نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه تهران
2 دانشگاه بین المللی امام خمینی
چکیده
مدتی است که تعدادی از نظریهپردازان غربی در حوزهی علوم اجتماعی مکرراً از دیگر اندیشمندان میخواهند چشمشان را به این حقیقت بگشایند که دین از حوزهی عمومی جامعه قابل کنارگذاری نیست، بلکه برعکس، گروههای دینی و مسائل آنها یکبار دیگر نقش مرکزی را در حوزهی اجتماعی بازی میکنند. پسا-سکیولاریزم اشاره به این موضوع دارد که آنچه به حاشیهراندن و کنارزدن دین از قلمرو عمومی تلقی میشد، دچار تحولی شگرف شده است. نهاد دین و نهاد سیاست از دیرباز دو مقولهی مهم در زندگی بشر بوده و به جهت اهمیت آنها در شکل بخشیدن به حیات اجتماعی، همواره ذهن اندیشمندان حوزهی علوم اجتماعی و انسانی را به خود مشغول داشتهاند. تفکر پسا-سکیولار تلاش میکند فرض برتری اولویت هنجاری عقلانیت سکیولار بر دین را به حداقل برساند. اما در عوض بهجای تلاش برای بازگشت به دوران قبل از مدرنیته و یا اذعان برتری دین، تلاش آن در این راستا است که از فرآیند درک متقابلِ دین و عقلانیت سکیولار و برابری معرفتی متقابلاً تصدیق شده به عنوان نتیجهی محتمل این فرآیند، دفاع نماید. این مقاله سعی در بررسی رابطهی دین و سیاست در جامعهی پسا-سکیولار دارد. مشاهده شد با توجه به اینکه پسا-سکیولاریزم محصول پسا-مدرنیزم است، نمیتوان براساس نظریههای مدرن و پیشا-مدرن به تحلیل این رابطه پرداخت و نیاز به نظریهی جدیدی احساس میشود
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Relationship between Religion and Politics in Post-Secular Era
نویسندگان [English]
- Ahmad Naghibzadeh 1
- Amir Mohammad Izadi 2
چکیده [English]
A number of Western theorists in the field of social sciences frequently asked from other scholars to open their eyes to this fact that the withdrawal of religion from the public sphere is not possible. On the contrary religious groups and their issues are playing an important role in the public sphere. Post-secularism refers to the fact that what has been considered the marginalization and the overthrow of religion from the public sphere has changed dramatically. Post-secular accounts try to minimize the assumption of a normative priority of the secular over the religious, and advocate a process of mutual understanding, with a reciprocally acknowledged epistemic parity as the possible outcome of the process. This paper attempts to investigate the relationship between religion and politics in the post-secular society. It indicates that as the post-secular era is the product of post-modernism, modern or pre-modern theory cannot analyze the relationship between religion and politics and we need a new theory.
کلیدواژهها [English]
- post-secularism
- Secularism
- Pluralism
- civil religion