انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X9420141221Examination of Political Factors’ Impact on Enforcement of the Fifth Development Plan: case study of health careبررسی تاثیر عوامل سیاسی بر اجرای برنامه پنجم توسعه مطالعه موردی در حوزه سلامت722244FAکیومرثاشتریاندانشگاه تهرانسمانهکشوردوست جوبنهفاطمهحاجی احمدیJournal Article20130828<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Baskerville Old Face","serif";">The aim of this article is to examine the impact of political factors on enforcing the fifth development plan in Iran. The initial hypothesis is that the main factors affecting the enforcement of fifth development plan in Iran is divided into two dimensions: political dimension and management-technical dimension. Each dimension includes various factors which are derived from theoretical framework and exploring interview with executives and experts of the plan that play a crucial role in enforcing the plans. The hypotheses were tested by questionnaires and the results of proposed model validity accompanied by factor analysis for identifying main factors indicated that most of presumed factors have a key role. This enforcement research studies political factors’ impact on enforcement policies given other components of enforcement. </span><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra"; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA">این مقاله با هدف بررسی تاثیر عوامل سیاسی بر اجرای برنامه پنجم توسعه در ایران نگاشته شده است. فرضیه اولیه این مقاله این است که عوامل موثر در اجرا ی برنامه پنجم توسعه در ایران به دو بعد<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>عمده تقسیم می شوند. بعد<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>سیاسی، بعد مدیریتی- فنی. هر یک از این ابعاد شامل عوامل متعددی هستند که برگرفته از چارچوب نظری و مصاحبه های اکتشافی با مجریان و متخصصان برنامه هستند و در اجرای برنامه ها نقش کلیدی ایفا می کنند. فرضیات این مقاله در قالب پرسشنامه مورد آزمون قرار گرفته<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>و نتایج اعتبار سنجی مدل پیشنهادی همراه با تحلیل عاملی برای تعیین عوامل اصلی نشان داد که بیشتر عوامل مفروض دارای نقش کلیدی هستند . مطالعه اجرا پژوهی حاضر بر تاثیر و ارتباط عوامل سیاسی بر اجرای سیاست با در نظر گرفتن سایر مولفه های اجرا<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>انجام گرفته است. </span>انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X9420141221Parliamentary Obstacles to Development of National Economy in Iran (1989-2005)مطالعه ی موانع پارلمانی توسعه ی اقتصاد ملی در ایران(1368-1384)2372245FAفائزدین پرستدانشگاه علامه طباطباییعلیساعیدانشگاه تربیت مدرسJournal Article20131105<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Baskerville Old Face","serif"; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: Arial; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;">The topic of this paper is the parliamentary obstacles to the development of national economy in Iran (1989-2005). After problem statement and proving the problematic aspect of it, we deal with a theoretical solution through constructing a theoretical apparatus which is the result of applying the concepts of Leftwich's theory, theory of rentier state and Katouzian's theory presented in the framework of structural public choice theory. Then the data for each of concepts related to content analysis and historical analysis are collected and referred by narrative analysis. The results show that the strategic action of parliament members as rational actors takes place in a strategic context of rentier state, and the two round majority-based election system inclines towards satisfying immediate demands of the electorate. The policies resulted from this kind of action incline towards satisfying the same demands that play a negative role in development of national economy</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "2 Mitra_1 \(MRT\)"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">موضوع این مقاله موانع توسعه ی اقتصاد ملی در ایران است. پس از بیان مسأله و اثبات جنبهی پرابلماتیک آن، راه حل نظری مسأله از طریق ساخت دستگاه نظری که محصول کاربست مفاهیم </span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "2 Mitra_1 \(MRT\)"; mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">نظریهی لفت ویچ، نظریه دولت رانتیر و نظریهی کاتوزیان در نظریه انتخاب عمومی ساختارمند است، ارائه میشود. سپس دادههای لازم برای معرفهای هر یک از مفاهیم تحقیق با روشهای تحلیل محتوا و تاریخی گردآوری و سپس باروش تحلیل روایتی مورد داوری قرار میگیرند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که کنش راهبردی نمایندگان مجلس به عنوان بازیگران منفعتجو در بستر راهبردی دولت رانتیر و نظام انتخاباتی اکثریتی دو دوری، معطوف به تأمین مطالبات فوری انتخاب کنندگان است که<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>سیاستهای برآمده از این نوع کنش نیز ناظر به تأمین مطالباتی از همان جنس است که نقش منفی در توسعه ی اقتصاد ملی ایران داشته است.</span>
<span style="font-size: 12.0pt; font-family: "B Nazanin"; mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span>
انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X9420141221Social Capital of Mosques and Islamic Revolution of Iran: case study of Hedayat Mosque social networkسرمایه اجتماعی مساجد و انقلاب اسلامی ایران: مطالعه موردی شبکه اجتماعی مسجد هدایت73102246FAمحمدسمیعیدانشگاه تهرانحنیفعموزاده مهدیرجیJournal Article20130810<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Baskerville Old Face","serif";"> </span>
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Baskerville Old Face","serif";">The political condition of a state after happening a revolution and confrontation of rival political forces for power and how a group dominates others is one of the most controversial and attractive issues in political science. The Islamic Revolution of Iran is not an exceptional case. Many analysts confess that the social capital accumulated in the Iranian mosques social networks played a significant role in the Islamic Revolution. This role continued until the clergymen as a political force could dominate other rivals in the vacuum created by the lack of central political power. This article conducts a case study on Tehran Hedayat Mosque by using the method of social network analysis in order to measure the amount of social capital accumulation. In this direction, a communication pattern among political activists of this mosque has been provided by the software NodeXL. At the end, the role of this mosque social network in creating normalization of clergymen authority culminated in their political dominance is explained. </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "2 Mitra_1 \(MRT\)"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">وضعیت سیاسی یک کشور پس از وقوع انقلاب و تقابل نیروهای سیاسی رقیب برای کسب قدرت، و چگونگی تفوّق یک گروه بر رقیبان، یکی از بحثبرانگیزترین و جذابترین مباحث در حوزه علوم سیاسی است. انقلاب اسلامی ایران نیز در این میان مستثنی نیست. به اذعان بسیاری از تحلیلگران، سرمایه اجتماعی بوجود آمده در شبکه اجتماعی مساجد ایران توانست در انقلاب اسلامی نقش مهمی را ایفا کند و این نقش ادامه یافت تا منجر به تفوّق روحانیت به عنوان یک نیروی سیاسی بر دیگر رقبای خود در وضعیت خلأ قدرت سیاسی پس از انقلاب شد. این مقاله با استفاده از روش تحلیل شبکه اجتماعی جهت سنجش میزان انباشت سرمایه اجتماعی در شبکه اجتماعی مساجد، یک مطالعه موردی روی مسجد هدایت تهران انجام میدهد. در این راستا با کمک نرم افزار </span><em><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Times New Roman","serif"; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: "2 Mitra_1 \(MRT\)"; mso-bidi-language: FA;">NodeXL</span></em><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "2 Mitra_1 \(MRT\)"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> الگوی ارتباطی میان فعالان سیاسی این مسجد ارائه شده و در پایان، نقش شبکه این مسجد در پدید آمدن امکان هنجارسازی با محوریت روحانیت که در نهایت منجر به تفوق سیاسی این گروه گردید، تبیین شده است.</span>انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X9420141221Collegiate Life-World and Its Role in Shaping Democratic Political Culture: a survey among the University of Tehran studentsزیست جهان دانشگاهی و نقش آن در شکلگیری فرهنگ سیاسی دموکراتیک
(پیمایشی در بین دانشجویان دانشگاه تهران)103133247FAحامدشیریدانشگاه پیام نورJournal Article20130914<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Baskerville Old Face","serif"; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: Arial; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;">This article tries to examine student political culture and the role of socialization experiences, particularly the role of collegiate life-world, in shaping this culture. The theoretical approach is that the collegiate life-world as a new arena of socialization experience has relationship with shaping democratic political culture. Methodologically, this research is conducted using survey method and questionnaire distribution among undergraduate students at the University of Tehran. Given the problem and the type of questions, the “retrospective panel design” was used for collecting data. The results indicate that the students are “relatively” enjoying a democratic political culture, and the collegiate life-world has the highest rate comparing to other socialization factors in terms of being democratic. Through assessing the political culture of junior and senior students we can argue that the collegiate life-world produces democratic political culture. Those students having more collegiate life experience believe more in democracy and supporting it. They also believe more in democratic values</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 120%; font-family: "2 Mitra_1 \(MRT\)"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">بررسی فرهنگ سیاسی دانشجویان و نقش تجارب جامعهپذیری بهویژه نقش زیستجهان دانشگاهی در شکلدهی به این فرهنگ موضوع مقاله حاضر است. رویکرد نظری تحقیق این است که زیستجهانِ دانشگاهی به عنوان عرصه جدیدی از تجربه جامعهپذیری با شکلگیری فرهنگ سیاسی دموکراتیک رابطه دارد.<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>از نظر روششناسی، پژوهش حاضر به شیوة پیمایش وکاربرد پرسشنامه در میان دانشجویان کارشناسیِ دانشگاه تهران به اجرا درآمده است. با توجه به مسئلة تحقیق و نوع دادههای مورد نیاز از «طرح پانل گذشتهنگر» برای جمعآوری دادهها استفاده شده است. نتایج تحقیق بیانگر این است که دانشجویان «نسبتاً» از فرهنگ سیاسی دموکراتیک برخوردارند و زیستجهان دانشگاهی از نظر دموکراتیک بودن، بالاترین رتبه را نسبت به سایر عوامل جامعهپذیری دارد. با ارزیابی تفاوت فرهنگ سیاسی دانشجویان سال اول و دانشجویان سال آخر میتوان استدلال کرد که زیست جهان دانشگاه مولد فرهنگ سیاسی دموکراتیک است به طوریکه دانشجویانی که تجربه زیسته دانشگاهی بیشتری دارند، «اعتقاد و حمایت بیشتری از دموکراسی» داشته و باور بیشتری نیز به «ارزشهای دموکراتیک» دارند. </span>انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X9420141221Political Underdevelopment from Perspective of Elites Political Culture in Iran (1989-2005)توسعه نیافتگی سیاسی از منظر فرهنگ سیاسی نخبگان در ایران(1384- 1368)133170248FAمحمدعابدی اردکانیدانشگاه یزدJournal Article20130405<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Baskerville Old Face","serif";">Focusing on elites’ political culture is very significant for understanding and analyzing the nature of political development, particularly in the comparative approach to political systems. In other words, political development and underdevelopment has a close relationship with political elites’ ideology and attitude in a way that their change may affect the trend of political development. Although the ability of political system for realizing the components of political development is also related to popular political culture but elites’ attitudes, passions and recognition have more effective roles in weakening or reinforcement of political development elements. In this article, after explaining the theoretical bases of relationship between elites’ political culture and underdevelopment, its position is examined in the administrations of Hashemi Rafsanjani, Khatami and Ahmadinejad. Thus the main aim of this research is to identify the relationship between elites’ political culture in these three periods and political underdevelopment based on a theoretical pattern. This aim requires that this hypothesis be tested: One of main serious factors of political underdevelopment is that political elites are not inclined towards broadening participation and competition in politics, and there are the gaps and disagreements among elites in Hashemi, Khatami and Ahmadinejad administrations that indicate a kind of subject and conflictual political culture instead of participatory and consensual one. </span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "2 Mitra_1 \(MRT\)"; mso-ascii-font-family: "Times New Roman"; mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-hansi-font-family: "Times New Roman"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">برای </span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "2 Mitra_1 \(MRT\)"; mso-ascii-font-family: "Times New Roman"; mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-hansi-font-family: "Times New Roman";" lang="AR-SA">درک و تحلیل ماهیت توسعه سیاسی، به ویژه با رویکرد مقایسه و طبقه بندی نظام های سیاسی، تمرکز بر پدیدهء فرهنگ سیاسی نخبگان بسیار مهم است. به عبارت دیگر توسعه یافتگی یا توسعه نیافتگی سیاسی ارتباط نزدیکی با ایدئولوژی و نگرش نحبگان سیاسی دارد، به طوری که تغییر در آنها بر روند توسعه سیاسی مؤثّر است. گرچه توان نظام سیاسی برای تحقق بخشیدن به مؤلّفه های توسعه سیاسی، بی ارتباط با فرهنگ سیاسی عامه نیست، لیکن</span><span style="font-size: 14.0pt; font-family: "2 Mitra_1 \(MRT\)"; mso-ascii-font-family: "Times New Roman"; mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-hansi-font-family: "Times New Roman"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> نگرش، احساسات و شناخت نخبگان در تقویت یا تضعیف عناصر توسعه سیاسی، نقش بسیار مؤثّرتری در مقایسه با فرهنگ سیاسی عامه دارد.</span>
<span style="font-size: 14.0pt; font-family: "2 Mitra_1 \(MRT\)"; mso-ascii-font-family: "Times New Roman"; mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-hansi-font-family: "Times New Roman"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">در این مقاله، پس از مشخص شدن مبانی نظری "رابطه میان فرهنگ سیاسی نخبگان سیاسی با توسعه نیافتگی"، جایگاه و رابطهء آن با توسعه نیافتگی سیاسی در دولت های هاشمی رفسنجانی، خاتمی و احمدی نژاد بررسی می شود. از این رو، هدف اصلی پژوهش حاضر، مشخص کردن رابطهء میان فرهنگ سیاسی نخبگان در این سه دوره با توسعه نیافتگی سیاسی بر اساس الگوی نظری از قبل تعیین شده است.<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>دستیابی به این هدف، مستلزم آزمون این فرضیه است که "<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>عدم تمایل نخبگان سیاسی به گسترش مشارکت و رقابت در سیاست و وجود اختلاف و شکاف در میان آنها در دولت های هاشمی، خاتمی و رفسنجانی، که بیانگر نوعی فرهنگ سیاسی<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>تابعیتی و منازعه گرا<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>به جای فرهنگ سیاسی مشارکتی و وفاق گراست، یکی از عوامل اصلی و جدّی توسعه نیافتگی سیاسی بوده است." </span>انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X9420141221Islamic Republic Party as the Most Significant Political Community of Revolutionary Islam in Iran: origins and rootsحزب جمهوری اسلامی؛ مهمترین اجتماع سیاسی اسلام انقلابی در ایران: تبارها و ریشه ها171213249FAابراهیمعباسیدانشگاه شیرازJournal Article20130404<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Baskerville Old Face","serif";">This study tries to examine the intellectual origins of the Islamic Republic Party as the most significant community of revolutionary Islam in the geographical atmosphere of Iran by using communitarian methodology. The methodology explains formation, rationality and crisis in intellectual traditions by specific criteria different from positivist methodologies and discourse analysis. It seems that through applying this methodology in Iran we can use native criteria in shaping intellectual-political currents in a better way. Therefore the main presumption of this article in responding the question of intellectual origins and roots of Islamic Republic Party is that it roots in the conflicts of constitutionalism, particularly sharia-based constitutionalism and radical Islamism of 1940s (Fadayian Islam). The results show that the Islamic Republic Party adopted its doctrines from these intellectual traditions, and through dialectical dialogue with some other intellectual traditions like Shiite constitutionalism, Islamic union and left Islamism entered some new doctrines but maintained its own main doctrines. This study has tried to use documentary sources and oral history for examining the above hypothesis in order to present a new narrative. </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "2 Mitra_1 \(MRT\)";" lang="AR-SA">این بررسی بر آنست تا تبارهای فکری حزب جمهوری اسلامی؛ مهمترین اجتماع اسلام انقلابی را در فضای جغرافیایی ایران با استفاده از روش شناسی اجتماع گرایی بررسی کند. این روش شناسی شکل گیری، عقلانیت و بحران در سنت های فکری را با معیارهای خاصی توضیح می دهد که متفاوت از روش شناسی های پوزیتویستی و تحلیل گفتمانی است. بنظر می رسد با کاربست آن در ایران<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>بهتر بتوان از معیارهای بومی در شکل گیری جریانات فکری- سیاسی کمک گرفت. بنابراین در پاسخ به سوال تبارها و ریشههای فکری حزب جمهوری اسلامی بعنوان مهمترین اجتماع سیاسی اسلام انقلابی، فرض مهم این نوشتار آنست که تبارهای آن، ریشه در<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>منازعات مشروطه بویژه مشروطه مشروعه و رادیکالیسم اسلامی دهه 1320(فدائیان اسلام) دارد. یافته های تحقیق نشان می دهد که حزب جمهوری اسلامی، آموزه های خود را از این سنتهای فکری اتحاذ کرد و از طریق گفتگوی دیالکتیکی با برخی از سنت های فکری نظیر مشروطه شیعی، اتحاد اسلامی و اسلام گرایی چپ با حفظ آموزه های اصلی، یه ورود برخی آموزه های جدید و مفصل بندی خود کمک فراوان نمود. این پژوهش سعی نموده از منابع اسنادی و تاریخ شفاهی در بررسی فرض فوق بهره ببرد تا روایت جدیدی<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>عرضه دارد.</span>انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X9420141221Political System, National Security and Influence Spheres of Intelligence Organizations in Governanceنظام سیاسی، امنیت ملی و حوزه های تاثیر سازمان های اطلاعاتی در کشورداری213240250FAمهدیمیرمحمدیJournal Article20120404<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "Baskerville Old Face","serif";">The presence of intelligence organizations in different aspects of governance including political, economic and social ones has been one of the serious concerns for researchers and public opinion. The most important question in this regard is that what factors play role in identifying the quantity and quality of intelligence organizations’ interference in different spheres of governance and why various issues place in the agenda of intelligence services while the nature of different intelligence services is the same. By presenting two complementary hypotheses, this article shows that the type of political system and its interpretation about national security in different countries are the determining variables of the influence spheres for intelligence organizations. On this basis, authoritarianism in public administration culminates in broadening the agenda of intelligence services while democracy causes narrowing these spheres. On the other hand, reductionist or integrated interpretation of national security, in its turn, culminates in narrowing or broadening the agenda of intelligence in governance. </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; font-family: "2 Mitra_1 \(MRT\)"; mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">حضور سازمان های اطلاعاتی در ابعاد مختلف کشورداری اعم از سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همواره یکی از دغدغه های مطرح در نزد پژوهشگران و افکار عمومی بوده است. مهمترین پرسشی که از بستر این نگرانی برمی خیزد، این است که چه عواملی در تعیین میزان و چگونگی دخالت سازمان های اطلاعاتی در حوزه های مختلف کشورداری نقش دارند و اساساً چرا موضوعات و مسائل مختلف(علی رغم ماهیت یکسان سرویس های اطلاعاتی متفاوت) در دستورکار سرویس های اطلاعاتی قرار می گیرند؟ نوشتار حاضر با ارائه دو فرضیه مکمل بر آن است که نوع نظام سیاسی و برداشت از امنیت ملی در کشورهای مختلف، متغیرهای تعیین کننده حوزه های تاثیر سازمان های اطلاعاتی در کشورداری به شمار می آیند. بر این اساس اقتدارگرایی در مدیریت کشور، منجر به گستردگی دستورکار سازمان های اطلاعاتی شده و مردم سالاری باعث محدود شدن حوزه های تاثیر سازمان های اطلاعاتی می گردد. از سوی دیگر، برداشت تقلیل گرایانه یا یکپارچه از امنیت ملی نیز به نوبه خود منجر به محدودیت یا گستردگی دستورکار اطلاعات در کشورداری می گردد.</span>