انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X12320170823VIOLENCE IN HOBBES’S STATE OF NATURE: REPRESENTATION OF VIOLENCE IN LEVIATHANخشونت در وضع طبیعی هابز: بازنمایی انواع خشونت در لویاتان732322FAنفیسهالله دادیدانشگاه یزدمحمدعلیتوانادانشگاه یزدJournal Article20170128<span style="font-size: 13.0pt; line-height: 150%;">Focusing on Hobbes’s description of human natural condition as "war against all" and "man is the wolf of man", this paper aims to answer the following main questions: Are there hidden aspects of violence in Hobbes's natural state? Where is the source of violence in Hobbes's natural state? Man or community? (Questions) The present paper uses the theoretical basis of Slavoj Zizek to analyze the forms of violence in natural state of Hobbes, which emphasizes upon tri-dimensional violence (apparent violence, hidden violence and non-symbolic violence), which in total consists of six types (theoretical basis). Hobbes's natural state of affairs is more than anything else associated with action and symbolic violence. What contributes to such violence rooted, on the one hand, in the nature of human evil that causes ongoing fear in society (the state of constant fear), and on the other hand, the lack of supreme authority that can control the causes of violence (the findings).The present study uses the text-based hermeneutic method (method).</span><span style="font-size: 14.0pt;" lang="AR-SA">با نگاه واشکافی تبارشناختی به دو جمله نمادین زیر از جامعه طبیعی هابز مبنی بر "جنگ همه بر ضد همه" و "انسان گرگ انسان است"، چکیده پیام این مقاله در پاسخ ب</span><span style="font-size: 14.0pt;" lang="FA">دین</span><span style="font-size: 14.0pt;" lang="AR-SA"> سوال شکل گرفته است: آیا جنبههای پنهان خشونت را </span><span style="font-size: 14.0pt;" lang="FA">میتوان در وضع طبیعی هابز جستجو نمود</span><span style="font-size: 14.0pt;" lang="AR-SA">؟ سرچشمه خشونت در وضع طبیعی هابز کجاست؟ انسان یا جامعه؟ (پرسش). نوشتار حاضر بهمنظور تحلیل گونههای خشونت در وضع </span><span style="font-size: 14.0pt;" lang="FA">طبیعی </span><span style="font-size: 14.0pt;" lang="AR-SA">هابز از مبنای نظری اسلاوی ژیژک بهره میبرد که بر خشونت سه وجهی (خشونت آشکار، خشونت پنهان و خشونت غیرقابل نمادین) که در مجموع شامل شش نوع است، تأکید میگذارد (مبنای نظری). با ابتناء بر نگاه ژیژک به نظر میرسد وضع طبیعی هابز بیش از هر چیز با خشونت کنشگرانه، کنشپذیرانه و نمادین توأم میباشد. آنچه به چنین خشونتهایی دامن میزند از یک سو ریشه در ذات شرور بشر دارد که سبب استمرار ترس در جامعه میگردد (وضعیت ترس دائم) و از سوی دیگر نیز فقدان اقتدار برتر است که بتواند علل خشونت را مهار نماید (یافتهها). مقاله حاضر از روش هرمنوتیک متن محور بهره میبرد (روش).</span><br /> <br /> انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X12320170823PROVIDING A FRAMEWORK TO STUDY CAUSES OF THE CREATION AND SPREAD OF TERRORIST THOUGHTS AND BEHAVIOR (Case Study: ISIS)ارائه چارچوبی برای مطالعه علل ایجاد و گسترش اندیشه و رفتار تروریستی (با تاکید بر داعش)3360323FAحدیثاقبالدانشگاه علوم انتظامی امینJournal Article20170125<span style="font-size: 13.0pt; line-height: 150%;">In this study, the theory of "social cognition" has been proposed as a framework to study the causal explanation of the behavior of terrorists, especially ISIS as the most important terrorist group.</span><span style="font-size: 13.0pt; line-height: 150%;">Social cognitive theory based on individual interaction with the environment (field theory, environment) and presentation of subjects such as "the origin of cognition", "cognitive styles", "cognition patterns" and "cognitive capacity" has investigated "language” (metaphors, commentary treasures), "bio – psychological origin” (biological, neurological, character analysis, genetic), "mental structures” (the ideology, system of thought, beliefs and attitudes) and "social culture” (identity, family, group) trying to explain the roots of the formation of ISIS cognition.</span><span style="font-size: 13.0pt; line-height: 150%;">At this kind of exploratory research, descriptive - analytical method has been used. Firstly, necessary data were gathered from different sources, documentary and scientific reports. Then the new "theoretical model" has been proposed. This model with a comprehensive approach including psychological, political, economic, social and cultural approaches will be useful to study and explain the way and manner in which terrorist thoughts are formed and cognitive influence strategies are found.</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;" lang="FA">در این پژوهش در پاسخ به پرسش از نحوه شکل گیری اندیشه و رفتار تروریستی، نظریه «شناخت اجتماعی» به عنوان چارچوبی برای مطالعه نحوه شکل گیری و تبیین علی رفتار تروریست ها و بالاخص مهم ترین گروه تروریستی موجود یعنی داعش مطرح شده است. این نظریه بر مبنای تعامل فرد با محیط و با طرح موضوعاتی چون «خاستگاه شناختی»، «سبک های شناختی»، «الگوهای شناختی» و «ظرفیت شناختی» به<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>بررسی «زبان»، «خاستگاه زیستی </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;" lang="FA">–</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;" lang="FA"> روانی»، «سازه های ذهنی» و «فرهنگ اجتماعی» پرداخته و ریشه های شکل گیری شناخت تروریست های داعش را توضیح می دهد. در این پژوهش که از سنخ پژوهش های اکتشافی است از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;" lang="AR-SA">. ابتدا با جمع آوری اطلاعات از منابع کتابخانه ای، اسنادی و گزارش های علمی، چارچوبی فراهم می آید و سپس «مدل نظری» ارائه می شود. این مدل نظری با نگرشی جامع (شامل جوانب روانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی)، در بررسی نحوه شکل گیری ذهنیت تروریستی و راهبردهای نفوذ شناختی می تواند کاربرد داشته باشد.</span>انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X12320170823THE STUDY OF ELECTORAL BEHAVIOR OF TEHRAN CITIZENS – CASE STUDY: TEHRAN CITY COUNCILمطالعه رفتار انتخاباتی شهروندان تهرانی ـ مطالعه موردی: شورای شهر تهران61106324FAسیمینحاجی پور ساردوئیدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیJournal Article20161104<span style="font-size: 13.0pt; line-height: 150%;">Election is the collective participation of a population in political, social, economic and cultural decision-making processes based upon rationality, the result of which shows the demands and values of a nation in the light of their political culture. This paper tries to study the electoral behavior of Tehran citizens by focusing on Tehran City Council. Regarding a sea change in the electoral behavior of Tehran’s voters in recent election, this study adopted this approach to understand whether this shift in the political behavior and attitude of Tehran citizens has been occurred over time, consciously, integrated and organized or it is shaped suddenly, unconsciously, spontaneous and sporadic for a short period of time. The analysis of the biographical details of 79 members of Tehran City Council in four elections and 60 representatives of Islamic Consultative Assembly from Tehran constituency (9th and 10th elections) showed that the changing pattern of political culture and attitude of people residing in Tehran rooted from rational choice and cognitive theories is related to perception and a gradual change of political culture and it is expected to be continued in the 5<sup>th</sup> election of Tehran City Council resulting in the relative superiority of reformist parties.</span><span style="font-size: 14.0pt;" lang="FA">انتخابات تبلور مشارکت جمعی مردم در عرصه تصمیمگیریهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در یک حرکت مدنی مبتنی بر عقلانیت است و نتیجه آن برآیند خواستها و ارزشهای یک ملت را نشان میدهد که در پرتوی فرهنگ سیاسی آنان رخنمایی میکند. از این رو، مطالعه و بررسی رفتار انتخاباتی شهروندان تهرانی با تأکید بر مطالعه موردی شورای شهر تهران در نقطه کانونی این مقاله قرار گرفت. با توجه به تغییر رفتار انتخاباتی مردم تهران در انتخابات اخیر، این پرسش دستمایه مقاله حاضر را رقم زد: آیا این چرخش در رفتار و نگرش محصول تغییر تدریجی و آگاهانه فرهنگ سیاسی شهروندان تهرانی در طول زمان است یا برآیندی از یک حرکت جمعی، دفعی، کوتاه مدت و ناخودآگاه این تغییر را شکل داده است. تجزیه و تحلیل بیوگرافی 79 عضو شورای شهر تهران در چهار دوره و مقایسه تطبیقی آن با 60 نماینده حوزه انتخابیه تهران در دو دوره مجلس شورای اسلامی (نهم و دهم) نشان داد که رفتار رأیدهی شهروندان تهرانی ناشی از یک تغییر تدریجی و آگاهانه در نگرش و فرهنگ سیاسی مردم تهران و بر اساس نظریهها و دیدگاههای انتخاب عقلانی و دیدگاه شناختی است و انتظار میرود این روند در انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران ادامه یافته، به برتری نسبی اصلاحطلبان بیانجامد.</span>انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X12320170823THE RELATIONSHIP BETWEEN ECONOMIC DEVELOPMENT OF PROVINCES AND PEOPLES’ ELECTORAL BEHAVIOR IN THE 10TH ISLAMIC CONSULTATIVE ASSEMBLY ELECTIONرابطه بین توسعه یافتگی اقتصادی استان ها با رفتار انتخاباتی مردم در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی107126325FAسید سعیدحسینیدانشگاه بوعلی سینای همدانلیلابهرامی لایقدانشگاه بوعلی سینای همدانسید حسنقشمیدانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقاتJournal Article20170219<span style="font-size: 13.0pt; line-height: 150%;">Uneven economic development in the country causes severe conflict between provinces in the political demands and expectations of the results of elections. In the tenth parliamentary election, for the first time, separate lists of reformists and fundamentalists, in particular, faced each other around the country and the results provided suitable data for various social and political studies. In this study, the relationship between economic development of the provinces with the number of fundamentalist and reformist representatives has been examined. According to the theory of Maslow’s "hierarchy of needs", people are firstly motivated to meet their biological needs and then aim to attain social and cultural needs. So the underlying assumption of this research was that since fundamentalists often focused on themes such as livelihoods, increased subsidies, housing development, paying equity stakes as the first level of Maslow's needs won the election in less developed provinces. But the reformists with slogans such as expanding individual freedoms, supporting free media, paying attention to science and art, rule of law, social discipline, constructive interaction with the world and actualization of different talents aiming at higher levels of the hierarchy were the winner in the more developed provinces. This study was a documentary research and implemented statistical methods such as ANOVA analysis and LSD on existing data. The results showed that the higher the economic development of provinces, the more intention people showed toward reformists and vice versa, the lower the economic development of provinces, the more fundamentalist candidates were elected. </span><span style="font-size: 14.0pt;" lang="FA">توسعه اقتصادی نابرابر در کشور موجب تعارض شدید استانها در خواستههای سیاسی و انتظارات از نتایج انتخابات میگردد. در انتخابات مجلس دهم، برای اولین بار، لیستهای جداگانه اصلاح طلبان و اصولگرایان، به طور مشخص، در اقصی نقاط کشور رو در روی هم قرار گرفت و نتایج آندادههای مناسبی را برای پژوهشهای مختلف اجتماعی و سیاسی فراهم کرد. در این پژوهش، رابطه بین میزان توسعه یافتگی اقتصادی استانها با تعداد نمایندگان اصولگرا و اصلاح طلب مورد بررسی قرار گرفته است.مطابق با نظریه سلسه مراتب نیازهای مازلو،انگیزه انسانها برای رفع نیازهای خود به صورت سلسله مراتبی از نیازهای زیستی شروع و به نیازهای اجتماعی و فرهنگیمیرسد.بنابراین فرض اساسی این تحقیق آن بود که چون اصولگرایان اغلب با تأکید بر مضامینی نظیر معیشت، افزایش یارانه، توسعه مسکن مهر، پرداخت سهام عدالت و ... سطح اول نیازهای مازلو را هدف قرار میدهند، برنده انتخابات در استانهای کمتر توسعه یافته هستند و اصلاح طلبان از آنجا که با طرح شعارهایی نظیر گسترش آزادیهای فردی، حمایت از مطبوعات آزاد، توجه به علم و هنر، قانون گرایی، نظم و انضباط اجتماعی، تعامل سازنده با جهان و شکوفایی استعدادهای مختلف، عمدتاً سطوح بالاتری از سلسه مراتب نیازها را مطرح میکنند، برنده انتخابات در استانهای توسعه یافته تر هستند. روش این تحقیق اسنادی و اجرای تجزیه و تحلیلهای آماری نظیر تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی </span><span style="font-size: 14.0pt;">LSD</span><span style="font-size: 14.0pt;" lang="FA"> بر روی دادههای موجود بوده است.نتایج این تحقیق نشان داد که هر چه میزان توسعهیافتگی اقتصادی استانها بالاتربوده، گرایش مردم به اصلاح طلبان بیشتر بوده است و بالعکس هر چه میزان توسعه یافتگی اقتصادی استانها کمتر بوده، تعداد کاندیداهای اصولگرای بیشتری وارد مجلس شدهاند.</span>انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X12320170823EXPLANATION OF DIFFERENCES BETWEEN OPINIONS OF ALLAMA NAEENI AND IMAM KHOMEINI ON VILAYAT-E FAQIH DOCTRINE BASED UPON INTERPRETIVE THEORY OF ERIC HIRSCHتبیین اختلاف آراءِ علامه نائینی و امام خمینی(ره) در مقولۀ ولایت فقیه در نظریۀ تفسیریِ اِریک هِرش127154326FAفرزادحسینیدانشگاه شهید بهشتیمنصورمیراحمدیدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20170402<span style="font-size: 13.0pt; line-height: 115%;">The difference in the views of scholars on "Vilayat-e Faqih and its boundaries" has been of the main legal disputes in recent century. It seems that the classic interpretation theories and approaches of the West have recognizable capacities to explain the causes of the formation of the differences from a new perspective. This article seeks to explore the different views of Naeeni and late Imam Khomeini, the Supreme Leader, in the field of Vilayat-e Faqih with the help of the achievements of the theory of "interpretation" expressed by Eric Hirsch, later thinker of classic hermeneutics. The present study, unveiling explicit assumptions of the two jurists using qualitative content analysis of the texts and narrations stated in Vilayat-e Faqih doctrine found that the main reason of their differences has been laid on their different perception from "semantic horizon" as a key concept in the theory of Hirsch.</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;" lang="AR-SA"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>اختلاف در آراء فقیهان در باب «ولایت فقیه و حدود آن» از عمده ترین مناقشات فقهی در سده ی اخیر بوده است. در این میان به نظر می رسد رویکردها و نظریات تفسیری کلاسیک در غرب ظرفیت بدیعی برای توضیح و تبیین علل شکل گیری این اختلافات از نظرگاهی نو به این آراء دارند. این نوشتار در پی آن است که اختلاف آراءِ مرحوم نائینی و امام خمینی(ره) در مقوله ی ولایت فقیه را با بهره گیری از دستاوردهای نظریه ی «تفسیر بازشناسانۀ» اِریک هِرش، متفکر متأخّر هرمنوتیک کلاسیک، به کنکاش بگذارد. پژوهش حاضر با عیان سازی مفروضات دو فقیه و بررسی دلالت روایات مشهور وارده در ولایت فقیه از نگاه آنان به روش تحلیل محتوای کیفی متون ایشان، در نهایت علت اصلی اختلاف آراء را تفاوت در تلقّی آن دو از «ژانر درونی» روایات محلّ رجوع و تفاوت در «افق معنایی» موردانتظار دو مفسر از متن روایات، به عنوان دو مفهوم کلیدی در نظریۀ هرِش، قلمداد می کند.<span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span>انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X12320170823MARX IN TWO COMMENTARIES: POPPER AND DERRIDAمارکس به دو روایت: پوپر و دریدا155184327FAمهدیخبازی کناریدانشگاه مازندرانJournal Article20170209<span style="font-size: 13.0pt; line-height: 115%;">Marx is one of those philosophers that has had a vast and profound influence on the philosophy and social - political movements of the twentieth century in the realm of theory and practice. Scholars in such diverse school of thoughts such as Popper and Derrida have considered Marx from positive and negative aspects. Simultaneous</span><span style="font-size: 13.0pt; line-height: 115%;"> e</span><span style="font-size: 13.0pt; line-height: 115%;">xamination of their encounter with Marx is important in many ways. Popper negatively criticizes Marx comprehensively in order to substantiate capitalism.</span><span style="font-size: 13.0pt; line-height: 115%;">But Derrida according to the deconstruction approach criticizes some of Marx's concepts and reconstructs some others. Derrida's approach provides a context for passing the duality of socialism and capitalism that governed all elements of the ideas of the twentieth century.</span><span style="font-size: 13.0pt; line-height: 115%;">This article explains three cases in particular: 1- Positive and negative encountering of Popper with Marx, 2- Positive and negative encountering of Derrida with Marx, 3- Similarities and differences of Popper and Derrida in facing Marx.</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;" lang="FA">مارکس در زمره ی فیلسوفانی است که تاثیر عمیق و گسترده ای در ساحت نظر و عمل بر فلسفه و جریان های سیاسی و اجتماعی قرن بیستم داشته است. اندیشمندان در نحله های گوناگون از جمله پوپر و دریدا به ایجاب و سلب او را مورد ملاحظه قرار دادند. بررسی هم زمان مواجهه آن ها با مارکس از جهات گوناگون دارای اهمیت است. پوپر به وجهی سلبی در جهت تحقق کاپیتالیسم به نقد همه جانبه ی مارکس می پردازد. اما دریدا مطابق با رویکرد ساختارزدایی برخی از مفاهیم مارکس را به نقد می گیرد و برخی دیگر را بازآفرینی می کند. رویکرد دریدا زمینه ی عبور از دوگانه سوسیالیسم و کاپیتالیسم حاکم بر تمامی ارکان اندیشه های قرن بیستم را فراهم می کند. این مقاله سه مورد را به طور خاص تبیین می کند:</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;">1</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;" lang="FA">- مواجهه ایجابی و سلبی پوپر با مارکس. 2- مواجهه ایجابی و سلبی دریدا با مارکس. 3- شباهت ها و تفاوت های مواجهه پوپر و دریدا با مارکس.</span>انجمن علوم سیاسی ایرانپژوهشنامه علوم سیاسی1735790X12320170823THE RELATIONSHIP BETWEEN MANNHEIM’S SOCIOLOGY OF KNOWLEDGE AND HUSSERL’S PHENOMENOLOGYنسبت جامعهشناسی معرفت مانهایم و پدیدارشناسی هوسرل185214328FAطیبهدومانلودانشگاه تهرانJournal Article20170731<span style="font-size: 13.0pt; line-height: 150%;" lang="EN-AU">The Sociology of Knowledge, firstly presented by Max Scheler and Karl Mannheim during the second decade of 20<sup>th</sup> century, was rooted in the evolution of the social sciences at the latest years of 19<sup>th</sup> century and formation of the opposite trends named the functionalism and behaviourism. In the field of philosophy, Edmund Husserl introduced phenomenology as an alternative to the classical distinction between ontology and epistemology, and showed a third way to understand the world based on this argument that the meaning of the phenomena is not separated from its existence. Trying to overcome the duality of subjectivity and objectivity, Husserl, theorizing the concept of life-world as the origin of knowledge, established the philosophical tradition which sociology of knowledge best represented it at the sociological level. But since this part of Husserl’s work has been overly disregarded, many scholars considered phenomenology as transcendental idealism which presumes the priority of subjective knowledge and as a result they understand it in opposition to the sociology in general and sociology of knowledge in partial. However, the works of Mannheim, seeking the relation between thought and social existence, show the continuity of the phenomenological logic in sociology. By interpreting and comparing the works of Husserl and Mannheim, this paper tries to examine the connections between phenomenology and sociology of knowledge. Triple main subjects of this article are firstly the Husserl's approach to the problem of nature and the transition from the duality of the subjectivity and objectivity to the concept of intentionality; secondly, the concepts of life-world and inter-subjectivity, and finally defining the reality as the social and the relational phenomenon. </span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;" lang="FA">جامعهشناسی معرفت که با شلر و مانهایم در اوایل قرن بیستم مطرح شد، ریشه در تحولات علوم اجتماعی قرن نوزدهم و شکلگیری جریانهای مخالف کارکردگرایی و رفتارگرایی داشت. در حوزهی فلسفه نیز هوسرل در میانهی جریان اثباتگرایی رئالیستی و ایدهآلیسم، با این بحث که معنای پدیدار از هستی جدا نیست، پدیدارشناسی را به مثابه بدیلی برای هستیشناسی و معرفتشناسی مطرح کرد و راه سومی برای شناخت جهان باز کرد. راهی که با گذر از دوگانگی ذهن و عین به منشاء شناخت و شکلگیری دانش در زیستجهان رسید و سنت فلسفی را پایهگذاری کرد که جامعهشناسی معرفت در سطح جامعهشناسانه میتواند به بهترین وجه آن را نمایندگی کند. اما از آنجا که این بخش از کار هوسرل چنانکه باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است و بسیاری پدیدارشناسی را تقدم سوژه بر ابژه در شناخت جهان میدانند آن را در مسیری کاملا متفاوت از جامعهشناسی معرفت پیدا میکنند. حال آنکه آثار مانهایم از حضور این جریان فکری و تداوم آن حکایت میکند. این مقاله با تفسیر و مقایسهی آثار هوسرل و مانهایم، در تلاش است تا پیوندهای میان پدیدارشناسی و جامعهشناسی معرفت را بررسی کند. رویکرد هوسرل نسبت به مسالهی ذات و فرارفتن از دوگانگی سوژه و ابژه با مفهوم التفات و همچنین طرح مفهوم زیستجهان و بیناسوژگی و در نهایت تعریف واقعیت به مثابه امری اجتماعی و اعتباری سه محوری است که این مقاله حول آن شکل میگیرد. اهمیت این مقاله در شناسایی این پیوندها و بررسی این صورتها در حوزهی مطالعات بینارشتهای و در شکستن مرزهای سنتی دانش و توجه به فلسفه در حوزههای انضمامیتر و برقراری پیوند میان این حوزهها تعریف میشود.</span>