انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X11220160521Condorcet Theorem and Epistemic Democracy: A Methodological Appraisalقضیه ی کندورسه و دموکراسی معرفتی:
یک ارزیابی روش شناختی728286FAعلیاردستانیدانشگاه سمنانامیر محمدایزدیدانشگاه بین المللی امام خمینیJournal Article20160629<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; font-family: "Baskerville Old Face","serif"; mso-bidi-language: FA;">One of the issues that different scientists always face is to prove the correct method for achieving the correct decision and, thus, an Ideal political system. In this regard, one of the major efforts is of Marquis de Condorcet known as Condorcet Theorem. This is in favor of democracy and has formulated in a mathematical form. Given to the law of large numbers and assuming a high probability of fifty percent for each individual to make the right decision, it believes that the likelihood of the correct decision by a large numbers is desired to hundred with increasing the number of voters. However, it was based on assumptions that gradually were questioned until it was reignited in the 1950s. This coincided with the emergence of the idea of epistemic democracy that gives rise to new problems. To examine various aspects of the Condorcet Theorem, this article makes an attempt to show the extent to which it has been able to help solving the methodological and theoretical problems in this kind of democracy.</span>
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%; font-family: "B Lotus";" lang="AR-SA">یکی از مسائلی که همواره اندیشمندان مختلف درگیر آن بوده اند، تلاش برای اثبات روش درست دستیابی به تصمیم صحیح و به واسطه ی آن نظام سیاسی ایده</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%; font-family: "Cambria","serif"; mso-bidi-font-family: Cambria;" lang="AR-SA"></span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%; font-family: "B Lotus";" lang="AR-SA">آل است. یکی از این تلاش</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%; font-family: "Cambria","serif"; mso-bidi-font-family: Cambria;" lang="AR-SA"></span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%; font-family: "B Lotus";" lang="AR-SA">ها توسط مارکی کندورسه و در طرفداری از دموکراسی صورت گرفت که به قضیه ی کندورسه مشهور شد. این قضیه که از شکلی ریاضی برخوردار است، معتقد است بر اساس قانون اعداد بزرگ با فرض احتمال بالای پنجاه درصد برای دستیابی هر فرد به تصمیم درست، با افزایش تعداد رای</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%; font-family: "Cambria","serif"; mso-bidi-font-family: Cambria;" lang="AR-SA"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%; font-family: "B Lotus";" lang="AR-SA">دهندگان، احتمال دستیابی به تصمیم درست توسط جمع زیاد به سمت صددرصد میل می</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%; font-family: "Cambria","serif"; mso-bidi-font-family: Cambria;" lang="AR-SA"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%; font-family: "B Lotus";" lang="AR-SA">کند. با این حال، این قضیه بر مفروضاتی استوار بود که به تدریج زیر سؤال رفت تا اینکه در دهه ی 1950 دوباره مطرح شد. این امر مصادف با ظهور اندیشه دموکراسی معرفتی بود که موجب طرح مسایل جدیدی گردید. مقالهی حاضر میکوشد با بررسی وجوه مختلف قضیه کندورسه نشان دهد که آن تا چه حد توانسته است به حل مشکلات روش شناختی و نظری این نوع دموکراسی کمک کند. فرضیه ی ما این است که این شکل از دموکراسی با وجود تایید دو مفروض اساسی قضیه کندورسه که صورت کلاسیک قضیه قادر به اثبات آن نبود، برخلاف گذشته اثبات این دو مفروض نشان می</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%; font-family: "Cambria","serif"; mso-bidi-font-family: Cambria;" lang="AR-SA"></span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%; font-family: "B Lotus";" lang="AR-SA">دهد با همان قاعده ی اعداد بزرگ اکثریت لزوماً مصون از خطا نیستند و برای اخذ تصمیم درست می</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%; font-family: "Cambria","serif"; mso-bidi-font-family: Cambria;" lang="AR-SA"></span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%; font-family: "B Lotus";" lang="AR-SA">بایست اصول و قواعد مبنایی را پذیرفت که نخبگان پس از مشورت آزادانه ارائه می کنند.</span>
انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X11220160521Ministering Relationship (Estekhdam) and Enslaving Relationship (Esteebad) in City according to al-Farabi’s Thoughtsسلسلهمراتب استخدام و استعباد در مدینه (در فلسفه سیاسی فارابی)2958287FAمرتضیبحرانیپژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعیJournal Article20150429<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; font-family: "Baskerville Old Face","serif"; mso-bidi-language: FA;">The virtues political philosophy presupposes the coherence of categories like justice, cooperation, friendship, leadership for realizing the individual and civil happiness in the city. Among the Moslem philosophers, al-Farabi described the civil friendship, cooperation and justice. Analyzing the thoughts of al-Farabi shows despite the civil friendship exists in all various kind of cities, the relationship resulted by civil friendship is different in every specific virtuous and non-virtuous cities. The question of this paper is that "what is the relationship between civil friendship and the kind of relationship in each city in al-Farabi's thought?" Based on this question and with the method of philosophical content analysis of Farabi's political philosophy, it would be clear that civil friendship is the binding matter of members of city. Civil friendship shapes the form of cities, too. In fact, the knowledge which determines the happiness would appear in a friendly matter that shapes all civil affairs and cooperation. Accordingly, the most important finding of this paper is that depending to the excellent matter to be followed by people as the members of city, the excellent city will shaped and based on matters as like pleasure, joy, power, and so, the opponent of excellent city (or ignorant cities) will appeared. The relationship in the first is ESTEKHDAM (ministering), and in the latter is ESTEEBAD (enslaving). So, based on the civil friendship, the different kinds of excellent and non-excellent cities will shaped and each city requires the certain relations between leader and its members.</span><span style="font-size: 13.0pt; font-family: "B Mitra"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">فلسفه سیاسی فضیلتمحور، جهت تحقق سعادت فردی و جمعی، تعاطی برخی از مقولات اجتماعی را پیشفرض میگیرد. در میان سنت فکر فلسفی اسلامی، فارابی در منظومه فلسفه سیاسی خود، علاوه بر مدینه و ریاست آن به دوستی مدنی، عدالت و تعاون نیز پرداخته است این سه مقوله ارتباط تنگاتنگ با یگدیگر دارند. بررسی اندیشه سیاسی فارابی به شیوه تحلیل محتوای فلسفی نشان میدهد که به رغم وجود دوستی مدنی در همه مدینهها، نوع رابطه برآمده از دوستی مدنی در هر یک از مدینههای فاضله و غیرفاضله متفاوت است. دوستی در هر مدینهای، دوستی بر سر چیزی (یک امر محبوب) است که در ابتدا همکاری مدنی را باعث میشود و در نهایت شکل مدینه را مشخص میسازد. از این نظر، پرسش پژوهش حاضر این است که دوستی مدنی در هر یک از مدینههای فاضله و غیرفاضله، چه رابطهای را برای اعضای آن مدینه، و به ویژه بین رئیس و اعضا، ایجاب میکند؟ با تحلیل محتوای آثار فارابی به ویژه دو اثر «آراء» و «سیاست» آشکار میشود که نوع رابطه برآمده از دوستی مدنی در مدینه فاضله، رابطه «استخدام» و در مدینههای غیرفاضله، رابطه «استعمال یا استعباد» (عملگی و بردگی) را ایجاب میکند. این نوع رابطهها پیامدهای خاصی را برای تحقق سعادت در هر مدینه دارند.</span>انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X11220160521Civic Friendship and Cosmopolitan Friendship: two narratives about relationship between city and friendship in the Islamic political philosophyدوستی مدنی و دوستی کیهانی:
دو روایت از نسبت شهر و دوستی در فلسفه سیاسی اسلامی5986288FAاحمدبستانیدانشگاه خوارزمیJournal Article20150725<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 107%; font-family: ">Friendship has been discussed in the doctrinal writings from a long time ago. But the first philosophical statements of friendship belong to the Greek philosophers and the best compiled narrative of friendship has been raised in Aristotle’s <em>Nicomachean</em> <em>Ethics</em>. Aristotle had a civic conception of friendship and based his narrative on public interests of <em>polis</em> residents and civic relations. We can call this narrative the civic narrative of friendship. In the Islamic philosophy, although some Mashaie (Peripatetic) philosophers have dealt with civic friendship, another narrative could be found in the thoughts of late sages who propound friendship not within the framework of city but in the hierarchy of being. We call this narrative the cosmopolitan friendship. Hence the question of this article is: What are the features of friendship patterns in the Islamic philosophy. In the Islamic philosophy, although the friendship pattern is influenced by Aristotle’s philosophy, Muslim sages have distanced from civic friendship pattern, particularly after the emergence of Eshraqi philosophy, cosmopolitan friendship replaced. In this article, we discuss civic friendship pattern, particularly in Mashaie sages such as Farabi and Moskuye Razi’s thoughts. Then we examine cosmopolitan friendship in Shahabadin Sohrevardi and his followers. In the conclusion we will try to compare these two patterns. <span style="mso-spacerun: yes;"><br /></span></span><span style="font-size: 13.0pt; line-height: 107%; font-family: "><span style="mso-spacerun: yes;"> </span><span lang="FA">بحث از دوستی از دیرباز در نوشته های حکمی مطرح بوده است. اما نخستین بیان فلسفی دوستی متعلق به فلاسفه یونانی است و مدون ترین روایت از<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>آن در کتاب «اخلاق نیکوماخوس» ارسطو<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>طرح شده است. ارسطو درکی «مدنی» از دوستی داشت و<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>روایت خود را<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>بر مصالح عموی ساکنان شهر و مناسبات مدنی مبتنی ساخت. <span style="mso-spacerun: yes;"> </span>این روایت را میتوان روایتی «مدنی» از دوستی خواند. در فلسفه اسلامی هرچند برخی از فیلسوفان مشایی به طرح دوستی مدنی پرداختهاند، روایتی دیگر را میتوان در اندیشه حکمای <span style="mso-spacerun: yes;"> </span>متاخر بازجست که دوستی را نه در چارچوب شهر، که در سلسله مراتب هستی طرح میکند. این روایت را در پژوهش حاضر دوستی «کیهانی» نامیدهایم. بدینسان پرسش مقاله حاضر به بحث از الگوهای دوستی در فلسفه اسلامی چه ویژگیهایی اختصاص دارد. در فلسفه اسلامی، هرچند الگوی دوستی تحت تاثیر ارسطو در فلسفه مشایی مطرح شده است، حکمای مسلمان به تدریج از الگوی دوستی مدنی فاصله گرفته و به ویژه پس از ظهور حکمت اشراقی، الگوی دوستی کیهانی را جایگزین نمودند. دراین مقاله ابتدا الگوی دوستی مدنی را به ویژه نزد حکمای مشایی چون فارابی و مسکویه رازی مورد بحث قرار میدهیم و سپس الگوی دوستی کیهانی را در آثار شهاب الدین سهروردی و پیروان او بررسی خواهیم کرد. در مقام جمع بندی نیز خواهیم کوشید دو الگو را به اجمال با هم مقایسه کنیم.</span></span>انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X11220160521The Foundations of Criticizing and Rethinking the Political Sociology in Jacques Rancière’s Thoughtمبانی نقد و بازاندیشی جامعهشناسیسیاسی در اندیشه ژاک رانسیر
(امر اجتماعی در عصر پساجهانی شدن)87118289FAمحمدرضاتاجیکدانشگاه شهید بهشتیامیررضائی پناهدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20160728<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; font-family: "Baskerville Old Face","serif"; mso-bidi-language: FA;">This study is about to investigate a dimension of the evolving meaning and its interaction with the political in the last decade through explaining the bases of criticizing and rethinking </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; font-family: "Baskerville Old Face","serif";">Jacques Rancière toward political sociology. The focal question of this research is that how and on the base of which signs, bases, categories and factors has political sociology been </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; font-family: "Baskerville Old Face","serif"; mso-bidi-language: FA;">articulated</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; font-family: "Baskerville Old Face","serif";"> in Rancière’s critical thought</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; font-family: "Baskerville Old Face","serif"; mso-bidi-language: FA;"> and how it’s been about to analyze and represent the real? To answer this question, the primary hypothesis is presented that is “political sociology in </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; font-family: "Baskerville Old Face","serif";">Rancière’s thought, in the shade of a special understanding of the concept anti-sociology, is articulated</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; font-family: "Baskerville Old Face","serif"; mso-bidi-language: FA;"> towards the construction and rethinking of the social on the base of presenting and rereading some ideas like emancipation, democracy, police, politics, archi-politics, aesthetics, political subject-making, the sensible etc.; and, in a dialectic and interaction that is generally negative to theoreticians like Pierre Bourdieu”. This comprehension of political sociology is about to have a transition from the convenient meanings and interpretations of this science (traditional, modern and even postmodern) and giving it more philosophical and interactive depth. This newly emerged tradition, which has representatives as Rancière, tries to formulate the meaning of the social in the post-globalization era. </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: "B Mitra"; mso-ascii-font-family: "Times New Roman"; mso-hansi-font-family: "Times New Roman"; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">این نوشتار بر آن است تا زاویهای از معنای متحول امر اجتماعی و اندرکنش آن با امر سیاسی را در دهههای متاخر، با تبیین مبانی نقد و بازاندیشی ژاک رانسیر نسبت به جامعهشناسیسیاسی مورد واکاوی قرار بدهد. پرسشکانونی نوشتار این است که جامعهشناسی(سیاسی) در تفکر انتقادی رانسیر چگونه و بر مبنای چه نشانگان، مبانی، مقولهها و مولفههایی مفصلبندی شده و چگونه در پی تحلیل و بازنمایی امر واقع است؟ در پاسخ، این فرضیه مقدماتی مطرح میگردد که جامعهشناسی (سیاسی) در اندیشه رانسیر در سایه فهم خاص از مفهوم ضدجامعهشناسی، برپایه طرح و بازخوانی انگارههایی مانند رهایی، دموکراسی، پولیس، سیاست، کهنسیاست، زیباییشناسیسیاسی، سوژهسازی سیاسی، امر محسوس و... و در دیالکتیک و اندرکنش عموما سلبی با نظریهپردازانی همچون بوردیو، در راستای ساختبندی و بازاندیشی امر اجتماعی مفصلبندیمیشود. این فهم از جامعهشناسیسیاسی بهدنبال گذار از معانی و خوانشهای متعارف این علم (سنتی، مدرن و حتی پسامدرن) و دادن عمق فلسفی و کنشگرانه بیشتر به آن است. این سنت نوپدید، که بهوسیله کسانی همچون رانسیر نمایندگی میشوند میکوشد معنای امر اجتماعی در عصر پساجهانیشدن را صورتبندیمجدد نماید.</span>
انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X11220160521The Role of Theory in Historical Political Researches: Calls for Rethinking the Role of Theory in Political Scienceنقش نظریه در پژوهش های سیاسی تاریخی: فراخوانی برای بازاندیشی در نقش نظریه ها در علوم سیاسی119148290FAعباسحاتمیدانشگاه اصفهانJournal Article20160607<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; font-family: ">What is the role or roles of theory in historical political researches? This article tries to answer this question. While behaviorists and postmodernist, each in their own ways, define narrowly the role of theory in historical political research or reduce its role to some aspects, this article by using analytical method, specifies that political theory in historical research has at least five main roles. Accordingly, the article makes clear that theories can play some roles such as a guide for selecting the facts of the research, as a purpose of the research, as a toolkit of the research, as a disputed subject of the research and finally as a casual articulation of the research. Unlike other approaches, firstly, the article emphasizes that the role of the theory in historical political research is diverse and plural ones. Secondly, minimal or reductive vision of the role of theory in political research should be abandoned in favor of the vision that suggests theories have multiple and diverse roles. This means that historical political researches invite political science authors to redefine the role of theory in political researches far more extensive than before.</span><br /><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA">این مقاله تلاش می کند به این سوال پاسخ دهد که نظریه در پژوهش های سیاسی تاریخی چه نقش یا نقش هایی بر عهده دارند؟ در حالی که برخی از رفتارگرایان و پست مدرنیستها هر یک به شیوه های خاص خود به ترتیب نقش نظریه در پژوهش های سیاسی را محدود تعریف می کنند یا در حد نگرشها تقلیل می دهند، مقاله فرارو با روش اسنادی اولاً مشخص می سازد که نظریه ها در پژوهش های سیاسی تاریخی حداقل دارای پنج نقش متنوع هستند. برهمین مبنا مقاله نشان می دهد نظریه ها می توانند به عنوان راهنمایی برای انتخاب فکتهای پژوهش، به عنوان هدف پژوهش، به عنوان ابزار پژوهش، به عنوان موضوع مورد مناقشه پژوهش و نهایتاً به عنوان پیکربندی تعلیلی پژوهش عمل نمایند. ثانیاً و بر همین اساس، توضیح می دهد چرا دیدگاه حداقلی یا تقلیل گرایانه به نقش نظریه در پژوهش های سیاسی باید به نفع نقش چندگانه و متکثر آنها در پژوهش کنار گذاشته شود. نهایتاً پژوهش های سیاسی تاریخی از طریق این جابجایی محقین علوم سیاسی را فرا می خوانند تا نقش نظریه در پژوهش های سیاسی را گسترده تر از قبل بازتعریف نمایند.</span>انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X11220160521Exploration of Linguistic Structure and Content of European National Anthemsکاوشی در ساختار زبانی و محتوایی سرودهای ملی کشورهای اروپایی149171291FAاعظمسنجابیدانشگاه شهید بهشتینگارداوری اردکانیدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20160607<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; font-family: ">This is a part of a broader research intended to study the European national anthems from a linguistics perspective by using Laclau & Mouffe's model accompanied by Van Dijk's approach, through a number of linguistic tools. This research is trying to answer the following questions: What are the nodal points of each country´s national anthem? What are the similarities and differences found in the national anthems of the countries under investigation from a linguistic discourse perspective? To this end, the national anthems of 30 selected European countries were reviewed. Among the texts of national anthems, 46 nodal points were obtained as the main concern of all people. These nodal points include war, respect for the past times, describing the nature of the land, freedom, unity, praying and futurism. The findings, based on linguistic discourse analysis indicate that present time is used significantly more than past and the future. 14 European countries (46.66% of all selected European countries) in their national anthems have emphasized on the binary opposition of "us" versus "them", and the remaining 16 (53.33%) only praise themselves and believe in theirs, not against others. The frequency of positive words (euphemism) in (96.66% of the European countries´ national anthems) is greater than negative words (dysphemism). The France national anthem has used more negative words (dysphemism) than positive words (euphemism).</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA">این مقاله برگرفته از یک پژوهش وسیعتر در باب سرودهای ملی کشورهای جهان است. در این بخش از پژوهش، سرودهای ملی کشورهای اروپایی را </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="AR-SA">در چارچوب الگوی لاکلا و موفه، </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA">رویکرد </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="AR-SA">وندایک و برخی ابزارهای زبانشناختی </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA">مورد بررسی قرار میدهیم و میکوشیم به این پرسشها پاسخ دهیم: دالهای مرکزی سرودهای ملی هر کشور چیست؟ </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="AR-SA">شباهتها و تفاوتهای ساختارهای زبانی در متون سرودهای ملی این کشورها کداماند؟ به این منظور،</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA"> ترجمة فارسی سرودهای ملی 30 کشور اروپایی را بررسی کردهایم. در این تحلیل، از متن سرودهای ملی کشورهای اروپایی، 46 دال مرکزی که مورد توجه همة ملتهاست، استخراج کردیم. </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="AR-SA">از میان دالهای مرکزی بهکاررفته در سرودهای ملّی کشورهای اروپایی </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA">جنگ، گذشتهگرایی، وصف سرزمین، آزادی، اتحّاد، مناجات با خدا و آیندهگرایی</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="AR-SA"> بیشترین فراوانی را دارند.</span><span style="font-size: 13.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="AR-SA"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA">ساختارهای زبانی این بررسی نشان میدهد استفاده از زمان حال بهطور معناداری بیشتر از دو زمان گذشته و آینده است. 14 کشور اروپایی (46.66% کل کشورهای اروپایی) در سرودهای ملیشان بر تقابل و قطبیت «ما» درمقابل «آنها» تأکید ویژه دارند و 16 کشور باقیمانده (53.33%) فقط از خود میگویند و قائل به غیریتی در مقابل آن نیستند. فراوانی واژههای ایجابی در (96.66% از سرودهای ملی کشورهای اروپایی) بیشتر از واژههای سلبی است. فرانسه تنها کشوری است که در آن فراوانی واژههای سلبی بیشتر از واژههای ایجابی است.</span>انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X11220160521Rereading the Concept of Tradition and its Methodology in Mohammad Arkoun’s Thoughtبازخوانی سنت و روش شناسی آن در اندیشه های محمد ارکون171196292FAمحمدمالکیدانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقاتاحمدبخشایش اردستانیدانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقاتJournal Article20170102<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; font-family: ">The concept of tradition is one of the major issues in the Muslim World. So every interpretation on this issue has an effective social and political impact. Throughout his life, every Muslim always interacts with tradition and the way he interacts with the world around him draws inspiration from tradition. As a result this tradition that shapes the worldview of each person. Back to tradition and Critical Reader is a historical and inevitable necessity, because in the past few decades, the rejection of tradition has been a failed project. Therefore, to make present and future, there is no way other than a return to tradition and reread it. This requires knowledge of the methodological debate and adopting a systematic intellectual project by the scientists that's entered into this field. Muslim thinkers in the twentieth century by adopting modern research methods, have to reread tradition. One of these scholars, Mohammed Arkoun (1928-2010) was an Algerian outstanding scholar of Islam. In this study, according to his conception and definition of tradition, we will examine his research methods of reread tradition.</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA">موضوع سنت یکی از مسائل مهم و محوری در جهان اسلام میباشد ، بهطوری که هر گونه فهم و تفسیری درباره این موضوع ، میتواند تاثیرات سیاسی و اجتماعی تاثیرگذاری را به همراه داشته باشد. بازگشت به سنت و بازخوانی انتقادی آن، یک ضرورت تاریخی و اجتنابناپذیر است؛ زیرا طی دهههای گذشته ثابت شد که پشت کردن به سنت، پروژهای ناکام و شکستخورده میباشد. این امر مستلزم شناخت بحثهای روششناختی و اتخاذ یک پروژه فکری روشمند از سوی هر اندیشمندی است که در این وادی گام می گذارد. در قرن بیستم، اندیشمندانی در جهان اسلام ظهور یافتند که با اتخاذ روشهای پژوهشی نوین، دست به بازخوانی سنت زده اند. یکی از بارزترین این اندیشمندان که به جریان نومعتزله تعلق دارد، محمد ارکون(1928-2010) اسلامشناس برجسته الجزایری بود. در این تحقیق، با توجه به تلقی و تعریف وی از سنت، روشهای پژوهشی وی، در بازخوانی سنت را مورد بررسی قرار میدهیم. در واقع،سوال اصلی این تحقیق این است که تعریف و تلقی ارکون از سنت چه تاثیری بر روششناسی او در بازخوانی سنت داشته است؟</span><span style="font-family: " lang="FA"> </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: " lang="FA">ما در اینجا، پروژه بازخوانی سنت محمد ارکون که به "نقد عقل اسلامی" معروف است، را با تمرکز بر روششناسی وی بررسی نمودیم و به این نتیجه رسیدیم که ارکون با توجه به تعریف، برداشت و تلقی خود از سنت،روشهای پژوهشی متناسبی با این تعریف و تلقی به کار برده است. اتخاذ روشهایی مانند دیرینه شناسی،تبارشناسی و زبان شناختی،متناسب با تعریف و برداشت وی از سنت بود.</span>