نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری ارتباطات
2 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Today, soft power has become one of the pillars of foreign policy of governments. Increasing access to digital media has increased countries' capacity to harness soft power. In the field of digital media, Twitter has been welcomed by a wide range of politicians and has found a special place in the political equation; As many as 97% of the UN member states are members of this global network. In the meantime, following the narrations on Twitter or creating them in this environment is a platform that can change the function of the narrations; Therefore, the reaction of narrators on Twitter can be a criterion for the effectiveness of political narratives and its effect on soft power. The main question of the present study is what effect do political narratives have on the power of diplomacy? And how has Twitter contributed to the reflection of these narratives? The method used in this article is content analysis of three selected narratives based on maxqoda software on Twitter. Narrated by Nicki Haley, US Representative to the United Nations in 2017, Iranian Foreign Minister Javad Zarif in 2019, and Benjamin Netanyahu in 2018, then Prime Minister of Israel. It should be noted that the tweets are in English and the pages of Iranian politicians are also in English.
The result of this study confirms that these narratives are based on the structure of generalization, environment and its results in the audience; It has had different effects on the soft power of diplomacy.
کلیدواژهها [English]
1- شفیعی سروستانی ، فاطمه و همکاران (1394).دیپلماسی عمومی رژیم صهیونیستی در قبال آمریکا از منظر شبکه و روایت، فصلنامه قدرت نرم شماره 133، تابستان و بهار 1394
2- وحیدی ، موسی الرضا (1398) ،ظرفیت سازی نهادی و طراحی راهبرد دیجیتالی: راهکار افزایش کارامدی دیپلماسی در قبال رسانه های ارتباطی- اجتماعی، فصلنامه سیاست خارجی شماره 4 زمستان 1398
3- یادگاری،مهدی و منتظر قائم ،محمد حسن (1397) تحلیل روایت دو فیلم سیاسی ، فصلنامه رسانه های دیداری و شنیداری ،شماره 28 زمستان 1397
4- کرمانی ، حسین ،(1398) برساخت اجتماعی واقعی در توییتر فارسی ،قالب بندی شبکه های ارزش های سیاسی توسط همگان شبکه ای ؛ فصلنامه پژوهشنامه سیاسی ، شماره 4 پاییز 1398؛ صفحه 135
5- شفیعی سروستانی ،مریم ؛نوربخش ، یونس ؛روشندل اربطانی ،طاهر ؛شریفی ؛ سید مهدی ؛(1399)،الگوی مطلبوب دیپلماسی رسانها ای در وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران ، فصلنامه پژوهشنامه علوم سیاسی ،شماره 4 پاییز 1399، صفحه 218
Jr, J.S. (2017), “Soft power. The origins and political progress of a concept”.