دوره 16 (1400)
دوره 15 (1399)
دوره 14 (1398)
دوره 13 (1397)
دوره 12 (1396)
دوره 11 (1395)
دوره 10 (1394)
دوره 9 (1393)
دوره 8 (1392)
دوره هفتم (1391)
دوره ششم (1390)
دوره پنجم (1389)
دوره چهارم (1388)
دوره سوم (1387)
دوره دوم (1386)
دوره اول (1385)
1. نشانهشناسی؛ نظریه و روش
دوره پنجم، شماره 4 ، پاییز 1389
چکیده
نشانهشناسی، علم مطالعۀ نظامهای نشانهای (زبان، رمزگان، و...)، فرایندهای تأویلی و ابزاری پژوهشی برای فهم حقیقت پنهان در پس علائم، رموز و نشانهها و نمادهای فرهنگی است. در عرصۀ پژوهشهای سیاسی، ... بیشتر2. شاه آرمانی در ایران باستان و شهر زیبای افلاطون مطالعه موردی: کوروش کبیر
دوره پنجم، شماره 4 ، پاییز 1389
چکیده
این مقاله با تبیین نظام فکری ایران و اندیشه سیاسی شاه آرمانی در دوره کوروش، ضمن بررسی ساختار سیاسی و اجتماعی نظام مختار، بر آن است نشان دهد چرا و چگونه خردمندی، شجاعت، میانهروی و عدالت، چهار محور بازخوانی ... بیشتر3. اخلاقِ دشمنی در اندیشة سیاسی اسلام
دوره پنجم، شماره 4 ، پاییز 1389
چکیده
تجربههای تاریخی، نقاط تلخ و تاریکی را در زندگی بشر نشان میدهد که حاکی از دشمنی، خشونت و خونریزی است. از جمله قواعدی که شاید بتواند این سَبُعیت را تا اندازهای کنترل کند و خشم موجود در آن را کاهش ... بیشتر4. وجوه سیاسی امامشناسی ناصرخسرو
دوره پنجم، شماره 4 ، پاییز 1389
چکیده
در این مقاله برآنیم تا با تشریح مبانی نوافلاطونی امامشناسی ناصرخسرو قبادیانی، حکیم برجسته اسماعیلی سده پنجم هجری و مقایسه آن با برخی مفروضهای بنیادین اندیشه یونانی که در فلسفه فلوطین در مقام ... بیشتر5. ایران فرهنگی در اندیشههای داریوش شایگان
دوره پنجم، شماره 4 ، پاییز 1389
چکیده
در میان گفتمانهای روشنفکری ایران، داریوش شایگان را به استناد آرای او «فیلسوف فرهنگ» مینامند. شایگان همواره بحث «ایران فرهنگی» را در نظر داشته است: چه آنجا که در «هندوئیسم و تصوف» ... بیشتر6. بررسی تأثیر اندیشه ایرانشهری بر آرای سیاسی امام غزالی
دوره پنجم، شماره 4 ، پاییز 1389
چکیده
این مقاله در پی نشان دادن اثرپذیری امام محمد غزالی از اندیشه سیاسی ایران باستان است. «ناخودآگاه» از جمله مفاهیمی است که از روانشناسی به علم سیاست راه یافته و منبع و مرجعی است که به صورت نامحسوس ... بیشتر7. بررسی بیطرفی در نظریه عدالت از منظر کانتی بودن رالز
دوره پنجم، شماره 4 ، پاییز 1389