نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان
2 عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش دانشگاه در بهبود مؤلفههای آموزش سیاسی در دانشجویان است. این مؤلفهها شامل چهار حوزه دانش سیاسی، نگرش سیاسی، مهارت سیاسی و رفتار سیاسی هستند. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دورههای کارشناسی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید باهنر کرمان بودند که از این بین نمونهای 321 نفری برای گردآوریی دادهها انتخاب گردید. ابزار پژوهش نیز پرسشنامه محققساخته سنجش مؤلفههای آموزش سیاسی دانشجویان بود که پایایی آن برابر 98/0 آلفای کرونباخ برآورد گردید. نتایج نشان دادند که دانشجویان بیشترین تأثیر برنامههای دانشگاه را بر افزایش اندیشههای آزادیخواهی، عدالتجویی و برابری طلبی در کنار بهبود آگاهیها و اطلاعات سیاسی، بهبود نگرش خود نسبت به رابطه دولت و ملت، افزایش تمایلشان به اطاعت از قوانین کشور، افزایش قابلیت تصمیمگیری سیاسی (قانونگذاری و وضع سیاست) و تقویت قدرت تفکر در مورد مسائل و سیاستهای عمومی کشور، افزایش تعهد ملی و احترام به اراده عمومی میدانند. همچنین از نظر دانشجویان کمترین تأثیر برنامههای دانشگاه نیز بر بهبود و گسترش سواد انتقادی دانشجویان نسبت به مسایل سیاسی کشور، میل و انگیزه برای مشارکت سیاسی بیشتر و حس رقابتجویی سیاسی، افزایش قابلیت یادگیری سیاسی و بهبود رفتار سیاسی نهادها و گروههای عضو بوده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
An Examination of University Impact on Improvement of Students’ Political Education Components: the case of Shahid Bahonar University of Kerman
نویسندگان [English]
چکیده [English]
The main purpose of this study was to examine the impacts of university on improvement of students’ political education components. The components are political knowledge, political attitude, political skills and political behavior. The population was undergraduates and graduates students of Shahid Bahonar University of Kerman. A total of 321 students were selected for collecting data. The tool was the researcher made questionnaire titled “Measurement of Students’ Political Education Components”. The reliability of instrument tested with Cronbach’s alpha coefficient (α) and revealed 0.98 for all of questionnaire. Results show that in students’ points of view, utmost of university impacts are on improvement of liberal thoughts, equality, political knowledge and information, attitude towards nation– government relations, tendency to obeying law, competency of political decision-making, thinking on political issues, national commitment and respect to public expectations. Also, in students’ points of view, least of university impacts are on improvement of students’ critical literacy towards national political issues, motivation for more political engagement and apperception of political competition, improvement of political learning and political behavior of groups that they are members of them.
کلیدواژهها [English]