نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه شیراز

2 دانشجوی دکتری مدیریت سیستم (مدرس دانشگاه پیام نور تهران)

3 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی

4 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه علم و صنعت

چکیده

پژوهش­ حاضر با رویکردی توصیفی/ پیمایشی و با هدفی کاربردی به بررسی عواملی که می‌تواند بر انتخاب نشان های سیاسی از جانب رای­دهندگان موثر باشد، پرداخته است. 560 پرسشنامه در میان کسانی که تصمیم داشته­ اند در انتخابات ریاست ­جمهوری 1392 شرکت کنند در سه شهر تهران، شیراز و رشت توزیع گردید. در سنجش روایی پرسشنامه از روش روایی ظاهری/ محتوایی و برای تعیین پایایی آن از روش آلفای کرونباخ ‌(79%) استفاده شد. یافته­ها نشان داد که مهم­ترین عوامل موثر در انتخاب برند سیاسی رییس­جمهور، شامل ویژگی‌هایی همچون قانون­مداری، مشورت­پذیری، نقدپذیری، سخنرانی در میان اقشار مختلف جامعه و برگزاری جلسه رودررو با مردم می‌گردد. همچنین نتایج نشان داد که از نظر بزرگ­ترین خوشه رای ­دهندگان عواملی مانند درک نیاز مردم، تخصص کاری و قدرت بیان و توانایی در سخنرانی دارای بیشترین اهمیت و ویژگی‌هایی همچون ظاهر نامزد ‌(پوشش، چهره و فیزیک بدنی)، حزب یا گروهی که نامزد به آن تعلق دارد و دارا بودن شعار یا نماد متمایز از سایر نامزدها کم­ترین اهمیت را در انتخاب رییس ­جمهور داشته است.

کلیدواژه‌ها

1.   خیری، بهرام؛ قاسمی، بهروز؛ میرایی، وحیدرضا؛ قلی پور سنگلچی، پویا (1390). بررسی تاثیر ابزارهای سنتی بازاریابی سیاسی بر رفتار رای دهندگان.مجله مدیریت بازاریابی، 12، 99-112.

2.   کفاش پور، آذر؛ نجفی سیاهرودی، مهدی؛ علوی، سید مسلم (1387). فرآیند بازاریابی سیاسی: ارائه مدلی جامع در ارتباط با جایگاه بازاریابی در سیاست. تهران: سومین کنفرانس بین المللی بازاریابی.

3.     Ahmed, M. A., Lodhi, S. A., Shahzad, M. N., & Ahmad, Z. (2012). Political Brand: role of social agents as a promotional tool for the development of political interest. Kuwait Chapter of Arabian Journal of Business and Management Review, 2 (2), 42-55.

4.     Argan, M., & Argan, M. T. (2012). Word-of-Mouth (WOM): Voters Originated Communications on Candidates during Local Elections. International Journal of Business & Social Science, 3 (15), 70-77.

5.     Atkinson, M. D. Enos, R. D., & Hill, S. J. (2009). Candidate Faces and Election Outcomes: Is the Face–Vote Correlation Caused by Candidate Selection? Quarterly Journal of Political Science, 4 (3), 229–249.

6.     Banducci, S. A., Karp, J. A., Thrasher, M., & Rallings, C. (2008). Ballot Photographs as Cues in Low-Information Elections. Political Psychology, 29 (6), 903–917.

7.     Blais, A. (2011). Political leaders and democratic elections. In Aarts, K., Blais, A and Schmitt, H. Political Leaders and Democratic Elections, eds. European Consortium for Political Research, Oxford: Oxford University Press.

8.     Bó, E. D., Bó, P. D., & Snyder, J. (2009). Political dynasties. Review of Economic Studies, 76 (1), 115-142.

9.     Bovornusvakool, W., Ngamake, S., Bowen, A., McMillan, M., Lane, M., Thomas, C., & Walch, S. (2010). Importance of issues and candidate characteristics in the presidential election. Poster presented at the annual meeting of the Southeastern Psychological Association, Chattanooga, TN.

10.  Burrell, B. (2008). Likeable? Effective Commander in Chief? Polling on Candidate Traits in the Year of the Presidential Woman. Political Science & Politics, 41 (4), 747-752.

11.  Burroughs, N. A. (2008). Party organizations and candidate characteristics in congressional primaries. A Dissertation Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of philosophy, Graduate Faculty, University of Georgia.

12.  Fridkin, K. L., & Kenney, P. J. (2011). The Role of Candidate Traits in Campaigns. The Journal of Politics, 73 (1), 61–73.

13.  Funk, C. L. (1996). Understanding Trait Inferences in Candidate Images. Research in Micro politics, Eds. Michael X. Delli Carpini, Leonie Huddy, and Robert Y. Shapiro. Greenwich: JAI Press.

14.  Funk, C. L. (1999). Bringing the Candidate into Models of Candidate Evaluation. The journal of politics, 61 (3), 700-720.

15.  Helms, L. (2012). Democratic Political Leadership in the New Media Age: A Farewell to Excellence? The British Journal of Politics and International Relations, 14 (1), 1-20.

16.  Henneberg, S. C., & O’Shaughnessy, N. (2007). Prolegomena to Theory and Concept Development in Political Marketing. Journal of Political Marketing, 6 (3), 1–4.

17.  Hughes, A. (2007). Personal Brands: An Exploratory Analysis of Personal Brands in Australian Political Marketing. Australia and New Zealand Marketing Academy Conference 2007, University of Otago, New Zealand.

18.  Hughes, A., & Dann, S. (2009). Political Marketing and Stakeholder Engagement. Marketing Theory, 9 (2), 243-256.

19.  Kilburn, H. W. (2005). Does the Candidate Really Matter? American Politics Research, 33 (3), 335-356.

20.  Lees-Marshment, J. (2001). Political Marketing and British Political Parties, Manchester: Manchester University Press.

21.  Lock. A., & Harris, P. (1996). Political Marketing: Vive La Différence. European Journal of Marketing, 30 (10/11), 14-24.

22.  McDermott, M. (1998). Race and Gender Cues in Low-Information Elections. Political Research Quarterly, 51 (4), 895-918.

23.  Mensah, A. K. (2011). Political brand management: forms and strategies in modern party politics, A Thesis in partial fulfilment for the Degree of Doctor of philosophy. Department of journalism studies, Sheffield University.

24.  Miller, A. H., Wattenberg, M. P., & Malanchuk, O. (1986). Schematic Assessments of Presidential Candidates. American Political Science Review, 80 (2), 521-540.

25.  Nimmo, D., & Savage, R. L. (1976). Candidates and Their Images: concepts, methods and findings. CA: Goodyear.

26.  Reeves, P., De Chernatony, L., & Carrigan, M. (2006). Building a political brand: Ideology or voter-driven strategy. Brand management, 13 (6), 418–428.

27.  Savigny, H. (2007). Ontology and Epistemology in Political Marketing Keeping It Real. Journal of Political Marketing, 6 (2), 33-39.

28.  Schubert, J. N., & Curran, M. A. (2001). Stereotyping Effects in Candidate Evaluation: The Interaction of Gender and Attractiveness Bias. Paper prepared for presentation at the Annual Meeting of the Midwestern Political Science Association, Chicago April, 19-22.

29.  Sheafer, T. (2008). Charismatic Communication Skill, Media Legitimacy and Electoral Success. Journal of Political Marketing, 7 (1), 1-24.

30.  Sigel, S. R. (1966). Image of American presidency: part 2 of an exploration into popular views of presidential power. Midwest journal of political science, 10 (1), 130.

31.  White, J., & de Chernatony, L. (2002). New Labour: A Study of the Creation, Development and Demise of a Political Brand. Journal of Political Marketing, 1 (2), 45-52.

32.  Zamora, R. (2010). Local media and the political brand. Candidates attributes portrayed on local media and their consequences on public perceptions. Central European journal of communication, 2 (5), 283-297.