نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار روابط بین الملل، گروه تاریخ، تمدن و انقلاب اسلامی دانشگاه تهران
2 استادیار گروه تاریخ، تمدن و انقلاب اسلامی دانشگاه تهران
چکیده
نوع رفتار رسانههای هر کشور در مواجهه با بحرانهای طبیعی و غیرطبیعی یکی از موضوعات مهم در امر مدیریت بحران است. فقدان وحدت رویه در عملکرد رسانهها عموماً و رسانههای دولتی به طور خاص در شرایط بحرانی مدیریت افکار عمومی را با چالش مواجه میسازد. در این پژوهش با طرح این سوال که عملکرد رسانههای دولتی ایران در یک هفته اول بحران کرونا چگونه بوده تلاش شده تا با ارائه یک چارچوب مفهومی و تبیین «نقش رسانهها در بحران»، عملکرد سه خبرگزاری دولتی ایرنا، صداوسیما و فارس واکاوی شود. بدینمنظور با بهرهمندی از روش تحلیل محتوا، عملکرد سه خبرگزاری فوق در موضوع نوع راهبرد انتخابی برای مواجهه با بحران مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان میدهد اگرچه متغیر مهم انتخابات دوم اسفند 1398 در اتخاذ راهبردهای متفاوت توسط این خبرگزاریها اثر داشته اما هر سه خبرگزاری (البته با تفاوتهای معنادار) بعد از گذشت چند روز از آغاز بحران از راهبرد «منفعل(بحرانگریزی)» به سمت اتخاذ راهبرد «فعال(بحرانپذیری)» تغییر جهت دادهاند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
How did the Iranian state media deal with the Corona crisis?
نویسندگان [English]
1 Assistant Professor - University of Tehran
2 UT
چکیده [English]
The behavior of the media in any country in the face of natural and unnatural crises is one of the important issues in crisis management. The lack of uniformity in the performance of the media in critical situations challenges the management of public opinion. In this study, by asking the question of how the Iranian state media performed in the first week of the Corona crisis, an attempt was made to provide a conceptual framework and explain the "role of the media in the crisis", the performance of three state news agencies IRNA, IRIB AND FNA Be investigated. For this purpose, using the quantitative content analysis method, the performance of the above three news agencies on the type of strategy chosen to deal with the crisis was examined. The findings show that all three news agencies, from a few days after the onset of the crisis, shifted from a "passive" strategy to an "active" strategy and mobilized most of their capacities to control the crisis.
کلیدواژهها [English]