلی این است که چه شرایطی به ناکارآمد شدن و بنبست در مجالس مشروطه انجامیده است. اصلیترین فرضیه تحقیق آن است که شرایط نهادی ایجادشده در ایران عصر قاجار به ناکارآمدی مجالس مشروطه کمک کرده است. روش علّی ـ تاریخی براساس روایت علّی برای بررسی تاریخی و آزمون فرضیات بهکار گرفته شده است. براساس نتایج بهدستآمده، برآیندی از شرایط ساختاری ـ نهادی جامعه ایران اواخر دوره قاجار، فرایندهای وابسته به مسیر و بازتولید آنها در مجالس مشروطه، روند تحول مجلس را در طول تاریخ مشروطیت رقم زد. در این روایت، پیامدهای منتج از گسترش نفوذ نظام جهانی، اقتصاد سرمایهداری، دولت مستبد و ضعیف قاجار در طول زمان، مولد ساختار طبقاتی نامتعادلی در ساختار جامعه ایران اواخر دوره قاجار شده است؛ و همین امر، بازخورد مثبت ناشی از عدم تعادل طبقاتی، روابط نامتقارن قدرت در ساختار سیاسی را بازتولید میکند. مجموع این شرایط در کنار فعالیتهای حزبی ناکارآمد در طول عمر مجلس، به عدم تحول مجلس و متعاقب آن بازماندن مسیرهای تحول سیاسی در تاریخ ایران عصر مشروطیت انجامیده است</span><span style="mso-bidi-font-family: Arial;" dir="ltr"><span style="font-family: Calibri;">.</span></span></span>انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X8320130923Discourse Analysis of Amirkabir Reforms in Selected Texts of Vaghayeh Etefaghyeh Newspaperتحلیل گفتمانی اصلاحات امیرکبیر در متون منتخب روزنامه وقایع اتفاقیه6998208FAسید حسیناطهریاستادیار علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20131013<span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-size: 12pt; letter-spacing: -0.2pt; mso-bidi-font-size: 18.0pt;">When Amirkabir was considered the founder of the idea of progress in Iran. Before the reforms of Amir Kabir, the country was suffering from the lack of political, economic and military independence. Amir Kabir tried to increase Qajar sovereignty through production and promotion of security. Thus, the main objective from protection of domestic production that based on new industry was independence as central symbol of reform. This paper, through discourse analysis of selected texts from the forty number of the Vaghayeh Etefaghyeh newspaper that published during his premiership, examines the impact of Amir Kabir reform on economic, social and political issues during his rule.</span><span style="letter-spacing: -0.2pt; mso-bidi-font-size: 18.0pt;"></span></span>
<span style="font-size: x-small; font-family: Times New Roman;"> </span><span style="font-size: small;"><span style="font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA">شرایطی که امیر در قدرت قرار گرفت ویژگیهای خاصی داشت که ناشی از شکست ایران در دو جنگ با روسها بود. او که پایهگذار اندیشه پبشرفت در ایران بهشمار میرود، در مدت زمامداری خود سیاستی مستقل و ملی در پیش گرفت. قبل از اصلاحات امیرکبیر کشور تقریباً بهکلی فاقد هرگونه استقلال در حوزههای مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی بود. اما بهنظر میرسد بر اثر اصلاحات امیرکبیر فرایند کسب استقلال در بخشهای مختلف فعالیتهای اجتماعی درحال تحقق میباشد. امیرکبیر میخواست با افزایش تولید و ایجاد امنیت در کشور و اتخاذ سیاست مستقل، نظام قاجاری را به حداقلی از اعمال حاکمیت در کشور برساند. بنابراین هدف اساسی حمایت از تولید داخلی که بر ایجاد صنایع جدید مبتنی بود، کسب استقلال بهعنوان دال مرکزی اصلاحات است. در این مقاله با استفاده از روش تحلیل گفتمان و با بررسی متنهای منتخب از چهل شماره اول روزنامه وقایع اتفاقیه که در زمان صدارت امیرکبیر منتشر شده است در پی آن هستیم تا تأثیر اصلاحات امیرکبیر بر حوزههای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در زمان صدارتش را مورد ارزیابی قرار دهیم</span><span style="mso-bidi-font-family: Arial;" dir="ltr"><span style="font-family: Calibri;">.</span></span></span><span dir="ltr"></span>انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X8320130923Mirza Agha Khan Kermani and the Critique of Traditionمیرزا آقاخان کرمانی و نقد سنت99132209FAمحمدتقیقزلسفلیعضو هیات علمی دانشگاه مازندراننگیننوریان دهکردیکارشناسی ارشد علوم سیاسی و دانشجوی مطالعات صلح دانشگاه ترمسوJournal Article20131013<span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-size: 12pt; letter-spacing: -0.2pt; mso-bidi-font-size: 18.0pt;">This article is an attempt to reread and interpret some of the works by Mirza Agha Khan Kermani, one of the prominent figures of the first generation of Iranian intellectuals. The main question is how he perceives Iranian tradition and what approach he takes to the pluralist and multidimensional tradition in Iran.</span></span><span style="font-size: 18pt; font-family: "B Lotus"; letter-spacing: -0.2pt; mso-ansi-font-size: 12.0pt;" dir="rtl"> </span><span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-size: 12pt; letter-spacing: -0.2pt; mso-bidi-font-size: 18.0pt;">In reply to this question, his way of dealing with tradition will be discussed and analyzed through his writings. With reference to some of his works, it will be shown that despite the common idea about him as an intellectual who rejects tradition, he is attached to some aspects of it. He takes a selective approach to tradition, and in the opposite direction to traditionalist intellectuals, intends to challenge and question some dimensions of Iranian tradition which is in contrast with modernization of Iran. However, in many cases, both his praise and criticism of tradition are rather superficial, rhetorical, and ideological, and his thought is unable to penetrate deep into Iranian tradition. The study of the strengths and weaknesses of his opinion in terms of tradition can be constructive, since Agha Khan Kermani is a modernist intellectual whose thought, whose life and even death reflect the crisis of encounter with the legacy of the past in Iran.</span><span style="letter-spacing: -0.2pt; mso-bidi-font-size: 18.0pt;"></span></span>
<span style="font-size: x-small; font-family: Times New Roman;"> </span><span style="font-size: small;"><span style="font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA">نوشتار پیش رو تلاشی است در تفسیر و بازخوانی برخی از آثار میرزا آقاخان کرمانی بهمثابۀ یکی از چهرههای برجستۀ نسل نخست روشنفکری ایران. پرسش آن است که او چگونه به سنت مینگرد و با چه رویکردی با ابعاد گوناگون سنت متکثّر در ایران روبهرو میشود؟ در پاسخ به این پرسش با خوانش برخی آثار او شیوۀ مواجهۀ او با سنت مورد بازبینی و تحلیل قرار خواهد گرفت. با مراجعه به گوشههایی از نوشتههای آقاخان کرمانی نشان داده خواهد شد که علیرغم این تصور که او روشنفکری ضدسنت قلمداد میشود، به سنت یا دستکم وجوهی از آن دلبسته است. او با برخوردی گزینشی با سنت مواجه میشود و البته در جهتی معکوسِ سنتمداران، در پی آن است که بخشهایی از میراث گذشته که با حرکت ایران بهسوی تجدّد در تناقض است را به پرسش بگیرد. بررسی نقاط قوت و ضعف دیدگاههای آقاخان کرمانی پیرامون سنت از این منظر واجد اهمیت است که او روشنفکری است نوگرا که در تلاش برای گشودن راه تجدّد در ایران، بحران درافتادن با میراث قدیم را در اندیشه، در مسیر زندگی و در مرگ خویش منعکس کرده است. این مقاله بهصورت توصیفی ـ تحلیلی و مبتنیبر جمعآوری اسنادی و دادههای ثانوی است</span><span dir="ltr"><span style="font-family: Calibri;">.</span></span></span>انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X8320130923The Modes of Recruitments of Nehzat Azadi Iran from 1962 to 1979شیوههای عضوگیری نهضت آزادی (1357-1342)133160210FAعباسکشاورز شکریعضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه شاهد0000-0002-7686-6578محمدرحمتیدانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه تهرانJournal Article20131013The main question of this article is the modes of recruitment of the Nehzat Azadi Iran. The method of this research is historical and of the kind of qualitative research and interview is the main data collection tool. Analysis method (including the analysis of the books, articles, documents and etc.) as a complimentary method, is used also. Findings of the research disclose that leaders had belonged to new middle class but most of the members came from middle and lower middle class. Social status of the group due to leadrers’ charisma has been the main factor of recruitment. Anjoman-e Eslami & Hedaayat Mosque was the main channel for people to join Nehzat Azadi.سؤال اصلی این تحقیق چگونگی و شیوههای عضوگیری نهضت آزادی است. روش این پژوهش تاریخی است که از انواع روشهای تحقیق کیفی است و ابزار اصلی مورد استفاده، بهرهگیری از مصاحبههای عمیق است. همچنین بهعنوان مکمل از روش تحلیل اسنادی نیز استفاده شده است. برای این تحقیق از قبل نظریهای درنظر گرفته نشد و تلاش شد که ابتدا براساس مطالعه اسنادِ گروهها و سازمانهای انقلابی، مدلی تهیه شود و سپس براساس یافتههای تجربی بهدستآمده از مصاحبههای عملی، مدل اولیه براساس استقراء، کامل شود. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که سران این گروه، از طبقه متوسط جدید محسوب میشدند، لکن غالب عضوگیریها از دانشجویانِ طبقات متوسط و متوسط به پایین بوده و در سطح غیردانشجویی توانستند بازاریانِ روشنفکر را جذب کنند. در جذب کارگران، ناموفق بودند و توفیق چندانی در عضوگیری از زنان نداشتند. در عضوگیریها، تأثیر بالای کاریزمایِ رهبران و منتسبان به گروه، بهوضوح مشاهده میشود. بسترهای عمده عضوگیری، انجمنهای اسلامی و مسجد هدایت بود.انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X8320130923Divine Glory and Russia and Britain Support of Iranian Kingsحمایت روس و انگلیس از شاهان قاجار و پهلوی و دور شدن فرّه ایزدی161183211FAجاسبنیک فراستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه یاسوجJournal Article20131013<span style="font-size: 12pt; letter-spacing: -0.2pt; mso-bidi-font-size: 18.0pt; mso-font-width: 96%;"><span style="font-family: Times New Roman;">Iranian long-lasting history from the beginning to Islamic revolution victory in 1979 formed around power and bout of Iranian kings. One of the most notable reasons of the continuity of this kind of government -monarchic-state- was a belief that the source of kings' power is "divine glory". Sovereignty of this political state-monarchic order was day to day becoming more powerful before the emerging of Islam in Iran. Although the situation faced some evolutions by the establishment of Baniommaye and Baniabbas caliphates, this assumption was accepted by ruling states of Iran was –with some differences- more or less accepted by political society of Iran till the emergence of Safavid state. During Safavid period by recognizing Shiism as the formal religion in Iran, this thought about power found a stronger and clearer structure. After Safavid downfall and following the elimination of royal divine right in Iran this assumption was put in question. The main question of present research is how and why this royal divine right and divine glory in Iran was deprived from Iranian kings since Second Tahmasb period. Is there any relationship between the presence of foreign forces-Russian and Ottoman states- and elimination of royal divine right in Iran? Since constitutionalism period people denied both divine right and support of foreigners and they found that the main origin of national power is the people themselves.</span></span><span style="letter-spacing: -0.2pt; mso-bidi-font-size: 18.0pt; mso-font-width: 96%;"></span><span style="font-size: 14pt; font-family: "B Lotus"; mso-ansi-font-size: 11.0pt;" lang="FA">
<span style="font-size: small;"><span style="font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA">تاریخ طولانی ایران از آغاز تا پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357، پیرامون اقتدار و زورآزمایی پادشاهان ایران شکل گرفت. یکی از عمدهترین دلایل تداوم این نوع حکومت یعنی دولتشاهی، باوری بود که اکثر ایرانیان داشتند که منبع قدرت شاهان «فرّه ایزدی» است که بدان فره ایزدی شاهانه گویند. حاکمیت این سامان سیاسی دولتشاهی تا ظهور اسلام در ایران هر روز قویتر از پیش میشد. هرچند این وضعیت با تأسیس دو خلافت بنیامیه و بنیعباس با دگردیسیهایی روبهرو شد، اما این فرضیه مورد قبول دولتهای حاکم بر ایران ـ با تفاوتهایی ـ تا ظهور دولت صفویه، کموبیش مورد قبول جامعه سیاسی ایران بوده است. در دوره صفویه، با رسمی شدن مذهب تشیع در ایران این طرز تلقی از قدرت، ساختار محکمتر و روشنتری پیدا کرد. پس از انقراض صفویه و پس از زدوده شدن حق الهی سلطنت در ایران، این فرضیه هم زیر سؤال رفت. سؤال اصلی این پژوهش این است که چرا و چگونه این حق الهی سلطنت و فره ایزدی در ایران، از دوران شاه تهماسب دوم به بعد از شاهان ایران گرفته شد. فرضیهای که در این مقاله بهدنبال آن هستیم: وجود ارتباط میان حضور نیروهای بیگانه ـ دولتهای روس، عثمانی و عثمانی ـ و فروپاشی حق الهی سلطنت در ایران است. از زمان مشروطیت هم حق الهی و هم حمایت بیگانگان مورد انکار مردم ایران قرار گرفته و متوجه این نکته شدند که سرچشمه اصلی اقتدار ملی خود مردم میباشند</span><span dir="ltr"><span style="font-family: Calibri;">.</span></span></span>
</span>انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X8320130923The Modes of Recruitments of Nehzat Azadi Iran from 1962 to 1979امام اسماعیلی ناصرخسرو و شاهی آرمانی در ایران باستان185208212FAشروینمقیمی زنجانیدکترای علوم سیاسی از دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20131013<span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-size: 12pt; letter-spacing: -0.2pt; mso-bidi-font-size: 18.0pt; mso-font-width: 96%;">In this paper we will attempt to compare the characteristics of Imam in the Ismaili theosophy, as described by Nasir Khusraw, with properties and traits of Ideal King in ancient Persian wisdom. We emphasizes on essential qualities in the Iranian political thought that throughout a long historical period, from establishment of contents of ancient Persian thinking to today, has had an impact on our political culture. If we can consider correctly the characteristics of Ismaili’s Imam (or Fatimid Caliph), as portrayed by Nasir Khusraw, we would diagnose some fundamental affinities between them and descriptions of the Ideal King in the ancient Iranian political thought. By surveying of essential concerns of Nasir Khusraw in both of historical-social and intellectual-dogmatic sides through detailed study of his works, we can mark out the continuity of a distinct approach towards nature of political relations and especially of the sovereign’s characteristics </span><span style="letter-spacing: -0.2pt; mso-bidi-font-size: 18.0pt; mso-font-width: 96%;"><span style="font-size: x-small;">without </span></span><span style="font-size: 12pt; letter-spacing: -0.2pt; mso-bidi-font-size: 18.0pt; mso-font-width: 96%;">which the history of political thought in Iran is not understandable.</span></span><span style="font-size: small;"><span style="font-family: "Arial","sans-serif"; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA">در این مقاله کوشش میشود تا با طرح مقایسهای میان خصوصیات و ویژگیهای امام در حکمت الهی اسماعیلی، آنگونه که ناصرخسرو روایتگر آن است، و ویژگیهای شاه آرمانی در حکمت ایران باستان، بهنوعی بر یکی از ویژگیهای بنیادین اندیشه سیاسی ایرانی تمرکز شود که در طول یک دوره تاریخی طولانی از شکلگیری مضامین حکمت ایران باستان، تا همین امروز، هم فرهنگ سیاسی ما را متأثر ساخته است و هم نحوه نگاه متفکران ما را به سیاست و عرصه سیاستورزی. ویژگیهایی که ناصرخسرو برای امام اسماعیلی (یا همان خلیفه فاطمی) برمیشمرد، چنانچه بهدقت مورد بررسی قرار گیرد، مشابهتهایی بنیادین با اوصافی دارد که در حکمت ایران باستان برای پادشاه قائل میشدهاند. بررسی دغدغههای اساسی ناصرخسرو چه بهلحاظ تاریخی و اجتماعی و چه از حیث فکری و عقیدتی که با مطالعه دقیق کل آثارش حاصل میگردد، میتواند ما را در تشخیص تداومِ نگرشی به عرصه مناسبات سیاسی و بهویژه اوصاف حاکم سیاسی رهنمون گردد، که تاریخ تفکر سیاسی در ایران بدون آن، به دشواری قابلفهم خواهد بود</span><span style="mso-bidi-font-family: Arial;" dir="ltr"><span style="font-family: Calibri;">.</span></span></span><span dir="ltr"></span>