نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

این نوشتار بر آن است تا زاویه‌ای از معنای متحول امر اجتماعی و اندرکنش آن با امر سیاسی را در دهه­های متاخر، با تبیین مبانی نقد و بازاندیشی ژاک رانسیر نسبت به جامعه‌شناسی‌سیاسی مورد واکاوی قرار بدهد. پرسش‌کانونی نوشتار این است که جامعه‌شناسی‌(سیاسی) در تفکر انتقادی رانسیر چگونه و بر مبنای چه نشانگان، مبانی، مقوله­ها و مولفه‌هایی مفصل‌بندی شده و چگونه در پی تحلیل و بازنمایی امر واقع است؟ در پاسخ، این فرضیه مقدماتی مطرح می‌گردد که جامعه‌شناسی (سیاسی) در اندیشه رانسیر در سایه فهم خاص از مفهوم ضدجامعه‌شناسی، برپایه طرح و بازخوانی انگاره‌هایی مانند رهایی، دموکراسی، پولیس، سیاست، کهن‌سیاست، زیبایی‌شناسی‌سیاسی، سوژه‌سازی سیاسی، امر محسوس و... و در دیالکتیک و اندرکنش عموما سلبی با نظریه‌پردازانی همچون بوردیو، در راستای ساخت‌بندی و بازاندیشی امر اجتماعی مفصل‌بندی‌می‌شود. این فهم از جامعه‌شناسی‌سیاسی به‌دنبال گذار از معانی و خوانش‌های متعارف این علم (سنتی، مدرن و حتی پسامدرن) و دادن عمق فلسفی و کنش‌گرانه بیشتر به آن است. این سنت نوپدید، که به‌‌وسیله کسانی همچون رانسیر نمایندگی می‌شوند می‌کوشد معنای امر اجتماعی در عصر پساجهانی‌شدن را صورت‌بندی‌مجدد نماید.

 
 

کلیدواژه‌ها

1.      Baudrillard, J. (1983) In the Shadow of Silent Majorities. New York: Semiotext(e).

2.      Baudrillard, J. (1994) The Illusion of the End. Cambridge: Polity Press.

3.      Bingham, Charles and Gert Biesta (2010) Jacques Rancière: education, truth, emancipation, New York: Continuum International Publishing Group.

4.      Bourdieu, Pierre (1994) Sociology in Question, New York: SAGE Publications Ltd.

5.     Chambers,  Samuel A. (2013) The Lessons of Rancière, Oxford: Oxford University Press.

6.     Chouliaraki, Lilie and Norman Fairclough (2001) discourse in late modernity; rethinking critical discourse analysis, Edinburgh university press, Edinburgh.

7.     Davis, Oliver (2010) Jacques Rancire, Cambridge: Polity Press.

8.      Davis, Oliver (ed.) (2013) Ranciere Now; current perspectives on Jacque Ranciere, Cambridge: Polity Press.

9.      den Heyer, Kent (2010) Thinking Education Through Alain Badiou, Oxford: Wiley.

10. Deranty, Jean-Philippe (2010) Jacques Ranciere; Key Concepts, Durham: Acumen.

11. Fairclough, Norman (1989) Language and power, Longman, London.

12. Fairclough, Norman (1995) Critical Discourse Analysis: The Critical Study of Language, Longman, London.

13. Fairclough, Norman (2003) Analysing Discourse; Textual analysis for social research, Routledge, London.

14. Fairclough, Norman and Ruth Wodak (1997) "Critical discourse analysis". In T. van Dijk, ed., Discourse as Social Interaction, Sage, London: 258-284.

15. Frank, Jason (2015) “Logical Revolts: Jacques Rancière and Political Subjectivization”, Political Theory, 43 (2), PP: 249–261.

16. Gibson, Andrew (2012) Intermittency: The Concept of Historical Reason in Recent French Philosophy, Edinburgh: Edinburgh University Press.

17. Hall, John R., Laura Grindstaff, and Ming-cheng Lo (eds) (2010) Handbook of Cultural Sociology, New York: Routledge.

18. Hallward, Peter (2005) “Jacques Rancière and the Subversion of Mastery”, Paragraph, 28 (1), pp: 26-45.

19. Hewlett, Nick (2007) Badiou, Balibar, Ranciere: Re-thinking Emancipation, London: Continuum International Publishing Group.

20. Jorgensen, Marianne and Louise Phillips (2002) Discourse Analysis as Theory and Method, London: Sage.

21. Leyton, Daniel (2014) “social structure, its epistemological uses, and the construction of the subject in Bourdieu’s sociology”, Uniersum, 2 (29), PP: 169-183.

22. Lyotard, J.-F. (1984) The Postmodern Condition: A Report on Knowledge, Minneapolis: University of Minnesota Press.

23. Malott, Curry and Bradley J. Porfilio (eds.) (2011) Critical Pedagogy in the Twenty-first Century: A New Generation of Scholars, Charlotte: IAP Information Age Publishing Inc.

24. May, Todd (2008) The Political Thought of Jacques Rancière; Creating Equality, Edinburgh: Edinburgh University Press Ltd.

25. McQuillan, Colin (2011) “The Intelligence of Sense: Rancière’s Aesthetics”, Symposium: The Canadian Journal of Continental Philosophy 15 (2): PP: 11-27.

26. Pelletier, Caroline (2009a) “Rancière and the poetics of the social sciences”, International Journal of Research & Method in Education, 32 (3), PP: 267-284.

27. Pelletier, Caroline (2009b) “Emancipation, equality and education: Ranciere's critique of Bourdieu and the question of performativity”, Discourse, 30 (2), 137-159.

28. Ranceiere, Jacque (2006a) “Thinking Between Disciplines, An Aesthetics of Knowledge”, translated by J. Roffe, Parrhesia, 1 (1), pp: 1-12.

29. Rancière, Jacques  (2006b) Hatred of Democracy, trans. S. Corcoran, London: Verso.

30. Rancière, Jacques (1995) On the shores of politics, trans. L. Heron, London: Verso.

31. Rancière, Jacques (1999) Disagreement: Politics and Philosophy, trans. Julie Rose, Minneapolis: University of Minnesota Press.

32. Rancière, Jacques (2003a) Les scènes du people, Lyon: Editions Horlieu.

33. Rancière, Jacques (2003b) The Philosopher and His Poor, Durham & London: Duke University Press.

34. Rancière, Jacques (2004a) Aux bords du politique, 2nd ed., Paris: Gallimard.

35. Rancière, Jacques (2004b) The Politics Of Aesthetics; The Distribution of the Sensible, trans. Gabriel Rockhill, New York: La Fabrique.    

36. Rancière, Jacques (2005) “From Politics to Aesthetics?”, Paragraph, 28 (1), pp: 13-25.

37. Rancière, Jacques (2006) “Thinking between disciplines: an aesthetics of knowledge”, Parrhesia, No 1, PP: 1-12.

38. Rancière, Jacques (2009a) Communistes sans communisme?, in L’idée du communisme, ed. Alain Badiou and Slavoj Žižek, Paris: Lignes.

39. Rancière, Jacques (2010) Dissensus: On Politics and Aesthetics, Tra edition, London; New York: Bloomsbury Academic.

40. Rancière, Jacques (2011) Staging the People: The Proletarian and His Double, New York: Verso.

41. Rancière, Jacques (2012) The Intellectual and His People: Staging the People, Vol 2, Translated by: David Fernbach, London: Verso.

42. Robbins, Derek (2015) “Pierre Bourdieu and Jacques Rancière on art/aesthetics and politics: the origins of disagreement, 1963–1985”, The British Journal of Sociology, 66 (4).

43. Ross, Kristin (1991) ‘Translator’s Introduction’ in Jacques Rancière The Ignorant Schoolmaster: Five Lessons in Intellectual Emancipation, Stanford: Stanford University Press.

44. Ross, Kristin (2002) May '68 and Its Afterlives, Chicago: University of Chicago Press.

45. Ruitenberg, Claudia W. (2015) “The Practice of Equality; A Critical Understanding of Democratic Citizenship Education”, Democracy and Education, 23 (1).

46. Tanke, Joseph J. (2011) Jacques Ranciere: An Introduction, New York: A&C Black.

47. Toscano, Alberto (2011) “Anti-Sociology and Its Limits”, in the book Reading Rancière, edited by Paul Bowman and Richard Stamp, London/ New York: Continuum International Publishing Group.

48. Wodak, Ruth and Paul A. Chilton (2005) A New Agenda in (Critical) Discourse Analysis: Theory, Methodology and Interdisciplinarity, Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.