آموزگار، ژاله (1386)، گزارشی ساده از سنگ نوشتههای کردیر. شماره 64:صص 53-38.
احمدیپور، زهرا، قنبری، قاسم، کرمی، قاسم (1390)، سازماندهی سیاسی فضا. تهران: سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح.
استریناتی، دومینیک (1387)، مقدمهای بر نظریههای فرهنگ عامه، ثریا پاکنظر، چ3، تهران: انتشارات گامنو.
اسمیت، آنتونی (1383)، ناسیونالیسم (نظریه، ایدئولوژی و تاریخ). مترجم منصور انصاری. تهران: تمدّن ایرانی.
برهمند، غلامرضا (1385)، «روند شکلگیری دولت ساسانی از نگاهی دیگر»، نشریه مسکویه، دوره-، شماره5، صص 48-19.
بروسوس، ماریا (1388)، ایران باستان، مترجم عیسی عبدی، چ 1، تهران: ماهی.
بروند اعلم، عباس (1388)، «نقش کرتیر در تحولات آیین زرتشت در عهد ساسانیان»، مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی، شماره18، صص61-55.
بویس، مری (1386)، زردشتیان باورها و آداب دینی آنها، مترجم عسگر بهرامی، تهران: ققنوس.
بهار، مهرداد (1384)، ادیان آسیایی، تهران: چشمه.
بیانی، شیرین (1380)، دین و دولت در عهد ساساتی. تهران: جامی.
بیکرمان، ا.د.ه. و همکاران (1393)، تاریخ ایران کمبریج. جلد سوم (بخش دوّم). مترجم حسن انوشه. تهران: امیرکبیر.
بیوار، اِ. دی. اِچ (1392)، «از سلوکی تا فروپاشی دولت ساسانی: نهادهای اجتماعی و اداری، مالیات و تجاری» در تاریخ کمبریج، جلد سوم، بخش دوم:. ترجمۀ حسن انوشه، تهران: امبیرکبیر.
پیگو لوسکایا، ن (1377)، شهرهای ایران در روزگار پارتیان و ساسانیان، ترجمه عنایت الله رضا، تهران: علمی و فرهنگی.
تفضلی، احمد (1378)، گزیده: کرتیر و سیاست اتحّاد دین و دولت در دوره ساسانی. ایراننامه، شماره66. صص 297 تا 307.
تفضلی، احمد (1383)، تاریخ ادبیات پیش از اسلام، به کوشش ژاله آموزگار، تهران: سخن.
حافظ نیا، محمدرضا (1391)، جغرافیای سیاسی ایران، چ 5، تهران، سمت.
حافظ نیا، محمدرضا، رضاالله وردیزاده (1388)، «رابطۀ سیاسی بسیط با همبستگی ملّی؛ بررسی موردی ایران»، پژوهشنامه علوم سیاسی، س5، ش1، صص 41-68.
حسینطلایی، پرویز و مصطفی جرفی (1389)، «واکاوی شاخصهای تأثیر گذار بر سیاستهای مرزی اردشیر بابکان در قبال امپراتوری روم»، مجلۀ تاریخ اسلام و ایران، سال20، شماره7، پیاپی 87، صص 87-67.
خدادادیان، اردشیر (1380)، ساسانیان، تهران: بهدید.
خسروی، زینب (1393الف)، «اندیشه سیاسی در دوران تاریخی ایران به استناد دادههای باستانی». پایاننامه کارشناسی ارشد در رشته باستانشناسی، استاد راهنما کریم حاجیزاده. دانشگاه محقق اردبیلی: اردبیل (چاپ نشده).
خسروی، زینب (1393ب). «مطالعۀ مفهوم قدرت از نقش برجسته نرامـسین اکدی تا نقشبرجستههای پادشان ایران باستان». دومین همایش بینالمللی ایران وعراق. دفتر 23. به کوشش صادق حسینی اشکوری.تهیه و تنظیم: دبیرخانه اولین همایش بیناللمللی میراث مشترک ایران و عراق. ص171تا195.
دانیالی، فاضل. (1383). کرتیر در آیینۀ تاریخ. تاریخپژوهی، شماره21. صص1 تا 13.
دریایی، تورج (1381)، سقوط ساسانیان (فاتحین خارجی، مقاومت داخلی و تصویر جهان). ترجمه منصوره اتحادیه و فرحناز امیرخانی حسینکلو. تهران: نشر تاریخ ایران.
دریایی، تورج. (1380)، کتیبه کرتیر در نقش رجب. نامۀ ایران باستان. سال 1، شماره 1، صص3 تا 10.
دریایی، تورج، (1384)، شاهنشاهی ساسانی، تهران: ققنوس
دریائی، تورج (1378)، «نگاهی به بدعتگرایی در دوره ساسانی»، ایراننامه، شماره 66، صص 296-291.
رجایی، فرهنگ، (1372)، تحوّل اندیشه سیاسی در شرق باستان.تهران: قومس.
رجبی، پرویز (1383)، هزاره های گمشده: ساسانیان. ج 5. تهران: توس.
رجبی، پرویز. (1350)،کرتیر و سنگنبشته او در کعبه زرتشت. بررسیهای تاریخی. شماره ویژه صص 68-1.
رسولی، آرزو (1396)، «بررسی تحول نقش هیربدان در عصر ساسانی»، تاریخ اسلام و ایران، سال 27، شمارۀ 36، پیاپی 126، صص 81-69.
رضایینیا، عباس، (1387)، بازتاب هنر، سیاست و مذهب ایرانی در نقوش برجسته صخرهای دوران اشکانی و ساسانی، فصلنامه مطالعات ملی، سال 9، شماره 4: 44- 21.
رضی، هاشم، (1384)، دین و فرهنگ ایرانی پیش از عصر زرتشت، چ 2، تهران: سخن.
زرینکوب، عبدالحسین. (1381)، تاریح مردم ایران (1)، ایران قبل از اسلام، کشمکش با قدرتها. امیرکبیر: تهران.
زرین کوب ، روزبه (1381)، تاریخ ایران باستان: تاریخ سیاسی ساسانیان .تهران: سمت.
زمردیان، محمدجعفر (1392)، ژئومورفولوژی ایران فرآیندهای اقلیمی و دینامیکهای بیرونی (جلد دوّم)، ویراستار فرجا.. محمودی، مشهد: دانشگاه فردوسی.
زنر، آر. سی (1387)، طلوع و غروب زردشتیگری، مترجم تیمور قادری، تهران: امیرکبیر.
سلطانی، علیاصغر (1392)، قدرت، گفتمان و زبان، تهران: نی.
سلگی، محسن و شجاع احمدوند (1397)، «نسبت آرمان و واقعیت در اندیشۀ سیاسی زرتشت، مانی و مزدک در دورۀ ساسانی»، پزوهشنامه علوم سیاسی، سال13، شماره2، صص 32-7.
شیپمن،کلاوس، (1384)، مبانی تاریخ ساسانیان، مترجم کیکاووس جهانداری، تهران: فروزان روز.
صالحی کوروش و بیات ستاریان (1388)، «نقش روحانیان زرتشتی در ساختار جامعه ایران عصر ساسانی»، پژوهشهای تاریخی ایران و اسلام، شماره5، صص 148-119.
عباسیان، احمد، (1386)، فلسفه و آیین زرتشت نقش تقدس و اسطوره در سیاست و قدرت رهبری، تهران: ثالث.
عریان، سعید. (1382)، راهنمای کتیبههای پهلویـپارتی. تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور.
عضدانلو، حمید و غلامی، نجفعلی (1386)، زبان سیاست، تهران: بازتاب اندیشه.
غلامرضا کاشی محمدجواد (1390)، «جدالهای اندیشه سیاسی، بررسی چرایی چرخش های موضوعی در مسیر اندیشه سیاسی در غرب»، ماهنامه سوره، شماره 53- 52: صص 170 - 166.
فرای، ریچارد (1389)، «تاریخ سیاسی ایران در دورۀ ساسانی» در تاریخ کمبریج جلد سوم: بخش اوّل. تاریخ سیاسی ایران در دورۀ ساسانی، چاپ6، ترجمۀ حسن انوشه. تهران: امیرکبیر.
فرای، ریچارد نلسون (1386)، میراث باستانی ایران، مترجم مسعود رجب نیا، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
کاویانیراد, مراد (1383)، امنیت ملّی از منظر جغرافیای سیاسی. فصلنامه مطالعات راهبردی, دورۀ 7, شمارۀ26، صص 669-695.
کریستین سن، آتور، (1385)، ایران در زمان ساسانیان، مترجم رشید یاسمی، تهران: صدای معاصر.
کسرایی، محمد سالار، (1389)، فرمانروایی توآمان: حکومت و مشروعیت در ایران باستان، فصلنامه سیاست، دوره 4، شماره 20: صص 208- .189
گالاهر، کارولین. دالمان، کارتی. گیلمارتین، ماری. مونتز، آلسیون. شرلو، پیتر (1390)، مفاهیم کلیدی در جغرافیای سیاسی، مترجمان محمدحسن نامی و علی محمدپور. تهران: زیتون سبز.
گیرشمن، ر (1383)، ایران از آغاز تا اسلام، مترجم محمد معین، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
گیمن، دوشن (1375)، دین ایران باستان، ترجمه رویا منجم. تهران: فکر روز.
لورو، پاسکال، توال، فرانسوا (1381)، کلیدهای ژئوپلیتیک، ترجمه حسن صدوق، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی: تهران.
لوکونین، ولادیمیر گریگویچ (1372)، تمدّن ساسانی، مترجم عنایتا.. رضا. تهران: علمی و فرهنگی.
ماحوزی،مهدی (1383)، « بنمایۀ تفکر توحیدی زرتشت از خلال «گاثاها» ». دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان. دورۀ 2، شمارۀ 38. صص 62-49.
معینیسام، بهزاد (1391)، «آیین احترام در زمان هخامنشیان و ساسانیان»، پژوهش های تاریخی، سال 4، شماره 2، صص 118-99.
ـــــــ، ــــــ و خسروی، زینب (1390)، «پیوند اَناهیتا و ایشتر بابلی»، مجله مطالعات ایرانی، سال 10، شماره 20، صص 330-319.
منتظری، سعید رضا و زاهدی،فرح (1389). «وجه اشتقاق و کاربرد معنای واژۀ زندیق در متون گوناگون». فصلنامه تاریخ اسلام ایران. دورۀ جدید، شماره 8، پیاپی 89، صص 194-169.
میرزایی، علیاصغر (1388)، «کارکرد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آتشکدهها در عصر ساسانی». پژوهشهای علوم تاریخی. دورۀ 1، شمارۀ 2. صص 137-123.
مینایی،مهدی (1381)، مقدمهای بر جغرافیای سیاسی ایران، تهران: مرکز چاپ و انتشارات وزارت امورخارجه.
نوروزی، ایمان (1387)، «راز کوه حسین: گذری بر پژوهشهای اخیر در بازشناسی شخصیت «کرتیر»، موبدان موبد اوایل عصر ساسانی»، مجله حافظ، شماره50، صص16-14.
ویدنگرن، گئو (1387)، مانی و تعلیمات او، مترجم نزهت صفای اصفهانی، تهران: نشر مرکز.
هنینگ، و.ب (1329). «کتیبههای پهلوی». مجله ادبیّات و زبانها. شماره 28. ص 3 تا 28.
الهیاری، فریدون (1386)، «فرآیند رسمی شدن آیین زرتشت در آغاز حکومت ساسانی»، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، دوره 2، شماره 48: صص 76- 59.
یارشاطر، احسان و دیگران (1373)، «تاریخ ایران از سلوکیان تا فروپاشی دولت ساسانی»، ترجمه حسن انوشه. تهران امیرکبیر.
Alram, Michael., (2008). Early Sasanian coinage. The Sasanian Era, The Idea of Iran, Vol 3 (eds) Vesta Sarkhosh Curtis and Sarah Stewart. London: British Museum.
Behnam, Mohammad Reza., (1986). Cultural foundation of Iranian Politics, Salt lake city: university of Utah press.
Boyce, M., (1975). On the Zoroastrian temple cult of fire. Journal of the American Oriental society, Vol 95, No 3:PP. 454ـ465.
Boyce, M. (Ed.). (1984). Textual sources for the study of Zoroastrianism (Vol. 3). Manchester University Press.
Chaumont, M.L. (1958). Le culte d' Anāhitā à Staxr et les premiers Sassanides. Revue de l' histoire des religions 153 (2):154-175.
Daryaee, T., (2008). King ship in Farly Sasanian Iran. The Sasanian Fra, The Idea of Iran vol III (ed) vesta Sarkhosh Curtis and Sarah stewart. London: British.
Daryaee, T & Malekzadeh, S (2015). Why Was Kartir Forgotten? Iran Nameh, 30:2, 280-287.
Daryaee, T. (2014). Sasanian Persia: the rise and fall of an empire (Vol. 8). Ib tauris.
Daryaee, T., (2009). Sasanian Persia, The Rise and Fall of an Empire. London: I.B Tauris and COLtd.
Dikshit. Ramesh Dutta (1995). Political Geography: the Siscipline and Its Dinension. New Dehli: Tata McGraw- Hill Publishing Company Limited.
Flint, C. (2006). Introduction to geopolitics. Routledge.
Frye, R. N., (1965). The middle Persian inscription of kartīr at Naqš- Rajab. Journal of Indo- Iran. 8-211.
Gignoux, Ph., (1991), Les Quatre inscription du Mage kirdīr. Paris.
Harmatta, J. (1964). The Great Bactrian Inscriptions. Acta, Ant. Hung. Vol 12/3. Budapest.
Huff. Dietrich., (2008) Formation and Ideology of the Sasanian State in the context of Archaeological Evidence. The Sasanian Era, The Idea of Iran vol III. (ed) vesta sarkhosh Curtis and sarah stewart. London: British.
Huyse, P., (1999). Die dreisprachige Inschrift šābuhrs I. An der Kaba-i Zardušt (škz). Band 1. London.
Jones, M., Jones, R., Woods, M., Whitehead, M., Dixon, D., & Hannah, M. (2014). An introduction to political geography: space, place and politics. Routledge.
Kaempfer, E. (1713). Amoenitatum exoticarum… fasciculiV, Lemgo.
Keall, E. J. (1971). Parttho-Sassanian Archaeology, A New Phhase. Expedition, vol. 13, p. 55-61.
Kelley. T., (2003). Persian Propaganda. Aneglected factor in Xerxes’invantion of Greece and Herodotus. Lieden: Iranica Antiqua. vol 38: PP. 173- 219.
Khorashadi, S. Mousavi, S.M (2019). How did Kartir become Kartir? Journal of International Humanities Vol. (25): (1-20).
Kreyenbroek, P.G.(2008). How Pious was Shapur Ι? Church and Propaganda under the early Sasanians. In The Sassanian Era The Idea of Iran. Vol III. Pp 7-15.
Lukonin, V.G. (1969). Kul'tura Sassanidskogo Iran. Mosco.
Mochiri, I.I., (1996). History of civilizations of Central Asia. The crosswords of civilizations: A. D. 250 to 750 vol III. (ed). B. A. Litvinsky. Pars: united Nations Educatione, Scientific and cultural organization.
Mousavi. A., (2008). A survey of the Archaeology of the Sasanian Period during the past three decades. e-Sasnika Archoeology 1: pp.1- 18.
Nanji. G., (2006). Giving architecture to fire. Virginia: Blacksburg.
Nyberg, H.S., (1974). A Manual of Pahlavi. Vol 2. Wiesbadan.
Payne, R. E., (2010). Christianity and Iranian society in late antiquity, ca. 500- 700 CE. Ph D Thesis, University Priceton.
Sprengling, M., (1940). Kartīr, Founder of Sasanian Zoroastrianism. Vol 57. Num 2. PP 197-228.
Zmantel, John Schwar., (2008). Ideology and Politics. First published. London: Sage.