نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
چکیده
توسعه علوم انسانی بخشی مهم از توسعه ساختار سیاسی اجتماعی محسوب میشود. بررسی وجوه توسعه علوم انسانی برای کشورهای در حال توسعه بسیار مهم و ضروری است. در مباحث مربوط به توسعه علوم انسانی در ایران و کشورهای در حال توسعه، دو جریان مهم معرفتی «بومیگرایی کارکردی» و «بومیگرایی معرفتشناسانه» قرار دارند و همواره تقابلهای رویکردی را با یکدیگر داشتهاند که موجب کندی تحول در توسعه علوم انسانی گشته است.
در این پژوهش قصد آن داریم که با یک روش کیفی و بهرهگیری از ابزارگردآوری دادهها کیفی به این سوال پاسخ دهیم (سوال اصلی) که «تقابل رویکرد بومیگرایی کارکردی و رویکرد بومیگرایی معرفتشناسانه در بومیسازی و توسعه علوم انسانی چگونه سبب کارآمدی و یا ناکارآمدی این حوزه میگردد؟».
فرضیه اصلی ما در این پژوهش بیان میدارد که «تقابل رویکرد بومیگرایی کارکردی و رویکرد بومیگرایی معرفت شناسانه سبب کُندشدن فرآیند توسعه علوم انسانی و عدم تحقق بومیسازی در ایران شده و حرکت به سمت رویکرد تلفیقی ـ ترکیبی در این حوزه، راهگشای وضعیت فوق میباشد».
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Epistemological Opposition of Indigenous Approaches in Humanities Development
نویسندگان [English]
چکیده [English]
Development process has some prerequisites in which the development of humanities constantly plays a significant and considerable role. However, humanities development in Iran and other developing countries is confronted with two main epistemological streams: “functional indigenism” and “epistemological indigenism”. These two streams have always had approach oppositions which have reduced the speed of humanities development. In this paper, using a qualitative method and qualitative data collection tools, it is aimed to address this question that: How the opposition of functional indigenism approach and epistemological indigenism approach in indigenism and development of humanities can make this area efficient or inefficient? The main hypothesis in this paper articulates that the opposition of functional indigenism approach and epistemological indigenism approach slows down the development process of humanities and impedes the realization of indigenism in Iran and the solution is moving toward taking the integrative-synthetic approach in this area.
کلیدواژهها [English]